Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

OBS! Väder / Vallatips / Råd - Öppet Spår 2010 - Söndag - 28 februari


Vasa

Recommended Posts

  • Replies 73
  • Created
  • Last Reply
Nåja. Jag sa inte att JAG var snabb. Men mina SKIDOR var fantastiska. Roade mig med att räkna hur många stavtag som åkarna fick ta innan jag började staka efter nedförsbackarna. Sånt ger energi!

 

/TV-åkaren :D

Hehe oki =) Joo men synd att man inte kunde utnyttja farten hela tiden för man fick ju lov att byta spår så ofta nedför så man tappade ju fart! Synd var också att folk höll stavarna rakt upp i skyn så man kunde inte trycka på dom heller!

Link to comment
Share on other sites

Förstår inte paniken med att starta tidigt. Speciellt inte när det är nysnö. Startade 07.46 utan att behövt köa till vare sig lastbilar, startfålla eller något speciellt uppför backen. Körde om ca 2500-3000 åkare på väg till Mora men det ser jag mest som inspirerande.

Knappast panik att vara ute i god tid, ca 1,5 timme innan start. Ingen kö till lastbilar, startfålla eller uppför backen. I förhållanden med nysnö lär det inte var nån fördel att låta 1000-tals åkare köra innan. Spåren blir inte bättre av det. Tycket tex att vissa uppförsbackar var söndersaxade efter 100 åkare.

 

Visst kan det var inspirerande att köra om folk , men jag tror att så länge du dår syssla med spårbyten så är det en förlustaffär. Men vi är alla olika, tur är väl det annars skulle alla starta 07.00.09 eller 07.46 :)

Link to comment
Share on other sites

Själv fick man för första gången kliva av när krafterna totalt sinade i Evertsberg. Var in och kollade med sjuksystrarna som tyckte jag såg blek ut, har nog aldrig förr varit blek efter den sträckan. Det visade sig på vägen hem att det var vinterkräksjukan. Suuurt :(

Skidorna gick grymt fint med Kuzminsicklat och grönt i botten och tre lager vr40.

Link to comment
Share on other sites

Grattis till dig Vasa för vinsten över mig! Cirka 50 min tror jag du slog mig med !

Tack för det! :)

Även du gjorde ju ett bra lopp får man lov att säga.

 

Ja, kör du Vasan nu på söndag är du inte dålig.

Fick du inte nog av backarna först upp till Risberg och sedan ganska kuperat fram till Evertsberg?

Kände mig faktiskt nära att ge upp i Evertsberg.

 

Överhuvudtaget tyckte jag nog banan var mer kuperad än vad man läst, kanske lite beroende på strävt före.

En annan grej tänkte jag på och det är att folk väldigt fort går över och diagonalar.

Link to comment
Share on other sites

Grattis till dig Vasa för vinsten över mig! Cirka 50 min tror jag du slog mig med !

Tack för det! :)

Även du gjorde ju ett bra lopp får man lov att säga.

 

Ja' date=' kör du Vasan nu på söndag är du inte dålig.

Fick du inte nog av backarna först upp till Risberg och sedan ganska kuperat fram till Evertsberg?

Kände mig faktiskt nära att ge upp i Evertsberg.

 

Överhuvudtaget tyckte jag nog banan var mer kuperad än vad man läst, kanske lite beroende på strävt före.

En annan grej tänkte jag på och det är att folk väldigt fort går över och diagonalar.[/quote']

Hehe tack tack! Jag är riktigt imponerad! Nästan så du borde testas för doping :P När jag såg sms.en rulla in tänkte jag satan va hårt han öppnar.. Trodde du skulle känns på "väggen" mot evertsbergsbackarna men du höll farten! Va riktigt imponerad...

 

Hehe jo backarna mot risberg och evertsberg va ju hemska... Men nu är de glömt och jag e sugen på att köra igen haha! Denna gång med vetskapen om att jag kan bryta så jag ska försöka kräma på lite mer! Ska försöka ta 7 timmars gränsen på Söndag och allt löser sig med boende och biljett! Annars e de bara att träna vidare till nästa år! =)

 

Vart det en 9 mils Buffe' för dig ???? Jag tror det vart 4 bullar och en halv energikaka i fast form för mig.. plus vätskekontrollerna...!

Link to comment
Share on other sites

Skulle lämnat in skidorna i Mora när vi kom fram. Men p g a diverse kaos så var vi inte framme förrän vid 20 någon gång. En kompis hade dock med sig vallabänk så vi stod ute i snöstormen och vallade. La på tejp som fäste för första gången och det funkade kanon. Min kompis med vallabänken la på något annat och fick lämna in skidorna tre ggr. Glidet var helt ok tills jag fick lite is under skidorna men efter att skrapat bort det hade jag helt ok glid ändå.

 

Var första gången jag körde och det gick på 09:40. Helt ok med tankte på att det var 20år sedan jag stod på ett par skidor och att jag i Januari var helt otränad. Skulle kanske kunnat dragit ner tiden lite genom att kört på lite mer i början mer var lite rädd för att spränga mig. Men fan vad trött jag var i Evertsberg!!

Link to comment
Share on other sites

Hehe tack tack! Jag är riktigt imponerad! Nästan så du borde testas för doping :P När jag såg sms.en rulla in tänkte jag satan va hårt han öppnar.. Trodde du skulle känns på "väggen" mot evertsbergsbackarna men du höll farten! Va riktigt imponerad...

 

Hehe jo backarna mot risberg och evertsberg va ju hemska... Men nu är de glömt och jag e sugen på att köra igen haha! Denna gång med vetskapen om att jag kan bryta så jag ska försöka kräma på lite mer! Ska försöka ta 7 timmars gränsen på Söndag och allt löser sig med boende och biljett! Annars e de bara att träna vidare till nästa år! =)

 

Vart det en 9 mils Buffe' för dig ???? Jag tror det vart 4 bullar och en halv energikaka i fast form för mig.. plus vätskekontrollerna...!

Ja, det blev ju grötdoping på morgonen och lite High Fluor-ångor dagen före. :D

Annars har jag ätit som vanligt dagarna/veckan före, ingen speciell uppladdning då jag var rädd att magen kanske skulle börja leva sitt eget liv då.

 

Det är väl nästan besvärligare att hitta boende och biljett än att gå under 7 timmar. ;)

Sedan så känns det som att det borde bli lite jämnare tempo under Vasaloppet eftersom man inte behöver runda så många "blåbär", även om det kanske motverkas av att det är tätare med folk.

 

Jag drack en 2-3 muggar med sportdryck och åt en halv bulle på kontrollerna.

Hade i bältet med en flaska som var orörd i mål och även de medtagna Twixen var kvar.

Link to comment
Share on other sites

Boende finns med vårat gäng en bit utanför mora i egen stuga intresserad Globe?

Hejsan! Trevligt att folk hjälper till! Jag funderar lite.. Ska åka hem efter loppet för jag har skjuts hem från mora... Så jag lär antingen samåka med någon eller ta tåget till mora.. Så min fråga blir..

 

Hur långt från mora centrum bor ni och hur tar ni er till starten ?

Link to comment
Share on other sites

Grattis Vasa och Globe till era fina prestationer!

Intresset verkar vara på topp om du nu (Globe) ska satsa på Vasaloppet också. HÄRLIGT! =)

Vilket startled isåfall?

Tack så mycket ! =) Vet inte vilket startled denna tid räcker till! Men från Bergebo Skimarathon kan ja seeda mig till startgrupp 6... Men 7.18 i ÖS kanske räcker till 5.an jag vet inte riktigt..har ju inte kommit några seedningstabeller!

Link to comment
Share on other sites

Boende finns med vårat gäng en bit utanför mora i egen stuga intresserad Globe?

Hejsan! Trevligt att folk hjälper till! Jag funderar lite.. Ska åka hem efter loppet för jag har skjuts hem från mora... Så jag lär antingen samåka med någon eller ta tåget till mora.. Så min fråga blir..

 

Hur långt från mora centrum bor ni och hur tar ni er till starten ?

Vi tar bil eller bussen vi bor tyvärr en mil utanför men allt går att lösa

Link to comment
Share on other sites

Boende finns med vårat gäng en bit utanför mora i egen stuga intresserad Globe?

Hejsan! Trevligt att folk hjälper till! Jag funderar lite.. Ska åka hem efter loppet för jag har skjuts hem från mora... Så jag lär antingen samåka med någon eller ta tåget till mora.. Så min fråga blir..

 

Hur långt från mora centrum bor ni och hur tar ni er till starten ?

Vi tar bil eller bussen vi bor tyvärr en mil utanför men allt går att lösa

Oki ska fundera lite! helt klart intressant... Hör av mig efter att jag fixat biljett ! vad är de för pris för stugan?

Link to comment
Share on other sites

Förstår inte paniken med att starta tidigt. Speciellt inte när det är nysnö. Startade 07.46 utan att behövt köa till vare sig lastbilar, startfålla eller något speciellt uppför backen. Körde om ca 2500-3000 åkare på väg till Mora men det ser jag mest som inspirerande.

 

/TV-åkaren :)

 

PS. Vallningen som jag beskrev i ett tidigare inlägg i denna tråd var kanon. Fantastiskt glid och bra fäste som höll hela vägen.

Håller med! Startade 7.30 och visst, det var lite trångt ibland första 2-3 milen och man fick byta spår en gång i minuten, men det tycker jag vägs upp av kicken man får av att känna sig snabb:). Tyckte inte att det var problem med dåliga spår. Långa sträckor var det två innersta spåren oanvända och ospårade trots att tusentals åkare passerat (även om många av dem "borde" ha hållt sig i högerspåret). Uppförsbackarna var heller aldrig några problem, fanns alltid ett spår på vänstersidan som var outnyttjat och inte söndersaxat.

Link to comment
Share on other sites

Jösses! Fick nyss se bild från Photomic.com på mig när jag gick i mål! Ser ut som f*n själv! :D

Och du som påstod i ett tidigare inlägg att du inte var så trött. :lol:

Haha :D Fan Vasa denna förlust svider ska du veta =) På söndag ska jag trycka på så jag ligger på gränsen till att bryta hela loppet :P !

¨¨

Hehe trött vad ja väl kan inte säga något annat men inte sådär riktigt trött... Vart mer en njutning än hårdkörning i alla fall! Men målrakan va de slutspurt och tröck på så mycket de bara gick! Och den va ju ganska lång! Därav den otroligt snygga målgångsbilden haha!

Link to comment
Share on other sites

Grattis Vasa och Globe till era fina prestationer!

Intresset verkar vara på topp om du nu (Globe) ska satsa på Vasaloppet också. HÄRLIGT! =)

Vilket startled isåfall?

Tack så mycket ! =) Vet inte vilket startled denna tid räcker till! Men från Bergebo Skimarathon kan ja seeda mig till startgrupp 6... Men 7.18 i ÖS kanske räcker till 5.an jag vet inte riktigt..har ju inte kommit några seedningstabeller!

Intressant tid. Om du som jag startade tidigt måste vi ju ha åkt ihop någon gång. Min tid var 7.17, men då hade jag jag "tjuvtränat" och "tjuvtestat glid" dan innan genom att då åka på 6.56 på SAMMA specialpreparerade skidor.

Men vi fick ju båda på nöten av Vasa denna gång.

Men, det skall jag erkänna,denna gång var jag som du rätt så sliten när jag passerade mållinjen. Även tjuvträningen dan innan hade nog satt sina spår.

Vi kanske ses på Vasaloppet, jag är ju en sån där Veteran med Orange nummerlapp som är lätt att känna igen och som en del här på forum är lite irriterade på (jag hoppas det bara gäller ett fåtal)

Link to comment
Share on other sites

Grattis Vasa och Globe till era fina prestationer!

Intresset verkar vara på topp om du nu (Globe) ska satsa på Vasaloppet också. HÄRLIGT! =)

Vilket startled isåfall?

Tack så mycket ! =) Vet inte vilket startled denna tid räcker till! Men från Bergebo Skimarathon kan ja seeda mig till startgrupp 6... Men 7.18 i ÖS kanske räcker till 5.an jag vet inte riktigt..har ju inte kommit några seedningstabeller!

Intressant tid. Om du som jag startade tidigt måste vi ju ha åkt ihop någon gång. Min tid var 7.17' date=' men då hade jag jag "tjuvtränat" och "tjuvtestat glid" dan innan genom att då åka på 6.56 på SAMMA specialpreparerade skidor.

Men vi fick ju båda på nöten av Vasa denna gång.

Men, det skall jag erkänna,denna gång var jag som du rätt så sliten när jag passerade mållinjen. Även tjuvträningen dan innan hade nog satt sina spår.

Vi kanske ses på Vasaloppet, jag är ju en sån där Veteran med Orange nummerlapp som är lätt att känna igen och som en del här på forum är lite irriterade på (jag hoppas det bara gäller ett fåtal)[/quote']

Jag startade ca 12 min över 7! Mycket möjligt att vi kanske gjorde.... Jag har faktiskt tänkt såhär i efterhand att "undra om det inte va Lars Erik"... Det jag inte kommer ihåg är den där nummerlappen och det gör mig fundersam... Har för mig att de va senare delen i loppet i så fall! Jag hade blå kon*om dräkt.. Om det nu va du så titta vi på varandra ett par gånger vet jag!

 

Hehe kan tänka mig att tjuvträningen satt sina spår! Måste va otroligt tufft att köra båda ÖS! Ja de vore kul! Jag hojtar till om jag får syn på dig ;)

Link to comment
Share on other sites

Lars-Erik: Oj vad du hängde upp dig på det där. När man skriver vissa så menar man inte alla.

 

Förövrigt tycker jag det är en grym prestation att åka så många vasor och öppet spår som du/ni gjort. Och två 90 km lopp på två dagar, det förstår jag inte hur man klarar.

 

Har också blivit sugen på VL på söndag men tror inte stressen och kaoset passar mig så bra. Synd att det inte är ett öppet spår kvar i veckan, hade varit kul att klå upp 07:22 från i måndags, med ett bättre före än i måndagens lopp kanske det inte hade varit helt omöjligt att gå under 7 h. Lät som många åkare fick lite sämre tider överlag när man hörde på snacket efteråt.

 

Lycka till på Vasan allihopa!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...