Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

OBS! Väder / Vallatips / Råd - Öppet Spår 2010 - Söndag - 28 februari


Vasa

Recommended Posts

Åh vad skönt!

 

Nu är skidorna klara. Går så klart att ändra om förutsättningarna ändras.

Swix Grön Extra invärmt.

Swix Blå extra 3 lager

Rode Blå Super 3 lager

Rode Multigrade och Blå super blandat mitt under trampet

Rode Blå Super 2 lager

 

Stålsicklat Kuzmin Original

Red Creek stålborste

Nylonborste

Polerat med polerduk

Bakre glidzonerna rillade med Toko röd

Spegelblankt!

 

I morgon ska jag vakna utan förkylning och utan ryggont. Hoppas hoppas hoppas...

 

/TV-åkaren :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 73
  • Created
  • Last Reply
Helt omöjligt att veta vilket väder... är ju olika överallt ! Men de verkar ju onekligen bli ganska varmt ! Ändrade planer för vallningen... får köpa på mig lite valla när ja åker mot sälen idag och valla ikväll! Får slita med vallabord och hela fan hehe... En sak är ju säker .. Ingen ide att kolla nå väder förrens 2 - 3 dagar före... resten e ju bara hokus pokus!
Link to comment
Share on other sites

Vallade tjejens skidor inför tjejvasan idag, spåren håller väldigt dåligt, bra glid med Swix LF 6 ( rejält borstad)Fäste= La Swix V20 Grön som grundvax med värme och sen tunna lager Swix V40 Blå extra, toppade med Skigo HF Röd. Vallningen fick bra betyg och funkade som tänkt enligt tjejen. Det regnade underkylt regn nu på kvällen i Mora förhoppningsvis fryser det i natt så de kan preparera spår som inte består av pudersnö och konstsnö. Livsfarliga vägar runt Mora så kör väldigt försiktig det är regn på bar kall asfalt = Curling-is

 

ÖS Söndag känns som Start BWLF toppat med Skigo C44 Pulver

Link to comment
Share on other sites

Använde Pölders kalla o varma kloss i en blandning med lite mer varmt i botten och kallare i topp. Plus att jag gnuggade in Pölders hf-kloss på toppen o borstade . Superglid. Gick i mål på 6.10 och det var ingen som gled om mig utför iaf....

3e tävlingen i år för övrigt där mitt glid varit helt otroligt. Dom två första med tejp som fäste dessutom.

 

Fäste, blå extra i botten. sen vr40 tre lager, vr45 tre lager o 2 lager vr 40 på toppen. Fäste hela vägen.

 

Förresten, nån mer än jag som tyckte underlaget blev långsammare på slutet. O då menar jag mer än bara att jag blev trött....

Link to comment
Share on other sites

Lade bara på Start BWLF och gled om de flesta - mycket nöjd.

Fästet bestod av 5 lager VR45, med ett supertunt lager V40 på toppen. Bra, lent fäste hela vägen. Det är kul att åka när man lyckas med både glid- och fästvallningen!

Link to comment
Share on other sites

Sliten i mål på 6.32. Bra glid och fäste (Glid:BWLF+ Star LA6, Fäste: Mix av Rode Multigrade + Rode Blå Super)

 

Hörde speakern i Hökberg ropa upp "MC Hammer" precis för mitt namn. Var det du som åkte i gult ?

 

Mest nöjd med att endast 92 åkare hade gått i mål för mig. Missnöjd med att jag var så föbannat trött, speciellt Oxberg-Hökberg.

 

Träffade även Lars-Erik vid starten. Skulle tro att han just nu kämpar i snön mot Mora i måndagens ÖS

Link to comment
Share on other sites

Hade tänkt lämna in skidorna för vallning men efter bilkö in till Mora och en anstormning av människor så var väntetiden 5 timmar för vallning. Hade inte tid med det så det blev till att panikhandla egen valla och åka hem och göra det själv. Har aldrig vågat valla själv på vasaloppet förut men fick nu en anledning att försöka.

 

Följde Swix rekommendation med undantag för grundvalla för fäste.

 

Glid: LF4 i botten och HF7 ovanpå

 

Fäste: TOKO basewax två lager VR40 och 3 lager VR45 och ett lager VR40 på det.

 

Hade grymma skidor första tre milen gled ifrån alla sen blev det något kärvare på slutet, eventuellt lite underfrysning efter Evertsberg. Fästet var perfekt från början till slut.

 

Gick i mål på 6.40 efter att ha åkt om närmare 5000 pers i spåret

 

Slutsatsen är våga valla själv :)

Link to comment
Share on other sites

Lars-Erik har passerat Risberg, 7 min långsammare än igår. Helt OK med tanke på att det nog snöar ganska mycket.

 

Bestefar: Nej jag åkte i Craft underställströja svart med röda stripes på sidan. Svarta löpartajts. Svart mössa.

 

Jäkla skönt f.ö. att åka i underställ. Torr och fin hela vägen.

 

Jakko:

Jag upplevde att glidet var trögare ungefär sträckan Oxberg-Eldris. Men det verkade gälla andra åkare också. Sista biten in mot mora var det fler som hade åkt i spåren och då var de också snabbare.

Link to comment
Share on other sites

Riktigt go tur :)

 

Grund, 3 lager blå super extra och 3 lager VR40 ovan på det på både mina och Annas skidor. Bergfäste hela vägen, alla tillverkarna rekommenderade mycket mjukare vallor inblandat. Hade de gått på nån felaktig prognos eller vad handlade det om?

 

Glidet: Stålskicklat

Jag hade problem med ifrysning redan från början så det låg snö och bromsad men Anna hade nog top 10 glid av alla åkare vi såg. Hon gled lätt förbi 30-40 kilo tyngre killar, själv lyckades jag inte hänga på bakom trots att jag satsade ett maxstakninginsdrag på krönen, låg bakom och väger 20 kilo mer, fick ofta staka 2-3 tag innan hon ens ställde sig upp och då var jag lite efter.

 

Jag tyckte tvärt om att det gled sista tredjedelen, hårda glatta spår på flera ställen. Men vi startade halv och gick i mål på 8:40 så det kanske var varmare och därmed lite sämre när ni gled förbi. Det verkar som att mycket av spåren efter Everstberg och in går på (cykel-)vägar? Det verkar i alla fall vara väldigt platt hårt under snön och jag inbillar jag att det gjorde att även spåren blev plattare och hårdare och gav bättre glid?

 

Jag kan i alla fall rekommendera alla att åka en gång som support till en mindre stark åkare, var skönt att kunna njuta och kolla lite mer vad som händer runt omkring istället för att bara slita. På söndag får vi se om det var en vettig uppladdning inför vasan eller inte :)

Link to comment
Share on other sites

Jag kan i alla fall rekommendera alla att åka en gång som support till en mindre stark åkare, var skönt att kunna njuta och kolla lite mer vad som händer runt omkring istället för att bara slita. På söndag får vi se om det var en vettig uppladdning inför vasan eller inte :)

Vadå mindre stark åkare? Vem var det som klagade mest över trötta armar efteråt? ;) För övrigt rekommenderar jag alla att åka tillsammans med en åkare som normalt är betydligt snabbare än er själva och som är villig att peppa, hjälpa till att hitta luckor och bra ryggar, serva med blåbärssoppa både på och mellan kontrollerna.

 

Som Thorrez skriver körde jag stålsicklat och sex riktigt tunna lager blått. Upplevde att jag hade kanonglid hela vägen, var bara några få som gled förbi mig och alla dessa såg ut att vara betydligt tyngre än mina 55kg. Fästet var bra, lagom för att inte sno för mycket glid, men jag skulle inte beskriva det som "bergfäste".

 

Kul var det i alla fall!

Link to comment
Share on other sites

Glid: Ski-go LF Grafit + LF Blå + Pölder HF-kloss. Detta funkade bra och jag kan inte minnas att någon gled ifrån mig undantaget de som kom flygande med mycket högre ingångsfart i backarna pga starkare armar.

 

Fäste: Enligt Rodes rekommendation; Grön, 2x Blå super, 2x Violett, 2xMultigrade. Här är jag INTE nöjd med utfallet och upplevde att jag hade tveksamt fäste fram till Gopshus ungefär där det började bli bättre för att bli kanon sista två milen. Jag hade iofs flyttat bak NIS-plattan två hack också, men om det vore orsaken till det halvtaskiga fästet borde det ju inte ha blivit bättre på slutet. Min ryggmärgsreflex sa mig att jag borde lagt blå super (/extra) på toppen för första halvan och baserat på vad ni andra har fått att funka så ska jag nog lyssna mer på den.

 

Tiden blev inte bättre än 6:51 vilket är en missräkning, framförallt tappade jag i de längre uppförskörningarna där jag fick trippa istället för att köra på för att slippa släpp vilket blev spänt och ineffektivt och slet hårt på armarna när man blev hängande för att det lik förbannat släppte.

 

Är det förresten nån annan som har problem med att banden i nummerlapparna kasar ner över armarna så att man blir störd i åkningen?

Link to comment
Share on other sites

Är det förresten nån annan som har problem med att banden i nummerlapparna kasar ner över armarna så att man blir störd i åkningen?

Alltid! Jag löste det igår genom att knyta små öglor på axelbanden för att korta dem, det funkade ok. Jag tycker vasaloppet kunde erbjuda två olika storlekar på nummerlappar, som man fick välja när man anmälde sig. Med en storlek måste de ju vara rejält stora för att alla ska kunna ha dem, och då blir de helt obekväma för oss som är lite mindre. Fast det är klart, skulle ju bli bökigare att sälja/köpa startplats i andrahand då..

Link to comment
Share on other sites

Är det förresten nån annan som har problem med att banden i nummerlapparna kasar ner över armarna så att man blir störd i åkningen?

Alltid! Jag löste det igår genom att knyta små öglor på axelbanden för att korta dem' date=' det funkade ok. Jag tycker vasaloppet kunde erbjuda två olika storlekar på nummerlappar, som man fick välja när man anmälde sig. Med en storlek måste de ju vara rejält stora för att alla ska kunna ha dem, och då blir de helt obekväma för oss som är lite mindre. Fast det är klart, skulle ju bli bökigare att sälja/köpa startplats i andrahand då..[/quote']

De där banden är värdelösa, jag tejpar alltid fast dem på axlarna.

Link to comment
Share on other sites

JAhapp då har man klarat av sitt första öppna spår ! Hade kanonskidor nästan hela vägen!

 

Gled ifrån de flesta i utförsbackarna ända tills de 2 - 3 sista milen när jag också tyckte det började gå lite trögre! trodde de va trötthet men verkar ju som andra kände samma sak! Fästet var också i topp fast jag kortade ner fästzonen 5 CM fram...

 

Körde invärmt VG30 och 6 lager RODE blå super... 3 långa och 3 på mitten..

 

Glider va BWLF toppat med HF7 !!!KANON!!!

 

 

Hade som huvudmål att gå under 7 timmar men misslyckades... Synd att det var sån trängsel första milen! Fick ju gå 4 km i starten =( kanske skulle väntat och startat senare! Men jag var så ivrig att komma iväg! Tog 1h 9 min till första kontrollen! Sen fick jag kryssa och åka om oändligt många åkare som också troligtvis tog på krafterna! Märkte att jag var stark i stakningen men vart dålig uppför...tyckte det gick riktigt segt upp i stigningarna! Lundbecksbackarna och hökbergsstigningen klart värst!

 

Men men jag kom i mål i alla fall och nu är ju så sugen på att klara 7 timmars gränsen efter att VASA klådde min tid idag markant! Så det lutar till att ta ledigt från jobbet, kolhydratsladda om och ge järnet på SÖNDAG!Måste bara fixa biljett men det bör väl gå!

 

Hade i alla fall så mycket krafter kvar att jag spurtade med kraft hela målrakan :D

 

En underbar skidresa va det i alla fall men fasen så långt de va !!!

 

Grattis till dig Vasa för vinsten över mig! Cirka 50 min tror jag du slog mig med !

 

 

Min tid : 7h 18min 8 sek

Link to comment
Share on other sites

Glid: Ski-go LF Grafit + LF Blå + Pölder HF-kloss. Detta funkade bra och jag kan inte minnas att någon gled ifrån mig undantaget de som kom flygande med mycket högre ingångsfart i backarna pga starkare armar.

 

Fäste: Enligt Rodes rekommendation; Grön, 2x Blå super, 2x Violett, 2xMultigrade. Här är jag INTE nöjd med utfallet och upplevde att jag hade tveksamt fäste fram till Gopshus ungefär där det började bli bättre för att bli kanon sista två milen. Jag hade iofs flyttat bak NIS-plattan två hack också, men om det vore orsaken till det halvtaskiga fästet borde det ju inte ha blivit bättre på slutet. Min ryggmärgsreflex sa mig att jag borde lagt blå super (/extra) på toppen för första halvan och baserat på vad ni andra har fått att funka så ska jag nog lyssna mer på den.

 

Tiden blev inte bättre än 6:51 vilket är en missräkning, framförallt tappade jag i de längre uppförskörningarna där jag fick trippa istället för att köra på för att slippa släpp vilket blev spänt och ineffektivt och slet hårt på armarna när man blev hängande för att det lik förbannat släppte.

 

Är det förresten nån annan som har problem med att banden i nummerlapparna kasar ner över armarna så att man blir störd i åkningen?

Problem, men inte på det sättet. Tycker snörena är för korta så att lappen hamnar under hakan. Ibland klipper jag upp dem o förlänger dem så att jag får ner lappen mer mot midjan, mycket skönare

Link to comment
Share on other sites

Fäste: Enligt Rodes rekommendation; Grön, 2x Blå super, 2x Violett, 2xMultigrade. Här är jag INTE nöjd med utfallet och upplevde att jag hade tveksamt fäste fram till Gopshus ungefär där det började bli bättre för att bli kanon sista två milen. Jag hade iofs flyttat bak NIS-plattan två hack också, men om det vore orsaken till det halvtaskiga fästet borde det ju inte ha blivit bättre på slutet.

Nu menar jag inte att kritisera, utan är mest undrande, varför lägga så många olika vallor? Vet inte vad jag ska tro om det här med att lägga olika lager, vallorna måste ju åtminstone till viss del blandas när man korkar in dem. Brukar försöka hålla det enkelt och hålla mig till en valla som bör täcka det aktuella föret (igår VR45). För mig funkade det perfekt med flera lager VR45 och ytterst lite V40 överst/iblandat, hade bra fäste alla 9 milen som inte sög glid.

Link to comment
Share on other sites

Grund, 3 lager blå super extra och 3 lager VR40 ovan på det på både mina och Annas skidor. Bergfäste hela vägen, alla tillverkarna rekommenderade mycket mjukare vallor inblandat. Hade de gått på nån felaktig prognos eller vad handlade det om?

Vallningen måste anpassas till åkarens kapacitet och en smart genomtänkt strategi för hela loppet.

Tror att vallaleverantörernas rekommendationer inför ÖS söndag var tänkta efter en snittåkare som håller på sisådär 9-10h och som därmed har åtskilliga tusen åkare framför sig i spåret. För den åkaren hade nog spåren hunnit bli ganska glatta (?) från Vasslan och hem och då kanske det behövdes nåt mjukare i trampet (?)

Men för den som når de låglänta delarna tidigare på dagen med kanske bara hundra åkare framför så blir det inte alls den effekten när det fallit så mycket nysnö. Då är det hårdare burk som gäller.

 

Det innebär också att man kan behöva tänka annorlunda på ÖS gentemot VL även om yttre förutsättningarna skulle vara samma. Den som har 100 åkare före sig på ett ÖS kanske har 2-3000 före sig på ett VL.

 

En effekt av många åkare är att när det är nysnö i spårbädden så sprätter det ofta en liten bit snö från stavisättningen och in i spåret, särskilt vanligt vid hård stakning. För de närmast bakom blir detta lite bromsande men när det blivit tillräckligt många sådana snöklumpar som körts över tillräckligt många gånger så lyfter skidan ovanpå dessa polerade knölar och det kan bli ett fint släpp. Problemet är bara att åkarnas kapacitet längre tillbaka i fältet gör ju att de behöver kunna diagonala där de snabba åkarna har stakat, och då blir det problem med fästet. VL 2008 (då rekordmånga bröt) uppstod definitivt den effekten.

 

Grattis Lars-Erik som fixade båda ÖS trots två dagars tungföre.

Link to comment
Share on other sites

Synd att det var sån trängsel första milen! Fick ju gå 4 km i starten =( kanske skulle väntat och startat senare! Men jag var så ivrig att komma iväg! Tog 1h 9 min till första kontrollen! Sen fick jag kryssa och åka om oändligt många åkare som också troligtvis tog på krafterna!

Det har alltid lönat sig att starta tidigt. Jag var vid starten vid 5.30, la ut skidorna och startade 07.00.09. med kanske 20 åkare för mig. Det är värt att gå upp en timme tidigare för att få bra förutsättningar. Minder trängsel och bättre spår.

Link to comment
Share on other sites

Synd att det var sån trängsel första milen! Fick ju gå 4 km i starten =( kanske skulle väntat och startat senare! Men jag var så ivrig att komma iväg! Tog 1h 9 min till första kontrollen! Sen fick jag kryssa och åka om oändligt många åkare som också troligtvis tog på krafterna!

Det har alltid lönat sig att starta tidigt. Jag var vid starten vid 5.30' date=' la ut skidorna och startade 07.00.09. med kanske 20 åkare för mig. Det är värt att gå upp en timme tidigare för att få bra förutsättningar. Minder trängsel och bättre spår.[/quote']

Gick ut strax efter kl 6 och hamnade långt bak i fältet, det "fyllde på" med åkare till vänster om mig fram till startlinjen så jag hamnade långt bak trots allt.

Är inte helt nöjd med att startfältet var opistad, blev en del snöpulsning. Men spåren var rätt OK tycker jag, får vara nöjd med mina 8:38 trots 11 timmars träning i vinter. Det är en konst att välja rätt spår innan nedförsbackarna så man inte måste bromsa p g a långsammare åkare framför.

Link to comment
Share on other sites

Förstår inte paniken med att starta tidigt. Speciellt inte när det är nysnö. Startade 07.46 utan att behövt köa till vare sig lastbilar, startfålla eller något speciellt uppför backen. Körde om ca 2500-3000 åkare på väg till Mora men det ser jag mest som inspirerande.

 

/TV-åkaren :)

 

PS. Vallningen som jag beskrev i ett tidigare inlägg i denna tråd var kanon. Fantastiskt glid och bra fäste som höll hela vägen.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...