Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vitt belag på mina skidor...


Andreas87

Recommended Posts

Hej !

 

Åker mest skidor för att det är bra träning ( sysslar med en annan idrott mer seriöst) Det blir några lopp per år bla vasaloppet.. Så jag är ingen direkt snabb åkare så.. Men samtidigt så vill man ju ha ett bra glid.. Och det jag har haft problem med är vita belag bak på skidan vid hälen , även nästan längst bak och fram på skidan framför fästvallazonen..

 

Vad beror detta på!? tex till Mattila Ski Marathon så lade jag på grafit i botten, BWLF Och sen tokos HF uppe på.. Och jag tyckte skidan sög i snön nått så fruktansvärt efter ungefär 1 mils åkning ... Sen blev det bara värre och värre...

 

Har funderat på pulver men tycker att det är lite för dyrt för mig som enbart kör 3-4 tävlingar per år..

 

Köpte skidorna av pölder så dom är inställda efter min vikt osv, har åkte ungefär 25-30 mil på dom. Borstar jag dom ytorna som är vita fösvinner det ju naturligtvis, men sen så kommer de där skiten igen efter varje åkning. borstar med hård nylonborste, tagelborste, och sen nylon igen.. så.. Hur gör jag för att bli av med detta? Stenslip? eller borstar jag för dåligt ändå?? tacksam för svar!

 

MVH Andreas

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 67
  • Created
  • Last Reply

Kan du ha bränt skidbelaget?

När du vallar glidet vänder du med vallajärnet bakom hälen, längst bak på skidan och framför fästvallazonen? Isf kan det ha blivit för hög värme, just där du vänder med vallajärnet.

Jag har fått lära mig att aldrig vända med vallajärnet pga av risk att bränna belaget.

Om det är så, får du stenslipa om skidorna, hur många slipningar som krävs vet jag inte.

Link to comment
Share on other sites

okej tack, om jag har förstått detta rätt så ska jag lägga på några lager med mjukare valla. och hjälper inte det så är enda utvägen å stenslipa skidorna?

 

Jag tror inte att jag har bränt belaget.. Men man vet ju aldrig.. jo jag vänder med valljärnet , går över flera gånger på samma yta.. kanske har blivit för varmt då :-/ .

Link to comment
Share on other sites

okej tack, om jag har förstått detta rätt så ska jag lägga på några lager med mjukare valla. och hjälper inte det så är enda utvägen å stenslipa skidorna?

 

Jag tror inte att jag har bränt belaget.. Men man vet ju aldrig.. jo jag vänder med valljärnet , går över flera gånger på samma yta.. kanske har blivit för varmt då :-/ .

Har du ett bra vallajärn så att du vet vilken temperatur du har på det? Belaget tar skada redan vi ca 135 grader, se länk: http://www.ultratune.net/faq.html#damage

Billiga vallajärn svänger ofta mycket i temperatur och ännu värre är det med strykjärn. Det finns all anledning att vara försiktig.

Link to comment
Share on other sites

okej tack' date=' om jag har förstått detta rätt så ska jag lägga på några lager med mjukare valla. och hjälper inte det så är enda utvägen å stenslipa skidorna?

 

Jag tror inte att jag har bränt belaget.. Men man vet ju aldrig.. jo jag vänder med valljärnet , går över flera gånger på samma yta.. kanske har blivit för varmt då :-/ .[/quote']

Har du ett bra vallajärn så att du vet vilken temperatur du har på det? Belaget tar skada redan vi ca 135 grader, se länk: http://www.ultratune.net/faq.html#damage

Billiga vallajärn svänger ofta mycket i temperatur och ännu värre är det med strykjärn. Det finns all anledning att vara försiktig.

Okej! jag har ett vallajärn som man kan justera temperaturen på, men det var ett av de billigaste alternativen :S . Så kanske har jag bränt materialet :/ . Ska testa med mjukare valla som tränger in i belaget först + hårdare valla ovanpå. å se om det vita försvinner

Link to comment
Share on other sites

Jag får också vita belag ibland... Kommer på lite nya ställen men ofta bakom hälen.. när man drar med nageln lossnar ju de...så ja vet inte om de e paraffin som samlas eller nåt.. har ej märkt av något på glidet...Försvinner ju när man borstar som du säger.. Kan inte riktigt förklarar men man kanske borstar för dåligt helt enkelt... =)
Link to comment
Share on other sites

Inte för att slänga gurka i växthus, men ett par Kuzminsicklade skidor blir aldrig vita.

Åjo - det har själv fått och andra har rapporterat detsamma på forumet.

 

I riktigt kallt och aggressivt före så. Sylvassa kristaller kan nog slita på belaget och riva upp lite hår/repor där trycket är som störst.

Link to comment
Share on other sites

Inte för att slänga gurka i växthus' date=' men ett par Kuzminsicklade skidor blir aldrig vita.[/quote']

Åjo - det har själv fått och andra har rapporterat detsamma på forumet.

 

I riktigt kallt och aggressivt före så. Sylvassa kristaller kan nog slita på belaget och riva upp lite hår/repor där trycket är som störst.

Har funderat på det där. På ett par skidor med perfekt spann borde väl trycket vara samma över hela glidytan? I så fall borde vitt bakom hälen betyda att skidorna har fel spannfördelning?

Link to comment
Share on other sites

Inte för att slänga gurka i växthus' date=' men ett par Kuzminsicklade skidor blir aldrig vita.[/quote']

Åjo - det har själv fått och andra har rapporterat detsamma på forumet.

 

I riktigt kallt och aggressivt före så. Sylvassa kristaller kan nog slita på belaget och riva upp lite hår/repor där trycket är som störst.

Har funderat på det där. På ett par skidor med perfekt spann borde väl trycket vara samma över hela glidytan? I så fall borde vitt bakom hälen betyda att skidorna har fel spannfördelning?

Jag också funderat på detta eftersom mina vita zoner är så skarpt markerade...

Det ser ut som om det finns en förstärkning inuti skidan som gör att det finns en zon

framför och en zon bakom som är styvare än främre och bakre del av skidan.

Men visst kan det vara bränt belag också?

Plus fästvalla eftersom det ändå är mer bakom än framför.

Och visst blir det mer vid "aggressivt" före.

Så många bäckar små men absolut så fördelar inte skidan trycker helt jämnt :(

Link to comment
Share on other sites

Om det vore bränt belag' date=' varför bränner folk (o jag) alltid belaget just där och aldrig nån annan stans? Verkar inte rimligt![/quote']

Kanske för att du för järnet fram och tillbaka och vänder där fästzonen börjar?

Men aldrig nånsin där fästzonen slutar framtill? Har nån nånsin fått vitt belag på framdelen av skidan utan att också fått minst lika mycket vitt baktill? Jag har aldrig sett det, utan antingen enbart bakom eller mycket baktill o lite framför. Tyder inte det på att har med viktbelastning/slitage mot snön och spann att göra?

Link to comment
Share on other sites

Om det vore bränt belag' date=' varför bränner folk (o jag) alltid belaget just där och aldrig nån annan stans? Verkar inte rimligt![/quote']

Kanske för att du för järnet fram och tillbaka och vänder där fästzonen börjar?

Har också ett par skidor som beter sig så där. Jag vände järnet vid fästvallazonen, men även vid änden av skidan.

 

Nu har jag sicklat dem ganska mycket sedan vallningstiden och skidorna beter sig fortfarande så. Tycker att man nån gång borde få tillbaka obränt belag?

Link to comment
Share on other sites

Oftast är det vändzonen för järnet som kan bli het, varför vända, lyft upp järnet och börja om på nytt. Det är inte bara bränt det kan också vara för lite mjuk paraffin vid mättning och en del skidor kan ha mer belastning just där spannet har en brytpunkt fram och bak. Att hitta de perfekta skidorna som har den rätta trycket under hela belaget är som att hitta en nål i en höstack.
Link to comment
Share on other sites

Japp stämmer för mig också..har aldrig någonsin fått vitt framför skidan... alltid bakom... tror inte det handlar om brännt belag utan nån sorts valla antingen fäste eller glidparaffin .. Kan inte riktigt förklara varför men de måste så eftersom de går att skrapa bort och känns som nån sort valla... Får man inte nån sorts bubblor om man bränner belaget ? Borde ju kunna vara någon här som brännt belaget på riktigt som kan förklara hur det blir?
Link to comment
Share on other sites

Jag tror att det kan bli vitt eller grått av olika anledningar. Det diskuterades ju nyss i en annan tråd med nästan samma rubrik. På mina skidor så är jag rätt övertygad om att vassa nysnökristaller rispar upp paraffin på delar av skidan där det är högt tryck. I mikroskop ser det ut som paraffin-corn flakes, och smälttemperaturen verkar vara den samma som paraffin också. Borstar man blir det svart och blankt igen.

 

Det vita som visas på bilderna här:

http://addtheinches.blogspot.com/2009/11/varfor-blir-belag-gratt.html

ser lite annorlunda ut jämfört med det vita jag får på vissa av mina skidor, och sånt har jag fått på alpinskidor nära stålkanten. Här går det inte att borsta bort, och här beror det vita/gråa antagligen på att belaget är bränt. Dels pga att värmen leds effektivt till skidan från vallajärnet via stålkanten, dels för att kanten kan bli rätt varm om man åker på skär i högre hastighet på aggressiv snö.

 

Sedan rapporterade någon annan att han hade fått vita fläckar även på sina stålsicklade skidor. Kalla nysnökristaller är vassa!!

Link to comment
Share on other sites

har både vitt/grått framför och bakom men även litegrann längst bak... och där är man ju INTE länge med valla järnet precis.. har i princip över hela skidan snart om det fortsätter såhär.. igår höll jag på att bortsta ihjäl mig, men likförbannat kom det grått/vitt ändå!!
Link to comment
Share on other sites

Har sett bilder tidigare på trycket utefter skidorna vid belastning någonstans. Det är helt klart två ganska markerade toppar framför och efter fästzonen. I ändarna (där man också vänder med järnet) är trycket mycket lågt. Jag tycker det tyder på att slitaget och friktionen på dessa punkter är viktiga för att det skall uppstå vita fläckar.

Mitt förra skidpar som var av samma fabrikat och utförande men något kortare fick mer vitt i belaget än de nuvarande. Och då hade jag inte ändrat något i verktyg eller preparering.

Intressant vore ju att klyva en skida och studera uppbyggnaden just runt dessa punkter...

Vad det vita i belaget är verkar ju kunna vara olika saker tydligen men på mina skidor gick det att borsta bort.

I år har jag ändrat lite och inte glidvallat alls på träningsskidorna och har bara lite vita fläckar ännu så länge.

Link to comment
Share on other sites

Under träningen bryr jag mig inte så noga utan borstar bara då och då eller gör rent med vallaväck. Lite lagom med fästvalla och iväg, annars blir det för krångligt med fru och barn...

Annars tycker jag att variationen i snön är mycket mycket större för glidet på skidan än vad vallan åstadkommer. Men det kan vara olika det också förstås. :-)

Får kanske ta och lägga skidan i mikroskopet på jobbet. Det är väl några som gjort förut men det är ju kul att se med egna ögon.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...