Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Solsken och snabba spr p Ungdomsvasan och ppet spr

Pl Golberg och Therese Johaug tog hem Ski Tour 2020

Krnika: Stark form och snabba skidor - d slr ingen Britta Johansson Norgren

Magdalena Olsson vrldscupvinnare i Vindeln

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Staka hela Vasaloppet/Öppet Spår! Hur bra måste man va?

• Vänligen logga in för att kunna svara
62 svar till detta ämne

GreatSki

GreatSki

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 703 inlägg

Vissa fören tappar man knappt nåt glid alls på med fästvalla, så är det, men jag håller med om att man är jävligt mycket mer avslappnad innan start, dom gånger man väljer att åka med blanka skidor.

Och jag tror själv, att jag inte åker fortare med blanka skidor jämfört med perfekt vallade.

Men på just Vasaloppet har man ju som ej elitåkare, små möjlighter att hinna testa ut en bra fästvallning innan start, och sen pågår loppet under så lång tid att förhållandena ofta ändras.

Och blanka skidor är bättre, än ett par skidor som är bakhala/dåligt glid, tycker jag. (Har startat i led 1-2 i 20 lopp)

hoai_nam

hoai_nam

Medlem

• Members
  • Pip
  • 101 inlägg

Jag testade att gå blankt första gången nu på Grotfallsrundan. Åkt Vasaloppet en gång och stod då i led 2. Anser mig vara hyfsat stark i stakningen.

Trots oerhört dåliga förberedelser 2 veckor innan loppet med bla sjukdom gick loppet otroligt dåligt av många orsaker. MEN! Jag tvungen att gå blankt för fästvallningen jag lade funkade inte.

Jag blev iaf totalt avskräckt från att gå blankt. Tyckte enbart det blev oerhört monotont och jag tog helt enkelt totalt slut i "stakmusklerna". Trots att banan på 10km är flack förutom sista 2km in mot varvning där det finns en riktigt tuff stinging upplevde iaf jag att det var väldigt många ställen längs banan där jag skulle ha använt benen normalt.

Tilläggas är att jag är ganska stark i benen och behärskar både diagonal och stakning med frånskjut bra.

För min del känns det just nu som att jag aldrig kommer gå blankt och jag skulle definitivt tappa mer på att gå blankt än med fäste. Det finns många backar i Vasaloppet att jobba med.

Davidssoneddie

Davidssoneddie

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 094 inlägg
Staka och åka snabbt är olika ting här kan jag känna.
Kanske bara är jag men jag känner sällan att mitt glid är dåligt de gångerna jag misslyckats med fästet och får bakhalt.
De gångerna man är nojig är väl när man prickat rätt men oroar sig för att man klabbat på för mycket.
<p><p>Ösm12 8.32, Ösm13 6.53, Öss14 7.00, Öss15 7.09, VL16 6.11 plc3276, VL17 DNF

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar