Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hur bra är öppet spår?


Dr Horst

Recommended Posts

Hej alla,

Tack för många fina tips och roliga diskussioner och stort grattis till alla som genomfört ett lopp under vasaloppsveckan. Lycka till till dem som skall köra på söndag.

 

Efter öppet spår söndag kände jag att det dök upp några funderingar som jag tänkte ventilera här. Som medelmåttig åkare körde jag mitt andra öppna spår och hann tänka på vad som pågick runt omkring den här gången. Jag är lite förvånad över vissa delar av arrangemanget, med tanke på att det kostar en del pengar att köra, man tar mycket betalt för bussar mm. Det började vid busspåstigninigen, man betalar 200 spänn och hamnar på en kaotisk skolgård där 3000 pers far runt som yra höns för att kasta in sitt skidfodral i den buss som ev öppnar luckan. Bara för att konstatera att det inte finns några säten kvar när man stigit på. Man får då gå ut och rota ut skidorna igen. Det tar tid. Inga funktionärer på plats för att detta skall gå smidigt. Trafiken kan man inte råda över, men på tjejvasan vimmlade det av poliser och funktionärer som såg till att det flöt smidigt - var var dom på öppet spår? Tänkte starta 7, men kom inte fram förrän 8.20 kanske. Den berömda "röda kleten", kunde man inte försökt skotta bort den när man vet att 8000 personer skall åka skidor där? Det är jättekul att så många åker och det var en toppendag överlag, men kontrollerna var så fulla med folk att man tappade mycket tid, det var helt enkelt svårt att få tag på dricka alt för få funktionärer delade ut den. Vad jag vill säga är att det kändes som man hade fler deltagare än vad man klarade av.

 

Öppet spår är ju ingen tävling och självklart kan man inte ha för stora förväntningar men jag känner ändå att med tanke på anmälningsavgift, lång resa, träning mm bör arrangören respektera att vissa åkare vill starta i tid, ta sig igenom kontrollerna smidigt etc.

 

Arrangemanget kantas av en hårt reklamtryck, jag har fått mails, utskick och när man kom hem låg där lite reklam från riksgälden om premieobligationer med titlen: till dig som inte vann vasaloppet i år - man har alltså sålt adressregistret och angivit när deltagaren skall åka så reklamen kan skickas ut så den ligger där när man kommer hem. Och jag som ville sporta lite och inte investera i svenska staten. Det är synd att solka ner Vasaloppet med för mycket reklam och business tycker jag. Som labradoren skrivit: det är en vit medelklassmans sport. Dom vet att vi har pengar. Annars skulle man inte ha råd med anmälningsavgiften.

 

Det här blev kanske lite väl negativt, men det är det jag vill diskutera - hur kan man förbättra öppet spår. Om någon känner likadant kan vi dryfta det här och eventuellt framföra några synpunkter till vasaloppskansliet.

Link to comment
Share on other sites

Jag har kört ÖS både på söndag och måndag och måste medge att det finns lite fog för din kritik tex kunde Vasaloppet öppna upp en tillfällig gästbok före, under och efter veckan, där åkare fick lämna synpunkter på arrangemangen tex tex den röda kleten i vänsterspåren före Evertsberg. De hade då möjlighet att rätta till sådana saker till nästa lopp, tydligen fanns dieseloljan i spåren både söndag och måndag. (åkte i måndags). Jag skall maila det förslaget till vasaloppskansliet, fler kan gärna göra det, så ökar chansen att de öppnar en tillfällig gästbok.

Förra året åkte jag på söndagen och åkte bil till starten. Det var 1 tim väntan i bilkön sista 5 km och jag startade inte förrän 8.15, i år var det tydligen ännu värre. I år åkte jag på måndagen och det var helt sanslöst att det nästan inte var någon bilkö förrän vi började närma oss startplatsen. Jag tycker att det borde sättas ett tak på ÖS söndag, tydligen är det fler som åker bil till starten i ÖS än i Vasaloppet. 2008 åkte jag bil till Vasaloppet och bilkön var inte alls så lång som i ÖS söndag utan jag hann i tid till starten kl 8.

 

Helt klart är ÖS måndag mycket trevligare och gemytligare, söndagsalternativet börjar likna Vasaloppet mer och mer som det var för 15-20 år sedan med ganska trångt i spåret. I måndags kunde jag köra i stort sett obehindrat hela vägen bortsett från malören med "ökensanden" som förstörde glidet delvis.

 

Det jag vill kritisera med ÖS måndag är omklädningen. I söndagsvarianten hade vi hela salen disponibel, nu var halva salen avdelad till kvinnligt omklädningsrum. Det gjorde att vi var som packade sillar och det var svårt att hålla reda på sina prylar, i det fallet var det bättre förra årets söndagsvariant.

 

Bussavgiften 200 kr är inte så mycket att göra åt, då vi måste ta oss antingen till starten eller tillbaka till starten. Det man i så fall kunde tänka sig var att Vasaloppet använde sänkt bussavgift för att minska biltrafiken till starten på morgonen.

 

Jag måste berätta om en galning till lastbilschafför. Han körde helt ovetande mot starten i måndags morgon och i Torgåsmoen blev han varse att det var mot vasaloppsstarten han var på väg och det blev tvärstopp i korsningen. Vi lyckades dock ta oss förbi trots att det kom bilar från bron över älven. Min tanke var att vasaloppet måste ha missat att informera om att lastbilar inte kom fram den vägen eller var det en "galning till lastbilschafför" som ignorerade alla varningsskyltar.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det kanske är bättre att åka på måndan om man vill ha det smidigt och lätt. Det står i start PM att dom INTE vill att man tar egen bil och det är ju bra och förståeligt. Jag gjorde inte heller det, och kan lugnt betala 200 spänn. Men då får dom se till att man kommer fram i rimlig tid, dvs för 200 spänn får man en insittning i buss under kontrollerade former, samt trafikpolis/funktionärer efter vägen som har kontakt med busskaravanen och då ser till att den kan svänga ut på Sälenvägen och sedan vänster in till starten. Det är såklart ett stort jobb men skulle inte besvära övriga trafikanter överdrivet mycket. Det fungerar ju på tjejvasan.

 

Jag vill poängera igen att det hät inte är menat som en gnäll-tråd, utan mest för att samla in lite synpunkter som kanske kan förbättra arrangemanget.

Link to comment
Share on other sites

Förstagångsåkare i Öppet Spår Måndag här:

 

Angående att komma iväg så startade i princip hela fältet innan 7.20-25 någonting.

Jag kom iväg 7.16 och då var jag ganska exakt 3000e person över startlinjen.

Nästa år får jag höra på råden jag fick bättre och lägga ut skidorna tidigt förväg.

 

Det kanske skulle varit någon form av intervallstart (med seedningsinslag) istället för att sprida ut fältet över hela starttiden?

 

Sedan fungerar tyvärr inte det här med att långsamma åkare ska hålla till höger.

Nu fick man ligga och titta och bedöma bit för bit i vilket spår man skulle ligga för att komma fram fortast möjligt.

 

Annars var det fint efter vägen med många hejarop.

Lite kö blev det i Smågan och delvis i Mångsbodarna på kontrollerna men sedan hade man tanterna för sig själv.

 

Det som jag tycker verkar dåligt och som de borde satsa pengar på är ju att få till toaletter vid start.

Nu var det plywoodlådor utan ljus och det blev att det kissades i drivorna.

Hur man gjort om man varit nödig på det hårda viset vet jag inte?

 

Allt som allt är jag väldigt nöjd med arrangemanget och återkommer nästa år. :)

Men har inte bestämt om det blir äkta Vasan eller Öppet Spår än...

Link to comment
Share on other sites

Allt som allt är jag väldigt nöjd med arrangemanget och återkommer nästa år. :)

Men har inte bestämt om det blir äkta Vasan eller Öppet Spår än...

Klart de blir riktiga Vasan inge att fundera på :D Vasa VS Globe år 2011! Har redan börjat ladda för de haha!

Link to comment
Share on other sites

Klart de blir riktiga Vasan inge att fundera på :D Vasa VS Globe år 2011! Har redan börjat ladda för de haha!

Ja det är nog möjligt att det blir så. :D

Får försöka seeda mig till led 3 då så att jag får lite bättre försprång. ;)

Link to comment
Share on other sites

Klart de blir riktiga Vasan inge att fundera på :D Vasa VS Globe år 2011! Har redan börjat ladda för de haha!

Ja det är nog möjligt att det blir så. :D

Får försöka seeda mig till led 3 då så att jag får lite bättre försprång. ;)

Jag står där jag också ;)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...