Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hur gick glidet/fästet i Vasaloppet?


Osquar

Recommended Posts

Körde igår. Klart misslyckat lopp. Satt fast i bilkö. Fick springa 2,5km till startled 2, slängde mig in med mjölksyra i benen, och vipps så gick starten. Skidorna fick jag på mig snabbt och staka kunde jag ju göra till backen, men jävlar, jag har aldrig upplevt denna backe sååå lång.

Till ämnet. Jag vallade swix FC7 över HF6 och VR40+VR30 med grön Toko på fästet. Jag hade bra fäste (inte helt förvånande) men också bra glid. Jag gled egentligen som alla andra, men hade nog lite bättre glid när det blev lite högre fart i backarna. Mitt antagande är att detta beror på pulvret. Körde återigen på mina LJ03 skidor. Kanske inte helt optimalt, men jag hade sicklat ner strukturen, så det fungerade ju, visade det sig.

Roligt att höra vad ni andra vallade, till slut...
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Osquar]Körde igår. Klart misslyckat lopp. Satt fast i bilkö. Fick springa 2,5km till startled 2, slängde mig in med mjölksyra i benen, och vipps så gick starten. Skidorna fick jag på mig snabbt och staka kunde jag ju göra till backen, men jävlar, jag har aldrig upplevt denna backe sååå lång.

Till ämnet. Jag vallade swix FC7 över HF6 och VR40+VR30 med grön Toko på fästet. Jag hade bra fäste (inte helt förvånande) men också bra glid. Jag gled egentligen som alla andra, men hade nog lite bättre glid när det blev lite högre fart i backarna. Mitt antagande är att detta beror på pulvret. Körde återigen på mina LJ03 skidor. Kanske inte helt optimalt, men jag hade sicklat ner strukturen, så det fungerade ju, visade det sig.

Roligt att höra vad ni andra vallade, till slut...[/quote]
låter som en bra vallning! kul att du är nöjd! men du kunde nog skippa pulvret! och kört me C1 istället.
Link to comment
Share on other sites

Jag hade väl inte heller en av mina bästa dagar. Satte skavsårplåster på fel häl, hamnade sist i startfållan, rullgardinen halvvägs nere i Mångsbodarna ... Men det var ju fler som hade det lite tungt igår ...

Valla var det.
Glid: Start SG + 2 lager Start BWLF + 2 lager Start LF08 varav det sista med några droppar Swix LF6. Borstade med rototagel + fin stål + rotonylon. Slutborstade skidorna med rotonylon på mogonen innan start. Skidorna hade en X7 struktur + några småskador från förra vasan
Fäste: Rode Grön invärmt i botten + 2 lager Rode Blå Super täck med 2 lager Rode Grön och ett lager Stenhård gammal X-Elit (svart) valla. Vallade dessutom bara till strax framför hälen och lite kortare i framkant.
Hade alldeles lagomt fäste hela vägen så det blev lyckat. Glidet var riktigt dåligt fram tills efter Mångsbodarna(åtminstone högfartsglidet, annat är svårt att jämföra). Klart sämre än genomsnittet (Rörde mig mellan plats 6000 - 4800). Efter Mångsbodarna blev det gradvis bättre och efter Evertsberg var glidet klart bättre än genomsnittet. Från Oxberg in till mål såg jag ingen som hade bättre skidor (Dock många med mera krafter ....). Skillnaden i glid mellan åkarna tycker jag dock var ganska liten i jämförelse med de vasor som jag åkt tidigare. Såg ingen som hade fantomskidor direkt. Tyckte också att högerspåret gled klart bäst efter Evertsberg. Låg lite is på sina ställen i det spåret vilket gav lite extra fart :)
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Osquar]Körde igår. Klart misslyckat lopp. Satt fast i bilkö. Fick springa 2,5km till startled 2, slängde mig in med mjölksyra i benen, och vipps så gick starten. Skidorna fick jag på mig snabbt och staka kunde jag ju göra till backen, men jävlar, jag har aldrig upplevt denna backe sååå lång.

Till ämnet. Jag vallade swix FC7 över HF6 och VR40+VR30 med grön Toko på fästet. Jag hade bra fäste (inte helt förvånande) men också bra glid. Jag gled egentligen som alla andra, men hade nog lite bättre glid när det blev lite högre fart i backarna. Mitt antagande är att detta beror på pulvret. Körde återigen på mina LJ03 skidor. Kanske inte helt optimalt, men jag hade sicklat ner strukturen, så det fungerade ju, visade det sig.

Roligt att höra vad ni andra vallade, till slut...[/quote]
Helt identisk upplevelse för mig, sprang till 2 led, maxflås innan backen börja, LJ03 struktur nedsicklad så mycket jag kunde, identiska Swixvallor på, tänkte bryta i Smågan, men bet ihop för att inte spräcka min svit på 9 raka Vasalopp (avslutade en Antibiotika kur i fredags). Sämsta Vasaloppet hittills, men det var inte skidornas fel! Tyckte jag hade dåligt glid på myrarna, men sedan när det gick utför så upptäckte jag att det inte var skidornas fel att alla åkte om mig. Bättre glid än omgivningen, perfekt fäst fast usel kropp!
Link to comment
Share on other sites

Jag hade superskidor, endast någon enstaka gled förbi mig.
Det beror förstås på var i fältet man ligger men i bland dem jag åkte med så fungerade det som sagt bra. Jag hade placering kring 2000 i början (startade i mitten av led 3) och slutade 1200.

Glid: Swix LF4+Swix HF6 + Skigo C380.
Fäste: Fyra lager Rode Blå Super, första lagret invärmt.

Anledningen till att skidorna gick så bra var två:
- Ski-go pulvret gick bra, jag jämförde med andra skidor dagen innan.
- Rode Blå Super tar väldigt lite av glidet i nysnö.

Jag vallade likadant åt en kompis som också var helnöjd.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Rotebrostakaren]Helt identisk upplevelse för mig, sprang till 2 led, maxflås innan backen börja, LJ03 struktur nedsicklad så mycket jag kunde, identiska Swixvallor på, tänkte bryta i Smågan, men bet ihop för att inte spräcka min svit på 9 raka Vasalopp (avslutade en Antibiotika kur i fredags). Sämsta Vasaloppet hittills, men det var inte skidornas fel! Tyckte jag hade dåligt glid på myrarna, men sedan när det gick utför så upptäckte jag att det inte var skidornas fel att alla åkte om mig. Bättre glid än omgivningen, perfekt fäst fast usel kropp![/quote]
Då var det dig som jag växlade ett ord innan du klev in före mig i fållan.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=HW]Skillnaden i glid mellan åkarna tycker jag dock var ganska liten i jämförelse med de vasor som jag åkt tidigare. Såg ingen som hade fantomskidor direkt.[/quote]
Instämmer precis. Intervallet mellan sämsta/bästa skidor var minsta möjliga mot tidigare år.
Link to comment
Share on other sites

Jag körde med Blå Rex Låg flour -2 till -10.....fäste 6 lager blå extra.
Hade hyfsat glid och kanon fäste hela vägen.
Jag är nöjd med min placering trots en mycket trög start de första 15 km. Avancerade från plats ca: 500 efter Smågan till ca: 200 i Mora.
Link to comment
Share on other sites

Star MapBlack i botten, Start HF08, Start sfr92 som topping.
Fäste- toko green base, 5 lager VR45, 2 lager TopBlue.
Atomic beta -99, belag inte en susning men vit prick längst ned, struktur R2.3 (? lite suddigt på skidorna nu Lorentz stämpel tog inte riktigt)

Reflektioner: Start längst bak i led 2 pga sen ankomst... höger i backen; tokstopp. Trögt hela vägen upp, men bra fäste. Uppe på myrarna känns det direkt att det kommer att bli slitigt, glidet ok men det finns flera som har betydligt bättre glid. Blev bättre närmare Mora, tror det var en kombination av att hf08 kom fram + spåren var hårdare och mer uppåkta.
Fästet höll hela vägen. Ankomst till Mora strax efter 13.30 på +600 plac.

Skulle ha:
- provat fc07 eller c1 istället för klossen. Tror den inte gick riktigt bra i nysnön. Nu hade jag ingen av de andra hemma så man tager vad man haver
- kortat ned fästet mer.
- kommit tidigare till starten
- tränat mer; 24 pass inkl 3 tävlingar efter 1 jan. För få pass, för få långa pass. Men man har ju ett civilt liv också....
Link to comment
Share on other sites

Blå Holmenkol HF som glid, funkade inte alls utan sög något grymt 8 av 10 gled ifrån mig.

Swix VR 30/VR40 som fäste helt kanon, men troligen för tjockt så jag tappade glidet.

Startade i 3e och diagonalade i mål en bit över 6 timmar, 1675a tror jag, uttråkad och slutstakad, slutade åka skidor i Hökberg.
Link to comment
Share on other sites

Jag fick mina skidor vallade av en bekant. Han vill inte tala om vad han hade lagt på. Han sa att det är yrkesstolthet..... Skidorna var helt perfekta men jag fasnade i kön till starten. Åkte buss från Mora. Hamnade sist i 4 led. Detta var mitt andra vasalopp. 1 timme sämre en förra gången. Jag har en undran. Var det mer kö än vanligt eller ?.... kom till starten en ½ timma före start.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Andörjan]Star MapBlack i botten, Start HF08, Start sfr92 som topping.
Fäste- toko green base, 5 lager VR45, 2 lager TopBlue.
Atomic beta -99, belag inte en susning men vit prick längst ned, struktur R2.3 (? lite suddigt på skidorna nu Lorentz stämpel tog inte riktigt)

Reflektioner: Start längst bak i led 2 pga sen ankomst... höger i backen; tokstopp. Trögt hela vägen upp, men bra fäste. Uppe på myrarna känns det direkt att det kommer att bli slitigt, glidet ok men det finns flera som har betydligt bättre glid. Blev bättre närmare Mora, tror det var en kombination av att hf08 kom fram + spåren var hårdare och mer uppåkta.
Fästet höll hela vägen. Ankomst till Mora strax efter 13.30 på +600 plac.

Skulle ha:
- provat fc07 eller c1 istället för klossen. Tror den inte gick riktigt bra i nysnön. Nu hade jag ingen av de andra hemma så man tager vad man haver
- kortat ned fästet mer.
- kommit tidigare till starten
- tränat mer; 24 pass inkl 3 tävlingar efter 1 jan. För få pass, för få långa pass. Men man har ju ett civilt liv också....[/quote]
Det vore konstigt om du inte hade bra fäste, 5 lager VR45 är nog det som tog ditt glid. När det är så mjuka spår så ska man valla längre/ha mjukare skidor och valla tunnare/hårdare. Jag tror inte det var glidvallningen det var fel på, utan fästvallningen som ligger och bromsar när det inte är hårda spår, och det var det inte. Så inbillar jag mig att det är. Hade du bytt ut VR45 mot VR40 så hade du troligtvis haft snabba skidor, och fortfarande bra fäste.
Link to comment
Share on other sites

Körde ett test på en modifierad Ski-Go/Rex vallning och en SWIX (VR30 över VR40) vallning dagen innan och tyckte SkiGon bet bättre utan att försämra glidet.

Ojojoj vilket misstag. Jag hade grymma glidzoner men en brutal underfrysning i fästet. Resultatet blev att jag kunde åka om 600pers fr Oxberg och ner genom att gå ut till höger om yttersta spåret och söka hårdare underlag - men fram till Mångsbodarna var det katastrof - stakade nedför!


Glid:
1ggr Star MAP Black
2ggr C380 och HF80 blandat
1ggr Racewax Microfiber - inkorkat

Borstat med (roto) tagel, fin nylon, fin stål racing och mjuk grå nylon.

0.3mm rill 2ggr på bägge glidytorna - 0.5mm bak 1 ggr

Fäste:
1 Rex PowerGrip (grön) - ouch...
4 SkigGo Racing Special -2 - -15
1 SkiGo Blå Super
1 VR30
1 SkiGo Blå Super

Jaja, åthelvete för många lager, jag vet.
Blå Super ligger i en snödriva i Älvdalen om någon är intresserad.
Ski-Gos burkar ersätts med Rode i framtiden.

0.5mm rill i fästet.

Bara bryta ihop och komma igen...

/O.
Link to comment
Share on other sites

Jag har provat rilla fästvallan under liknande förhållanden och fått tvärbroms under skidan. Tror att det max får vara några lager av VR30 under dessa förhållanden om du tänkt rilla. Jag använder en bonnrill (fin gängstång) så jag plöjer väl upp lite större diken men jag vägrar kladda ner min riller med fästvalla.
Link to comment
Share on other sites

Glid:
Avslutade med start HF80. Ungefärligt glid som genomsnittet. Kompisar som avslutat med starts nya start SFR75 hade betydligt bättre glid på dessa skidor jämfört med skidor med bara högfluor. Jag borde nog tagit burken med swix FC7 som toppning... (Borde ju motsvara start SFR75? som inte finns i min vallalåda...)

Fäste:
Grundvax + lite Swix V20 som grund
Avslutade med Ca 75% VR30/25% VR40
Toppade med två mycket tunna lager Star top blue

Bra fäste, men hälpte föga för min jumskskada. Kunde i stort sett inte diagonala överhuvudtaget, så jag föll som en sten i resultatlistan. Får väl vara nöjd ändå, men det kändes lite fånigt att inte vara det minsta konditionstrött alls, när man gick över målportalen. Fick dock lite svag krampkänning i armarna redan i Evertsberg, så jag vågade inte trycka på förän i Eldris. Men jag borde nog kört på lite mer redan från Hökberg. Bara att ta nya tag och sikta mot nya mål nästa år. (Min kompis som jag brukar hjälpa att valla tyckte det lät komiskt när jag klagade på att jag hade lite ont i ena lilltån. Själv sa han att han hade ont överallt. Han kom dock topp 1000, vilket jag inte ens hade fantiserat om för egen del...) Målsättning nästa år är att jag i alla fall ska blil trött. Om jag nu inte blir skadad igen eller kanske sjuk...

(Klarade dock medalj med bred marginal, vilket jag inte trodde då jag tittade på klockan. Men då jag visste att eliten gick i mål när jag var någonstans mellan Oxberg och Hökberg så borde jag förstått det. Tittade dock lite för surt på min egen klocka. Men nu vet jag att det i alla fall finns uppgifter i Eldris om medaljtiden...)
Link to comment
Share on other sites

Verkar som om jag är en av få som gick fortare i år än förra året! Det säger nog mera om min fysik i år jämfört med 2005. Skidrona var ok, men för många lager fästvalla (Toko grundvalla, VR 40 + VR 30, tilsammans 8 lager...) Lf 6, Lf 4, Racewax microfiber pulver. Körde om nästan 2000 pers från 6700 till 4700 så jag är nöjd med loppet men det blev tungt på slutet. Körde om ca 1500 pers upp til Evertsberg, kanske lite väl optimistisk? Kommer tilbaks nästa år. Ber om ursäkt för dårlig svenska. Jeg er bedre på norsk...
Link to comment
Share on other sites

Såg i alla fall en griffeltavla där det stod att 14.41 skulle räcka men tror det var i Hökberg?

Var så pass sliten så är inte helt säkert på varken siffror och var, hade nog kunnat passerat både elefanter och kor utan att jag hade reagerat.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...