Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Trafikkaos!?


bestefar

Recommended Posts

Jag var en av dem som inte hann till starten. Det känns väldigt surt...är faktikst lite bitter och förbannad på Vasaloppet, organisationen alltså. Jag tränar över 400 timmar om året, med vasan som det största målet, dock inte det enda. Väljer att lita på att Vasaloppet faktiskt respekterar dom som betalar dyra pengar för att åka loppet, bo i Mora och ta sig dit (200 mil i bil tur och retur för min del). Sedan skiter sig alltihop och man får höra i media att organisationen är väldigt stolta över att dom kunna lösa problemet med sena starter så finurligt att dom som är sena får individuell starttid. För min del innebar den sena bussen, som vi fick springa den sista kilometern från, att när jag hoppade in i startfållan hade åkare som startat tre led längre bak redan hunnit passera. Allt var alltså kört redan före start, så bara att packa ihop och åka hem.

 

Vad tycker ni att jag ska göra nästa år? Planerar att bo i Sälen då. Ska jag försöka skaffa boende själv eller via någon skidklubb. Där jag bor finns ingen större klubb, så man kanske kan åka för en större klubb på annan ort? Tips och idéer?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 70
  • Created
  • Last Reply
Jag var en av dem som inte hann till starten. Det känns väldigt surt...är faktikst lite bitter och förbannad på Vasaloppet, organisationen alltså. Jag tränar över 400 timmar om året, med vasan som det största målet, dock inte det enda. Väljer att lita på att Vasaloppet faktiskt respekterar dom som betalar dyra pengar för att åka loppet, bo i Mora och ta sig dit (200 mil i bil tur och retur för min del). Sedan skiter sig alltihop och man får höra i media att organisationen är väldigt stolta över att dom kunna lösa problemet med sena starter så finurligt att dom som är sena får individuell starttid. För min del innebar den sena bussen, som vi fick springa den sista kilometern från, att när jag hoppade in i startfållan hade åkare som startat tre led längre bak redan hunnit passera. Allt var alltså kört redan före start, så bara att packa ihop och åka hem.

 

Vad tycker ni att jag ska göra nästa år? Planerar att bo i Sälen då. Ska jag försöka skaffa boende själv eller via någon skidklubb. Där jag bor finns ingen större klubb, så man kanske kan åka för en större klubb på annan ort? Tips och idéer?

Åk nåt annat Worldloppet race!

Fördelar:

- Billigare startavgift

- Inga bussavgifter

- Rättvisare startprocedur

- Mycket mycket bättre mat efter loppet

- Färre åkare => bättre spår

- Ingen kö i första backen... ;)

- Hinner sova litet mer nattten innan i de flesta lopp

(- vid vissa lopp, tex. Dolomitenlauf ordnas det en liten happening kvällen innan tävlingen

med mat dryck osv. Gratis)

 

Nackdelar:

- VL:s frivilliga är toppen!

Link to comment
Share on other sites

Försök att hitta ett boende i Sälen!

 

Oavsett vad när på året och i vad jag ska tävla i så försöker jag ALLTID hitta ett boende nära starten om jag måste åka dagen innan...annars åker jag alltid i god tid!

 

Visst är det dåligt att logistiken inte funkar som den ska...

Men VL är inte den ensama boven i dramat...

Vi skidåkare är ju alldeles tossiga på morgonen... Kolhydrat och adrenalin stinna vill vi komma till starten så fort som möjligt och kör bil efter det...

 

I år när jag följde loppet från sidan som dricka langare... Fick jag se hur många idioter det finns som kör bil... Stressar som fan för att komma fram...

Kan bara gissa på hur folk beter sig på morgonen...

 

Så skyll inte för mycket på Vasaloppet...gå till er själva och se om ni kunde gjort något annorlunda...

Link to comment
Share on other sites

Visst, det är möjligt att visst trassel beror på hur folk kör bil etc, men det är ju ändå tydligt att vasaloppet så att säga nått sitt max, eller kanske tom växt ur kostymen. Vägarna upp till Mora och Sälen är inte dimensionerade för den anstormning av folk och bilar som det innebär i samband med Vasaloppet och Öppet spår. Behövs bättre/större vägar, och det behövs utökade parkeringsmöjligheter i Berga by. Lider med er som missade starten, måste kännas oerhört bittert att ha en plats i ett bra led, men tvingas starta efter kl 8 och köra förbi alla blåbär.

 

Jag tycker att loppet är unikt och roligt och kommer säkerligen att åka fler gånger, men alla köer och trassel runt omkring förtar tyvärr en hel del av det roliga. Finns ju många andra lopp som ligger närmare Stockholm, t ex Engelbrekt, som inte innebär trassel och mindre kostnader då man t ex slipper ordna boende och transporter mellan start och mål.

Link to comment
Share on other sites

Förr i tiden (80-, 90-tal med många startande) när det var färre startled var det inte samma problem med trafiken. 10 startled är väl bra men tidigare när det var fyra var det fler som åkte iväg i ottan för att få plats långt fram i ledet. Detta innebar att trafiken spreds ut under längre tid. Kanske en återgång till färre startled kan lösa problemet. De som verkligen bryr sig kommer då att tälta på startfältet två dagar i förväg och de som vill sova länge kan komma en kvart före start utan problem. På ÖS i måndags anlände jag 05.45 till parkeringen och det var bara att köra hela vägen fram, inte skymten av en kö!

Pengarna tillbaka är väl ett rimligt krav för dem som åkte med VL-bussar och kom för sent men det kan man nog glömma vad gäller vasaloppet.

Rekommenderar lopp som Marcialonga, Dolomitenlauf och König Ludwig Lauf. Dit kan man åka billigt med t.ex. Ryanair och hyra en bil för den sista biten av resan. Start- och målbuss är gratis (åtminstone för några år sedan) och startavgiften är en bråkdel av vasaloppets. Dessutom får man en trevlig semesterresa och slipper vasaloppsträngseln.

Link to comment
Share on other sites

Försök att hitta ett boende i Sälen!

 

Oavsett vad när på året och i vad jag ska tävla i så försöker jag ALLTID hitta ett boende nära starten om jag måste åka dagen innan...annars åker jag alltid i god tid!

 

Visst är det dåligt att logistiken inte funkar som den ska...

Men VL är inte den ensama boven i dramat...

Vi skidåkare är ju alldeles tossiga på morgonen... Kolhydrat och adrenalin stinna vill vi komma till starten så fort som möjligt och kör bil efter det...

 

I år när jag följde loppet från sidan som dricka langare... Fick jag se hur många idioter det finns som kör bil... Stressar som fan för att komma fram...

Kan bara gissa på hur folk beter sig på morgonen...

 

Så skyll inte för mycket på Vasaloppet...gå till er själva och se om ni kunde gjort något annorlunda...

Vilket bra tips!

Vi åker ALLA 15000 åkare till Sälen på lördag och övernattar där. Tänk att ingen har kommit

på det tidigare.

 

Men på lördag går väl inga Vasaloppsbussar så vi får väl ta bilen till Sälen och parkera där.

Och sen ta bussen från Mora till Sälen efter loppet. ALLA 15000!

 

Va smart!

Link to comment
Share on other sites

Jag lider verkligen med er som satt fast i trafiken. Att se starten gå och vara en bit därifrån måste vara en mardröm som knappast kan kompenseras med tidsavdrag eller bussbiljetten åter. Sånt ska bara inte få hända.

 

Händelsen får som följd att flera tvekar att bo i Mora inför loppet, man vill inte riskera att samma sak ska hända. Trots allt lägger man ner mycke tid, pengar och energi infor ett Vasalopp.

 

Det som krävs nu är att VL tar detta på allvar och tydligt berättar om vilka åtgärder man har tänkt sig. Detta behövs för att åkarna ska få tillbaka förtroendet för att bo i Mora och transporteras sig till Sälen på morgonen.

 

Rimligen behövs fler parkeringsplatser i startområdet, bättre personal som dirigerar trafiken (Under ÖS var det typ Lima If F95 + föräldrar). Kanske förbud mot privat bilar efter kl 6.00. Gratis bussar från Malung, Mora.

 

Jo, Nionede_led: Det går bussar på lördagen kvällen från Mora till Sälen. Tåget eller bilen till Mora, buss till Sälen på kvällen. Funkar utmärkt.

Link to comment
Share on other sites

De gånger jag har åkt Vasaloppet har vi bott i husbil vid starten i Sälen. Första året hade vi chaufför med men ifjol och i år tog vi bussen tillbaka till Sälen och det funkar bra (varför inte busstransporten ingår i startavgiften förstår jag inte men det är en annan sak).

Det jag skrev var att det inte finns 15000 bäddplatser i Sälen och om det skulle finnas så är det mycket fler åkare som skall transporteras tillbaka till Sälen och hur funkar det?

Link to comment
Share on other sites

Det jag skrev var att det inte finns 15000 bäddplatser i Sälen och om det skulle finnas så är det mycket fler åkare som skall transporteras tillbaka till Sälen och hur funkar det?

Sälenfjällen lär ha 65 000 sängplatser. Alla är inte tillgängliga för Vasaloppsåkare, men förmodligen skulle fler kunna bo i Sälen med omnejd än vad som är fallet idag.

Link to comment
Share on other sites

Det jag skrev var att det inte finns 15000 bäddplatser i Sälen och om det skulle finnas så är det mycket fler åkare som skall transporteras tillbaka till Sälen och hur funkar det?

Sälenfjällen lär ha 65 000 sängplatser. Alla är inte tillgängliga för Vasaloppsåkare' date=' men förmodligen skulle fler kunna bo i Sälen med omnejd än vad som är fallet idag.[/quote']

Ursäkta igen. Jag kanske borde ha sagt Berga by. 65000 sängplatser finns hur långt från starten? Hur ordnas transporten till starten för folk som har mer än nån kilometer dit?

Med egen bil?

Med 15000 åkare är det säkert svårt att undvika kaos nånstans. Under perfekta förhållande och om allt går vägen så blir det acceptabelt men marginalerna är rätt små. Vad skulle ha hänt i år i trafiken eller första backen om vädret skulle ha varit som 2008? Eller 2007?

Link to comment
Share on other sites

OBS!!! Jag har idag fått information från VL:s ledning att åtminstone de som missade starten i söndags ska få en friplåt till VL2011! Det allra bästa hade såklart varit att ge tillbaka pengarna för både startavgift och bussar samt kompensera för övrig transport men kanske är detta lite plåster för några iaf...
Link to comment
Share on other sites

Jeg er danskeren med nummer 194 som er omtalt tidligere i denne tråd.

Inden start løb jeg 6km med oppakning men jeg kom et par minutter forsent til start.

Totalt nedtur. Det tog mig næsten en halv time at samle motivation til at gennemføre Vasa.

Der var helt tomt i startområdet da jeg startede, men i første bakke var der stadigvæk rigtig mange åkere.

Hele rejsen til Mora gik med at overhale og zikzakke mellem de andre åkere.

Vasa 2010 blev ikke lige det jeg havde drømt om men jeg fik da overhalet rigtig mange åkere.

Link to comment
Share on other sites

Väldigt starkt gjort att starta ändå och åka så bra som du gjorde från ditthopplösa utgångsläge, Asger!

 

Bra att arrangörerna erbjuder ny startplats 2011, men i det här fallet tycker jag även att de åkare som drabbades borde få seedning till samma startled som 2010. Det som hände går ju inte att göras ogjort, men de som drabbades borde åtminstone inte behöva drabbas av ytterligare konsekvenser som att tvingas åka seedningslopp för att inte halka ned till sämre startled.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er danskeren med nummer 194 som er omtalt tidligere i denne tråd.

Inden start løb jeg 6km med oppakning men jeg kom et par minutter forsent til start.

Totalt nedtur. Det tog mig næsten en halv time at samle motivation til at gennemføre Vasa.

Der var helt tomt i startområdet da jeg startede, men i første bakke var der stadigvæk rigtig mange åkere.

Hele rejsen til Mora gik med at overhale og zikzakke mellem de andre åkere.

Vasa 2010 blev ikke lige det jeg havde drømt om men jeg fik da overhalet rigtig mange åkere.

Jag är grymt imponerad av din åkning...

Link to comment
Share on other sites

Jeg er danskeren med nummer 194 som er omtalt tidligere i denne tråd.

Inden start løb jeg 6km med oppakning men jeg kom et par minutter forsent til start.

Totalt nedtur. Det tog mig næsten en halv time at samle motivation til at gennemføre Vasa.

Der var helt tomt i startområdet da jeg startede, men i første bakke var der stadigvæk rigtig mange åkere.

Hele rejsen til Mora gik med at overhale og zikzakke mellem de andre åkere.

Vasa 2010 blev ikke lige det jeg havde drømt om men jeg fik da overhalet rigtig mange åkere.

Otroligt starkt att motiverar sig att köra på så fort som du gjorde hela vägen. Väldigt imponerad av dig. Såg när du passerade kontrollen vid Vasslan där jag stod. Då hade du bra fart och kryssade mellan åkarna.

Tror dom flesta som råkat ut för det du gjorde, men som stod så långt fram skulle gått hem igen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jag tar upp denna tråd igen efter att ha läst Vasalöparen, som damp ner i brevlådan idag.

 

I den artikel om förseningarna försöker man ge en förklaring till de stora förseningarna, som drabbade många åkare, men ger inget recept på hur de skall komma tillrätta med förseningar till kommande år.

 

Det sas ju att att de åkare, som missade starten skulle få sin starttid justerad till när de passerade startlinjen, men det gällde bara de två främsta leden. Om vi bortser från led 10, så var tydligen inte led 3-9 värda denna extraågärd eller finns det någon teknisk förklaraing till att övriga led utom 1-2 lämnades utanför ?:/

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle startat i led tio, och kom iväg 8:38, min tid räknades i alla fall från det jag startade, och på mina sms jag fick vid varje kontroll så stämde åktiden, samma sak med min kusin, han skulle startat i led åtta, men kom iväg samtidigt som mig, och hans tid räknades naturligtvis också från den tidpunkt vi kom iväg. Justeringen av tiden ändrades för alla oavsett vilket led man skulle startat i, så fattade jag det i alla fall och det stämde för våran del.
Link to comment
Share on other sites

Jeg er danskeren med nummer 194 som er omtalt tidligere i denne tråd.

Inden start løb jeg 6km med oppakning men jeg kom et par minutter forsent til start.

Totalt nedtur. Det tog mig næsten en halv time at samle motivation til at gennemføre Vasa.

Der var helt tomt i startområdet da jeg startede, men i første bakke var der stadigvæk rigtig mange åkere.

Hele rejsen til Mora gik med at overhale og zikzakke mellem de andre åkere.

Vasa 2010 blev ikke lige det jeg havde drømt om men jeg fik da overhalet rigtig mange åkere.

Jag är grymt imponerad av dig och ändå mera när jag nu hör att du faktiskt var sist ut från startområdet.

Nummer 194 etsade sig fast tydligt på min näthinna och ditt sick-sackande när du passerade mig var imponerande. Men på ett 100 % just sätt så långt jag kunde se. Och en tävling är jag övertygad om att du överlägset vann detta år nämligen

* tävlingen att passera flest antal åkare vid Vasaloppet 2010

Jag skulle bara vilja veta:

* Skulle du ha stått i elitledet ?

Vad blev din slut placering ?

Passerade NÅGON löpare dig under loppet ?

Anm: JAG är ju Veteran och kan inte halka längre ner än led 5 (hittills har jag inte behövt utnyttja detta) men har funderat på att verkligen starta sist och få känna hur det är och

sedan ändå göra allt för att ta mig så långt upp som möjligt. Men ditt rekord blir givetvis omöjligt att vara i närheten av för någon av vanliga knegare

 

Vi borde starta fanclub för dig

Bästa hälsningar från Lars-Erik

Link to comment
Share on other sites

Undrar just varför det stod så i Vasalöparen att det bara var de två första leden som justerades ?

 

Vad tycker ni för övrigt om artikeln i Vasalöpare, blir ni lugnade inför nästa år vad gäller förseningar ?

Jag läste också om det i Vasalöparen efter att du skrivit här, och det var ju konstigt. Vi fick informationen på bussen att alla skulle få tiden räknad från det vi körde över startlinjen, som en öppet spårstart. Nu spelade det ju mindre roll för mig eftersom jag ändå skulle stå i sista led, men det var mitt första Vasalopp så jag hade gärna upplevt starten också. Som plåster på såren får vi som missade starten åka gratis nästa år i alla fall.

 

Jag vet inte om jag blir lugnare av artikeln i Vasalöparen, det återstår att se. Jag kommer i alla fall att åka buss från Mora nästa år igen, och jag hoppas verkligen att jag kommer fram till starten i tid då...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...