Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Dagens REA-tips!


kokobob

Recommended Posts

Enligt reglementet får en rea endast pågå i ett par veckor. Ta exemplet med Skigo Race 1.0 staven som har varit på "kampanj" i alla år jag varit skidintresserad. 

 

 

För att i marknadsföring kunna jämföra ett rea-pris med ett tidigare ordinarie pris krävs att det påstådda ordinarie priset ska ha tillämpats i en sammanhängande period om minst fyra veckor omedelbart innan den marknadsförda prissänkningen. Vissa undantag finns, till exempel om det rör sig om ett begränsat parti varor som köpts in till ett särskilt lågt pris eller liknande. Undantag kan vara möjligt om företaget under fyra veckors-perioden har haft en mycket kort tillfällig prisnedsättning, till exempel en kundkväll eller liknande.

 

Ett överkorsat pris, pris inom parentes eller liknande anses vara ett ordinarie pris om inte annat har angivits. För att i marknadsföringen kunna använda uttrycken cirkapris eller rekommenderat pris (rek pris) som jämförelse till ett nedsatt pris krävs dels att priset är rekommenderat av tidigare säljled och dels att det kan antas att priset faktiskt har tillämpats på marknaden i viss utsträckning. Det går alltså inte använda det som jämförelsepris om priset tillämpas på marknaden endast i oväsentlig mån.

Om de marknadsrättsliga reglerna bryts är marknadsföringen vilseledande och otillbörlig. Konsumentverket kan meddela ett företag som bryter mot reglerna ett förbud mot fortsatt användning av marknadsföringen. Förbudet kombineras oftast med vite. 

Ex.källa: http://www.svenskhandel.se/aktuellt-och-opinion/nyheter/2016/konsumentverket-har-startat-en-tillsynsoffensiv/

https://www.skistart.com/swe/skigo-stav-racing-1-0-kampanj.html

 

Jag skickade in en anmälan till konsumentverket nu. Hoppas på förbättring. 

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.5k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Enligt reglementet får en rea endast pågå i ett par veckor. Ta exemplet med Skigo Race 1.0 staven som har varit på "kampanj" i alla år jag varit skidintresserad. 

 

 

 

Ex.källa: http://www.svenskhandel.se/aktuellt-och-opinion/nyheter/2016/konsumentverket-har-startat-en-tillsynsoffensiv/

https://www.skistart.com/swe/skigo-stav-racing-1-0-kampanj.html

 

Jag skickade in en anmälan till konsumentverket nu. Hoppas på förbättring.

 

Bra jobbat! Som tidigare nämnts är skistart ”bra att ha göra med”. Jag håller med, men det är inte vad det handlar om. Skigo staven är ett bra exempel. Likaså deras egna pulver som ALLTID varit på rea
Link to comment
Share on other sites

Bra jobbat! Som tidigare nämnts är skistart ”bra att ha göra med”. Jag håller med, men det är inte vad det handlar om. Skigo staven är ett bra exempel. Likaså deras egna pulver som ALLTID varit på rea

Kampanj och rea är som jag förstår olika saker, även för konsumentverket. kolla på dom stora sporthandelskedjorna. och man får skriva priset med vilken färg (röd tex) man vill.

Link to comment
Share on other sites

Outnorth har jag ingen koll på men helt klart är att xxl, pölder och Huselius kör med en ärligare rea än skistart. Att man plockar bort en del grejer innan man rear ut på 20% är väl ok. Du blir inte lurad av det. Snopet möjligen. Men inte lurad.

Med det sagt ska det inte stickas under stolen med att skistart har bra priser. Oftast billigast, ihop med xxl. Dyrast är pölder. Även Huselius ligger bra till i pris.

Link to comment
Share on other sites

Som kund får man därför ignorera uppgiften om op och bara koncentrera sig på utpriset i rean. Man kan kolla de största aktörerna för samma vara och se vem som är billigast. Problemet är som tidigare nämnts att det nästan alltid är udda storlekar

kvar på rea och för oss som ligger bland majoriteten i storlek har svårt att utnyttja reor.

Link to comment
Share on other sites

Var i Stockholm igår och på väg till Centralen smet jag in på Intersport på Drottninggatan.

Det står ett par 207 Speedmax, senaste modellen där för 1999kr. Satt ingen Skiselector-lapp på dem och jag kan inte motivera ett par Speedmax till så jag kollade inte vad spannet låg på. De har en Skiselector i butiken så det bor nog lite kunskap där.

 

Bra pris om inte annat ;)

Link to comment
Share on other sites

Outnorth erbjuder ständigt 20% om man börjar prenumerera på deras nyhetsbrev. Jag testade och de lades ovanpå övriga rabatter och erbjudanden. Så där finns det möjlighet att jaga och kombinera ett ihop ett ganska bra prisdropp på ett det antal artiklar.
Link to comment
Share on other sites

Var i Stockholm igår och på väg till Centralen smet jag in på Intersport på Drottninggatan.

Det står ett par 207 Speedmax, senaste modellen där för 1999kr. Satt ingen Skiselector-lapp på dem och jag kan inte motivera ett par Speedmax till så jag kollade inte vad spannet låg på. De har en Skiselector i butiken så det bor nog lite kunskap där.

 

Bra pris om inte annat ;)

Eftersom de blivit kvar bör de nog skärskådas extra noga före köp tex att det är samma hårdhet på båda skidorna, att de inte är skeva eller har annan defekt. En gång fanns det två par Fischer Rcs på Stadium kvar 207 cm och 203 cm. 207:orna hade helt OK spann, men 203:orna dippade rejält mallan de två skidorna, ena skidan tryckte jag ner lätt, andra skidan gick inte att  få att nypa varken på höger eller vänster fot, mao bör man vara vaksam för extremt låga rea-priser på vårkanten. (har man tur kan man givetvis göra fynd)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Också sugen på ett par. Står dessutom inne på rullskidorna att fri montering av bindning ingår till 30 juni (värde 200kr), men är inget som går att få avdrag på i kassan med eller utan 50%-rabattkoden så vet inte hur de har tänkt med det.

 

Fibreglass väger 200g mer men det lär ju inte spela någon roll. För mig känns vibrationsdämpning som den viktigaste egenskapen. Bör Kolfibret ge bättre dämpning och komfort än glasfibret? Pepey eller/och andra som åkt med nowi, hur går de på dålig asfalt? Går det att ge en jämförelse mot andra mer kända märken?

Link to comment
Share on other sites

Jag beställer nu 1 kolfiber skate med bindinger til mig och 2 stykken fiberglas skate til min son och hans kompis + en Kuzmin sikkel. Frågade och fick halva priset på montering av binding när jag köper 3 par rullskidor. Jag är norsk och bor i Trondheim, men skal til Åre Nesta helg och dom skickar dit.

 

Jag har aldri åkt rullskidor och hoppas dom här är bra.

 

@Volevodin, med bindinger blir det över 1500kr och borde ge gratis frakt.

Link to comment
Share on other sites

1749/2=875+ frakt= ???

 

Kollade först på DHL, men det var för krångligt att få fram något pris. Kollade på Shiplink ett paket 3 kg stl 100x25x10 cm och fick då fram priset 174 kr. Undrar vad NOWI lägger på för frakt, kanske 200 och då skulle vi hamna på runt 1100 kr. Så frågan är om man skall slå till nu eller vänta och se om Skistart eller enklaresport har erbjudande framöver på samma skidor, då de har fraktfritt på över 300 kr.

Fast det är lite att köpa grisen i säcken, frågan är om det inte är värt att lägga till en tusenlapp och köpa Marwe 610 med US0-hjul ?

Link to comment
Share on other sites

1749/2=875+ frakt= ???

1749/2=875+ frakt= ???

1749/2=875+ frakt= ???

Bindingar 600kr och montering 200kr. 1675kr med fiberglasskidan. Fri frakt vid order över 1500kr står det på hemsidan. Jag har bestäld kolfiber til mig själv på 85kg. Hoppas det blir rätt val.

Edit: Bestälde 4 par skidor, min kusin ville också ha.

Link to comment
Share on other sites

Bindingar 600kr och montering 200kr. 1675kr med fiberglasskidan. Fri frakt vid order över 1500kr står det på hemsidan. Jag har bestäld kolfiber til mig själv på 85kg. Hoppas det blir rätt val.

Edit: Bestälde 4 par skidor, min kusin ville också ha.

Vad jag var ute efter var om man har bindningar och monterar själv vid köp av ett par skidor.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...