Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Dagens REA-tips!


kokobob

Recommended Posts

Vibrationsdämpningen är de bra?

Sämre eller bättre än Elpex Evolution?

ingen dämpning alls det är därför dom går bra i hög fart men inte i låg. Hårda hjul och ingen dämpning gör att dom vid högre fart surfar på ojämnheterna men vid låg bromsas av dom. Dom känns som Eagelskidor att åka på mycket skakigare än Swenor.
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.5k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hej!

 

Stadium tar 10kr för ett par rullskishjul, 45mm breda och 70mm diameter. Stadiums eget märke Everest, hade både med och utan backspärr. ska fulmecka på bakhjul utan backspärr till mina pro-ski tech(ska eg. ha 50mm men kommer att använda brickor). Ingen aning om kvaliten.

 

Detta var i butiken i Umeå.

 

//F

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Stadium tar 10kr för ett par rullskishjul, 45mm breda och 70mm diameter. Stadiums eget märke Everest, hade både med och utan backspärr. ska fulmecka på bakhjul utan backspärr till mina pro-ski tech(ska eg. ha 50mm men kommer att använda brickor). Ingen aning om kvaliten.

 

Detta var i butiken i Umeå.

 

//F

 

Lika i Luleå

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Stadium tar 10kr för ett par rullskishjul, 45mm breda och 70mm diameter. Stadiums eget märke Everest, hade både med och utan backspärr. ska fulmecka på bakhjul utan backspärr till mina pro-ski tech(ska eg. ha 50mm men kommer att använda brickor). Ingen aning om kvaliten.

 

Detta var i butiken i Umeå.

 

//F

Vilken butik? Stan eller Ersboda?
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

One way classic 6 inkl bindning finns nu på XXL för 999:-

 

http://www.xxl.se/vintersport/langdskidor/rullskidor/rullskidspaket/rullskidspaket-oneway-classic-6-m-bindning-15/p/bp/1113327_b

 

Är det någon som känner till den skidan? Priset låter rätt bra med tanke på att bindning ingår.

Åkte på Oneway Classic 7 förut, antar att Classic 6 är en snarlik skida?

Det finns en anledning till varför de är så billiga, man känner av varenda litet gruskorn, att åka på annat än nylagd asfalt är nästan inte att tänka på. Satsa på en annan skida, även om priset är lockande kommer du inte tycka det är värt!

Link to comment
Share on other sites

One way classic 6 inkl bindning finns nu på XXL för 999:-

 

http://www.xxl.se/vintersport/langdskidor/rullskidor/rullskidspaket/rullskidspaket-oneway-classic-6-m-bindning-15/p/bp/1113327_b

 

Är det någon som känner till den skidan? Priset låter rätt bra med tanke på att bindning ingår.

Köpte samma skida förra gången XXL hade erbjudande på den. Det var i maj och priset var detsamma. Har ett par Elpex Evolution med 2:or sedan tidigare. Blev förvarnad ang komforten (eller snarare bristen på) via forumet och jag kan bara hålla med. De vibrerar BETYDLIGT mer än mina Elpex och komforten är i en helt annan division. Hjulen på mina Oneway är specade som medium-slow och är härligt tröga. Gissar att de motsvarar 3:or från Swenor/Elpex men det får någon annan gärna bekräfta. Tycker ändå att de är värda 999:-. 
 
För att sammanfatta: Åker på mina Elpex för att ha roligt och på mina Oneway för att bli en starkare åkare. :-)
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

 

Är de värda att slå till på om man som jag bara har något gammalt skrot i garderoben med snedslitna hjul? Räknar inte med att det blir speciellt mycket åka, men jag gillar verkligen inte de jag har då de vibrerar ohyggligt mycket. 

Link to comment
Share on other sites

Är de värda att slå till på om man som jag bara har något gammalt skrot i garderoben med snedslitna hjul? Räknar inte med att det blir speciellt mycket åka, men jag gillar verkligen inte de jag har då de vibrerar ohyggligt mycket. 

Galet prisvärt! Bara bindningen är väl 6-700 kr?

Link to comment
Share on other sites

Sjukt prisvärt, ligger väl på normalt knappt 3k!

 

Dubbelkollade hemma i förrådet, där göms ett par Elpex Team 610, anno 2005-ish skulle jag gissa. De är starkt orange lysande (vet inte hur man infogar en bild?!).

 

Var också förbi XXL och kikade på rullskidorna igår. Nu är jag ju inte så kunnig på området, men det känns lite som alu vs alu, hur stor skillnad kan jag räkna med att uppleva i termer om vibrationer? Jag menar, det är en rak aluminiumprofil, på cyklar kan man ju uppleva stora skullnader men där har ju rören klart olika profiler mellan märken och modeller.. 

Är det värt 1500 kr? För märker jag knappt någon skillnad är nog risken stor att SWIX rullisarna förpassas till förrådet även dem.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...