Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Benen sväller?? Vet ngn varför?


2slow

Recommended Posts

Hej, alla på forumet är ny här och inte så van. Jag har aldrig åkt så "mkt" som i år, 1-2 ggr per vecka 1-2 mil/gång. Jag har inte tränat ngt annat alls på flera år pga skador.

Nu till frågan, idag när jag tar av mig underställ och strumpor så ser jag att underbenen är ganska svullna, kände lite tryck framtill efter skidturen. När jag trycker på dom så ger det med sig, det är ganska mjukt. Varför blir det så här? Behöver jag oroa mig?

Tacksam för svar.

Link to comment
Share on other sites

Känns det lite som modellera på smalbenet? Det problemet har nämligen jag men jag fick det efter en skada på knät då jag halkade och slog i en vass kant. Jag har gått till flera doktorer och de säger att det troligtvis är blod som runnit ned i benet från en inre blödning och som koagulerat (stavning?). Däremot så får jag inte känslan av att det blivit värre, även när jag kört så mycket som en till två mil varje dag. Jag har fått tips om att ha benet i högläge och köpa en "stödstrumpa" som går över knät för att öka blodcirkulationen.

 

Jag vet inte om det är samma problem du har men det kanske hjälper lite i alla fall?

Link to comment
Share on other sites

Ja det känns som modellera, ger efter för tryck o går sakta tillbaks.

Det minskar succesivt när jag är still, är det vatten kanske?

När man har vätskebrist så sägs det att vätskan samlar sig i huden för att klara av att hålla rätt temp på kroppen. Jag dricker mkt så det kan inte vara det, kan det vara så att kroppstemp höjs väldigt mkt vid träning och det är en kompensation för det?

Link to comment
Share on other sites

Hej. Hur gammal är du? Man eller kvinna? Frisk annars? Är det båda benen? Gör det ont?

Nä, vätska samlas inte där pga temperatur, utan det beror på en ansamling eftersom kroppen inte orkar/hinner pumpa tillbaka allt blod, dvs du ahr dålig effekt på dina "kroppsegna stödstrumpor" alternativt hinner inte hjärtat med.

 

Är du frisk och ung och endast ahr tränar onormalt hårt skulle jag rekommendera nedtrappning av träningen några dagar, vid vila högläge på bena, gärna om natten. Blir det sämre eller inte försvinner av sig själv så bör du söka läkare för bedömning.

 

Förmodligen är du övertränad, oftast lokalt i benen...

 

/Andreas

Link to comment
Share on other sites

Jag är man 55 år, dåligt tränad senaste åren pga skador. Max 5 kg övervikt ? (88) Frisk förutom gamla skador som inte är 100. Dåligt hjärta har jag läst som en tänkbar orsak, jag har inte det förutom att det är lite i otakt ngn gång och rusar ibland, inget fel säger läkarna. Har undersökt det på alla tänkbara vis.

Har tidigare haft hög syreupptagningsförmåga och har fortfarande rel. låg vilopuls,under 50.

Ja det är båda benen och det gör lite ont strax efter skidåkningen.

Link to comment
Share on other sites

Jag är man 55 år, dåligt tränad senaste åren pga skador. Max 5 kg övervikt ? (88) Frisk förutom gamla skador som inte är 100. Dåligt hjärta har jag läst som en tänkbar orsak, jag har inte det förutom att det är lite i otakt ngn gång och rusar ibland, inget fel säger läkarna. Har undersökt det på alla tänkbara vis.

Har tidigare haft hög syreupptagningsförmåga och har fortfarande rel. låg vilopuls,under 50.

Ja det är båda benen och det gör lite ont strax efter skidåkningen.

Hej.

Min rekommendation: Boka en tid på vårdcentralen för bedömning. Slår ditt hjärta i otakt kan det vara en orsak, det för då sämre pumpeffekt och vätska ansamlas utanför kärlen.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...