Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Trafikkaos!?


bestefar

Recommended Posts

Enligt hemsidan är har de insett problemet och kommer försöka göra nåt år det. Om man tog 200:- i parkeringsavgift hade man minskat ner på biltrafiken till förmån för mer utrymmeseffektiva transporter. Och gjort sig ohyggligt impopulära.
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 70
  • Created
  • Last Reply

Att vasaloppet tar 200kr för en buss biljett till starten är skandal. Man betala mycket pengar för att delta i vasaloppet, inte behöver de tar så mycket för resan.

Inte konstigt att det är så lockande att köra bil till starten.

Link to comment
Share on other sites

Enligt hemsidan är har de insett problemet och kommer försöka göra nåt år det. Om man tog 200:- i parkeringsavgift hade man minskat ner på biltrafiken till förmån för mer utrymmeseffektiva transporter. Och gjort sig ohyggligt impopulära.

Insett och insett, de säger att de ska kolla på det och att de tycker att de löste problemen igår på ett "pragmatiskt sätt" genom att ge sena åkare individuella starttider, nämen jippie, tack för det televerket... precis som om det skulle hjälpa när man får ge sig iväg över ett öde startfält och precis blivit snuvad på årets personliga grej. Ytterligare tecken på att de inte fattat är att de säger att de genom att göra så ändå gav åkarna en behaglig dag i spåren... har de nånsin åkt VL själva??

Link to comment
Share on other sites

För arrangören är den absolut enklaste åtgärden att börja tidigare med allting. Tidigare insläpp till fållorna, tidigare start för bussarna (jag lovar att det går att fylla dem ändå).

Det är ju absurt att folk ska behöva komma 04:30 och sedan stå och frysa 1,5h i 16 minusgrader samtidigt som insläppsfunkntionärerna bara står där och tittar på och fryser säkert lika mycket. Bättre då att låta dom lägga ut sina skidor direkt vid 04:30. Man slipper all osämja i köerna och sedan kan folk gå till tältet för att i lugn och ro panikköpa den där vallan man bara Måste ha för att täcka med eller ha i midjeväskan. Så blir Majbäck & Co gladare också.

Med denna åtgärd eliminerar man nog risken att folk inte kommer i tid till starten, men man skapar också ett race där de som vill komma långt fram i sin fålla måste stiga upp ruskigt tidigt.

Apropå startnr. 194 Asger Fischer Mölgaard Danmark. Titta på åkprofilen, medelhastighet mellan Smågan och Mångsbodarna: 24,9 km/h, att jämföra med Alsgaard och Fredrikssons ynka 23,6. Helt otroligt.

Link to comment
Share on other sites

Var på plats vid startbacken efter att sent tagit beslutet att inte köra pga förkylning. Fick min plats såld förövrigt kvällen innan.

 

Dagens prestation med startnr: 194. kolla resultatlistan' date=' wow. Såg han på startrakan 28 min försenad stakadandes för glatta livet på väg mot låååååååånggggaaa kön vid statbacken. Själv var jag var på väg till bilen som stog vid Statoilmacken. Här kan man snacka om uppåkning. Fick placeringen 1486 men när han gick i mål ca 14:05 hade ca 2500 åkare gått i mål. Hur många kan han ha kört om 12.000 åkare eller nåt!!?? Hur han lyckades att innan smågan köra om ca 8.000 - 9.000 åkare är för mig en gåta. Stämmer det så, jaa wow. Mitt rekord är från 1998 med ca 4.500 omåkta. ;-)[/quote']

Såg nr 194 dåna om mig efter ett tag. Tjena vilken fart. Imponerande att orka kryssa mellan spåren för att köra om så många blåbär och ändå få till ett bra resultat.

Japp, jag såg honom också. Imponerande, snacka om att inte vika ner sig. Desutom verkar han vara dansk?!?

Link to comment
Share on other sites

Hur beräknas placering egentligen? Åkare 194 gick imål 14:06 på placering 1486 medans t.ex åkare 3615 gick imål 13:37 på placering 1485. Det verkar som tiden beräknas från den faktiska starttiden om för de som startade sent. Men, hur kan man beräkna en placering?
Link to comment
Share on other sites

Insett och insett, de säger att de ska kolla på det och att de tycker att de löste problemen igår på ett "pragmatiskt sätt" genom att ge sena åkare individuella starttider, nämen jippie, tack för det televerket... precis som om det skulle hjälpa när man får ge sig iväg över ett öde startfält och precis blivit snuvad på årets personliga grej. Ytterligare tecken på att de inte fattat är att de säger att de genom att göra så ändå gav åkarna en behaglig dag i spåren... har de nånsin åkt VL själva??

Jag har all repsekt för den vrede man måste känna när man förbrett sig så lång tid och sedan bli snuvad på konfekten men jag tycker det var ett ganska "pragmatiskt sätt" att hantera problemet på plats. Vad hade alternativet varit? 1) Skjuta upp hela starten så att de som var på plats fick stå ytterligare en halvtimme i kylan 2) Att på "Kajjans" manér stanna hela fältet och göra en omstart när det visade sig att alla inte var på plats 3) Att förbjuda de som var sena att starta i o m att de inte var på plats i tid?

 

Jag tror att det finns en rad faktorer som spelat in i att det blev så trassligt med trafiken utöver att VL accepterat så många anmälda (här är det nog inte bara ekonomin som spelat in utan också en önskan om att kunna se till att så många som möjligt kan uppfylla sin dröm och starta i VL). Att det strulat med tågtrafiken på sistone gjorde nog att många inte vågade använda sig av kollektiv trafik utan körde egna bilar, att det var så många förstagångsåkare, ovanligt många startande i förhållande till anmälda osv. Det är inte så lätt att styra om logistiken i sista stund och man kan bara hoppas på att alla parter; VL, polisen, kommunerna osv kan lösa detta tillsammans till nästa år.

Link to comment
Share on other sites

Hur beräknas placering egentligen? Åkare 194 gick imål 14:06 på placering 1486 medans t.ex åkare 3615 gick imål 13:37 på placering 1485. Det verkar som tiden beräknas från den faktiska starttiden om för de som startade sent. Men, hur kan man beräkna en placering?

Sluttiden såklart!

Link to comment
Share on other sites

Insett och insett' date=' de säger att de ska kolla på det och att de tycker att de löste problemen igår på ett "pragmatiskt sätt" genom att ge sena åkare individuella starttider, nämen jippie, tack för det televerket... precis som om det skulle hjälpa när man får ge sig iväg över ett öde startfält och precis blivit snuvad på årets personliga grej. Ytterligare tecken på att de inte fattat är att de säger att de genom att göra så ändå gav åkarna en behaglig dag i spåren... har de nånsin åkt VL själva??[/quote']

Jag har all repsekt för den vrede man måste känna när man förbrett sig så lång tid och sedan bli snuvad på konfekten men jag tycker det var ett ganska "pragmatiskt sätt" att hantera problemet på plats. Vad hade alternativet varit? 1) Skjuta upp hela starten så att de som var på plats fick stå ytterligare en halvtimme i kylan 2) Att på "Kajjans" manér stanna hela fältet och göra en omstart när det visade sig att alla inte var på plats 3) Att förbjuda de som var sena att starta i o m att de inte var på plats i tid?

 

Jag tror att det finns en rad faktorer som spelat in i att det blev så trassligt med trafiken utöver att VL accepterat så många anmälda (här är det nog inte bara ekonomin som spelat in utan också en önskan om att kunna se till att så många som möjligt kan uppfylla sin dröm och starta i VL). Att det strulat med tågtrafiken på sistone gjorde nog att många inte vågade använda sig av kollektiv trafik utan körde egna bilar, att det var så många förstagångsåkare, ovanligt många startande i förhållande till anmälda osv. Det är inte så lätt att styra om logistiken i sista stund och man kan bara hoppas på att alla parter; VL, polisen, kommunerna osv kan lösa detta tillsammans till nästa år.

Klart att de måste släppa iväg åkarna som kommer ramlande ner från riksvägen och att ge dem en "öppetspårtid" var naturligtvis det enda rätta att göra. Det är inte min poäng. Det jag blir irriterad över är att de nu i efterspelet inte direkt gör en pudel, böjer sina nackar och erkänner att transportfrågan var under all kritik och lovar att det aldrig ska hända igen. Istället försöker de släta över.

 

haha, ja Kajjans metod hade varit något det. "Hallå, vänta lite, kan alla ta några steg bakåt, ja det gäller dig också Brink" :)

Link to comment
Share on other sites

Man kan inte ta 200 kr i parkeringsavgift utan att bygga ut busstrafiken rejält, så att den täcker in allt boende norr och söder om startplatsen, allt annat vore en SKANDAL. Men i såna fall var man nog tvungen att låna in ledig kapacitet från andra närliggande bussdistrikt eller hitta på ett sätt att köra i skytteltrafik från en jätteparkering utanför bilközonen, läs Fiskarheden.

 

En anledning till att man kör bil till startplatsen är helt enkelt att det är det enda sättet att ta sig dit, då det inte finns bussförbindelse på morgonen. I såna fall hjälper inte parkeringsavgift, det bara retar upp deltagarna så att de överväger att skippa loppet.:(

 

En annan anledning till att man tar bil till startplatsen är den route som returbussarna har. Låt oss säga att det gick att åka buss från Malung till starten, men hur skall jag då komma tillbaka till Malung efter loppet, då returbussarna går samma väg som morgonbussarna. Hade de i stället gått över Venjan eller Vansbro(några) skulle det vara ett alternativ, men som det nu är går det inte utan man måste ta bilen till startplatsen. Det är samma problem för de som bor norr om startplatsen, hur skall de ta sig till boendet från Sälen på kvällen utan bil.

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på hur ÖS söndag var med massa förseningar och förlängd starttid till 09.00 så låter det ju märkligt att man lyckats missbedöma även Vasaloppsdagen. Att kalla in ingenjörstrupperna och bygga broar från västsidan till startplatsen låter som en vettig idé. Liksom matningstrafik från fler orter än Mora.
Link to comment
Share on other sites

fraggel: Hur är parkeringsmöjligheterna norr om starten, var ligger de och är de väl tilltagna ?

Vägen stängdes av en knapp kilometer kanske norr om starten och där fanns en parkeringsplats. Den var inte jättestor, men jag var som sagt där på ÖS, så det är möjligt att den utökades till VL.

Link to comment
Share on other sites

Om man ska föreslå lösninger tror jag det är viktigt att först komma fram till vad som gick fel i år. Det är endå så att antalet deltagare i vasaloppet har varit ganska likt i många år utan att det har resulterat i alltför stora problem.

 

Tycker en del av förslagen är bra men tror andra är lite väl extrema och att det inte skulle fungera.

Link to comment
Share on other sites

Om man ska föreslå lösninger tror jag det är viktigt att först komma fram till vad som gick fel i år. Det är endå så att antalet deltagare i vasaloppet har varit ganska likt i många år utan att det har resulterat i alltför stora problem.

 

Tycker en del av förslagen är bra men tror andra är lite väl extrema och att det inte skulle fungera.

Det var väl ett par tusen fler i år än vanligt, var inte många återbud i år, dessutom var det på gränsen redan förra året med köer till starten. Antingen får de höja kapaciteten eller sänka antalet startplatser. Alternativt hoppas på normala gröna vintrar så intresset normaliseras.

 

Ofta är ju kapaciteten i såna här lopp anpassade efter hur många som brukar komma till start inte hur många startplaster som är sålda.

Tex Gbgvarvet har ca 55000 startplatser men endast ca 40000 kommer till start, skulle alla start skulle arrangemanget krascha.

Link to comment
Share on other sites

Men det var väl strul redan på söndagens öppna spår där det bara var hälften så många? Jag tror inte antalet i sig är förklaringen till totalhaveriet, det var ungefär 1500 fler deltagare än förra året. Fler förstagångsåkare och dåligt inflöde till parkeringarna tror jag är boven.

Om man spärrade 71:an vid sista parkeringen i varje rikting och körde i två filer söderifrån, den ena för trafik från Malung och den andra för trafik från Vasaloppsvägen på slutet kanske. Det omöjliggör iofs returtrafik före start, men det kanske man kan leva med om man informerar om det ordentligt. Eller så skickar man transittrafik vidare norrut för återfärd på andra sidan älven om det går att lösa utan att stoppa upp trafiken norrifrån.

Link to comment
Share on other sites

Det är det jag också tycker. Har väl varit en 12000-14000 åkare til start i åtmindstånde 15 år nu utan stora problem. Att några tusen ekstra är den enda (eller ialla fall viktigaste) orsaken till årets väldigt stora problem tror jag inte på men jag kan självklart ha fel.
Link to comment
Share on other sites

Om man ska föreslå lösninger tror jag det är viktigt att först komma fram till vad som gick fel i år. Det är endå så att antalet deltagare i vasaloppet har varit ganska likt i många år utan att det har resulterat i alltför stora problem.

 

Tycker en del av förslagen är bra men tror andra är lite väl extrema och att det inte skulle fungera.

Problemet har vuxit fram över en längre period. Jag upplever att (minst) två saker har förändrats påtagligt över den senaste tioårsperioden:

 

1. Att allt färre tycks åka med organiserade gruppresor och istället väljer ett eget upplägg => fler bilar

 

2. Önskemålen om att ha ett personligt drickalangningsteam som eliten tycks krypa allt längre bak i startleden => ännu fler bilar

 

Vem som helst kan räkna ut att det blir trafikstockning om fler tar egen bil till start och många åkare på fyrsiffriga placeringar ska ha personliga servicebilar utan att samordna inom klubben/distriktet/kompisgänget.

 

Det bästa arrangörerna kan göra är att helt eller delvis strypa möjligheterna att åka till start och på Vasaloppsvägen för fordon utan tillstånd. Att maximera antalet fordon per klubb till start och längs med banan ser jag som i högsta grad genomförbart.

Link to comment
Share on other sites

Det bästa arrangörerna kan göra är att helt eller delvis strypa möjligheterna att åka till start och på Vasaloppsvägen för fordon utan tillstånd. Att maximera antalet fordon per klubb till start och längs med banan ser jag som i högsta grad genomförbart.

Problemet med at strypa möjligheterna för bil är att folk kommer från olika ställen och att antalet bussförbindelser och parkeringer från alla ställen än mora måste utökas mycket.

 

Vad med möjligheter att familja medlemar och andras möjlighet att se vasaloppet live om man tränger att ha tillstånd för att köra bil? Har själv sett både starten och loppet live på väg hem från sälen och hade min mor som följde efter loppet når jag var med.

Link to comment
Share on other sites

Det bästa arrangörerna kan göra är att helt eller delvis strypa möjligheterna att åka till start och på Vasaloppsvägen för fordon utan tillstånd. Att maximera antalet fordon per klubb till start och längs med banan ser jag som i högsta grad genomförbart.

Problemet med at strypa möjligheterna för bil är att folk kommer från olika ställen och att antalet bussförbindelser och parkeringer från alla ställen än mora måste utökas mycket.

Gärna fler uppsamlande parkeringar och bussar i skytteltrafik därifrån' date=' men i första hand behövs det styrmedel för att få fler att välja att samåka i grupp- och klubbresor.

 

Vad med möjligheter att familja medlemar och andras möjlighet att se vasaloppet live om man tränger att ha tillstånd för att köra bil? Har själv sett både starten och loppet live på väg hem från sälen och hade min mor som följde efter loppet når jag var med.

Din mor är säkert välkommen att vara med som ledare i klubben och då serva fler än dig. Till på köpet blir det bättre klubbgemenskap om man tvingas samordna sina transporter.

Link to comment
Share on other sites

Klev på bussen från Mora kl 04.30 (bussen åkte ca kl 04.40). Efter ett stopp strax innan Evertsberg då chauffören hjälpte framförvarande buss med att få igen en trilskandes bakdörr kom vi ner mot Fiskarheden i god tid till starten. PANG. Tvärstopp!! 1 1/2 timme senare var vi fortfarande inte framme vid starten och uppgivenheten började infinna sig i bussen. Chauffören ville inte släppa av oss för då skulle vi blockera upp i kön ännu mer. Till slut började bussen framför lasta av i kön och då öppnade även vår chaufför dörren. Som tur var så hade bussen toalett, så de behoven var utförda och jag hade väskan inne i bussen så att jag kunde göra en ompackning och omplanering där alla överdragskläder åkte ner i väskan. Satt längst fram i bussen rusade av, hämtade mina skidor och rusade gatlopp mot starten (Är orienterare i grunden, så springa kan jag....) Slängde in väskan i containern och rusade mot min surt uppseedade plats i led 4 (led 6 förra året). Kom in i fållan och fick precis på mig skidorna och stavarna innan starten gick. GPSn hade dock inte hunnit söka reda på satelliter...;)

 

Som många andra tycker jag att man måste styra om trafiken till att bli mer kollektiv alternativt inrätta stor parkering i Fiskarheden och köra alla i bussar därifrån.

 

GLOBE>> Var du möjligen i samma buss som mig. Hörde nämligen några prata lite längre bak i bussen där en person sa att han hade åkt med en stav i en mil i Bergebo... Kan det finnas fler än du som gjorde det??? (Gul Värmlandsbuss utan nummer)

 

Angående Dansken # 194 som nämns i några trådar så kan jag meddela att han flög om en pigg mig med knappa 2 km kvar!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...