Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Seednings kommittén i vasaloppet!


fr.ol

Recommended Posts

  • Replies 61
  • Created
  • Last Reply
Tar man in Vasaloppsresultaten som den tredje parametern i detta samt en manuell bedömning i slutändan så har vi väl systemet som seedningskommittén borde använda;)

Problemet är väl att de inte har tillgång till alla uppgifter och definitivt inte vill lägga ner det stora arbetet på att mata in dem.

 

Fick ett mail från Vasaloppet om att alla seedningsloppsarrangörer skulle ingå i systemet med vasaloppsid i framtiden.

Då borde alla parametrar vara tillgängliga och seedningskommittén kan ägna sig åt att prata strunt och dricka blåbärssoppa och bara övervaka datorns arbete.

Det här har jag vart inne på länge,VL borde kräva av seedningsloppen att i den resultatlista som skickas till VL innehåller persnr eller vasaid då är det en baggis att samköra med VL-resultatet. Då behövs inga riktkarlar eftersom du får ett bra statistiskt underlag för varje led i varje enskilt lopp med de förutsättningar som rådde just där.

Det spelar heller ingen roll vem som vinner loppet eller om det finns överprespresentation av ledare från något led, det fördelas med automatik. Speciellt i sådana lopp där förhållanden försämras ju längre tiden går vilket slår mest mot oss där bak.

 

Grafen är en indikation på att något inte står rätt till men säger inte så mycket om fördelningen kapacitetstmässigt även om det i större lopp kan antas vara hyfsat jämn fördelning, bortsett från elit.

 

Kör du mot VL-resultat kan man se hur många av de startande som tillhör ett visst led enligt senaste VL-res, alltsåt kan man enklare presntera statistik runt varje seedning som gör den trovärdig.

 

I de lopp jag åkt har jag även noterat att de är fler än tidigare som saknar VL-resultat, dvs antingen nya åkare eller gamla som fått sug efter skidåkning igen, tror helt klart VL vill undvika den av sk "Päronstarten" med många ganska duktiga oseedade åkare. Tror årets VL kommer att bli hårdare än vanligt konkurrensmässigt.

 

De har säkerligen rätt bra koll på hur många som seedat om sig och hu rmånga som står i varje led. Omseedningsproceduren fugnerar otroligt smidigt och snabbt, där sköter man sig verkligen bra. Mailade in min omseedning och hade bekräftelse inom en kvart.

Link to comment
Share on other sites

Birken bruker förövrigt dynamisk seedning som medför att start ledet bestäms just innan loppet (man får led efter sina lopp men de kan endras). Seedningen bestämer en virtuell ordning mellan deltagarna och tilslut delas de in i grupper efter denna ordningen. Fördelen är att inte några av leden blir överfulla.

 

Möjligt att vasaloppet har för få och stora led för att folk skulle gilla samma system i vasaloppet.

Link to comment
Share on other sites

Bra anderssod, där har vi svart på vitt! Det där borde bita på seedningskommittén Det är ju uppenbart att seedningen från Rallarloppet är felaktig. Stackars Hallby och Bottnaryds IF. Nästa år kommer många med mig att välja andra lopp som ger betydligt bättre seedning för samma insats.

Min poäng är att det inte alls behöver vara så. Seedningskommittén är normalt mer skeptiska till nya och mindre lopp, men samtidigt är det mest ett lotteri.

 

Jag åkte Wadköpingsloppet i helgen och tycker den seedningen var extremt hård. Minst ett led fel över hela linjen. De drog elitledet efter bara 6 åkare som alla kan vara topp60 på Vasaloppet (mindre än 2 minuter efter så duktiga åkare som Håkan Löfström, Anders Palmér, Peo Svahn och Gustaf Hall) och detta på en krävande bana i kärvt före.

 

Årets bjudseedning till elitledet är helt klart Lindmanloppet där flera åkare som inte skulle varit topp15 på Wadköpingsloppet kom till elitledet, och Värmdöloppet där åkare kunde vara 10 min efter en ensam överlägsen Lars Suther som antagligen inte behövde gå mer än på 90%.

 

Å andra sidan har jag åkt Wadköpingsloppet flera år i rad nu och två av dessa år har det varit jackpot-seedning!!

 

Så kontentan är att det är ett lotteri! Nästa år kanske Rallarloppet och Wadköpingsloppet vinner igen! Alltså ska man inte bry sig om att välja lopp utifrån fjolårets seedning. Bara kör där man har lust.

Link to comment
Share on other sites

Bra anderssod' date=' där har vi svart på vitt! Det där borde bita på seedningskommittén Det är ju uppenbart att seedningen från Rallarloppet är felaktig. Stackars Hallby och Bottnaryds IF. Nästa år kommer många med mig att välja andra lopp som ger betydligt bättre seedning för samma insats.[/quote']

Min poäng är att det inte alls behöver vara så. Seedningskommittén är normalt mer skeptiska till nya och mindre lopp, men samtidigt är det mest ett lotteri.

 

Jag åkte Wadköpingsloppet i helgen och tycker den seedningen var extremt hård. Minst ett led fel över hela linjen. De drog elitledet efter bara 6 åkare som alla kan vara topp60 på Vasaloppet (mindre än 2 minuter efter så duktiga åkare som Håkan Löfström, Anders Palmér, Peo Svahn och Gustaf Hall) och detta på en krävande bana i kärvt före.

 

Årets bjudseedning till elitledet är helt klart Lindmanloppet där flera åkare som inte skulle varit topp15 på Wadköpingsloppet kom till elitledet, och Värmdöloppet där åkare kunde vara 10 min efter en ensam överlägsen Lars Suther som antagligen inte behövde gå mer än på 90%.

 

Å andra sidan har jag åkt Wadköpingsloppet flera år i rad nu och två av dessa år har det varit jackpot-seedning!!

 

Så kontentan är att det är ett lotteri! Nästa år kanske Rallarloppet och Wadköpingsloppet vinner igen! Alltså ska man inte bry sig om att välja lopp utifrån fjolårets seedning. Bara kör där man har lust.

Fel där. Lindmansloppets seedning är ändrad. Det blev nog mera likt annan seedning, dvs hårdare än vanligt detta snörika år. Det börjar väl bli fullt i leden där framme.

Link to comment
Share on other sites

Jag åkte Wadköpingsloppet i helgen och tycker den seedningen var extremt hård. Minst ett led fel över hela linjen. De drog elitledet efter bara 6 åkare som alla kan vara topp60 på Vasaloppet (mindre än 2 minuter efter så duktiga åkare som Håkan Löfström, Anders Palmér, Peo Svahn och Gustaf Hall) och detta på en krävande bana i kärvt före.

 

Årets bjudseedning till elitledet är helt klart Lindmanloppet där flera åkare som inte skulle varit topp15 på Wadköpingsloppet kom till elitledet, och Värmdöloppet där åkare kunde vara 10 min efter en ensam överlägsen Lars Suther som antagligen inte behövde gå mer än på 90%.

Håller med om att det är bingolotto men Lindmansloppet ändrades som sagt och fick inget elitledet och led0 gränsen på Värmdöloppet sattes 3 sek efter Suthers tid. Jag är dock ganska säker på att tvåan där (Magnus Andersson) kommer att köra in sig topp 150 på årets vasa. Jag menar inte att han borde ha seedats till elitledet där men led1 gränsen var för tajt.

 

Jag hamnade tex några min utanför led1 i på värmdö där jag gjorde ett ganska bra lopp och höll farten hyfsat ända i mål, medan jag kom in i led1 på Stråkenloppet där jag gjorde ett katastroflopp och väggade totalt sista 15km och kunde knappt gå uppför backarna.

 

Jag håller även med om att seedningen i Wadköpingsloppet var helt galet hård.

 

Bingolotto som sagt.

Link to comment
Share on other sites

Bra anderssod' date=' där har vi svart på vitt! Det där borde bita på seedningskommittén Det är ju uppenbart att seedningen från Rallarloppet är felaktig. Stackars Hallby och Bottnaryds IF. Nästa år kommer många med mig att välja andra lopp som ger betydligt bättre seedning för samma insats.[/quote']

Min poäng är att det inte alls behöver vara så. Seedningskommittén är normalt mer skeptiska till nya och mindre lopp, men samtidigt är det mest ett lotteri.

 

Jag åkte Wadköpingsloppet i helgen och tycker den seedningen var extremt hård. Minst ett led fel över hela linjen. De drog elitledet efter bara 6 åkare som alla kan vara topp60 på Vasaloppet (mindre än 2 minuter efter så duktiga åkare som Håkan Löfström, Anders Palmér, Peo Svahn och Gustaf Hall) och detta på en krävande bana i kärvt före.

 

Årets bjudseedning till elitledet är helt klart Lindmanloppet där flera åkare som inte skulle varit topp15 på Wadköpingsloppet kom till elitledet, och Värmdöloppet där åkare kunde vara 10 min efter en ensam överlägsen Lars Suther som antagligen inte behövde gå mer än på 90%.

 

Å andra sidan har jag åkt Wadköpingsloppet flera år i rad nu och två av dessa år har det varit jackpot-seedning!!

 

Så kontentan är att det är ett lotteri! Nästa år kanske Rallarloppet och Wadköpingsloppet vinner igen! Alltså ska man inte bry sig om att välja lopp utifrån fjolårets seedning. Bara kör där man har lust.

Fel där. Lindmansloppets seedning är ändrad. Det blev nog mera likt annan seedning, dvs hårdare än vanligt detta snörika år. Det börjar väl bli fullt i leden där framme.

Om VL hade följt Kustlöparens (och min åsikt) att seedningen borde räknats automatiskt baserat på föregående års resultat i VL så hade vi sluppit hela denna diskussion. Dessutom hade seedningskommiteen sluppit en massa jobb. Däremot tror jag de flesta håller med om att de ev kan vara vettigt att bedöma elitledet subjektivt. Möjligen kan man sedan lägga in en automatisk omräkning av seedningen baserat på årets lopp.

Link to comment
Share on other sites

Jag förstår inte hur ni menar...

Jag som hamnade i 6:e led grundat på resultatet i Vasan förra året var inte nöjd med det och har till i år tränat mycket hårdare och det gav resultat eftersom jag seedade upp mig till 4:e led i Bergebo. Borde inte jag ha seedat upp mig eller? Tycker ni att gränsen för 6:e led skulle vara 2.25 i Bergebo baserat på tidigare VL-resultat!?! Ska de kolla upp förra årets VL-resultat på säg 400 åkare i ett seedningslopp? Arne kanske hade en dålig dag med taskiga skidor och förkylning på gång medans Gösta hade prickat formen och åkte på raket-skidor på samma tid.

Självklart är det det svårbedömt och de måste vara hårda i bedömningen, det kan inte vara 10.000 åkare i de främre leden. Vill man vara säker på seeda upp sig och har kapacitet att göra det så ska man ju åka halv-vasan. I halv-vasan är de ju snällare i seedningen, det skriver de till och med på hemsidan. Det loppet speglar nog även dagsformen inför VL bättre.

Efter varenda seedningslopp skrivs det att seedningen var hård och ibland ovanligt hård. Har fortfarande inte läst ett enda inlägg om att seedningen var för snäll. En sån här vinter är nog de flesta av oss blåbär bättre tränade och det blir tuffare konkurrens och större deltagarantal på tävlingarna. Dessutom går det nog fortare för de flesta ju närmare VL vi kommer efter fler skidmil. Det tror jag oxå att kommittén tar hänsyn till. Är man inte nöjd är det väl bara att åka riktigt fort på VL och visa att man är bättre än alla de andra i sitt led.

Är man inte nöjd efter sitt seedningslopp tror jag inte det beror på att kommittén var för hård, det beror nog snarare på att den som stod på skidorna inte var tillräckligt hård.

Mycket gnäll från många men jag tycker de gör ett bra jobb. Vi ska väl vara glada att det finns seedningslopp överhuvudtaget.

 

Ursäkta, jag är förkyld, trött och grinig. Har inte fått åka skidor sen i söndags :)

Link to comment
Share on other sites

Jag förstår inte hur ni menar...

Jag som hamnade i 6:e led grundat på resultatet i Vasan förra året var inte nöjd med det och har till i år tränat mycket hårdare och det gav resultat eftersom jag seedade upp mig till 4:e led i Bergebo. Borde inte jag ha seedat upp mig eller? Tycker ni att gränsen för 6:e led skulle vara 2.25 i Bergebo baserat på tidigare VL-resultat!?! Ska de kolla upp förra årets VL-resultat på säg 400 åkare i ett seedningslopp? Arne kanske hade en dålig dag med taskiga skidor och förkylning på gång medans Gösta hade prickat formen och åkte på raket-skidor på samma tid.

Självklart är det det svårbedömt och de måste vara hårda i bedömningen, det kan inte vara 10.000 åkare i de främre leden. Vill man vara säker på seeda upp sig och har kapacitet att göra det så ska man ju åka halv-vasan. I halv-vasan är de ju snällare i seedningen, det skriver de till och med på hemsidan. Det loppet speglar nog även dagsformen inför VL bättre.

Efter varenda seedningslopp skrivs det att seedningen var hård och ibland ovanligt hård. Har fortfarande inte läst ett enda inlägg om att seedningen var för snäll. En sån här vinter är nog de flesta av oss blåbär bättre tränade och det blir tuffare konkurrens och större deltagarantal på tävlingarna. Dessutom går det nog fortare för de flesta ju närmare VL vi kommer efter fler skidmil. Det tror jag oxå att kommittén tar hänsyn till. Är man inte nöjd är det väl bara att åka riktigt fort på VL och visa att man är bättre än alla de andra i sitt led.

Är man inte nöjd efter sitt seedningslopp tror jag inte det beror på att kommittén var för hård, det beror nog snarare på att den som stod på skidorna inte var tillräckligt hård.

Mycket gnäll från många men jag tycker de gör ett bra jobb. Vi ska väl vara glada att det finns seedningslopp överhuvudtaget.

 

Ursäkta, jag är förkyld, trött och grinig. Har inte fått åka skidor sen i söndags :)

Om man samkör ett seedningsloppsresultat med Vasaloppsresulatet så får man en medeltid för alla led som är baserat på det resultat alla åkare som har ett VL-resultat, vilket är ganska många i de flesta seedningslopp. Det kommer givetvis innebära att det finns åkare i varje led som gjort betydligt bättre eller sämre lopp jämfört med sitt leds medeltid, men seeding baseras på medeltiden för varje led. Sedan kan ju VL som policy att dra ifrån ytterligare 5min på varje led men det blir en konsekvens i seedningen och den blir kontrollerbar. Med dagens teknik kan vem som helst göra proceduren själv oavsett hur många startande det är. Har själv samkört VL mot både Alliansloppet och Stråkenloppet av ren nyfikenhet. Det handlar inte om någon manuell procedur.

 

Iövrigt håller jga me dom att VL måste vara lite hårdare i seedingslopp för att undvika päronstart.

Poängen i tråden är inte första hand att seedningen är för hård utan för ojämn och inkonsekvent och på så sätt orättvis.

Link to comment
Share on other sites

Jag förstår inte hur ni menar...

Jag som hamnade i 6:e led grundat på resultatet i Vasan förra året var inte nöjd med det och har till i år tränat mycket hårdare och det gav resultat eftersom jag seedade upp mig till 4:e led i Bergebo. Borde inte jag ha seedat upp mig eller? Tycker ni att gränsen för 6:e led skulle vara 2.25 i Bergebo baserat på tidigare VL-resultat!?! Ska de kolla upp förra årets VL-resultat på säg 400 åkare i ett seedningslopp? Arne kanske hade en dålig dag med taskiga skidor och förkylning på gång medans Gösta hade prickat formen och åkte på raket-skidor på samma tid.

Självklart är det det svårbedömt och de måste vara hårda i bedömningen' date=' det kan inte vara 10.000 åkare i de främre leden. Vill man vara säker på seeda upp sig och har kapacitet att göra det så ska man ju åka halv-vasan. I halv-vasan är de ju snällare i seedningen, det skriver de till och med på hemsidan. Det loppet speglar nog även dagsformen inför VL bättre.

Efter varenda seedningslopp skrivs det att seedningen var hård och ibland ovanligt hård. Har fortfarande inte läst ett enda inlägg om att seedningen var för snäll. En sån här vinter är nog de flesta av oss blåbär bättre tränade och det blir tuffare konkurrens och större deltagarantal på tävlingarna. Dessutom går det nog fortare för de flesta ju närmare VL vi kommer efter fler skidmil. Det tror jag oxå att kommittén tar hänsyn till. Är man inte nöjd är det väl bara att åka riktigt fort på VL och visa att man är bättre än alla de andra i sitt led.

Är man inte nöjd efter sitt seedningslopp tror jag inte det beror på att kommittén var för hård, det beror nog snarare på att den som stod på skidorna inte var tillräckligt hård.

Mycket gnäll från många men jag tycker de gör ett bra jobb. Vi ska väl vara glada att det finns seedningslopp överhuvudtaget.

 

Ursäkta, jag är förkyld, trött och grinig. Har inte fått åka skidor sen i söndags :)[/quote']

Om man samkör ett seedningsloppsresultat med Vasaloppsresulatet så får man en medeltid för alla led som är baserat på det resultat alla åkare som har ett VL-resultat, vilket är ganska många i de flesta seedningslopp. Det kommer givetvis innebära att det finns åkare i varje led som gjort betydligt bättre eller sämre lopp jämfört med sitt leds medeltid, men seeding baseras på medeltiden för varje led. Sedan kan ju VL som policy att dra ifrån ytterligare 5min på varje led men det blir en konsekvens i seedningen och den blir kontrollerbar. Med dagens teknik kan vem som helst göra proceduren själv oavsett hur många startande det är. Har själv samkört VL mot både Alliansloppet och Stråkenloppet av ren nyfikenhet. Det handlar inte om någon manuell procedur.

 

Iövrigt håller jga me dom att VL måste vara lite hårdare i seedingslopp för att undvika päronstart.

Poängen i tråden är inte första hand att seedningen är för hård utan för ojämn och inkonsekvent och på så sätt orättvis.

Precis! seedningen är inte för hård i allmänhet men lite för ojämn beroende på att de bara tittar på någon enstaka åkare i några led istället för på alla som åkt VL. Tror på att detta förändras redan till nästa säsong. VasaID är sannolikt ett steg på vägen dit. Att matematiskt seeda/ranka baserat på historiska resultat är ingen Rocket Science. Det har gjorts åtminstone sedan 70-talet inom orientering.

Link to comment
Share on other sites

Jag tänkte fortsätta med min sammanställning ikväll där jag jämför procent åkare som seedade sig i Rallarloppet. Hade tänkt skicka upp den till Seedningskommiten

Visst kan det hjälpa att klaga ibland om de gjort markant fel. Som andra skrivit har tider ändrats på enstaka lopp andra år. Men att gräva ner sig och bli bitter över seedningskommiten är nog ingen mening med. Bättre att köra några fler seedningslopp istället.

Nejdå' date=' jag tänker absolut inte gräva ner mig, jag tänker träna istället.

Men efter Stråkenloppet och Rallarloppet får det vara bra för mig med seedningslopp.

Som jag skrev i mitt första inlägg, eftersom jag inte har något bättre för mig tänkter jag fortsätta med sammanställningen.

Som det ser ut nu så har Rallarloppet väldigt låg status uppe i Mora, kanske går att ändra på det med min sammanställning.[/quote']

Fick visst lite tid över ändå så det blev faktiskt Lövhultsloppet i går...

Målet har ju varit 4:e ledet och det vore väl ända själva f-n om inte 2:23:57 skulle räcka.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...