Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppsvädervallanoja-tråd 2010


Niklas

Recommended Posts

  • Replies 124
  • Created
  • Last Reply
Okej' date=' nu är det plusgrader som gäller mitt på dagen igen :(.

 

Hur kallt blir det egentligen i snön i sånt här väder. Om vi antar att snön precis som luften är -10 på morgon och sen stiger luften till +1. Borde inte snön "stanna" på nån eller några minusgrader?

 

Klädsel bli också en historia i sig, antar att det bara är att ställa in sig på att frysa häcken av sig i starten/backen för att undvika att bli alltför svettig senare.[/quote']

Vad hittar du de prognoserna... På yr för bara ngn minut sen (uppdaterat vid 8.00 imorse) visa alla kontroller -2 till -1 som varmast under dagen vad jag kunde se... Tror snön håller sig kall o fin.

Det är uppdaterat till 0 nu men Oxberg hade minusgrader när jag kollade i morse (måste varit innan 8 alltså).

 

http://www.yr.no/sted/Sverige/Dalarna/oxberg/helg.html

 

Men som du säger så borde snön vara kall och fin så det är väl bara att valla efter det.

Link to comment
Share on other sites

Okej, nu är det plusgrader som gäller mitt på dagen igen :(.

 

Hur kallt blir det egentligen i snön i sånt här väder. Om vi antar att snön precis som luften är -10 på morgon och sen stiger luften till +1. Borde inte snön "stanna" på nån eller några minusgrader?

 

Klädsel bli också en historia i sig, antar att det bara är att ställa in sig på att frysa häcken av sig i starten/backen för att undvika att bli alltför svettig senare.

Snön kommer nog vara varm, eftersom det är solen som kommer göra att temperaturen stiger så snabbt mitt på dagen.

Link to comment
Share on other sites

Tenkte jeg skulle glide skiene min i morgen. Som det ser ut nå kommer jeg til å satse på HF6BW fra Swix + TK72 flourkloss fra Rex.

 

Är BW6 bättre än HF6 i detta före? Hur länge sitter TK 72?

Når jeg tenker meg om så tror jeg faktisk at jeg kjører uten TK-72 p.g.a. slitestyrken. Tror ikke det spiller noen stor rolle om man kjører BW6 eller HF6

Link to comment
Share on other sites

Jag tror nog att man skall vara lite försiktig med att tolka dessa väderprognoser för detaljerat. Det är faktiskt lite spel för gallerierna med alla lokalaprognoser, så där detaljerat kan man inte med så värst stor noggranhet säga en temp mm.. Vädersystem är kaotiska och minsta initiala förändring får systemet att divergera stort i värsta fall.

 

Nu är vi dock så pass nära inpå start så ju närmare vi komemr desto säkrare prognos! :-)

 

Ser ju i vilket fall bra ut!

Link to comment
Share on other sites

När jag spanar på SMHI:s sida så ligger luftfuktigheten på söndag mycket lågt från ca 10.00 på förmiddagen, 40-50%, vilket är en faktor som torde spela bort fluorets betydelse en del.

 

Men det är ju endast en prognos.

Link to comment
Share on other sites

Blir snön uppvärmd av solen blir den säkert fuktig. Som vanligt alltså kallföre från start, partier med nollgradig snö/sämre glid/sämre fäste från Evertsberg där solen kommer åt - åtm för oss som inte är i mål kl 12.
Link to comment
Share on other sites

Jaha vad gör en amatör vallare som mig vid massa minus vid start och nära 0 på dagen? Tror ni inte de funkar att ladda på VR40 ? och en VR45/50 i fickan? Behöver väl inte va krångligare än så?

Enig med deg, Globe!

I disse vallanojatider: Keep it simple, stupid :)

 

Jeg legger VR40 og tar med VR45.

Link to comment
Share on other sites

Har levt i swix världen under min längd karriär och skulle vara tacksam på lite pedagogiska svar på hur man gör med fästet på söndag inom swix programmet. Som alla andra konstaterat lär vi börja runt -10 och sluta i strax under o an. På alla rundor jag gjort runt -10 har Vr30/40 gett kanon fäste. Skulle man kunna klossa Vr45/50 ovanför VG35 och sedan Vr30/40 i ett skikt överst?

Det ser inte ut att bli svårvallad och sista vallaprognos från swix konstaterar detta:

 

"Rugga skidan väl' date=' värm in ett tunt lager VG30 Grundvax alt. V40 Blå Extra,

lägg sedan på 4-5 lager VR40 Blå. Vid varmare temperatur varva med

VR45."

 

Som prognosen ser ut nu kommer jag inte lägga på mjukare valla än vr45. Risken är att den börjar suga när temperaturen stiger.[/quote']

Håller med! Finns ingen anledning att krångla med olika vallor som skall slitas ut efter vissa delar av loppet, det är en skrivbordsprodukt. Jag kör enbart med några lager VR40. Även om tempen i luften stiger till noll så gäller det knappast i snön förutom möjligen i en ev solbelyst backe men då måste man i så fall ha en väldigt varm valla. Skippar nog ruggning också för att inte försämra glidet när vallan börjar slitas bort och till viss del också för att vallan skall slitas bort. Sista halvan speciellt efter Hökberg är det oerhört mkt viktigare med glid än fäste.

Låter vist Everest! En undran bara: Har hört att VG35 suger i ovanliggande vallor xtra vid särskilda temeperaturer. När är det läga att lägga annan grund i så fall vilken??

Link to comment
Share on other sites

Är det ingen som funderar på SkiGo Racing -1-20 (tror den heter HF Blå nu)? Åkte med den 2006 på ÖS och hade väldigt bra skidor hela vägen från ca -15 som kallast till ett par minus som varmast. Soligt var det då också, men kanske var spåren hårdare och snön grövre.
Link to comment
Share on other sites

Det ser inte ut att bli svårvallad och sista vallaprognos från swix konstaterar detta:

 

"Rugga skidan väl' date=' värm in ett tunt lager VG30 Grundvax alt. V40 Blå Extra,

lägg sedan på 4-5 lager VR40 Blå. Vid varmare temperatur varva med

VR45."

 

Som prognosen ser ut nu kommer jag inte lägga på mjukare valla än vr45. Risken är att den börjar suga när temperaturen stiger.[/quote']

Håller med! Finns ingen anledning att krångla med olika vallor som skall slitas ut efter vissa delar av loppet, det är en skrivbordsprodukt. Jag kör enbart med några lager VR40. Även om tempen i luften stiger till noll så gäller det knappast i snön förutom möjligen i en ev solbelyst backe men då måste man i så fall ha en väldigt varm valla. Skippar nog ruggning också för att inte försämra glidet när vallan börjar slitas bort och till viss del också för att vallan skall slitas bort. Sista halvan speciellt efter Hökberg är det oerhört mkt viktigare med glid än fäste.

Låter vist Everest! En undran bara: Har hört att VG35 suger i ovanliggande vallor xtra vid särskilda temeperaturer. När är det läga att lägga annan grund i så fall vilken??

Det sägs att invärmd VG35 suger mer, jämfört med invärmd blå extra. Har dock inte upplevt detta själv. Samtidigt ska VG35 vara stärkare och mer lämplig för varmare valla ("nollgradersvalla"). Om prognosen håller sig komer jag göra det enkelt: rugga lätt, invärmd blå extra och några lager VR40. Kanske toppa med 1-2 lager VR45.

Link to comment
Share on other sites

... sedan tycker jag inte multin är så mjuk. Vet dock inte riktigt vad som skulle vara så chansartat med detta' date=' chansen jag har är att få fäste hela vägen ...[/quote']

Om det blir ca -10 i starten så finns väl risken att du får ifrysning i en för mjuk valla. Det är inte kul !!!

Så multin har ifrysningsrisk vid -10, trots att det inte kommer att vara den nyaste snön? Är nybörjare på Rode, men vr45 som t o m är lite varmare än multin (rätta mig gärna om jag har fel) har jag kört i -10 utan ifrysning, att det suger glid är ju en annan sak. Har t o m blandat i vr 50 några gånger i "vallafickan", när det varit -10 vid start och typ 0 senare, utan ifrysning.

Rode har ju två Multigrade. 0 t -2 och -3 t -7 tror jag de är. Vilken menar du? Jag tror de flesta tänker på den varmare av dessa två när man pratar Rode Multigrade.

Link to comment
Share on other sites

Om det blir ca -10 i starten så finns väl risken att du får ifrysning i en för mjuk valla. Det är inte kul !!!

Så multin har ifrysningsrisk vid -10' date=' trots att det inte kommer att vara den nyaste snön? Är nybörjare på Rode, men vr45 som t o m är lite varmare än multin (rätta mig gärna om jag har fel) har jag kört i -10 utan ifrysning, att det suger glid är ju en annan sak. Har t o m blandat i vr 50 några gånger i "vallafickan", när det varit -10 vid start och typ 0 senare, utan ifrysning.[/quote']

Rode har ju två Multigrade. 0 t -2 och -3 t -7 tror jag de är. Vilken menar du? Jag tror de flesta tänker på den varmare av dessa två när man pratar Rode Multigrade.

0--2 står det på min multigrade, visste inte det fanns fler, sedan står det -1--3 på min Rode Blå super. Sedan så är jag dunderförkyld, typiskt.

Link to comment
Share on other sites

Är det ingen som funderar på SkiGo Racing -1-20 (tror den heter HF Blå nu)? Åkte med den 2006 på ÖS och hade väldigt bra skidor hela vägen från ca -15 som kallast till ett par minus som varmast. Soligt var det då också, men kanske var spåren hårdare och snön grövre.

Den finns med i tankarna men då får det vara en kall prognos. Har bara testat den 2 ggr:

En gång i minus två, inget vidare fäste.

Andra gången i minus 12, bästa skidorna någonsin! Liksom "torrt" grepp och väldigt bra glid.

 

Tveksam ändå iom att det ska bli varmare under dagen och jag är nog inte tillräckligt modig för att lägga varmvalla under och hoppas på lagom slitage. Men den ligger och lurar i vallalådan och kan dyka upp som en joker.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...