Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppsvädervallanoja-tråd 2010


Niklas

Recommended Posts

HF8? Kommer du inte stå på näsan i starten då eller funkar den kanon även vid -10. Senare på dagen är inte denna glidvallan ändå bortsliten?

 

Lutar själv åt att bara åka på BWLF alt. att jag också klämmer på ett lager HF8BD el LF6' date=' vet inte själv om det är någon förbättring? Kan man med fördel blanda HF8 och LF6??

 

mvh[/quote']

BWLF funkar säkert ypperligt på söndag. Klart du kan blanda HF8 och LF6. Det blir väl som Lf7 fast med högre flourhalt och det kan säkert funka det med på topp.

Ja, jag har ändrat mig. Lägger på ytterligare ett lager BWLF

 

Då blir det underifrån räknat:

BWLF

BWLF

HF8

BWLF

 

bör väl funka?

Varför ska du lägga BWLF ovanpå HF8?

Antingen kör du på BWLF rakt igenom eller lägger HF8 ytterst. Visst, om du vill ha en valla som går bra när det det är lite kallare kan du kanske förska klossa in ett tunt lager bwlf ytterst som slitlager men det är enligt mitt tycke oklart om det funkar eller inte. har dock provat.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 124
  • Created
  • Last Reply

BWLF funkar säkert ypperligt på söndag. Klart du kan blanda HF8 och LF6. Det blir väl som Lf7 fast med högre flourhalt och det kan säkert funka det med på topp.

Ja' date=' jag har ändrat mig. Lägger på ytterligare ett lager BWLF

 

Då blir det underifrån räknat:

BWLF

BWLF

HF8

BWLF

 

bör väl funka?[/quote']

Varför ska du lägga BWLF ovanpå HF8?

Antingen kör du på BWLF rakt igenom eller lägger HF8 ytterst. Visst, om du vill ha en valla som går bra när det det är lite kallare kan du kanske förska klossa in ett tunt lager bwlf ytterst som slitlager men det är enligt mitt tycke oklart om det funkar eller inte. har dock provat.

Tja, det beror på att jag blev osäker på om HF8 skulle funka. Rädd att det är för kallt för den. Och istället för att ta bort alla lager lägger jag ett nytt med BWLF. Så tänkte jag.

Link to comment
Share on other sites

Blanda dem istället.

Nja, nu får det bli såhär. Orkar inte gör om en gång till. Får hoppas på myten (?) om att ett lager slits bort. Då kommer ju HF8 fram lagon till att tempen stiger.

 

Annars hade jag inget glid förra året heller så jag är van...

Link to comment
Share on other sites

lägg hf7 i stället =) ?

 

Håller på med BWLF nu och går ju sådär JÄTTE bra att smälta ut skiten... stelnar ju och ramlar av i princip!

Har bara BWLF och HF8, annars hade jag tagit HF7, absolut. Och jag tar inte med vallajärn upp till Mora. Nu kör jag på det här och tror att det blir skitbra. ;)

 

För min del handlar det nog en hel del om fästvallningen också. Föra året la jag på för tjockt av VR45. Superfäste i 9 mil, men glidet fick nog ta en del stryk av det. Kortar fästzonen den här gången och ser vad som händer.

Link to comment
Share on other sites

Hämtade nummerlappen igår och testade skidorna i starten, snön är trög och "gnirkig" trots bara -4 i luft temp.

Snön behåller kylan mer än man tror.

 

Hoppas på mildare väder imorgon ( -23 nu, 6 mil från starten )

Oki de stämmer nog..kände några som åkte staffetvasan och de sa att de va riktigt kärvt i spåren!

Link to comment
Share on other sites

Absolut toppglid (om än inte absolut bäst) på de få ställen där de var hårda spår utan mjölig snö i botten (bl a flera utförsbackar), men i övrigt, bl a på nästan alla stakpartier sög fästvallningen glid, så sluttid och placering blev ju därefter för mig som inte är så stark i stakningn. Gjorde i a f en hyfsad långspurt från Hökberg och tog rätt många placeringar där.

 

Så helnöjd med glitytorna (Primateria sicklat & borstat, rillat efter det och sedan borsning och putsning, inget fluor eller paraffin) men bara att lära till kommande år att vid minsta osäkerhet fästvalla för glid till varje pris på myrarna och lägga på varmare fästvalla efetr behov i Tennäng eller senare. Samt prioritera tävlingsskidorna med lite högre och annorlunda spann för mjukare spår. De gled några cm kortare vid lördagens glidtester i hårt pistade spår i Mora, men hade garanterat funkat bättre på söndagen.

 

Sen blev det någon i sammanhanget marginell tidsförlust för en avtrampad truga i första backen och tredje VL i rad med bristande fjäder i Salomonbindningen (dock bara någon km från mål och inget som kostade tid, utan bara irriterande med spännet fastkilat som en sten mellan bindning och pjäxa), men det positiva är ju att jag borde få byte nya fjäderlösa Salomonbindningen genom att vänta med garantibytet till i höst. =)

Link to comment
Share on other sites

Förresten, nån mer än jag som blev överraskad om hur fel yr.no-prognosen var om starttemperaturen i Sälen? yr brukar vara jättemycket mer pålitlig än SMHI om vädret där jag bor, men även här tycker jag det har verkat slå mer fel om temperaturen den här vintern, vilket i o f s (ren lekmannabedömning) verkar ha berott på stora lokala variationer, så kanske ovanligt svårspått i år.
Link to comment
Share on other sites

Förresten, nån mer än jag som blev överraskad om hur fel yr.no-prognosen var om starttemperaturen i Sälen? yr brukar vara jättemycket mer pålitlig än SMHI om vädret där jag bor, men även här tycker jag det har verkat slå mer fel om temperaturen den här vintern, vilket i o f s (ren lekmannabedömning) verkar ha berott på stora lokala variationer, så kanske ovanligt svårspått i år.

Ja, om tavlan vid starten stämde var det ju -16 och inte -6 eller vad jag hade läst dagen innan. Vallamixen med Swix Blå Extra och VR40 funkade visserligen bra ändå, men det hade varit gott med lite mer kläder när man stod i kön in till fållan.

Link to comment
Share on other sites

Det var det värsta. I högtalarna sa ju speakern att temperaaturen just då låg ganska konstant kring -15 längs hela spåret till Mora. På det lät det mer som att det inte bara var ett lokalt "köldhål" vid starten, så jag såg mig tvungen att dra på mig ett extra "nervöslager" underställ "just in case". =)
Link to comment
Share on other sites

Men de har ett filter påslaget mellan 1 november och 31 mars.

Men det gäller bara Norge står det allra längst ned på sidan du länkar till.

Ja, det hade jag missat.

Då är det ju inte så konstigt att det oftast är kallare än prognoserna visar vid riktig köld.

Link to comment
Share on other sites

När jag åkte från Lindvallen klockan 5:45 på söndagsmorgonen var det -6 grader, vid starten klockan 6:00 var tempen -16.

 

Så frågan är var Sälen ligger enligt yr.no.

Sälen ligger enligt yr.no ca 6km norr om starten men fortfarande nere vid vattnet.

 

Koordinaterna är 61,1500 13,2667

 

/TV-åkaren :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...