Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Staka hela Vasaloppet/Öppet Spår! Hur bra måste man va?


Vasa

Recommended Posts

Med anledning av att Enklare Sport startat en tråd på Funbeat tänkte jag att vi kunde bringa klarhet i denna fråga här på Skidforum.

http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=644376

(Offtopic: Jag tycker han ser ut som en inoljad bodybuilder på sin Funbeat-avatar. :lol: )

 

Men vad tror ni, hur bra måste man vara för att orka staka hela loppet?

 

Hur brant är egentligen första backen? Kanske måste man saxa/springa?

 

Är det någon annan backe som blir svår att staka?

 

Är det någon av er som skriver här som kört helt utan fästvalla?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 62
  • Created
  • Last Reply
Provade att staka mig igenom 2008 års upplaga. Tänkte att det kunde vara kul att prova när man hade halkat ned lite i led (tre) och inte brydde sig så mkt om tid. Min erfarenhet är att det bortsett från första backens tvärstopp med följden att man blev hängande på armarna lite väl länge inte var några större problem. Nu är jag ingen total motionär dock med tid en bit under fem timmar två år tidigare.
Link to comment
Share on other sites

Jag hade en tanke om att staka mig igenom fjolårets Vasalopp. Som grund hade jag en gedigen uppbyggnadsträning i form av mycket stakande på rullskidor. Väl när jag skulle teståka de tre första milen, två veckor innan start, möttes jag av en insikt. Den första backen skulle kosta allt för mycket i armkraft.

 

Jag startade från led 7 och tog mig i mål på 7 timmar och 10 min. Nu med facit i hand kan jag konstatera att endast staka mig från start till mål skulle bli en övermäktig uppgift. I varje fall under de omständigheterna som rådde förra året.

Link to comment
Share on other sites

Med anledning av att Enklare Sport startat en tråd på Funbeat tänkte jag att vi kunde bringa klarhet i denna fråga här på Skidforum.

http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=644376

(Offtopic: Jag tycker han ser ut som en inoljad bodybuilder på sin Funbeat-avatar. :lol: )

 

Men vad tror ni, hur bra måste man vara för att orka staka hela loppet?

 

Hur brant är egentligen första backen? Kanske måste man saxa/springa?

 

Är det någon annan backe som blir svår att staka?

 

Är det någon av er som skriver här som kört helt utan fästvalla?

He he, nu är bilden iaf bytt! :-)

Själv får jag lite lätt panik av att bara tänka på att staka uppför första backen. Och även om jag skulle klara det så lär man ju vara rätt mör efter. Men det lockar onekligen men kanske måste jag komma i bättre form först.

Link to comment
Share on other sites

Hur mycket bättre glid får man egentligen med ovallat, dvs hur mycket raskare (lättare) går stakningen där man normalt stakar?

 

Tycker det verkar tungt att staka hele vägen och de flesta skulle nog tappa en massa när det går (brant) oppför.

Jag har kört ovallat på träning i vinter en del pass och inte gör det någon jätteskillnad. Är faktiskt klart förvånad att det inte skiljer mer.

Kommer ihåg det året Jerry A. åkte på skateskidor och slet för att hänga med Auklandbröderna som åkte ruggat. Inte hade Jerry speciellt mycket (om ens något?) bättre glid. Minns även hans blodiga händer...

Link to comment
Share on other sites

Med anledning av att Enklare Sport startat en tråd på Funbeat tänkte jag att vi kunde bringa klarhet i denna fråga här på Skidforum.

http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=644376

(Offtopic: Jag tycker han ser ut som en inoljad bodybuilder på sin Funbeat-avatar. :lol: )

 

Men vad tror ni, hur bra måste man vara för att orka staka hela loppet?

 

Hur brant är egentligen första backen? Kanske måste man saxa/springa?

 

Är det någon annan backe som blir svår att staka?

 

Är det någon av er som skriver här som kört helt utan fästvalla?

Vasa jag tycker du ska prova! Känns som om segern kommer närmare då :P Har faktiskt kört endel stakning i ganska jobbiga backar och det är ju rena hel-etet ! Tror man måste vara riktigt bra tränad för att ens klara det och super tränad för att inte tappa för mycket tid! Men vi säger som 2008 års vasalopp... När aukland bröderna vann... Tror Jerry hade tagit hem loppet om han haft fäste.. Han ser ju klart piggast ut hela loppet fram till lundbäcks backarna eller vad de e för något när Jörgen diagonalar och skaffar lucka.. MEn då har han ju stakat lika fort som de andra diagonalat i alla backar.. Måste tappa för mkt kraft... Ne det där med ovallat tror jag man ska hålla sig ifrån om man nnu inte ska träna stakning på träning.. Är väl ingen som kört ovallat som tagit hem ett vasalopp än? De tappar väl alltid på slutet och de lär väl säga något... Hoppas alla haft en härlig skiddag idag! Strålande sol VR40 och ett jäkla glid! kan nog vara min bästa dag på skidorna hittils!

Link to comment
Share on other sites

Ja, jag får nog träna ett par år först innan jag provar på ovallat.

 

Det man är orolig för är att det blir klisterföre eller liknande och man får tjockt med snö under skidorna som tar emot vid stakningen.

Som nybörjare och i princip endast haft Blå Extra och kallare före i vinter blir det knepigt om det helt plötsligt dyker upp mot nollan lagom till första mars.

 

Men är det många småknickar efter vägen som är lika branta som startbacken?

Backarna till Risberg och Hökberg verkar ju inte så branta enligt banprofilen i varje fall.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jag får nog träna ett par år först innan jag provar på ovallat.

 

Det man är orolig för är att det blir klisterföre eller liknande och man får tjockt med snö under skidorna som tar emot vid stakningen.

Som nybörjare och i princip endast haft Blå Extra och kallare före i vinter blir det knepigt om det helt plötsligt dyker upp mot nollan lagom till första mars.

 

Men är det många småknickar efter vägen som är lika branta som startbacken?

Backarna till Risberg och Hökberg verkar ju inte så branta enligt banprofilen i varje fall.

Håller helt klart med dig ! Äger inte en enda klistertub och har ingen aning om hur det funkar! så blir de sånt före så slänger jag nog på tejpen igen :D Eller helt enkelt lämnar in dom kanske!

 

Jag har kollat ganska mycket på vasaloppet 2008 det år jerry åker ovallat... Och de ser ju relativt lätt ut hela loppet ändå tills lundbäcksnackarna! De backarna ser ju hemska ut! Och verkar ju aldrig ta slut..

Link to comment
Share on other sites

Skillnaden mellan de flesta här (mig inräknat ) och Ahrlin, är att vi inte går upp på tå före varje stavisättning...

 

Vad jag menar är att han och andra elitåkare stakar med mycket mer kraft, vilket trycker ner fästzonen mer än vad Kalle Blåbär och hans kompisar gör då de stakar. Eftersom snön inte är något jämt underlag, likt den yta man testar ut en fästzon på, kommer fästet ibland att bromsa framfarten vid stakningen hur tunt och kort man än lägger (frånsett om man lägger så lite och så kort att det inte gör någon nytta i diagonalåkningen).

Link to comment
Share on other sites

Men är det många småknickar efter vägen som är lika branta som startbacken?

Backarna till Risberg och Hökberg verkar ju inte så branta enligt banprofilen i varje fall.

Kanske inte så branta men det är ju ca 5km uppförsbacke innan Risberg. Den backen var rejält tung och överraskade mig första gången jag körde vasan kan jag säga....

Link to comment
Share on other sites

Men är det många småknickar efter vägen som är lika branta som startbacken?

Backarna till Risberg och Hökberg verkar ju inte så branta enligt banprofilen i varje fall.

Kanske inte så branta men det är ju ca 5km uppförsbacke innan Risberg. Den backen var rejält tung och överraskade mig första gången jag körde vasan kan jag säga....

Ja, det håller jag med om. Det är inte lutningen utan längden på backarna som är det jobbiga. Jag har inga backar som kommer i närheten i längd på mina träningsbanor. Inte precis varje dag man diagonalar oavbrutet i 20min.

Link to comment
Share on other sites

Ja' date=' jag får nog träna ett par år först innan jag provar på ovallat.

 

Det man är orolig för är att det blir klisterföre eller liknande och man får tjockt med snö under skidorna som tar emot vid stakningen.

Som nybörjare och i princip endast haft Blå Extra och kallare före i vinter blir det knepigt om det helt plötsligt dyker upp mot nollan lagom till första mars.

 

Men är det många småknickar efter vägen som är lika branta som startbacken?

Backarna till Risberg och Hökberg verkar ju inte så branta enligt banprofilen i varje fall.[/quote']

Håller helt klart med dig ! Äger inte en enda klistertub och har ingen aning om hur det funkar! så blir de sånt före så slänger jag nog på tejpen igen :D Eller helt enkelt lämnar in dom kanske!

 

Jag har kollat ganska mycket på vasaloppet 2008 det år jerry åker ovallat... Och de ser ju relativt lätt ut hela loppet ändå tills lundbäcksnackarna! De backarna ser ju hemska ut! Och verkar ju aldrig ta slut..

Perfekta spår med isräls är vad alla Vasaloppsåkare vill ha.Stakar en gång i smågarna och glider till Mora.

Inga problem att valla med klister bara lite kletigt.Gå till Vasaloppstältet där du hämtar nr-lappen.Swix och toko har vallatips varje dag.

Link to comment
Share on other sites

Japp, Risbergsbackarna är sällan särskilt utslagsgivande i toppstriden eftersom de ligger för tidigt så därför kan det vara lätt hänt att man underskattar dem om man är debuterande motionär och bara sett på TV tidigare.

(jag gick själv slut där i mitt första ÖS och det blev en tung resa i fortsättningen)

Link to comment
Share on other sites

Hejsan Jag har läst era inlägg och ni glömmer en mycket viktig sak. Att saxa upp för backar där alla andra åker diagonal blir ett helvete. Alla vill åka om er och kommer att stressa livet ur er samtidigt kommer ni nog att få en massa arga blickar. Startade själv en gång från led 2 på nittiotalet med som det visade sig alldeles för lite fästvalla. Fick hänga på stavarna hela vägen upp och blev omsprungen både till höger och vänster hela vägen upp i start backen. Väl uppe på första myren var jag så slut i armarna att jag inte hängde med där heller. Vallade om innan backen upp i risberg och kunde börja åka ordentligt igen.Kom så småningom fram till mora på 5.35. NI som skriver att man tappar glid med klister får nog fundera lite på hur ni vallar och vad ni har för spann på skidorna. Ett hårt isföre med rätt mängd klister ger minimalt bromsande.Även mellan risberg och evertsberg finns många små korta branta backar som pumpar musten ur armarna. Jag tror inte att jag ens skulle ha orkat staka mig igenom det när jag var som bäst tränad på mitten åttiotalet (ca 4.30h) och ganska stakstark. Vad gör man om man i såfall om man går i väggen då blir det helt stopp. Att valla kallvalla på glidvallade skidor fungerar mycket dåligt den kanar snabbt av igen Lycka till med stakandet från ett vintrigt Tänndalen.
Link to comment
Share on other sites

Stakade hela loppet 2008 på en tid strax över 5h efter en total valla miss. Knäcker ena staven längst ner i Lundbäcksbackarna, får springa på tvären uppför backarna sedan hugga med en stav till oxberg får en ny stav vid kontrollen, dög knappt att gå på tur med. Fem km lägre fram står frugan, som fick rusa till bilen efter en ny stav. Visst går det att staka hela vasan men man ska helt klart ha fäste under skidorna. Kommer nog för övrigt att bli tvungen att staka hela ÖS i år på grund av skada..
Link to comment
Share on other sites

Ja' date=' jag får nog träna ett par år först innan jag provar på ovallat.

 

Det man är orolig för är att det blir klisterföre eller liknande och man får tjockt med snö under skidorna som tar emot vid stakningen.

Som nybörjare och i princip endast haft Blå Extra och kallare före i vinter blir det knepigt om det helt plötsligt dyker upp mot nollan lagom till första mars.

 

Men är det många småknickar efter vägen som är lika branta som startbacken?

Backarna till Risberg och Hökberg verkar ju inte så branta enligt banprofilen i varje fall.[/quote']

Håller helt klart med dig ! Äger inte en enda klistertub och har ingen aning om hur det funkar! så blir de sånt före så slänger jag nog på tejpen igen :D Eller helt enkelt lämnar in dom kanske!

 

Jag har kollat ganska mycket på vasaloppet 2008 det år jerry åker ovallat... Och de ser ju relativt lätt ut hela loppet ändå tills lundbäcksnackarna! De backarna ser ju hemska ut! Och verkar ju aldrig ta slut..

Perfekta spår med isräls är vad alla Vasaloppsåkare vill ha.Stakar en gång i smågarna och glider till Mora.

Inga problem att valla med klister bara lite kletigt.Gå till Vasaloppstältet där du hämtar nr-lappen.Swix och toko har vallatips varje dag.

Det är förövrigt en forumist som gjorde bravaden på sina skejtskidor och även om jag hade kommit på namnet så får jag förstås inte nämna honom utan hoppas på att han ger sig till känna själv. Jag vet att det iaf var över 5 h och att han var nöjd. Jag fattar fortfarande inte hur man orkar staka sig uppför de värsta backarna som "vanlig" motionär! Jag vet att vi har några killar här hemma som åker runt 7 h som bäst som stakar ifrån mig hur lätt som helst i backarna då vi åkte på rullskidor. Det gör att man nog inser sina begränsningar att staka hela Vasan. Det är trots att på diagonalandet som jag gjort mina tider.

Link to comment
Share on other sites

Jag har en fd arbetsk kollega som stakade sig genom öppet spår för sisådär 5-10 år sedan. Eller, han körde åtminstone utan fästvalla. Det var -20 i starten så första backen tog han på ruggen i skidan. Sedan blev det varmare och han fick staka. Problemet för honom var att han blev ifrånsprungen uppför och sedan ifrångliden utför. En riktigt hemsk upplevelse men han tog sig imål om än med blåsor i händerna.
Link to comment
Share on other sites

I 2008 års VL hade jag för lite fästvalla och fick gå på armarna uppför första backen, tror jag körde till före Evertsberg, innan jag la på mer fästvalla. Visst fick jag bättre fäste, men musten hade gått ur armarna och diagonalen fungerade inte bra sen heller.

 

Sen tycker jag att man skall ställa frågan till sig själv; varför staka hela loppet? Är det för att skryta för kompisar eller få bättre tid. Är målsättningen däremot att få en trevlig resa ner till Mora är fäste och glid en viktig förutsättning.:)

Link to comment
Share on other sites

Idag så tog jag ut mina nya och även nysicklade skejtskidor för att testa att endast staka. Det började direkt med en brant uppförsbacke som nästan direkt tog bort mina intentioner med att endast staka mig runt Vasaloppet. Hmm, känns i princip omöjligt. I år skall jag nog bara försöka ta mig runt. Med min dåliga form som uppkommit de sista åren så är det bara bra om jag tar mig runt. Sist jag körde hade jag 5.57. I år blir målet att bara ta mig runt och jag blir superglad om det blir runt 8 h
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Skulle vara intressant att ta upp den här tråden igen så här efter ett par år. Det har ju hänt en del och det känns som om stakningen är på frammarsch. För egen del hade jag totalt förträngt tanken att endast staka ens ett seedningslopp men jag börjar faktiskt tänka om - man kanske skulle pröva? Har åkt rullisar ett par år nu och bara stakat plus två rena stakpass på skidor per vecka den här säsongen. Tidigare har stakningen varit min svaga sida och jag har "längtat" till uppförsbackarna. Men idag slog jag mitt ATH i snittfart, visserligen i väldigt snabba spår och bara normalkuperat, men ändå - ren stakning 15 km och det snabbaste pass jag någonsin kört. Speciellt intressant var det att staka förbi en massa åkare i uppförsbackarna.

 

Hur långa rena stakpass behövs för att våga ge sig på ett svårvallat seedningslopp utan fästvalla? Kan man t.ex. sätta en kort stump tejp, typ 20 cm, under trampet för att kunna ta springbackarna? Skulle man våga köra VL så?

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Jag stakade 100% första gången jag körde ett Vasalopp och kom in på plats 999 från startled 3. Fick slita som ett djur i första backen, på platten var jag så trött så kunde inte trycka på/avancera och i backarna så var det som sagt sjukt jobbigt. Man plockade folk i ingång till korta backar då man ej liksom stannade upp utan bara tryckte på, annars så kändes enbart stakning som en nitlott. Kommer inte göra om det "misstaget" igen. Åker ca 5 pass rullskidor varje säsong så det är inte så mycket däremot är jag väldigt aktiv inom Kajakpaddling/tävling så det är väl därifrån jag fick styrkan.

Link to comment
Share on other sites

Att staka hela VL skulle vara en imponerande bedrift helt klart, men jag kan knappt tänka mig några förutsättningar då det skulle löna sig tidsmässigt för en motionär. Jag brukar köra ovallat på träning men tycker det är förvånansvärt liten skillnad i glid mot när jag stakar med fästvallade skidor. Det säger ju sig själv att glidet skulle behöva vara extremt mycket bättre för att det skulle löna sig att bara staka, eftersom att kunna köra diagonalt i branta backar och stakning med frånskjut emellanåt skulle avlasta armarna och spara kraft till plattare stakpartier.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...