Rotebrostakaren Posted March 2, 2010 Report Share Posted March 2, 2010 ...Basevax' date=' rode multigrade, Vr40 och sist ett tunt lager blå super, kanske blanda i lite vr45 också...[/quote']Hur tänker du här egentligen? Mjuk MG direkt på BW och sedan avsluta med hårdare burkar????? Tänker du valla utan att klossa ihop vallorna och chansa på att du sliter fram en mjukare under??? Ganska chansartat tycker jag!Den chansartade vallningen, det är så jag tänker. Framförallt sista lagret/lagren blå super alternativt VR40 ute på en kall skida, för att täcka den varmare smeten under för bra glid på myrarna. Ska vara kallt på morgonen så fäste upp för första backen borde man få ändå. Lagren under blandar sig kanske, sedan tycker jag inte multin är så mjuk. Vet dock inte riktigt vad som skulle vara så chansartat med detta, chansen jag har är att få fäste hela vägen utan omvallning och utan att det ska suga alltför mycket glid i början. Sedan är detta enbart i teorivärlden och vallorna kommer att blanda sig lite. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonpet Posted March 2, 2010 Report Share Posted March 2, 2010 Nu har det blivit nåååågot varmare på yr.no och klart.se men den är fortfarande lite för kallt i mitt tycke... jag blir nervös för det känns som jag saknar glidvalla ;-) Jag har Start grafit, Swix HF8, BWLF, Pölder HF kloss, Swix LF4 och Racewax pulverserie.Blir det ner mot -10 vid starten så tänkte jag köra på BWLF, Pölderkloss och pulver...Vid -5 och varmare tänkte jag HF8 och pulverMen om det blir kallare än -10 är jag mer tveksam... jag har kört på LF4 en gång men det var en massa nysnö och för mycket Rode blå super ;-) så glidet var obefintligt... därför är jag tveksam till den... å andra sidan finns inte så många alternativ i butikerna här... finns ingen HF bara Swix eller Skigos LF varianter. Grafiten tänkte jag börja med oavsett temp. och senast fredag måste jag valla glid... Är det någon som har något bra att säga som lugnar mina nerver eller nått alternativ som skulle funka bättre? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hilding Posted March 2, 2010 Report Share Posted March 2, 2010 Nu har det blivit nåååågot varmare på yr.no och klart.se men den är fortfarande lite för kallt i mitt tycke... jag blir nervös för det känns som jag saknar glidvalla ;-) Jag har Start grafit, Swix HF8, BWLF, Pölder HF kloss, Swix LF4 och Racewax pulverserie.Blir det ner mot -10 vid starten så tänkte jag köra på BWLF, Pölderkloss och pulver...Vid -5 och varmare tänkte jag HF8 och pulverMen om det blir kallare än -10 är jag mer tveksam... jag har kört på LF4 en gång men det var en massa nysnö och för mycket Rode blå super ;-) så glidet var obefintligt... därför är jag tveksam till den... å andra sidan finns inte så många alternativ i butikerna här... finns ingen HF bara Swix eller Skigos LF varianter. Grafiten tänkte jag börja med oavsett temp. och senast fredag måste jag valla glid... Är det någon som har något bra att säga som lugnar mina nerver eller nått alternativ som skulle funka bättre?Varför inte bara BWLF om det blir kallt, den går väl rätt bra ensam då? Minskar inte HF-nyttan med sjunkande temperatur? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dunderklumpen Posted March 2, 2010 Report Share Posted March 2, 2010 ... sedan tycker jag inte multin är så mjuk. Vet dock inte riktigt vad som skulle vara så chansartat med detta, chansen jag har är att få fäste hela vägen ...Om det blir ca -10 i starten så finns väl risken att du får ifrysning i en för mjuk valla. Det är inte kul !!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonpet Posted March 2, 2010 Report Share Posted March 2, 2010 Nu har det blivit nåååågot varmare på yr.no och klart.se men den är fortfarande lite för kallt i mitt tycke... jag blir nervös för det känns som jag saknar glidvalla ;-) Jag har Start grafit' date=' Swix HF8, BWLF, Pölder HF kloss, Swix LF4 och Racewax pulverserie.Blir det ner mot -10 vid starten så tänkte jag köra på BWLF, Pölderkloss och pulver...Vid -5 och varmare tänkte jag HF8 och pulverMen om det blir kallare än -10 är jag mer tveksam... jag har kört på LF4 en gång men det var en massa nysnö och för mycket Rode blå super ;-) så glidet var obefintligt... därför är jag tveksam till den... å andra sidan finns inte så många alternativ i butikerna här... finns ingen HF bara Swix eller Skigos LF varianter. Grafiten tänkte jag börja med oavsett temp. och senast fredag måste jag valla glid... Är det någon som har något bra att säga som lugnar mina nerver eller nått alternativ som skulle funka bättre?[/quote']Varför inte bara BWLF om det blir kallt, den går väl rätt bra ensam då? Minskar inte HF-nyttan med sjunkande temperatur?Jo jag har hört det... men hur kallt kan man köra BWLF? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Asve Posted March 2, 2010 Report Share Posted March 2, 2010 Nu har det blivit nåååågot varmare på yr.no och klart.se men den är fortfarande lite för kallt i mitt tycke... jag blir nervös för det känns som jag saknar glidvalla ;-) Jag har Start grafit' date=' Swix HF8, BWLF, Pölder HF kloss, Swix LF4 och Racewax pulverserie.Blir det ner mot -10 vid starten så tänkte jag köra på BWLF, Pölderkloss och pulver...Vid -5 och varmare tänkte jag HF8 och pulverMen om det blir kallare än -10 är jag mer tveksam... jag har kört på LF4 en gång men det var en massa nysnö och för mycket Rode blå super ;-) så glidet var obefintligt... därför är jag tveksam till den... å andra sidan finns inte så många alternativ i butikerna här... finns ingen HF bara Swix eller Skigos LF varianter. Grafiten tänkte jag börja med oavsett temp. och senast fredag måste jag valla glid... Är det någon som har något bra att säga som lugnar mina nerver eller nått alternativ som skulle funka bättre?[/quote']Varför inte bara BWLF om det blir kallt, den går väl rätt bra ensam då? Minskar inte HF-nyttan med sjunkande temperatur?Fluor i glider er ikke så viktig ved kalde temperaturer. Største fordelen med fluorglider er at fluoren holde smuss/skitt vekk fra skiene. I tillegg til at den gjør sålen vannavstøtende. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rotebrostakaren Posted March 2, 2010 Report Share Posted March 2, 2010 ... sedan tycker jag inte multin är så mjuk. Vet dock inte riktigt vad som skulle vara så chansartat med detta' date=' chansen jag har är att få fäste hela vägen ...[/quote']Om det blir ca -10 i starten så finns väl risken att du får ifrysning i en för mjuk valla. Det är inte kul !!!Så multin har ifrysningsrisk vid -10, trots att det inte kommer att vara den nyaste snön? Är nybörjare på Rode, men vr45 som t o m är lite varmare än multin (rätta mig gärna om jag har fel) har jag kört i -10 utan ifrysning, att det suger glid är ju en annan sak. Har t o m blandat i vr 50 några gånger i "vallafickan", när det varit -10 vid start och typ 0 senare, utan ifrysning. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spaghettiarmen Posted March 3, 2010 Report Share Posted March 3, 2010 Rode super -1/-3 borde väl gå bra om det är -10 i starten? Link to comment Share on other sites More sharing options...
kustlöparen Posted March 3, 2010 Report Share Posted March 3, 2010 ... sedan tycker jag inte multin är så mjuk. Vet dock inte riktigt vad som skulle vara så chansartat med detta' date=' chansen jag har är att få fäste hela vägen ...[/quote']Om det blir ca -10 i starten så finns väl risken att du får ifrysning i en för mjuk valla. Det är inte kul !!!Så multin har ifrysningsrisk vid -10, trots att det inte kommer att vara den nyaste snön? Är nybörjare på Rode, men vr45 som t o m är lite varmare än multin (rätta mig gärna om jag har fel) har jag kört i -10 utan ifrysning, att det suger glid är ju en annan sak. Har t o m blandat i vr 50 några gånger i "vallafickan", när det varit -10 vid start och typ 0 senare, utan ifrysning.Har aldrig fått ifrysning med Rode Mutligrade däremot suger den glid om det är kallt så den bör nog täckas på söndag, har kört mycket på den vallan i vinter och den ger bra bett även när det är lite isigt i spåret. Är det som vet om det är så soligt och varmt på dagarna så att det finns nån chans till omvandling av snön så att det blir lite grövre och isigare snö? Eller är det hårda spår med finkorning snö som gäller?Ser hursomhelst ut att bli ganska lättåkt och inga större vallaproblem.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rotebrostakaren Posted March 3, 2010 Report Share Posted March 3, 2010 Om det blir ca -10 i starten så finns väl risken att du får ifrysning i en för mjuk valla. Det är inte kul !!!Så multin har ifrysningsrisk vid -10' date=' trots att det inte kommer att vara den nyaste snön? Är nybörjare på Rode, men vr45 som t o m är lite varmare än multin (rätta mig gärna om jag har fel) har jag kört i -10 utan ifrysning, att det suger glid är ju en annan sak. Har t o m blandat i vr 50 några gånger i "vallafickan", när det varit -10 vid start och typ 0 senare, utan ifrysning.[/quote']Har aldrig fått ifrysning med Rode Mutligrade däremot suger den glid om det är kallt så den bör nog täckas på söndag, har kört mycket på den vallan i vinter och den ger bra bett även när det är lite isigt i spåret. Är det som vet om det är så soligt och varmt på dagarna så att det finns nån chans till omvandling av snön så att det blir lite grövre och isigare snö? Eller är det hårda spår med finkorning snö som gäller?Ser hursomhelst ut att bli ganska lättåkt och inga större vallaproblem..Jo, hade tänkt att täcka, dunder citerade bara vald del av mitt inlägg. Toko-Base, sedan värma på grön Swix för att vara säker på att inte grundvaxet suger glid, sedan multi och sedan täcka med vr40 är nog planen för dagen, men både vädret och jag hinner nog ändra sig några gånger. Skönt att höra att det inte blir ifrysning i Multi vid -10! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars-Erik Posted March 3, 2010 Report Share Posted March 3, 2010 Om det blir ca -10 i starten så finns väl risken att du får ifrysning i en för mjuk valla. Det är inte kul !!!Så multin har ifrysningsrisk vid -10' date=' trots att det inte kommer att vara den nyaste snön? Är nybörjare på Rode, men vr45 som t o m är lite varmare än multin (rätta mig gärna om jag har fel) har jag kört i -10 utan ifrysning, att det suger glid är ju en annan sak. Har t o m blandat i vr 50 några gånger i "vallafickan", när det varit -10 vid start och typ 0 senare, utan ifrysning.[/quote']Har aldrig fått ifrysning med Rode Mutligrade däremot suger den glid om det är kallt så den bör nog täckas på söndag, har kört mycket på den vallan i vinter och den ger bra bett även när det är lite isigt i spåret. Är det som vet om det är så soligt och varmt på dagarna så att det finns nån chans till omvandling av snön så att det blir lite grövre och isigare snö? Eller är det hårda spår med finkorning snö som gäller?Ser hursomhelst ut att bli ganska lättåkt och inga större vallaproblem..Jag hade just Rode multigrade underst (ovanpå ett supertunt lager grundvax) på båda öppna spåren men sedan täckt med många lager Rode blå super. Det var 10 grader i starten andra dagen och jag hade inga tendenser till ifrysning. Om den sög glid eller inte kan jag däremot inte säga, men eftersom jag hade väl så bra glid som de flesta omkringmig så tror jag heller inte det. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lakota Posted March 3, 2010 Report Share Posted March 3, 2010 Har levt i swix världen under min längd karriär och skulle vara tacksam på lite pedagogiska svar på hur man gör med fästet på söndag inom swix programmet. Som alla andra konstaterat lär vi börja runt -10 och sluta i strax under o an. På alla rundor jag gjort runt -10 har Vr30/40 gett kanon fäste. Skulle man kunna klossa Vr45/50 ovanför VG35 och sedan Vr30/40 i ett skikt överst? Link to comment Share on other sites More sharing options...
MC Hammer Posted March 3, 2010 Report Share Posted March 3, 2010 Nån som tror på Star Top violet ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
igar Posted March 3, 2010 Report Share Posted March 3, 2010 Har levt i swix världen under min längd karriär och skulle vara tacksam på lite pedagogiska svar på hur man gör med fästet på söndag inom swix programmet. Som alla andra konstaterat lär vi börja runt -10 och sluta i strax under o an. På alla rundor jag gjort runt -10 har Vr30/40 gett kanon fäste. Skulle man kunna klossa Vr45/50 ovanför VG35 och sedan Vr30/40 i ett skikt överst?Det ser inte ut att bli svårvallad och sista vallaprognos från swix konstaterar detta: "Rugga skidan väl, värm in ett tunt lager VG30 Grundvax alt. V40 Blå Extra,lägg sedan på 4-5 lager VR40 Blå. Vid varmare temperatur varva medVR45." Som prognosen ser ut nu kommer jag inte lägga på mjukare valla än vr45. Risken är att den börjar suga när temperaturen stiger. Link to comment Share on other sites More sharing options...
NikeD Posted March 3, 2010 Report Share Posted March 3, 2010 Vad motiverar att lägga VR40 och inte Blå Extra? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berra Posted March 3, 2010 Report Share Posted March 3, 2010 Har levt i swix världen under min längd karriär och skulle vara tacksam på lite pedagogiska svar på hur man gör med fästet på söndag inom swix programmet. Som alla andra konstaterat lär vi börja runt -10 och sluta i strax under o an. På alla rundor jag gjort runt -10 har Vr30/40 gett kanon fäste. Skulle man kunna klossa Vr45/50 ovanför VG35 och sedan Vr30/40 i ett skikt överst?Det ser inte ut att bli svårvallad och sista vallaprognos från swix konstaterar detta: "Rugga skidan väl' date=' värm in ett tunt lager VG30 Grundvax alt. V40 Blå Extra,lägg sedan på 4-5 lager VR40 Blå. Vid varmare temperatur varva medVR45." Som prognosen ser ut nu kommer jag inte lägga på mjukare valla än vr45. Risken är att den börjar suga när temperaturen stiger.[/quote']Vad är det för skillnad på VG30 och VG35? fördelar,nackdelar, användning? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Asve Posted March 3, 2010 Report Share Posted March 3, 2010 Vad motiverar att lägga VR40 och inte Blå Extra?Det er bedre glid i VR40. Selv om festesonen ikke skal treffe snøen når man glir så vil den av og til gjøre det. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Asve Posted March 3, 2010 Report Share Posted March 3, 2010 Har levt i swix världen under min längd karriär och skulle vara tacksam på lite pedagogiska svar på hur man gör med fästet på söndag inom swix programmet. Som alla andra konstaterat lär vi börja runt -10 och sluta i strax under o an. På alla rundor jag gjort runt -10 har Vr30/40 gett kanon fäste. Skulle man kunna klossa Vr45/50 ovanför VG35 och sedan Vr30/40 i ett skikt överst?Det ser inte ut att bli svårvallad och sista vallaprognos från swix konstaterar detta: "Rugga skidan väl' date=' värm in ett tunt lager VG30 Grundvax alt. V40 Blå Extra,lägg sedan på 4-5 lager VR40 Blå. Vid varmare temperatur varva medVR45." Som prognosen ser ut nu kommer jag inte lägga på mjukare valla än vr45. Risken är att den börjar suga när temperaturen stiger.[/quote']Vad är det för skillnad på VG30 och VG35? fördelar,nackdelar, användning?VG35 er for grovkornet snø. VG30 er mer for ny og finkornet snø. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Everest Posted March 3, 2010 Report Share Posted March 3, 2010 Har levt i swix världen under min längd karriär och skulle vara tacksam på lite pedagogiska svar på hur man gör med fästet på söndag inom swix programmet. Som alla andra konstaterat lär vi börja runt -10 och sluta i strax under o an. På alla rundor jag gjort runt -10 har Vr30/40 gett kanon fäste. Skulle man kunna klossa Vr45/50 ovanför VG35 och sedan Vr30/40 i ett skikt överst?Det ser inte ut att bli svårvallad och sista vallaprognos från swix konstaterar detta: "Rugga skidan väl' date=' värm in ett tunt lager VG30 Grundvax alt. V40 Blå Extra,lägg sedan på 4-5 lager VR40 Blå. Vid varmare temperatur varva medVR45." Som prognosen ser ut nu kommer jag inte lägga på mjukare valla än vr45. Risken är att den börjar suga när temperaturen stiger.[/quote']Håller med! Finns ingen anledning att krångla med olika vallor som skall slitas ut efter vissa delar av loppet, det är en skrivbordsprodukt. Jag kör enbart med några lager VR40. Även om tempen i luften stiger till noll så gäller det knappast i snön förutom möjligen i en ev solbelyst backe men då måste man i så fall ha en väldigt varm valla. Skippar nog ruggning också för att inte försämra glidet när vallan börjar slitas bort och till viss del också för att vallan skall slitas bort. Sista halvan speciellt efter Hökberg är det oerhört mkt viktigare med glid än fäste. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dunderklumpen Posted March 4, 2010 Report Share Posted March 4, 2010 Jo, hade tänkt att täcka, dunder citerade bara vald del av mitt inlägg. Toko-Base, sedan värma på grön Swix för att vara säker på att inte grundvaxet suger glid, sedan multi och sedan täcka med vr40 är nog planen för dagen, men både vädret och jag hinner nog ändra sig några gånger. Skönt att höra att det inte blir ifrysning i Multi vid -10!Att du tänkte täcka BW med grönt skrev du aldrig Rotebrostakaren! Där har jag inte citerat dig fel! Då blir din vallning bättre tycker jag! Själv har jag inte bestämt mig ifall jag ska ha någon BW som grund eller helt enkelt värma in grönt. Det bestämmer jag mig nog för på lördag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dunderklumpen Posted March 4, 2010 Report Share Posted March 4, 2010 Nån som tror på Star Top violet ?Kan nog fungera bra! Men blir nog lite mjuk i starten. Då är det nog bättre med Star Top Blue. Min fästvallning blir nog: Grund (Star S1 eller S8 eller båda hopvärmt)Blå S6Top Violet S5Top Blue S7 Utan att blanda lagren allt för mycket, dvs på kall skida. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anl Posted March 4, 2010 Report Share Posted March 4, 2010 Har levt i swix världen under min längd karriär och skulle vara tacksam på lite pedagogiska svar på hur man gör med fästet på söndag inom swix programmet. Som alla andra konstaterat lär vi börja runt -10 och sluta i strax under o an. På alla rundor jag gjort runt -10 har Vr30/40 gett kanon fäste. Skulle man kunna klossa Vr45/50 ovanför VG35 och sedan Vr30/40 i ett skikt överst?Det ser inte ut att bli svårvallad och sista vallaprognos från swix konstaterar detta: "Rugga skidan väl' date=' värm in ett tunt lager VG30 Grundvax alt. V40 Blå Extra,lägg sedan på 4-5 lager VR40 Blå. Vid varmare temperatur varva medVR45." Som prognosen ser ut nu kommer jag inte lägga på mjukare valla än vr45. Risken är att den börjar suga när temperaturen stiger.[/quote']Håller med! Finns ingen anledning att krångla med olika vallor som skall slitas ut efter vissa delar av loppet, det är en skrivbordsprodukt. Jag kör enbart med några lager VR40. Även om tempen i luften stiger till noll så gäller det knappast i snön förutom möjligen i en ev solbelyst backe men då måste man i så fall ha en väldigt varm valla. Skippar nog ruggning också för att inte försämra glidet när vallan börjar slitas bort och till viss del också för att vallan skall slitas bort. Sista halvan speciellt efter Hökberg är det oerhört mkt viktigare med glid än fäste.Hmm. Kan inte minnas något år sista 7-8 åren då min fästvalla slitits bort under VL. Har jag lagt på för mycket/varit för noga. Har ofta kunnat åka 10 mil följande höst på samma fäste. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thorrez Posted March 4, 2010 Report Share Posted March 4, 2010 Okej, nu är det plusgrader som gäller mitt på dagen igen :(. Hur kallt blir det egentligen i snön i sånt här väder. Om vi antar att snön precis som luften är -10 på morgon och sen stiger luften till +1. Borde inte snön "stanna" på nån eller några minusgrader? Klädsel bli också en historia i sig, antar att det bara är att ställa in sig på att frysa häcken av sig i starten/backen för att undvika att bli alltför svettig senare. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jkes Posted March 4, 2010 Report Share Posted March 4, 2010 Okej, nu är det plusgrader som gäller mitt på dagen igen :(. Hur kallt blir det egentligen i snön i sånt här väder. Om vi antar att snön precis som luften är -10 på morgon och sen stiger luften till +1. Borde inte snön "stanna" på nån eller några minusgrader? Klädsel bli också en historia i sig, antar att det bara är att ställa in sig på att frysa häcken av sig i starten/backen för att undvika att bli alltför svettig senare.Vad hittar du de prognoserna... På yr för bara ngn minut sen (uppdaterat vid 8.00 imorse) visa alla kontroller -2 till -1 som varmast under dagen vad jag kunde se... Tror snön håller sig kall o fin. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Asve Posted March 4, 2010 Report Share Posted March 4, 2010 Tenkte jeg skulle glide skiene min i morgen. Som det ser ut nå kommer jeg til å satse på HF6BW fra Swix + TK72 flourkloss fra Rex. Når det gjelder feste nå venter jeg til lørdag kveld, men en kombinasjon av VR45+VR40 er veldig nære. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.