Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Glidvalla behövs!


Pilotio

Recommended Posts

När jag skulle åka vasaloppet, så var jag uppe dan innan och testade skidor i mångsbodarna. Jag har två par Madshus hypersonic. Det nyaste åkte jag vasaloppet på. Men de gamla som jag hade en gammal grövre struktur på, tänkte jag (bara på skoj) testa kuzmins stålsickling på. Jag arbetade med en stålsickel och fick en ny yta så som han sagt att man ska göra tog en fiberduk på slutet för att få bort alla mikrohår. Dessa skidor gled frukansvärt dåligt i den sträva snön. Hade jag åkt vasan på dessa så hade jag inte varit i mål ännu. (Tror att det var extra viktigt att ha en stenhård valla som gjorde att den sträva snön inte slipade mot belaget när man åkte). Nej tyvärr så måste man nog fortsätta valla skidorna. De jag åkte på vallade jag enligt swix rekommendationer och det var inte billigt men skidorna gick jättebra!
Link to comment
Share on other sites

Jag har själv provat kuzmins egen sickel nu och jag är mycket nöjd i alla de fören jag provat. Sickeln tycker jag inte går att jämföra med nån vanlig sickel då denna är mycket grövre och styvare och slipad till en vinkel på eggen där det varken tar för mycket eller för lite. Om det är kallt får man ju bara sickla lite lösare för att få en grundare struktur och borsta lite mer med en ren red creek stålborste. Detta har funkat kanon för mig så man kan nog inte bara skylla på en sickel utan man bör nog prova sig fram även här som i vanlig vallning.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Pilotio]Jag arbetade med en stålsickel och fick en ny yta så som han sagt att man ska göra tog en fiberduk på slutet för att få bort alla mikrohår.[/quote]
Ditt försök låter som mitt första halvhjärtade sicklingsförsök. Då gick det urkasst för mig oxå (provade på tävling). Men jag gav inte upp. Det måste gå att iallafall komma väldigt nära vallade skidor. Nästa tävlig blev det succse!!

Du måste ha en sylvass snabbstålssickel, inte nödvändigtvis Kuzmin men det duger inte med någon vanlig "plåt skrapa" som dom flesta har i vallaboxen. Sedan måste du sickla bort stenslipningen över hela skidan. Det tar minst en timmes sicklandes per skidpar för att lyckas med detta. För att klara detta måste belaget vara helt plant, annars tar inte sickeln över hela ytan. Har du fått till sicklingen så är fiberduken överflödig. Återstår att borsta lätt med en fin stålborste. Endast om det är fuktigt behövs det kompleteras med rillor för att inte skidorna ska suga. Kan det bli lättare. Åkte VL på dessa skidor och slutade på en ca: 400:e placering vilket var bättre än mina förväntningar.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Stål sicklare]Sickeln tycker jag inte går att jämföra med nån vanlig sickel då denna är mycket grövre och styvare och slipad till en vinkel på eggen där det varken tar för mycket eller för lite.[/quote]
Vad menar du med en vanlig sickel? Är det en 0,8 mm tunn sickel som dom flesta har i sin vallabox?

[quote name=Stål sicklare]Om det är kallt får man ju bara sickla lite lösare för att få en grundare struktur och borsta lite mer med en ren red creek stålborste.[/quote]
Om du drar med nageln längst med äggen på sickeln känns den helt slät då?

Varför jag frågar är för att jag är lite nyfiken på Kuzmins sickel. Har själv sicklat med en enklare variant av snabbstålssickel, samma dimension som Kuzmins men utan hans specialslipning (fasade slipning som ger en annan vinkel mot belaget).
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...