Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Skidfrbundet bjuder in till virtuell ssongsfinal

Skidskyttefrbundet frstrker med Jean-Marc Chabloz som ny skyttetrnare

Anders Bystrm blir ny landslagschef

Uppdaterade rekommendationer fr trningshjul

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Trafikkaos!?

• Vänligen logga in för att kunna svara
70 svar till detta ämne

Nionde_led_till_vänster

Nionde_led_till_vänster

Medlem

• Members
  • Pip
  • 42 inlägg
Jag hoppade att ingen skulle fråga... ;)

Som vanligt är det ju svårt att översätta ordspråk od, men det skull ungefää bli
så här: 'Den girige får ett skitigt slut'.

Jag antar att det svenska varianten är litet snällare...

fraggel

fraggel

Ny medlem

• Members
  • 2 inlägg

fraggel: Hur är parkeringsmöjligheterna norr om starten, var ligger de och är de väl tilltagna ?

Vägen stängdes av en knapp kilometer kanske norr om starten och där fanns en parkeringsplats. Den var inte jättestor, men jag var som sagt där på ÖS, så det är möjligt att den utökades till VL.

FredrikS

FredrikS

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 713 inlägg
Om man ska föreslå lösninger tror jag det är viktigt att först komma fram till vad som gick fel i år. Det är endå så att antalet deltagare i vasaloppet har varit ganska likt i många år utan att det har resulterat i alltför stora problem.

Tycker en del av förslagen är bra men tror andra är lite väl extrema och att det inte skulle fungera.

kustlöparen

kustlöparen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 255 inlägg

Om man ska föreslå lösninger tror jag det är viktigt att först komma fram till vad som gick fel i år. Det är endå så att antalet deltagare i vasaloppet har varit ganska likt i många år utan att det har resulterat i alltför stora problem.

Tycker en del av förslagen är bra men tror andra är lite väl extrema och att det inte skulle fungera.

Det var väl ett par tusen fler i år än vanligt, var inte många återbud i år, dessutom var det på gränsen redan förra året med köer till starten. Antingen får de höja kapaciteten eller sänka antalet startplatser. Alternativt hoppas på normala gröna vintrar så intresset normaliseras.

Ofta är ju kapaciteten i såna här lopp anpassade efter hur många som brukar komma till start inte hur många startplaster som är sålda.
Tex Gbgvarvet har ca 55000 startplatser men endast ca 40000 kommer till start, skulle alla start skulle arrangemanget krascha.

Tiger

Tiger

Medlem

• Members
  • Pip
  • 78 inlägg
Men det var väl strul redan på söndagens öppna spår där det bara var hälften så många? Jag tror inte antalet i sig är förklaringen till totalhaveriet, det var ungefär 1500 fler deltagare än förra året. Fler förstagångsåkare och dåligt inflöde till parkeringarna tror jag är boven.
Om man spärrade 71:an vid sista parkeringen i varje rikting och körde i två filer söderifrån, den ena för trafik från Malung och den andra för trafik från Vasaloppsvägen på slutet kanske. Det omöjliggör iofs returtrafik före start, men det kanske man kan leva med om man informerar om det ordentligt. Eller så skickar man transittrafik vidare norrut för återfärd på andra sidan älven om det går att lösa utan att stoppa upp trafiken norrifrån.

FredrikS

FredrikS

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 713 inlägg
Det är det jag också tycker. Har väl varit en 12000-14000 åkare til start i åtmindstånde 15 år nu utan stora problem. Att några tusen ekstra är den enda (eller ialla fall viktigaste) orsaken till årets väldigt stora problem tror jag inte på men jag kan självklart ha fel.

One93

One93

Medlem

• Members
  • Pip
  • 19 inlägg

Problemet har vuxit fram över en längre period. Jag upplever att (minst) två saker har förändrats påtagligt över den senaste tioårsperioden:

1. Att allt färre tycks åka med organiserade gruppresor och istället väljer ett eget upplägg => fler bilar

2. Önskemålen om att ha ett personligt drickalangningsteam som eliten tycks krypa allt längre bak i startleden => ännu fler bilar

Vem som helst kan räkna ut att det blir trafikstockning om fler tar egen bil till start och många åkare på fyrsiffriga placeringar ska ha personliga servicebilar utan att samordna inom klubben/distriktet/kompisgänget.

Det bästa arrangörerna kan göra är att helt eller delvis strypa möjligheterna att åka till start och på Vasaloppsvägen för fordon utan tillstånd. Att maximera antalet fordon per klubb till start och längs med banan ser jag som i högsta grad genomförbart.

FredrikS

FredrikS

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 713 inlägg

Det bästa arrangörerna kan göra är att helt eller delvis strypa möjligheterna att åka till start och på Vasaloppsvägen för fordon utan tillstånd. Att maximera antalet fordon per klubb till start och längs med banan ser jag som i högsta grad genomförbart.

Problemet med at strypa möjligheterna för bil är att folk kommer från olika ställen och att antalet bussförbindelser och parkeringer från alla ställen än mora måste utökas mycket.

Vad med möjligheter att familja medlemar och andras möjlighet att se vasaloppet live om man tränger att ha tillstånd för att köra bil? Har själv sett både starten och loppet live på väg hem från sälen och hade min mor som följde efter loppet når jag var med.

One93

One93

Medlem

• Members
  • Pip
  • 19 inlägg

Problemet med at strypa möjligheterna för bil är att folk kommer från olika ställen och att antalet bussförbindelser och parkeringer från alla ställen än mora måste utökas mycket.

Gärna fler uppsamlande parkeringar och bussar i skytteltrafik därifrån, men i första hand behövs det styrmedel för att få fler att välja att samåka i grupp- och klubbresor.

Vad med möjligheter att familja medlemar och andras möjlighet att se vasaloppet live om man tränger att ha tillstånd för att köra bil? Har själv sett både starten och loppet live på väg hem från sälen och hade min mor som följde efter loppet når jag var med.

Din mor är säkert välkommen att vara med som ledare i klubben och då serva fler än dig. Till på köpet blir det bättre klubbgemenskap om man tvingas samordna sina transporter.

Bumlingen

Bumlingen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 20 inlägg
Klev på bussen från Mora kl 04.30 (bussen åkte ca kl 04.40). Efter ett stopp strax innan Evertsberg då chauffören hjälpte framförvarande buss med att få igen en trilskandes bakdörr kom vi ner mot Fiskarheden i god tid till starten. PANG. Tvärstopp!! 1 1/2 timme senare var vi fortfarande inte framme vid starten och uppgivenheten började infinna sig i bussen. Chauffören ville inte släppa av oss för då skulle vi blockera upp i kön ännu mer. Till slut började bussen framför lasta av i kön och då öppnade även vår chaufför dörren. Som tur var så hade bussen toalett, så de behoven var utförda och jag hade väskan inne i bussen så att jag kunde göra en ompackning och omplanering där alla överdragskläder åkte ner i väskan. Satt längst fram i bussen rusade av, hämtade mina skidor och rusade gatlopp mot starten (Är orienterare i grunden, så springa kan jag....) Slängde in väskan i containern och rusade mot min surt uppseedade plats i led 4 (led 6 förra året). Kom in i fållan och fick precis på mig skidorna och stavarna innan starten gick. GPSn hade dock inte hunnit söka reda på satelliter...;)

Som många andra tycker jag att man måste styra om trafiken till att bli mer kollektiv alternativt inrätta stor parkering i Fiskarheden och köra alla i bussar därifrån.

GLOBE>> Var du möjligen i samma buss som mig. Hörde nämligen några prata lite längre bak i bussen där en person sa att han hade åkt med en stav i en mil i Bergebo... Kan det finnas fler än du som gjorde det??? (Gul Värmlandsbuss utan nummer)

Angående Dansken # 194 som nämns i några trådar så kan jag meddela att han flög om en pigg mig med knappa 2 km kvar!

Redigerat av Bumlingen, 09 mars 2010 - 16:42 .

Jim N

Jim N

Medlem

• Members
  • Pip
  • 269 inlägg
Jag var en av dem som inte hann till starten. Det känns väldigt surt...är faktikst lite bitter och förbannad på Vasaloppet, organisationen alltså. Jag tränar över 400 timmar om året, med vasan som det största målet, dock inte det enda. Väljer att lita på att Vasaloppet faktiskt respekterar dom som betalar dyra pengar för att åka loppet, bo i Mora och ta sig dit (200 mil i bil tur och retur för min del). Sedan skiter sig alltihop och man får höra i media att organisationen är väldigt stolta över att dom kunna lösa problemet med sena starter så finurligt att dom som är sena får individuell starttid. För min del innebar den sena bussen, som vi fick springa den sista kilometern från, att när jag hoppade in i startfållan hade åkare som startat tre led längre bak redan hunnit passera. Allt var alltså kört redan före start, så bara att packa ihop och åka hem.

Vad tycker ni att jag ska göra nästa år? Planerar att bo i Sälen då. Ska jag försöka skaffa boende själv eller via någon skidklubb. Där jag bor finns ingen större klubb, så man kanske kan åka för en större klubb på annan ort? Tips och idéer?

Redigerat av Jim N, 09 mars 2010 - 18:05 .

Nionde_led_till_vänster

Nionde_led_till_vänster

Medlem

• Members
  • Pip
  • 42 inlägg

Jag var en av dem som inte hann till starten. Det känns väldigt surt...är faktikst lite bitter och förbannad på Vasaloppet, organisationen alltså. Jag tränar över 400 timmar om året, med vasan som det största målet, dock inte det enda. Väljer att lita på att Vasaloppet faktiskt respekterar dom som betalar dyra pengar för att åka loppet, bo i Mora och ta sig dit (200 mil i bil tur och retur för min del). Sedan skiter sig alltihop och man får höra i media att organisationen är väldigt stolta över att dom kunna lösa problemet med sena starter så finurligt att dom som är sena får individuell starttid. För min del innebar den sena bussen, som vi fick springa den sista kilometern från, att när jag hoppade in i startfållan hade åkare som startat tre led längre bak redan hunnit passera. Allt var alltså kört redan före start, så bara att packa ihop och åka hem.

Vad tycker ni att jag ska göra nästa år? Planerar att bo i Sälen då. Ska jag försöka skaffa boende själv eller via någon skidklubb. Där jag bor finns ingen större klubb, så man kanske kan åka för en större klubb på annan ort? Tips och idéer?

Åk nåt annat Worldloppet race!
Fördelar:
- Billigare startavgift
- Inga bussavgifter
- Rättvisare startprocedur
- Mycket mycket bättre mat efter loppet
- Färre åkare => bättre spår
- Ingen kö i första backen... ;)
- Hinner sova litet mer nattten innan i de flesta lopp
(- vid vissa lopp, tex. Dolomitenlauf ordnas det en liten happening kvällen innan tävlingen
med mat dryck osv. Gratis)

Nackdelar:
- VL:s frivilliga är toppen!

Tobbe L

Tobbe L

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 218 inlägg
Försök att hitta ett boende i Sälen!

Oavsett vad när på året och i vad jag ska tävla i så försöker jag ALLTID hitta ett boende nära starten om jag måste åka dagen innan...annars åker jag alltid i god tid!

Visst är det dåligt att logistiken inte funkar som den ska...
Men VL är inte den ensama boven i dramat...
Vi skidåkare är ju alldeles tossiga på morgonen... Kolhydrat och adrenalin stinna vill vi komma till starten så fort som möjligt och kör bil efter det...

I år när jag följde loppet från sidan som dricka langare... Fick jag se hur många idioter det finns som kör bil... Stressar som fan för att komma fram...
Kan bara gissa på hur folk beter sig på morgonen...

Så skyll inte för mycket på Vasaloppet...gå till er själva och se om ni kunde gjort något annorlunda...
Smärta är bara vekhet som lämnar kroppen

Willie

Willie

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 676 inlägg
Visst, det är möjligt att visst trassel beror på hur folk kör bil etc, men det är ju ändå tydligt att vasaloppet så att säga nått sitt max, eller kanske tom växt ur kostymen. Vägarna upp till Mora och Sälen är inte dimensionerade för den anstormning av folk och bilar som det innebär i samband med Vasaloppet och Öppet spår. Behövs bättre/större vägar, och det behövs utökade parkeringsmöjligheter i Berga by. Lider med er som missade starten, måste kännas oerhört bittert att ha en plats i ett bra led, men tvingas starta efter kl 8 och köra förbi alla blåbär.

Jag tycker att loppet är unikt och roligt och kommer säkerligen att åka fler gånger, men alla köer och trassel runt omkring förtar tyvärr en hel del av det roliga. Finns ju många andra lopp som ligger närmare Stockholm, t ex Engelbrekt, som inte innebär trassel och mindre kostnader då man t ex slipper ordna boende och transporter mellan start och mål.

bjorn12

bjorn12

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 094 inlägg
Förr i tiden (80-, 90-tal med många startande) när det var färre startled var det inte samma problem med trafiken. 10 startled är väl bra men tidigare när det var fyra var det fler som åkte iväg i ottan för att få plats långt fram i ledet. Detta innebar att trafiken spreds ut under längre tid. Kanske en återgång till färre startled kan lösa problemet. De som verkligen bryr sig kommer då att tälta på startfältet två dagar i förväg och de som vill sova länge kan komma en kvart före start utan problem. På ÖS i måndags anlände jag 05.45 till parkeringen och det var bara att köra hela vägen fram, inte skymten av en kö!
Pengarna tillbaka är väl ett rimligt krav för dem som åkte med VL-bussar och kom för sent men det kan man nog glömma vad gäller vasaloppet.
Rekommenderar lopp som Marcialonga, Dolomitenlauf och König Ludwig Lauf. Dit kan man åka billigt med t.ex. Ryanair och hyra en bil för den sista biten av resan. Start- och målbuss är gratis (åtminstone för några år sedan) och startavgiften är en bråkdel av vasaloppets. Dessutom får man en trevlig semesterresa och slipper vasaloppsträngseln.

Redigerat av bjorn12, 09 mars 2010 - 23:46 .

Nionde_led_till_vänster

Nionde_led_till_vänster

Medlem

• Members
  • Pip
  • 42 inlägg

Försök att hitta ett boende i Sälen!

Oavsett vad när på året och i vad jag ska tävla i så försöker jag ALLTID hitta ett boende nära starten om jag måste åka dagen innan...annars åker jag alltid i god tid!

Visst är det dåligt att logistiken inte funkar som den ska...
Men VL är inte den ensama boven i dramat...
Vi skidåkare är ju alldeles tossiga på morgonen... Kolhydrat och adrenalin stinna vill vi komma till starten så fort som möjligt och kör bil efter det...

I år när jag följde loppet från sidan som dricka langare... Fick jag se hur många idioter det finns som kör bil... Stressar som fan för att komma fram...
Kan bara gissa på hur folk beter sig på morgonen...

Så skyll inte för mycket på Vasaloppet...gå till er själva och se om ni kunde gjort något annorlunda...

Vilket bra tips!
Vi åker ALLA 15000 åkare till Sälen på lördag och övernattar där. Tänk att ingen har kommit
på det tidigare.

Men på lördag går väl inga Vasaloppsbussar så vi får väl ta bilen till Sälen och parkera där.
Och sen ta bussen från Mora till Sälen efter loppet. ALLA 15000!

Va smart!

bestefar

bestefar

Medlem

• Members
  • Pip
  • 409 inlägg
Jag lider verkligen med er som satt fast i trafiken. Att se starten gå och vara en bit därifrån måste vara en mardröm som knappast kan kompenseras med tidsavdrag eller bussbiljetten åter. Sånt ska bara inte få hända.

Händelsen får som följd att flera tvekar att bo i Mora inför loppet, man vill inte riskera att samma sak ska hända. Trots allt lägger man ner mycke tid, pengar och energi infor ett Vasalopp.

Det som krävs nu är att VL tar detta på allvar och tydligt berättar om vilka åtgärder man har tänkt sig. Detta behövs för att åkarna ska få tillbaka förtroendet för att bo i Mora och transporteras sig till Sälen på morgonen.

Rimligen behövs fler parkeringsplatser i startområdet, bättre personal som dirigerar trafiken (Under ÖS var det typ Lima If F95 + föräldrar). Kanske förbud mot privat bilar efter kl 6.00. Gratis bussar från Malung, Mora.

Jo, Nionede_led: Det går bussar på lördagen kvällen från Mora till Sälen. Tåget eller bilen till Mora, buss till Sälen på kvällen. Funkar utmärkt.

Nionde_led_till_vänster

Nionde_led_till_vänster

Medlem

• Members
  • Pip
  • 42 inlägg
De gånger jag har åkt Vasaloppet har vi bott i husbil vid starten i Sälen. Första året hade vi chaufför med men ifjol och i år tog vi bussen tillbaka till Sälen och det funkar bra (varför inte busstransporten ingår i startavgiften förstår jag inte men det är en annan sak).
Det jag skrev var att det inte finns 15000 bäddplatser i Sälen och om det skulle finnas så är det mycket fler åkare som skall transporteras tillbaka till Sälen och hur funkar det?

Pask

Pask

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 369 inlägg

Det jag skrev var att det inte finns 15000 bäddplatser i Sälen och om det skulle finnas så är det mycket fler åkare som skall transporteras tillbaka till Sälen och hur funkar det?

Sälenfjällen lär ha 65 000 sängplatser. Alla är inte tillgängliga för Vasaloppsåkare, men förmodligen skulle fler kunna bo i Sälen med omnejd än vad som är fallet idag.

Nionde_led_till_vänster

Nionde_led_till_vänster

Medlem

• Members
  • Pip
  • 42 inlägg

Sälenfjällen lär ha 65 000 sängplatser. Alla är inte tillgängliga för Vasaloppsåkare, men förmodligen skulle fler kunna bo i Sälen med omnejd än vad som är fallet idag.

Ursäkta igen. Jag kanske borde ha sagt Berga by. 65000 sängplatser finns hur långt från starten? Hur ordnas transporten till starten för folk som har mer än nån kilometer dit?
Med egen bil?
Med 15000 åkare är det säkert svårt att undvika kaos nånstans. Under perfekta förhållande och om allt går vägen så blir det acceptabelt men marginalerna är rätt små. Vad skulle ha hänt i år i trafiken eller första backen om vädret skulle ha varit som 2008? Eller 2007?

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar