Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Femmilen


martini

Recommended Posts

Jaha, boys and girls, snart är det femmil. Klassiskt, masstart.

 

Vad tror ni om svenskarnas chanser?

 

Vilka ser ni som huvudfavoriter?

 

Jag tror att Södergren får det svårt, han lär nog inte vara tillräckligt mängdtränad för att vara med i toppen på en femmil efter alla sina besvär. Jag gissar att det blir samma gäng som på stafetten som kör. Vet inte vilka reserverna är i övrigt, för det är väl inte bara sprintkillarna?

Link to comment
Share on other sites

Tror Modin var påtänkt från början istället för Hellner men eftersom han åkt hem sjuk så blir det Hellner.

 

Favoriten är väl tyvärr norrbaggen som vanligt, i alla fall om det blir sällskapsresa. Men det finns flera som är väldigt intresserade av att hålla ett högt tempo som Bauer, Olsson, Veerpalu, finns nog fler. Tror faktiskt det finns chans till att det kan bli lite utbrytningar liknande Olssons nu är folk ser att det faktikt inte är helt döfött. Blir före som det var igår blir vallnignen väldigt avgörande.

 

Tror vi kan hoppas på svensk medalj. Olsson oavsett och Rickardsson vid hårdkörning och Hellner vid (långsam) sällskapsresa.

 

Jag kommer tyvärr att missa tvsändningen eftersom jag sitter i bilen hem från ÖS (om vi inte kör väldigt långsamt, då åker jag skidor :)).

Link to comment
Share on other sites

Jag tror norrmännen vallar bort sig liksom finnarna. Olsson har väl en hygglig medaljchans. Hellner borde inte ha det, men i den form han är nu ska man aldrig säga aldrig. Rickardsson räcker nog inte till och inte Södergren heller.

Vittoz, Bauer, Veerpalu och Angerer lär finnas med där framme, och kanske nån ryss också.

Link to comment
Share on other sites

Glömde Cologna, han är den mest allrounde och jag tror att han tar spurten i en utbrytning utan Northug (eller om det gått fort och Northug är rejält sliten). Angerer och Vittoz blir att räkna med också, unnar faktiskt fransmannen en medalj så länge det inte är på svensk bekostnad, han har slitit nästan lite länge (och i liknande sits) som Södergren för den.
Link to comment
Share on other sites

Jag tror norrmännen vallar bort sig liksom finnarna.

Men det kommer väl att vara tillåtet att gå i depå och byta skidor typ 3 gånger under loppet' date=' så då får ju även de som vallat bort sig en sportslig chans att hitta rätt.[/quote']

Nämenvaffan? Ur led är tiden. Det var bättre när man fick stanna och valla om själv...

Link to comment
Share on other sites

Finns det någon filtreringsfunktion för att få bort inlägg från medlemmar ur sekten stålsickling?

 

OT: Tror mycket på Johan Olsson, tror detta loppet är det han laddat för mest på förhand. Hårt lite rykten om att han kört långpass med intervaller på slutet etc. för att förbereda sig för just femmilen.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker de ska lägga in klädbytesstationer också, det är ju bra att få på sig torra kläder, temperaturen kan ju förändras under dagen, nederbörd, man blir svettig osv...det är ju kul för TV-publiken!

I stafetten igår var det ju inte långt ifrån det med tanke på att Kalla körde i samma kläder som Olsson...

Link to comment
Share on other sites

Hade velat se Svärd, han har slagit flera av söndagens åkare i år på 50 och 60km samt åkt jämnt med Angerer och Teichman i fristil. Han hade definitivt inte gjort bort sig med nuvarande form, han är väl liiiite bitter kan tydas på www.oskarsvard.se

 

1 Bauer

2 Olsson

3 Northug

4 Vittoz

5 Södergren

 

Bauer vinner med 20sek över Olsson, Northug knäcks sista varvet men stångar sig i mål förbi Vittoz på upploppet som 3a. Rickardsson 15a Hellner 25a men diskas senare då han skejtade i sista backen.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror mycket på Olsson, han var riktigt stark på stafetten och femmilen var ju hans stora mål på förhand. Bauer blir nog också farlig och likaså Cologna. Cologna är nog lite sugen på revansch efter dubbeljakten. Jag tror inte Northug orkar fem mil klassiskt om det blir någorlunda hårt tempo, vilket jag tror det blir om det inte snöar. Rickardsson kan vara med även han om han har en bra dag.

 

1 Cologna

2 Olsson

3 Bauer

4 Veerpalu

5 Rickardsson

 

Är det någon som vet hur långa varv dom ska köra?

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker de ska lägga in klädbytesstationer också, det är ju bra att få på sig torra kläder, temperaturen kan ju förändras under dagen, nederbörd, man blir svettig osv...det är ju kul för TV-publiken!

I samband med det kan de ju även ha uppställda baja-major så det har möjligt att gå på toa, det kan hända mycket i magen under en femmil!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...