Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Trafikkaos!?


bestefar

Recommended Posts

Som TV tittare fick man vid några tillfällen rapporter om att det var kaos på vägarna mot vasaloppsstarten. Många åkare hann inte fram. Tex med arrangörens bussar från Mora.

 

Hur stor var omfattningen? Vågar man bo i Mora nästa år och åka buss upp? Bittert att hoppa in sist i loppet. Sänkte arrangörerna priset på bussen till 50 kr skulle nog fler överväga att åka kollektivt. Man får ju inte direkt ner biltrafiken genom att ta 200 kr enkel.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 70
  • Created
  • Last Reply

Ja, det var ju till och med så att vissa som startade på slutet fick tillgodoräknat sig en senare starttid, enligt tävlingsledningen på TV imorse.

 

Det var i princip de som åkte buss och inte hann fram. De hade ju så att säga blivit lurade.

Link to comment
Share on other sites

Undrar hur mycket av kaoset som skulle kunna undvikas om man gjorde en "supersize me" av T-korsningen väg 71/vägen till Mora nära startplatsen? Typ "trafikplats Berga" där trafiken kunde göras mer planskild och med bussfiler. Att bredda hela vägen eller bygga rälsbuss "Vasa Express" torde bli för dyrt...?

 

Visserligen är kaoset endast under 2-3 dagar per år men så länge man inte planerar att flytta startplatsen för Vasaloppet så kan det vara en klok investering. Kan 1/3 Vägverket, 1/3 kommun och 1/3 Vasaloppet finansiera något sådant?

Link to comment
Share on other sites

Det måste ha hänt något de sista åren med trafiken. Jag har åkt buss från Mora ett par gånger och kommit fram i tid utan problem. 2008 körde jag bil till starten från Malungshållet och kom i tid till starten.

2009 körde jag bil till Öppet Spår söndag och fick sitta 1 tim i bilkö och kom inte iväg förrän 8.15. I år körde jag bil till ÖS måndag och hade inga problem att ta mig fram i tid.

 

Något måste ha hänt och frågan är hur man skall lösa trafikproblematiken. Kanske fler bussar skulle sättas in och samla upp folk längs vägen från Vansbro och uppåt och att vissa bussar gick tillbaka samma väg. Information om tider och uppsamlingsställen borde läggas ut eller länkas till hemsidan. Sen kanske bussförbindelse från andra hållet borde byggas ut med tids- och platsinformation.

Som ett led i att skaffa sig information om vasalöparnas transportbehov borde en enkät skickas ut till en representativ del av deltagarna, där man tog reda på vad det är som styr valet av transportmedel före och efter loppet.

Link to comment
Share on other sites

Det var i princip de som åkte buss och inte hann fram. De hade ju så att säga blivit lurade.

Jag håller inte med, det var mycket bilar i kön.

Problemet är inte vägarna. Problemet är att Vasaloppets parkeringar inte kan ta emot bilar i den takt som krävs.

 

Bredda infarterna, gör parkeringarna större, enkelrikta 71 innan start.

Link to comment
Share on other sites

Vi kom iväg med bussen från Mora 05:20 och räknade med att vara framme två timmar senare, men vi hann inte till starten i tid. Klockan 08:37 startade vi och vi fick räkna tiden från då. Jag åkte min första vasa och hade sett fram emot att få uppleva starten, men så blev det inte...
Link to comment
Share on other sites

Det var ju ett känt faktum att det skulle vara fler som skulle komma till start eftersom priset på andrahandsmarknaden var så mycket högre än normalt. Enkelt att räkna ut att många av årets deltagare skulle vara “oorganiserade åkare” dvs folk som plockat upp skidåkningen för att det kommit snö och löst medlemskap i en “brevlådeklubb” och köpt en startplats och sedan tagit sig upp på egen hand.

 

Vasaloppsåkare som åker varje år oavsett snötillgång på hemmaplan brukar i större utsträckning vara med i aktiva klubbar som har välplanerade researrangemang för sina medlemmar.

 

NVSK som jag är med i har förläggning en bit norr om Sälen. Klubbussarna norrifrån får parkera längs vägen norr om starten. Trevligt att kunna värma sig i bussen efter att ha lagt ut skidorna och dessutom är det ett smidigt sätt att slussa in stora mängder åkare in till startområdet.

 

Så för den enskilde så är nog den bästa åtgärden att kolla utbudet av arrangerade klubbresor bland föreningarna i ditt distrikt, och då kolla upp vilken lösning de har för resa och boende. På köpet får du då klubbgemenskap, extra drickalangning och annan hjälp av engagerade ledare (som ofta är vana vasaloppsåkare som tröttnat på att åka själv).

 

För arrangören är den absolut enklaste åtgärden att börja tidigare med allting. Tidigare insläpp till fållorna, tidigare start för bussarna (jag lovar att det går att fylla dem ändå).

Det är ju absurt att folk ska behöva komma 04:30 och sedan stå och frysa 1,5h i 16 minusgrader samtidigt som insläppsfunkntionärerna bara står där och tittar på och fryser säkert lika mycket. Bättre då att låta dom lägga ut sina skidor direkt vid 04:30. Man slipper all osämja i köerna och sedan kan folk gå till tältet för att i lugn och ro panikköpa den där vallan man bara Måste ha för att täcka med eller ha i midjeväskan. Så blir Majbäck & Co gladare också.

 

Om detta motiverar fler folk att komma tidigt så underlättar det trafiken.

 

Sedan finns det massor av andra åtgärder som arrangören kan vidta ihop med berörda kommuner, myndigheter, fastighetsägare och entreprenörer.

Link to comment
Share on other sites

Det var i princip de som åkte buss och inte hann fram. De hade ju så att säga blivit lurade.

Jag håller inte med' date=' det var mycket bilar i kön.

Problemet är inte vägarna. Problemet är att Vasaloppets parkeringar inte kan ta emot bilar i den takt som krävs.

 

Bredda infarterna, gör parkeringarna större, enkelrikta 71 innan start.[/quote']

Jo, men att man körde med fördröjd start av tidtagningen menade jag.

De har ju så att säga övertagit ansvaret när man sätter sig i en buss.

Åker du bil får du skylla dig själv att du inte åkte ytterligare en halvtimme tidigare.

Link to comment
Share on other sites

Vad MC Hammer skriver kan stemme men tycker endå det är konstigt att det har blivit mycket värre de senaste åren när det väl endå är ca lika många som åker. Är ju möjligt att det kanskje var ett par tusen mer i år och att det faktiskt gör skillnaden.

 

Måste ialla fall vare väldigt irriterande att åka med en buss från mora och sen missa starten.

Link to comment
Share on other sites

Gårdagens startkaos är oförsvarbart! Det hjälper ju föga att arrangörerna fixade senare starttid för de som inte hann fram i tid. Tänk de som tränat hårt hela säsongen, åkt seedningslopp, betalat dyra pengar för både lopp och trsp och skulle startat i säg led 4. Hur inspirerande är det då att gå ut 30 minuter efter led 10!? Oavsett om du får räkna din tid från det du passerar startlinjen kommer du ju att oundvikligen fastna och sinkas av de som åker i hockeyutrustning, tandemskidor etc etc. På detta det psykologiska att du ligger sist... En klen tröst och pengarna tillbaka för dem som inte kom i tid till start anser jag. Åtminstone för de som förlitade sig på arrangörernas busstransporter.

 

Jag åkte med buss nr 30 som lämnade Mora kl 0440. 3 timmar (!!!) senare, kl 0750 dvs 10 min innan start, står vi fortfarande i bilkö ca 500m från starten och då utbryter lite småpanik i bussen. Alla, nu även pinknödiga som kameler, störtar ut ur bussen sliter fram sina skidpaket och rusar ut på riksvägen ner mot starten. Folk kastar sig över diken och stora snödrivor och försöker fanimig skita samtidigt som de springer mot fållorna. Jag hann p r e c i s in i min fålla (naturligtvis längst bak i ledet...), knäppa på mig skidorna, PANG!, då gick starten. Hade inte knäppt jackan, nummerlappen satt på svaj, bältet oknäppt och inga stavar i händerna... riktigt kul start på VL10 alltså. Men jag hade ju tur ändå, för bakom oss fanns 30 bussar till som inte hann fram till start, vilket borde innebära ca 1500 åkare!

 

På detta finns tre lösnignar:

1. Begränsa antalet åkare till säg 12000.

2. Tvåfiligt upp till start

3. Mkt större parkeringar

 

Arr. har bevisligen tagit sig vatten över huvudet inär det gäller antalet åkare, de klarar helt enkelt inte logistiken för denna volym.

Link to comment
Share on other sites

Jag hann med första bussen från Mora. 04:00. Tänkte sova på bussen men längst bak satt tio Italienare och sjöng Volare! Viva la Vasa, viva la Figa! Då tyckte jag synd om mig själv.

 

Var i Sälen 05:00 utan några problem. Långt fram i kön till fållorna. Perfekt.

 

Men, så fick man höra om kaoset där bakom. Shit. Insåg vilken panik folk måste haft. Tydligen inträffade det någon trafikolycka och det var det som åstadkom förseningarna.

Link to comment
Share on other sites

Var på plats vid startbacken efter att sent tagit beslutet att inte köra pga förkylning. Fick min plats såld förövrigt kvällen innan.

 

Dagens prestation med startnr: 194. kolla resultatlistan, wow. Såg han på startrakan 28 min försenad stakadandes för glatta livet på väg mot låååååååånggggaaa kön vid statbacken. Själv var jag var på väg till bilen som stog vid Statoilmacken. Här kan man snacka om uppåkning. Fick placeringen 1486 men när han gick i mål ca 14:05 hade ca 2500 åkare gått i mål. Hur många kan han ha kört om 12.000 åkare eller nåt!!?? Hur han lyckades att innan smågan köra om ca 8.000 - 9.000 åkare är för mig en gåta. Stämmer det så, jaa wow. Mitt rekord är från 1998 med ca 4.500 omåkta. ;-)

Link to comment
Share on other sites

det är uppenbarligen för billigt att åka bil (gäller f.ö. även andra ställen och tider än just runt VL).

 

(Jag åker väl iaf 2.000 mil bil själv per år för den som undrar, varav, som för de flesta, de flesta mil är "i onödan", eller man kunnat samåka elikn. , men varför göra det då det inte kostar mer)

Link to comment
Share on other sites

Var på plats vid startbacken efter att sent tagit beslutet att inte köra pga förkylning. Fick min plats såld förövrigt kvällen innan.

 

Dagens prestation med startnr: 194. kolla resultatlistan, wow. Såg han på startrakan 28 min försenad stakadandes för glatta livet på väg mot låååååååånggggaaa kön vid statbacken. Själv var jag var på väg till bilen som stog vid Statoilmacken. Här kan man snacka om uppåkning. Fick placeringen 1486 men när han gick i mål ca 14:05 hade ca 2500 åkare gått i mål. Hur många kan han ha kört om 12.000 åkare eller nåt!!?? Hur han lyckades att innan smågan köra om ca 8.000 - 9.000 åkare är för mig en gåta. Stämmer det så, jaa wow. Mitt rekord är från 1998 med ca 4.500 omåkta. ;-)

Såg nr 194 dåna om mig efter ett tag. Tjena vilken fart. Imponerande att orka kryssa mellan spåren för att köra om så många blåbär och ändå få till ett bra resultat.

Link to comment
Share on other sites

Ja det gör det ju än sämre från arr sida. Att i informationsbladet säga 0430-0500 men sen ändå starta de första bussarna redan 0400. Jag var uppe från halv tre så jag kunde åkt tidigare, bara jag vetat om det :(. Jaja, ingen ide att gråta nu. Men lite irriterande...
Link to comment
Share on other sites

Var det någon som kom norrifrån och kan berätta hur det såg ut den vägen igår? Var det mindre kaos från det hållet? Åkte ned från Särna till ÖS i år och det var inga som helst problem. Om det blir ett Vasalopp 2011 för mig så funderar jag eventuellt på att göra på samma sätt.
Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att ett vettigt förslag att fundera kring är att upprätta en trafikzon dit endast fordon med tillstånd kom in. Zonen kan förslagsvis sträcka sig från Fiskarheden i söder till Sälen by i norr. Därtill borde under tävlingsdagen endast bilar och bussar med tillstånd få trafikera Vasaloppsvägen från Fiskarheden till Hemus. Förslagsvis ges klubbar/team tillstånd för en servicebil per 20 deltagare + 1 tillstånd per 3 elitledsåkare.

 

Förutom löst trafikproblem skulle förslaget vara klimatsmart och leda till bättre klubbgemenskap. Klubbmedlemmar blir så illa tvungna att faktiskt tvingas prata med varandra och samordna transporter och drickasupport.

Link to comment
Share on other sites

Detta är oacceptabelt! Här är mina råd till förbättring.

 

Försök bygga rejäla parkeringsplatser även väst och sydväst om start som man kan åka till direkt från andra sidan. Dit kan alla startande som övernattar i Sälenfjällen och även de som kommer norr ifrån (Särna, Idre, Älvdalen) åka direkt till.

Detta borde lätta trycket ordentligt på Vasaloppsvägen där alla från Mora/Malung kommer.

Link to comment
Share on other sites

fraggel: Hur är parkeringsmöjligheterna norr om starten, var ligger de och är de väl tilltagna ?

 

Mitt alternativ till nästa år om jag skall åka VL är att åka med min klubbs buss fram till starten. Bussarna söderifrån svänger i Torgåsmon och kör på andra sidan älven och kommer så småningom till Sälen och kör sen tillbaka och parkerar på vägen.

 

Hur ser det ut på andra sidan älven, finns det fria ytor att göra parkeringar på, i så fall kunde man dirigera bilar söderifrån dit och få mindre tryck på sista 5 km. En tillfällig bro över älven kunde sättas upp, så att avståndet till startplatsen inte blev för långt.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...