Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Smigun del 2


Pilotio

Recommended Posts

Sådär, då kan vi sammanfatta OS i Kanada. Smigun var helt fantastisk i sitt första lopp. Sedan falnade stjärnan oerhört fort. (Nästan slocknade helt). Givetvis var det första loppet hennes favoritdistans, men just den kapacitet, styrka och motor hon visade upp där, dog ut väldigt fort på de andra distanserna.

Parrallerna med ryska herrarnas tre-miler på 80-talet är total!

Link to comment
Share on other sites

Det bevisar ju inget!

 

Bevisligen va detta ett OS där materialet hade stor betydelse och jag kan gissa på att Smigun inte hade samma uppbackning som tex. Swe och Nor...

3milen hade hon dåliga skidor och dubbeljakten bröt hon...antagligen dåliga skidor...

 

Blir så jävla trött på alla som skriker doping så fort någon gör ett resultat... Hittils har ju denna sidan varit rätt befriad från det...men inte nu längre...

Kalla, Björgen, Haag, Hellner, Olsson, Södergren, Northug, Anger, Ferry,,,mfl kan ju lika gärna vara dopade...men så länge dom inte åker dit så finns det ju inga bevis...eller hur?

Link to comment
Share on other sites

Strongt gjort ändå av Smigun att hon var med och tävlade på de andra sträckorna! Gubben Veerpalu dök upp i OS-byn någon dag innan fem-milen han. Trots att han sades inte vara i form, var det inget fel på motorn såg man. Tyvärr tar dock åldern ut sin rätt när man kommer till spurten i ett sådant här lopp!

 

Efter sina fina framträdanden nu, kan de två Estländarna resa tillbaka och gömma sej i de Baltiska skogarna igen. Medans den övriga skideliten fortsätter tävla inom sin idrott!!

Link to comment
Share on other sites

Måste hålla med Tobbe L där. Jag tror att det bara var hennes skidor det var fel på, hon var riktigt frustrerad på tremilen. Visst blir man fundersam ibland när man ser hur vissa åker men när det gäller Smigun så tror jag bara det var materialets fel.
Link to comment
Share on other sites

Veerpalu hade säkert placerat sig bättre ifall 5 milen gått med individuell start.

 

Jag tycker att det är tråkigt att distansloppen har fått samma upplägg som sprintloppen. Mycket taktik och materialsport.

 

Ifall några kan misstänkas för doping är det väl de med extremt snabb stakning?

 

Är det någon som har fällts för doping under detta OS?

Link to comment
Share on other sites

Man blir tyvärr inte ett dugg imponerad av dessa "gubben i lådan" åkarna som ploppar upp högt upp i de stora loppen och inte visar något däremellan. Dessa åkare måste förstå att det är väldigt många som är tveksamma och inte gläds om de får ställa sej överst på prispallen.

Skulle alla hålla på så, skulle det ju överhuvudtaget inte kunna finnas någon VC.

Link to comment
Share on other sites

Nu har ju faktiskt Veerpalu tävlat et par tävlingar i år och med ialle fall ok resultat. 2 i ottepäe tex.

 

Jag kan inte heller se att det nödvendigtsvis är så konstigt att han inte tävlar så väldigt mycket. Killen är 38-39 år och gift med 4 barn enligt wikipedia och har möjlighet att kjöra de lopp han vill. Kanske inte så väldigt konstigt att han inte prioriterar att bruka en masse tid på att köra hela world cup med tanke på det.

 

Var vel inte heller mycket som tyder på att var i mycket bättre form i går jämfört med i ottepäe?

Link to comment
Share on other sites

Smigun & Veerpalu i all ära, men OS vackraste prestation måste ändå vara Kuzminas vinst på skidskyttarnas inledande distans! Som tjejen åkte! Hon hade absolut inte visat något innan. Och dessutom brutit armen!!! Men som hon åkte!!!
Link to comment
Share on other sites

Karln har fyra barn och är snart 40, så han åker lite när han vill... Så det är så lätt att smälla till och köra ett 5-milslopp i absolut världsklass? Med individuell start hade han varit livsfarlig igår!!!

Och Ottepäe...

Är det någonstans Veerpalu varje år smäller till och gör superresultat, hur kass övriga säsongen än är för honom, så är det alltid i Ottepäe. Verkar som dunderhonungen räcker till det hemmaloppet och eventuellt något intressant storlopp varje år...

Link to comment
Share on other sites

Karln har fyra barn och är snart 40, så han åker lite när han vill... Så det är så lätt att smälla till och köra ett 5-milslopp i absolut världsklass? Med individuell start hade han varit livsfarlig igår!!!

Och Ottepäe...

Är det någonstans Veerpalu varje år smäller till och gör superresultat, hur kass övriga säsongen än är för honom, så är det alltid i Ottepäe. Verkar som dunderhonungen räcker till det hemmaloppet och eventuellt något intressant storlopp varje år...

Jag vet inte om han eller någon annan är dopad. Mycket möjligt att han är dopad men jag är trött på att folk ofta spekularar om doping när någon gör något bra. Jag skrev vad jag faktiskt tror kan vara orsaken till att verpaluu inte tävlar en masse.

 

Ja, jag tror faktiskt att det är möjligt för en bra åkare att prestera bra utan att tävla en massa. Det kan nog endå vara en fördel att inte behöva bry sig om att göra bra resultat så man blir utagen til laget.

 

Har heller aldrig sagt att han åker lite när han vill. Gissar att han tränar mycket men att vara med på en massa WC lopp tar antagligen en mycket tid.

 

Om man bara ser på resultaten i OS så är det också lett att dra slutsatsen att svenskarna är dopade. De flesta har presterat bättre än väntat och den mest extrema är Södergren. Hur har han kommit i så bra form utan tävlingar? Han var ju faktiskt utklassad i Ottepäe.

Link to comment
Share on other sites

Ett kriterium för att få misstankar på sig är att "dyka upp" på 2-3 klassiska tävlingar per år i VM/OS eller VC och ta en ganska hög placering. Då måste man tydligen vara dopad.

 

Ett annat kriterium för att de ska få misstankar mot sig är att tävla allt som går att tävla i både i OS och VC som Kowalczyk gör. Tävlar i de flesta lopp och sliter som en hund även om loppet inte går hennes väg. Orkar de åka nästan alla lopp som finns internationellt då måste man tydligen också vara dopad.

 

Undrar hur de ska åka och hur många tävlingar och lopp de ska tävla i och inte "dyka upp" för att EJ får misstankarna mot sig. Inte lätt.

Link to comment
Share on other sites

Det finns flera som skulle ha hävdat bättre om de hade fått dispans till bättre och prestationshöjande Salbutamol på grund av astma, där hade Sveriges tjejer haft guldmedaljen i fickan, denna medecin är borttaget i Sverige sen febr. 2009, finns att få tag i andra länder varför?
Link to comment
Share on other sites

Ett kriterium för att få misstankar på sig är att "dyka upp" på 2-3 klassiska tävlingar per år i VM/OS eller VC och ta en ganska hög placering. Då måste man tydligen vara dopad.

 

Ett annat kriterium för att de ska få misstankar mot sig är att tävla allt som går att tävla i både i OS och VC som Kowalczyk gör. Tävlar i de flesta lopp och sliter som en hund även om loppet inte går hennes väg. Orkar de åka nästan alla lopp som finns internationellt då måste man tydligen också vara dopad.

 

Undrar hur de ska åka och hur många tävlingar och lopp de ska tävla i och inte "dyka upp" för att EJ får misstankarna mot sig. Inte lätt.

var svensk eller norrman då klarar man sig från misstankar...

Link to comment
Share on other sites

Hur Kowalczyk orkar med all tävling och träning undrar man! Men jag tycker det är en klar fördel med åkare som henne jämfört med Veerpalu. I och med att hon ständigt är med på internationella tävlingar och blir testad hela tiden. Alla hennes värden blir i och med det helt offentliga, vilket gör henne bra mycket mer pålitlig än de mera ljusskygga åkarna.
Link to comment
Share on other sites

Södergren lyckades nästan komma upp i sin normala nivå. Han har ju klarat att ligga med i toppen på klungorna i masstarter nu i tio år. Jag kan nästan garantera att han kommer fortsätta prestera ungefär lika bra säsongen ut bara han är frisk! Varken bättre varken sämre.
Link to comment
Share on other sites

Södergren lyckades nästan komma upp i sin normala nivå. Han har ju klarat att ligga med i toppen på klungorna i masstarter nu i tio år. Jag kan nästan garantera att han kommer fortsätta prestera ungefär lika bra säsongen ut bara han är frisk! Varken bättre varken sämre.

Och veerpalu har inte varit med lenge? Har inte veerpalu vunnit mye mer en Södergren och också hengt med en och annan klunga de senaste tio åren? Dopade sig Veerpalu också til 50 km i trondheim förra året eller är en 6 plass inte att henga med?

Link to comment
Share on other sites

Det man ska fråga sej är:

Varför har Veerpalu varit i kontakt med Walter Mayer?

Varför har Veerpalu vunnit så mycket mer än Södergre?

Då Södergren i stort sett alltid ligger på topp tio när han är

frisk medans Veerpalu åker jojo totalt.

Link to comment
Share on other sites

Det man ska fråga sej är:

1. Varför har Veerpalu varit i kontakt med Walter Mayer?

2. Varför har Veerpalu vunnit så mycket mer än Södergre?

3. Då Södergren i stort sett alltid ligger på topp tio när han är

frisk medans Veerpalu åker jojo totalt.

1. Kan tyda på doping men jag vet inte för jag har ingen information om det. Detta är självklart en intressant fråga.

 

2. Vad är poengen med denna frågan? Är det inte bättre att analysera vad vi vet istellet för att jämföra två utövare. Svaret är annars att han har varit bättre.

 

3. Han kanske är bättre på att toppa formen? Han kanske inte bryr sig så mycket om andra tävlingar en de största och att han därför är mer nedtränt för många tävlingar?

 

Generellt verkar det som att det är rett många som åker jojo på resultat listerna också nu under OS. Så utrolig mye Jojo tycker jag inte heller det är för veerpalu när man tar bort spring och fristill

http://www.fis-ski.com/uk/604/613.html?sector=CC&competitorid=63811&type=result&rec_start=0&limit=100

 

Veerpalu vann också över Olsson og Rickardson i hans förste lopp denna sesongen. Är de också dopade nu?

Link to comment
Share on other sites

Men är inte alla skidåkare i eliten kontrollerade under både barmarkssäsongen och tävlingssäsongen? Jag tycker jag läst flera gånger om skidåkare som hela tiden måste meddela dopingkontrollanterna om de ska åka iväg på resa eller inte ska vara på sin normala vistelseort. Allt för att kontrollanterna konstant vill veta var åkarna är och att de ska kunna få tag på dom. Längdskidåkare testas ju väl ett antal gånger under hela året.

 

Är det bara vissa åkare som testas under säsongen och behöver vara tillgänglig för test. Det kan jag inte tänka mig. Det måste ju gälla alla som är aktiva och åker i VC/VM/OS.

 

Men det är klart att jag erkänner att nån misstanke kan även jag ha. Men det börjar gå lite långt om man hela tiden ska spekulera utan bevis med grund av hur lite eller hur mycket olika åkare tävlar mm.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...