Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Staka hela Vasaloppet/Öppet Spår! Hur bra måste man va?


Vasa

Recommended Posts

Jag är motionär, 50+ och åker numera ÖS då jag inte kvalar in i ngt vettigt led i VL längre. Har åkt ÖS/VL 22 år och behöver numera 6-7 h beroende på före.

 

För min del slutade jag helt använda fäste i klassiskt (både på träning och tävling) efter vintern 2012 och har nu stakat i fyra ÖS. Anledningarna till att testade detta första året var flera - trött på att kleta med fästvalla, krånglande stortåleder, problem med muskelbristningar i vaden men även att jag var nyfiken att testa om jag fixade det. Inte minst för att visa frun som sa "det klarar du aldrig...". Sedan dess har jag fortsatt staka och är inte det minsta sugen att börja köra med fäste igen.

 

Min erfarenhet är att jag åker på ungefär samma tid men att hela loppet blir mer "kontrollerat" och robust. Glidet är alltid optimalt utifrån vilket före det är, jag riskerar inte valla bort glidet i jakten på fäste. Jag ligger på jämnare ansträngningsnivå och hushåller bättre med krafterna jämfört med när jag diagonalade uppför. Det bästa är dock att jag slipper "köra slut på fästet" och få bakhalt. Det var ofta det som tidigare skickade in mig i väggen efter 4-6 mil när det blev varmare eller att fästet slets bort.

 

Första backen är minsta problemet, den är mestadels slakmota och dessutom är man pigg då. Det är värre med brantknixarna efter Risberg men där brukar jag saxa. Precis som många med valla - min erfarenhet är att de flesta åkare med valla (i min fartkategori) börjar saxa innan jag får problem att staka.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 62
  • Created
  • Last Reply

Första backen är minsta problemet, den är mestadels slakmota och dessutom är man pigg då. Det är värre med brantknixarna efter Risberg men där brukar jag saxa. Precis som många med valla - min erfarenhet är att de flesta åkare med valla (i min fartkategori) börjar saxa innan jag får problem att staka.

Att första backen mestadels skulle vara slakmota kan jag inte hålla med om. Har stakat upp där de sista två åren och tycker man gjort det absolut värsta avsnittet av Vasaloppssträckningen när man passerar 520-metersskylten på toppen av backen.

Efter Risberg? Det är inte backarna innan Gopshus du menar?

Sedan tycker jag ett krav om man ska köra blankt är att inte ta till saxning då det lätt vill glida ut utan fäste.

Link to comment
Share on other sites

Att första backen mestadels skulle vara slakmota kan jag inte hålla med om. Har stakat upp där de sista två åren och tycker man gjort det absolut värsta avsnittet av Vasaloppssträckningen när man passerar 520-metersskylten på toppen av backen.

Efter Risberg? Det är inte backarna innan Gopshus du menar?

Sedan tycker jag ett krav om man ska köra blankt är att inte ta till saxning då det lätt vill glida ut utan fäste.

Första backen upplevs nog olika beroende hur man ligger till i fältet. På ÖS är det så trångt och går så sakta upp att första backen inte är ngt större problem att staka. Laddar man på i "fri fart" kan jag tänka mig att det är betydligt värre.

 

Backarna jag menar efter Risberg är de "saxbackar" som kommer på rad under ca 5 km mellan Risberg och Evertsbergssjöarna. Backarna innan Gopshus känns för all del de också.

 

Beträffande saxning är jag mycket noga med att aldrig glida på stegen, det är inte så svårt att få till det rätt. Överhuvudtaget har tjuvskejt aldrig varit något alternativ för mig - en hederssak! Jag följer reglerna, har t.ex. gått ned 15 cm i stavlängd för att fixa 83%-regeln.

Link to comment
Share on other sites

Första backen upplevs nog olika beroende hur man ligger till i fältet. På ÖS är det så trångt och går så sakta upp att första backen inte är ngt större problem att staka. Laddar man på i "fri fart" kan jag tänka mig att det är betydligt värre.

 

Backarna jag menar efter Risberg är de "saxbackar" som kommer på rad under ca 5 km mellan Risberg och Evertsbergssjöarna. Backarna innan Gopshus känns för all del de också.

 

Beträffande saxning är jag mycket noga med att aldrig glida på stegen, det är inte så svårt att få till det rätt. Överhuvudtaget har tjuvskejt aldrig varit något alternativ för mig - en hederssak! Jag följer reglerna, har t.ex. gått ned 15 cm i stavlängd för att fixa 83%-regeln.

 

Var nog risig i huvudet igår kväll för jag läste Hökberg. :) Ok då håller jag med. Är några jobbiga backar där efter Risberg.

Link to comment
Share on other sites

Håller med dig. Med rätt fästvallning tror jag alla utom möjligtvis topp 100 tjänar på att ha fäste. Men som läget är nu så verkar folk neråt led 4 tro att det är omöjligt och åka med fäste. Fruktansvärt irriterande när man vill det ska åkas på skapligt i första backen sen blockeras spåret av för svaga stakåkare.
Link to comment
Share on other sites

Sen kan man ju alltid fråga sig varför man skall staka hela VL, för att det är på modet och ger status eller vad det nu kan vara ?

Elitens stakande smittar av sig nedåt i leden. Tanken att försämrat glid ska sabba chanserna till en bra tid. Det är nog väldigt få normalstarka åkare som på allvar går back på att ha det minimalt försämrade glidet i förhållande till fördelen med fäste i uppförsbackarna. 

 

Jag har kört med tejp i ÖS och inte upplevt mig bli frånåkt varken nedför eller på platten. Jag tror det finns en övertro på fästvallans negativa effekter. 

Link to comment
Share on other sites

Håller med dig. Med rätt fästvallning tror jag alla utom möjligtvis topp 100 tjänar på att ha fäste. Men som läget är nu så verkar folk neråt led 4 tro att det är omöjligt och åka med fäste. Fruktansvärt irriterande när man vill det ska åkas på skapligt i första backen sen blockeras spåret av för svaga stakåkare.

Jag håller med. Det är bara det att det man ligger sömnlös över natten innan är ju fästvallningen. Behöver (nästan) aldrig valla klister där jag bor så känner mig inte bekväm med det och vill helst inte ha skidor som suger, och misslyckas man åt andra hållet blir det ju nästan som blanka skidor. Burkvalla är jag med på men klister.......

Link to comment
Share on other sites

Staka hela Vasaloppet är helt genomförbart för nästan alla skulle jag vilja påstå.

Har man bara tränat lite stakning oavsett led så kan man ta sig från Sälen till Mora men man bör vara medveten att det blir förmodligen ingen rekordtid och ett väldigt slit på vägen.

Jag gjorde det under ett av de öppnaspåren jag åkte då jag misslyckades totalt med fästet och fick skrapa bort allt i första backen då det blev platådojor. Led4 åkare och vill påstå att jag har snarlika förutsättningar som led7 åkare.

Link to comment
Share on other sites

Vissa fören tappar man knappt nåt glid alls på med fästvalla, så är det, men jag håller med om att man är jävligt mycket mer avslappnad innan start, dom gånger man väljer att åka med blanka skidor.

Och jag tror själv, att jag inte åker fortare med blanka skidor jämfört med perfekt vallade.

Men på just Vasaloppet har man ju som ej elitåkare, små möjlighter att hinna testa ut en bra fästvallning innan start, och sen pågår loppet under så lång tid att förhållandena ofta ändras.

Och blanka skidor är bättre, än ett par skidor som är bakhala/dåligt glid, tycker jag. (Har startat i led 1-2 i 20 lopp)

Link to comment
Share on other sites

Jag testade att gå blankt första gången nu på Grotfallsrundan. Åkt Vasaloppet en gång och stod då i led 2. Anser mig vara hyfsat stark i stakningen.

 

Trots oerhört dåliga förberedelser 2 veckor innan loppet med bla sjukdom gick loppet otroligt dåligt av många orsaker. MEN! Jag tvungen att gå blankt för fästvallningen jag lade funkade inte.

 

Jag blev iaf totalt avskräckt från att gå blankt. Tyckte enbart det blev oerhört monotont och jag tog helt enkelt totalt slut i "stakmusklerna". Trots att banan på 10km är flack förutom sista 2km in mot varvning där det finns en riktigt tuff stinging upplevde iaf jag att det var väldigt många ställen längs banan där jag skulle ha använt benen normalt.

 

Tilläggas är att jag är ganska stark i benen och behärskar både diagonal och stakning med frånskjut bra.

 

För min del känns det just nu som att jag aldrig kommer gå blankt och jag skulle definitivt tappa mer på att gå blankt än med fäste. Det finns många backar i Vasaloppet att jobba med.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...