Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Staka hela Vasaloppet/Öppet Spår! Hur bra måste man va?


Vasa

Recommended Posts

Jag tycker det är svårt att ställa om sig och diagonala om man stakat en längre stund, det stämmer inget då och det blir mest bambi.

Benspark kan man ju avlasta med i slakmotorna och staka där det är brantare.

Det brukar vara bra tillfällen att göra omkörningar när folk ska försöka diagonala eller saxa i någon kortare backe. Bara att hugga sig förbi då!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 62
  • Created
  • Last Reply

Jag tänkte staka 90% av ÖS förra året pga häl problem men insåg ganska snabbt att det enbart var att glömma. Man måste vara väldigt väl tränad med en riktigt fin teknik för att palla de 9 mil som ska åkas.

Läste någonstans om att uthållighetsträning utförs på bästa sätt genom att använda så många muskelgrupper som möjligt.

Det var någon liknelse med att man skulle jogga 100 meter X2 ena gången med händerna i byxorna. Sedan upprepa detta genom att springa i fullfart x2.

Armarna medför balans samt att man även använder de musklerna fast man inte tror det.

Återhämtning går fortare samt att man inte blir lika sliten tydligen.

 

Jag ska genom föra 2013 ÖS Måndag med minst 60% stakning tänkte jag. Kör enbart stakning på rullskidor och tränar det väldigt mycket.

När jag går över till något annat är det enbart i återhämtnings syfte.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle aldrig palla att staka mig genom Vasaloppet på ett bra sätt. Faktiskt var det förvånansvärt många som försökte bara staka runtikring där jag åkte i led 2 men dom flög man förbi så fort det gick uppför. Trots superföret nu sist och att det ändå inte var speciellt många av eliten som valde att bara staka säger en hel del om hur bra du måste vara för att kunna ta fördel av det.
Link to comment
Share on other sites

Skulle aldrig prova på att staka mig igenom hela Vasaloppet. Det du möjligtvis tappar på ditt glid genom att ha vallat för fäste tror jag inte att du kan tjäna in på att köra ovallat och bara staka.

Alltså, jag tror inte att du får så mycke bättre glid att det kompenserar det du tappar uppför när du blir sliten av att bara staka.

Tänk bara på hur det såg ut för Ahrlin, med sina blodiga händer, rejält distanserad av bröderna Aukland - och då är ju Ahriln "proffs" och supervältränad!!!

Link to comment
Share on other sites

Jag tänkte staka 90% av ÖS förra året pga häl problem men insåg ganska snabbt att det enbart var att glömma. Man måste vara väldigt väl tränad med en riktigt fin teknik för att palla de 9 mil som ska åkas.

Läste någonstans om att uthållighetsträning utförs på bästa sätt genom att använda så många muskelgrupper som möjligt.

Det var någon liknelse med att man skulle jogga 100 meter X2 ena gången med händerna i byxorna. Sedan upprepa detta genom att springa i fullfart x2.

Armarna medför balans samt att man även använder de musklerna fast man inte tror det.

Återhämtning går fortare samt att man inte blir lika sliten tydligen.

 

Jag ska genom föra 2013 ÖS Måndag med minst 60% stakning tänkte jag. Kör enbart stakning på rullskidor och tränar det väldigt mycket.

När jag går över till något annat är det enbart i återhämtnings syfte.

Varför bara återhämtningssyfte? Man behöver inte krångla till det så mycket, är det uppför och det går snabbast med diagonal så är det ett tecken på att det även tar minst energi. På samma sätt med frånskjut och stakning. Tränar en hel del diagonal på rullskidor för att ha balansen till skidsäsongen.

Link to comment
Share on other sites

Jag antar att de vill säga att fördelning av ansträngning på större ytan och fler muskelgrupper genererar mindre risker för mjölksyra samt att återhämtning går fortare vid möjligvila.

 

Jag kommer att försöka lägga upp ÖS på ett sånt sätt som gör att jag ständigt kommer ha gott om energi istället för att sikta på snabbhet.

Jag upplever att fart leder till stress som lätt leder till att man bränner sig.

Hitta ett rätt tempo för vad jag klarar av, resultatet kommer med största sannolikhet bli bättre om man åker taktiskt.

Link to comment
Share on other sites

Nej, jag menar att olika rörelser är bra för olika terränger. Att få i dig energi är inte så svårt, det är bara att tugga och dricka :). Stämmer som du skriver att stress gör att man snabbt blir trött, men jag håller inte med om att det är farten som är boven. Stressar man så kör man garanterat inte avslappnat och då kommer tröttheten snabbt. Nyckeln i nästan alla sporter är att åka snabbt och avslappnat och det är allt annat än enkelt. Så om du klara att köra avslappnat under ÖS så lär det gå bra!
Link to comment
Share on other sites

Jag tycket mig känna förra året att det gick för jävla bra de första 3 milen i ett ganska högt tempo och att jag var avslappnad, men det var nog inte så taktiskt smart att lägga upp loppet på de sättet som jag gjorde.

I år kommer jag se till att gå ut lugnare och ligga någon stans runt 65 - 75% i åkningen fram till Risberg.

Det var där jag kände att kraften skulle finnas förra året. Sista halvan var den som jag tappade mest på och förmodligen den del av sträckan man kan plocka in tid om krafter för det finns.

Draghjälpen är ganska stor och kommer förmodligen att spela en större roll i år när man åkt ÖS tidigare.

Vetskap av vilket tempo och vilken hastighet man håller är starka verktyg i att kunna optimera sin åkning om förhålladena är de rätta.

 

 

Det där med energi produkterna slopar jag nog även detta år. tycker mig inte känna tillräckligt stor energiåtergivning för de risker man hör om.

Springa på muggen mitt under ett ÖS är något jag helst vill slippa.

Vatten och en stadig diet fram till ÖS och hård träning!

Link to comment
Share on other sites

Det där med energi produkterna slopar jag nog även detta år. tycker mig inte känna tillräckligt stor energiåtergivning för de risker man hör om.

Springa på muggen mitt under ett ÖS är något jag helst vill slippa.

Vatten och en stadig diet fram till ÖS och hård träning!

Vad menar du med energiprodukter? Ska du köra Vasan på endast vatten så förstår jag om du börjar krokna framåt Risberg.

Link to comment
Share on other sites

Ekis hela mitt idrottsliga liv har jag provat olika typer av tillsattser för att höja prestationsförmågan och har ännu ej hittat något som verkligen boostar.

Det som funkar och som jag provat är koffien. Det ger en möjlig effekt på trötthet men den är enbart kortvarande plus att den är vätske drivande.

Druvsocker kommer finnas med men inget annat. Banan kan funka så kroppen får i sig lite kolhydrater.

 

har provat olika typer av energi geler men känner enbart att jag blir pigg en kort stund för att sedan gå ner i en djupare svacka än den som jag hade innan gelen.

Det går åt energi för att förbränna och ta hand om energin du stoppar i dig.

Link to comment
Share on other sites

I kontrollerna finns det en hel del energi att hämta om du inte vill ha med dig extra gel/liquid eller sportdryck.

 

Smågan enbart vatten och sportdryck sedan dessutom blåbärssoppa och vetebulle och från Evertsberg finns även kaffe.

 

Du lär krokna rejält om du inte fyller på med mer än vatten innan målgång.

Jag brukar som du känna att det tar lite slut i backarna mot Risberg och jag tror att du tänker rätt när du säger att man ska hålla lägre puls/tempo innan Risberg för att orka mer längre fram. Jag har oftast varit uppåt 80-85% av maxpuls i snitt innan Risberg och det håller inte in i mål :)

 

Men energi bränner man så att det är omöjligt att fylla på i samma takt som det går åt.

Däremot kan man försöka fylla på så mycket det går utan att sabba mage eller annat.

För mig så fungerar det bra att dricka minst 2 muggar per kontroll, en blåbärssoppa och en sportdryck. Dessutom kan jag försöka att knapra på någon godisbar för att det känns så tomt i magen från Oxberg ch framåt.

 

Gel och liquid har den nackdelen att de kräver extra vätska för att inte störa kroppens vätskebalans (så har jag läst men kan egentligen inte säga om det stämmer) och är egentligen bara koncentrerad sportdryck.

 

Nu kom vi långt från ämnet i tråden men jag ville ändå kommentera.

Att staka hela Vasaloppet är inte rimligt för mig men jag kommer att lägga mer kraft på stakning än vad som är optimalt ur åktid för egen del eftersom jag har en skadad fot.

Jag bävar redan för hur ont jag kommer att ha i armarna efter detta men ser fram emot äventyret ändå. Skidor är kul men Vasaloppet har en ytterligare dimension!

Link to comment
Share on other sites

Absolut så äter jag någon bulle där det finns och fyller även på med vätska vid kontrollerna.

Jag sattsar hellre på buljong är sportdrycken, bra med salt innehållet.

 

Staka kommer även jag att göra , dock inte hela vägen.

Min fot vart kass 2 veckor innan förra årret så diagonalen vart lidande.

Hälseneinflamation från ett skoskav som satte sig riktigt illa. opererade i skon, fick tillslut köra utan några sulor för att få ner foten tillräkligt långt så jag kunde åka överhuvudtaget.

Hälen var som en apelsin och sambon fick dra av mig dojjan.

Link to comment
Share on other sites

Skulle aldrig prova på att staka mig igenom hela Vasaloppet. Det du möjligtvis tappar på ditt glid genom att ha vallat för fäste tror jag inte att du kan tjäna in på att köra ovallat och bara staka.

Alltså, jag tror inte att du får så mycke bättre glid att det kompenserar det du tappar uppför när du blir sliten av att bara staka.

Tänk bara på hur det såg ut för Ahrlin, med sina blodiga händer, rejält distanserad av bröderna Aukland - och då är ju Ahriln "proffs" och supervältränad!!!

Märklig argumentation, Ahriln stakade från alla "proffs" och supervältränad" som hade fästvalla. Bara Auklandbröderna med rugg lyckades han inte staka ifrån.

Link to comment
Share on other sites

Skulle aldrig prova på att staka mig igenom hela Vasaloppet. Det du möjligtvis tappar på ditt glid genom att ha vallat för fäste tror jag inte att du kan tjäna in på att köra ovallat och bara staka.

Alltså, jag tror inte att du får så mycke bättre glid att det kompenserar det du tappar uppför när du blir sliten av att bara staka.

Tänk bara på hur det såg ut för Ahrlin, med sina blodiga händer, rejält distanserad av bröderna Aukland - och då är ju Ahriln "proffs" och supervältränad!!!

Titta längst upp på sidan, på vinjettbilden.

Daniel Tynell var grymt nära att vinna, för visst åkte han utan fästvalla!?

Bara en tidsfråga innan nån lyckas.

Link to comment
Share on other sites

I vissa fören kan man få hyfsat fäste utan att det stjäl nämnvärt glid. Då är det väl för de allra flesta åkare gansksa korkat att åka ovallat? Även om det är lättstakat, dvs bra glid.

 

Om det är speciellt före (eller möjligen att man är dålig på att valla fäste?), så att man har skäl att anta att fästvallning stjäl avsevärt glid - det är väl då det kan vara aktuellt att fundera på ovallat?

 

Hela tänket grundar sig ju i att man anser att fästvallning stjäl en del glid. Nu är jag ju inte elitåkare, men hyfsat ofta glider jag notabelt inte bättre utan fästvalla - beror ju på snön o spåret

Link to comment
Share on other sites

I vissa fören kan man få hyfsat fäste utan att det stjäl nämnvärt glid. Då är det väl för de allra flesta åkare gansksa korkat att åka ovallat? Även om det är lättstakat, dvs bra glid.

 

Om det är speciellt före (eller möjligen att man är dålig på att valla fäste?), så att man har skäl att anta att fästvallning stjäl avsevärt glid - det är väl då det kan vara aktuellt att fundera på ovallat?

 

Hela tänket grundar sig ju i att man anser att fästvallning stjäl en del glid. Nu är jag ju inte elitåkare, men hyfsat ofta glider jag notabelt inte bättre utan fästvalla - beror ju på snön o spåret

Även om glidskillnaden inte är så stor när man står och glider utför så skiljer det mer när man står och stakar och spannet gungar upp och ner.

Link to comment
Share on other sites

I vissa fören kan man få hyfsat fäste utan att det stjäl nämnvärt glid. Då är det väl för de allra flesta åkare gansksa korkat att åka ovallat? Även om det är lättstakat' date=' dvs bra glid.

 

Om det är speciellt före (eller möjligen att man är dålig på att valla fäste?), så att man har skäl att anta att fästvallning stjäl avsevärt glid - det är väl då det kan vara aktuellt att fundera på ovallat?

 

Hela tänket grundar sig ju i att man anser att fästvallning stjäl en del glid. Nu är jag ju inte elitåkare, men hyfsat ofta glider jag notabelt inte bättre utan fästvalla - beror ju på snön o spåret[/quote']

Även om glidskillnaden inte är så stor när man står och glider utför så skiljer det mer när man står och stakar och spannet gungar upp och ner.

Iofs skiljer det ju beroende på last som du säger, men det påverkar ju inte alls det faktum att olika varianter av fästvallning (bl a beroende på föret) stjäl olika mycket glid?

Link to comment
Share on other sites

I vissa fören kan man få hyfsat fäste utan att det stjäl nämnvärt glid. Då är det väl för de allra flesta åkare gansksa korkat att åka ovallat? Även om det är lättstakat' date=' dvs bra glid.

 

Om det är speciellt före (eller möjligen att man är dålig på att valla fäste?), så att man har skäl att anta att fästvallning stjäl avsevärt glid - det är väl då det kan vara aktuellt att fundera på ovallat?

 

Hela tänket grundar sig ju i att man anser att fästvallning stjäl en del glid. Nu är jag ju inte elitåkare, men hyfsat ofta glider jag notabelt inte bättre utan fästvalla - beror ju på snön o spåret[/quote']

Även om glidskillnaden inte är så stor när man står och glider utför så skiljer det mer när man står och stakar och spannet gungar upp och ner.

Iofs skiljer det ju beroende på last som du säger, men det påverkar ju inte alls det faktum att olika varianter av fästvallning (bl a beroende på föret) stjäl olika mycket glid?

Nej det är väl givet, rossaklister stjäl betydligt mer glid än en blå burk oavsett före. Jag håller även med om att en "bra" fästvallning stjäl olika mycket glid beroende på före. Men jag ville bara påpeka just det faktum att även om man tycker att man glider lika bra utför så kan det mycket väl skilja en del när man står och stakar.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Skulle också vilja höra lite om andras upplevelser efter att ha stakat allt.

Jag står i led 2 och har tränat för att staka allt sen mitten av sommaren. Mest orolig för första backen, stavbrott eller att det ska kosta för mycket att gå på bål och armar samtidigt som man vill hänga med rätt skapligt så man har bra ryggar att gå på när man kommer ut på myrarna.

 

Vad är era erfarenheter? Lägg gärna till vilket led ni startade från.

Link to comment
Share on other sites

Skulle också vilja höra lite om andras upplevelser efter att ha stakat allt.

Jag står i led 2 och har tränat för att staka allt sen mitten av sommaren. Mest orolig för första backen, stavbrott eller att det ska kosta för mycket att gå på bål och armar samtidigt som man vill hänga med rätt skapligt så man har bra ryggar att gå på när man kommer ut på myrarna.

 

Vad är era erfarenheter? Lägg gärna till vilket led ni startade från.

I samband med detta skulle det vara intressant att veta om nån gjort en Wassberg? Dvs vallat på tejpremsor som man kan ta av efter första backen och sen staka.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...