Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

OBS! Väder / Vallatips / Råd - Öppet Spår 2010 - Måndag - 1 mars


Vasa

Recommended Posts

Jag tänkte vara så fräck och starta tre trådar, en för Vasaloppet, en för ÖS Söndag och en för ÖS Måndag där expertisen förhoppningsvis delar med sig av tips och råd och svarar på frågor från oss gröngölingar som ska delta.

Även olika länkar med tips och liknande är uppskattat och där kanske även vi amatörer kan hitta lite godbitar.

 

Själv ska jag åka Öppet Spår Måndag och börjar redan bli lite smått nervös, framförallt då för fästvallningen och lite grann för om det ska HFas eller rent av pulvras på glidet, eller om det räcker med LF.

Stålsickeln sparar jag till nästa år, om jag inte gör en helomvändning i sista stund.

 

Den första prognosen över vädret har http://www.klart.se presenterat för de som ska åka Öppet Spår Söndag.

Det ser ut att bli en jobbig dag med 6 mm nederbörd och temperaturer från -5 vid starten i Sälen och på nollan/plus en grad vid målgången i Mora.

 

Vallatips kommer bland annat att presenteras av Swix på den här sidan (om jag förstår saken rätt): http://www.swix.no/eway/default.aspx?pid=279&trg=MainContent_6254&MainContent_6254=6297:0:24,3264

 

Ski-Go brukar också presentera vallningstips och det blir på denna adress:

http://www.skigo.se/Vasaloppet.aspx

 

Så, då ska inte jag tjata mer... :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 65
  • Created
  • Last Reply

... men jag är också nyfiken. :) Ska också åka på måndagen.

 

Har försökt luska lite i hur man egentligen ska glidvalla här på forumet, men utöver kriget mellan sicklare och vallare så verkar det råda delade meningar om hur man ska gå till väga, men jag hoppas jag förstått det hela rätt:

 

1. Preppa och mätta skidorna (borsta noga!)

2. Lägga Ski-Go LF Grafit i botten (borsta noga igen)

3. Ski-go LF Violett (för att den är slitstark och det ska man ha på långlopp?)

4. Ski-Go HF Yellow

 

är jag ute och cyklar?

Link to comment
Share on other sites

... men jag är också nyfiken. :) Ska också åka på måndagen.

 

Har försökt luska lite i hur man egentligen ska glidvalla här på forumet, men utöver kriget mellan sicklare och vallare så verkar det råda delade meningar om hur man ska gå till väga, men jag hoppas jag förstått det hela rätt:

 

1. Preppa och mätta skidorna (borsta noga!)

2. Lägga Ski-Go LF Grafit i botten (borsta noga igen)

3. Ski-go LF Violett (för att den är slitstark och det ska man ha på långlopp?)

4. Ski-Go HF Yellow

 

är jag ute och cyklar?

Det låter vettigt, förutsatt att det är rätt temperatur/före för skigo yellow.

Link to comment
Share on other sites

Den första prognosen över vädret har http://www.klart.se presenterat för de som ska åka Öppet Spår Söndag.

Det ser ut att bli en jobbig dag med 6 mm nederbörd och temperaturer från -5 vid starten i Sälen och på nollan/plus en grad vid målgången i Mora.

)

Klart.se har ofta helknäppa nederbördsuppgifter (mycket nederbörd) för de sista dagarna i sina 14-dagarsprognoser har jag råkat lägga märke till sedan ett par månader. Prognoser för så lång tid är nog f.ö. inget alls att lita eller ens tro på.

Link to comment
Share on other sites

Ekis> Rätt, toppar av med en HF var det jag tänkte på.. Hur många lager bör man lägga av varje valla?

Det beror på vilken religion man tror på. Jag lägger aldrig mer än ett lager. Men sen beroende på tid och ork kan man ju värma på varje lager flera gånger. Förstår inte varför man skulle sickla av vallan och lägga på samma valla igen.

Link to comment
Share on other sites

Som det ser ut nu, vad kan bästa vallningen vara för Öppet Spår Måndag?

 

Vid start (kl. 7): -17 grader

 

Vid målgång (kl.13-15): -7 grader

 

 

GLIDET:

Jag har Start BWLF, Swix HF7 och HF8 (än så länge).

 

Är det lämpligt att i den temperaturen toppa BWLF med HF7 eller borde man t.ex skaffa Pölders HF-kloss som är graderad till 0-(-12)?

 

Eller finns det något bättre alternativ, köra bara på BWLF (jag vet att en del förespråkar men vilka gränser drar ni där) eller annat?

 

 

FÄSTET:

Antingen Swix VR30 eller VR40? Eller kanske Rode Blå Super?

Link to comment
Share on other sites

Detta finns att läsa på ski-go s hemsida för Vasaloppet 2009:

 

Vallatips inför Vasaloppet 1/3 2009

 

Senast uppdaterad:​2009-02-28, kl 11.00

 

Väderprognos:​-9 till -6. Mulet och uppehåll.

 

Glidvalla alt 1 (HF):​LF Grafit i botten. Sedan HF Grön 50% blandat med HF Orange 50%. På topp 105 pulver allternativt C55/99 fluid.

 

Glidvalla alt 2 (LF): ​LF Grafit i botten. Sedan LF Grön 50% blandat med LF Orange 50%.

 

Fästvalla: Ett tunt lager Basevax i botten. Värm ner ett lager XC Grön. Låt kallna. Börja med Violett HF lägg i Röd HF kort under trampet gnugga ihop. Upprepa med Violett HF och Röd HF en gång till. Avsluta med 4-5 lager HF Violet (-2/-15)

 

I år tror jag mer på hf blå (gamla nysnö vallan) i stället för att blanda grön och orange eftersom det ska snöa i dagarna innan. Men lf grafit i botten och sedan C55/99 fluid som topping. Det ska enligt i stort sett alla prognoser jag har läst bli mulet och 4-5 - grader så jag skulle satts på samma burkvalla. Dvs hf violett som går från -2 till -15 och sedan hf röd (som det står i deras valla guide) 10-15 cm strax framför bindningen. Vad som värms in i grunden är jag lite mer osäker på. Eftersom jag tror på fin nysnö kanske inte base vax är nödvändigt och jag funderar därför på xc grön (gamla blå super).

 

Jag har kört mkt på ski-go och tycker att dom gör bra grejer, dessutom ligger ju prisbilden i allmänhet lite lägre vilket inte direkt skadar.

 

Jag hör gärna komentarer på inlägget som har varit ganska uttömmande. Gärna förslag med motivering.

Annars lycka till på måndag eller vilke dagar ni nu kör :)

Link to comment
Share on other sites

Ska man

 

- dels fylla en väska/ryggsäck med grejer (kanske rena kläder, schampo osv.) som man häver på innan man går ut i startfållan

 

och

 

- dels en säck med överdragskläder precis innan start?

 

 

Vad har ni för grejer med i ryggsäcken/väskan?

Link to comment
Share on other sites

I väskan har jag det du skriver + en folköl + mobilen + en 100ring att ev. köpa nåt ätbart för. Ta gärna rycksäck så att du lättare kan bära skidor, diplom och ev lagerkrans..

Ja, plats för lagerkrans ska jag naturligtvis ha! :)

 

Men då var det korrekt med att det även ska fyllas en säck med överdragskläder?

Jag hade trott att det bara var en säck/ryggsäck.

Link to comment
Share on other sites

När du hämtar ut din nummerlapp så kommer det ligga med en säck med ditt startnummer på. Stoppa säcken i fickan på din överdragsjacka och använd den sen 5 min innan start för dina överdragskläder.

 

De skickar oxå men lite ståltråd som du kan använda till att försluta säcken. När det är packat och klart så lägg säcken bara vid sidan av starten så plockar arrangörerna upp den, transportera den till Mora så att du kan hämta den tillsammans med din väska/rycksäck som du lämnat in tidigare vid starten.

 

Utlämningen brukar vara av toppklass i Mora med ungdommar som letar upp en packningen innan man själv ens hinner fram.

Link to comment
Share on other sites

I väskan har jag det du skriver + en folköl + mobilen + en 100ring att ev. köpa nåt ätbart för. Ta gärna rycksäck så att du lättare kan bära skidor' date=' diplom och ev [b']lagerkrans[/b]..

Ja, plats för lagerkrans ska jag naturligtvis ha! :)

 

Men då var det korrekt med att det även ska fyllas en säck med överdragskläder?

Jag hade trott att det bara var en säck/ryggsäck.

Tror det är många med samma funderingar, men det är en genomtänkt lösning de har.

Folkölen och schampo vill man ju inte släpa med sig ut i startfållan, men det vill man ju däremot med överdragskläderna ;) Vi kom sent ifjol så då fick allt gå i samma säck direkt upp på lastbilen.

Link to comment
Share on other sites

Vasa> Är det på måndag du och globe86 ska tävla?

Tyvärr inte samma dag.

 

globe86 åker på söndag och jag på måndag.

 

Så det blir väl att vi får göra något handikappsystem för att jämföra tiderna. :)

 

Jag räknar "globen" som favorit eftersom jag varit/är inte helt hundra den sista veckan.

Och så har han tävlingsvana. ;)

Link to comment
Share on other sites

Fin tråd detta =)

 

Nja handikapp vetetusen om de behövs ! ;) snabbast i mål är väl vad som gäller !!! :P

 

 

Haha sådär ska du inte säga då blir jag mer nervig...börjar bli mer och mer nervös nu! Jag tror mer dig som favorit med tanke på dina tider du visar upp! FAst de kanske bara är för att skrämmas ?? =)

 

Ska hämta mina nyslipade och strukturerade skidor nU! Hoppas skinnsberg har gjort ett kanonjobb! men de tror jag...

 

De här med ryggsäcken är det så att man kastar på den direkt man kommer till starten på någon lastbil?

 

Ikväll kanske de blir ett testpass på ny slipade skidorna sen börjar Laddningen med miljarder kolisar!

 

Tror jag har 15 vätskekontroller efter banan och nya stavar! Får hoppas småbröderna gör ett bra jobb och hinner i tid till alla ställen!

 

Har du börjat pula på skidorna än Vasa? Ser att du införskaffat HF vallor! Detta jag står i val och kval på är om man ska lägga någon grafit? ska du det?

 

Kommer du köra med magväska? Tänkte bara kolla med dig vad du kommer att ha i den? Jag har tänkt massa energibars och GEL , Fästvalla och en liten flaska vatten efter första backen? nåt annat du har att tipsa om?

Link to comment
Share on other sites

Skit i bars, bara ett försäljningstrix. Tror ni inte energin räcker till på stationerna utan vill ha bättre grejjer satsa på egna påsar fyllda med sportdryckspulver och be om vatten och blanda i egen flaska.

Man lär ju ha nånting i magen ! Kan ju inte bara dricka i 6 - 7 timmar då skulle då jag hungra ihjäl!

Link to comment
Share on other sites

Blir så trött på VL-bullarna efter några stationer och börjar längta efter en rejäl macka vilket VL-arrangörerna ännu inte förstått att det vore en snygg service om dom serverade.

Löser det med att ha med såna där fyrkantiga mjuka rågkakor i ryggväskan. Behändiga och ger bra mättnadskänsla och känns som koncentrerade kolhydrater i rätt långsam form (håller länge).

Gel känns som det bara hissar blodsockret i 5 minuter för att sen sjunka ännu djupare.

Link to comment
Share on other sites

jag tror på denna!

 

http://www.energikakan.se/filer/ENERGIKAKAN_sv_orig_kak20080814.pdf

 

Ha ett antal sådana i magväskan sönderbrutna i bitar! tror de gör susen! perfekt vid kontroll ! stoppa i en halv kaka och sen skölja med vätska! Är ju Havre i den då kan de inte bli fel :D

 

Sen denna på slutet när orken börjar tryta i skallen!

 

http://www.energikakan.se/filer/VitargoEnduranceBar_infoSE.pdf

Link to comment
Share on other sites

Fin tråd detta =)

 

Nja handikapp vetetusen om de behövs ! ;) snabbast i mål är väl vad som gäller !!! :P

Haha sådär ska du inte säga då blir jag mer nervig...börjar bli mer och mer nervös nu! Jag tror mer dig som favorit med tanke på dina tider du visar upp! FAst de kanske bara är för att skrämmas ?? =)

Ja, det blir nog enklast så. :)

Sedan så gäller det ju att lägga över favoritskapet på konkurrenten för att slippa trycket själv så här i slutspurten. ;)

 

Jag tänkte köra med Twix-bitar och stoppa i mig innan jag rullar in i kontrollerna och dricker.

 

Själv har jag ju inget team och sponsorer så det blir nog en flaska som jag har till efter första backen, förutom de vanliga vätskedepåerna.

 

Annars så blir det väl någon valla, steget varmare än den på skidan, kloss och en liten skrapa.

Telefon (avslagen) och någon hundring får också slinka ner.

 

Jag har ett Enervit bälte för lös flaska som jag med någon fickmodifiering tänkte använda.

 

 

Angående kolhydratladdning så vågar jag inte köra något överdrivet då jag testat detta och blev inte bra i magen, stinn som en boll.

En liten varning från min sida där att inte göra något du inte testat förut!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...