Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Upprop för information om din placering i Vasaloppskontrollerna!


mazarin

Recommended Posts

Är det inte bedrövligt att de inte har någon placeringsinformation i kontrollerna under Vasaloppet? Ett enkelt räkneverk kopplat till chippasseringen är ju varken svårt eller dyrt. Många av oss kör ju mot placering och inte mot tid.

 

Exempel: I år hade jag tur och hörde av speakern i Oxberg att jag låg under 3000. Medaljtiden skulle jag missa men startgrupp 4 skulle gå om jag höll undan. Gissa om det gav den där sista energin som behövdes.

 

Samma information saknas också på webben när du tittar på dina historiska reslutat - bara tider, inga placeringar!

 

Säg JA till placeringsinfo i kontrollerna!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 55
  • Created
  • Last Reply
Kan bara instämma. Placering är ju det enda som egentligen går att jämföra från år till år. Att åka genom alla 7 kontrollerna utan att ha en susning om hur man ligger till tycker jag är något arrangörerna borde göra något åt.
Link to comment
Share on other sites

Jag det skulle vara perfekt, så har man kollen om man siktar på ett visst startled, då det är placering och inte tid som gäller, att få reda på vinnartiden kan man alltid enkelt fråga någon i publiken så man kan få koll på medaljtiden, men att fråga samma publikperson om hur många som passerat före mig blir svårt att få korrektsvar så vidare man inte ligger bland 20 främsta :)
Link to comment
Share on other sites

Jag med! Hade varit stärkande att få reda på att jag tog placeringar vid varje kontroll fram till Eldris. Kanske hade jag kunnat sträcka fram pannbenet lite till och sett till att jag inte tappade placeringar sista 9 km som jag nu gjorde om jag känt till hur jag låg.
Link to comment
Share on other sites

Instämmer till 100%. Skickade in det som förslag till VL förra året utan respons.

Vilken dålig stil, har även hört flera som skickat in tips och inte fått respons. Kanske inte så grymma på det tekniska? Hehe!

 

Självklart vore detta en bra idé! Något vi får hoppas är nytt till VL2011!

Link to comment
Share on other sites

I Maj 2008 påpekade jag bristen av resultatdisplayer vid kontrollerna och fick detta svar av

Monica Augustsson, Vasaloppets Hus i Mora:

 

"Det är flera precis som du, som har en önskan om att kunna läsa på fler

displayer utmed banan.

Det är något som vi tittar på, men i dags läget är det alldeles för dyrt,

kostnaden ligger på 70 000 kr vid varje kontroll.

Vi får se vad som händer på det området."

 

70000 kr / kontroll!!! Det kan inte vara möjligt att det är så dyrt.

Har även mailat sportchefen Tommy Höglund angående tidtagningen på Vasaloppet.

Var lite irriterad i fjol då jag var före en åkare i mål, men i resultatlistan var jag en sekund efter. Fick svaret att så kunde det bli i en jämn målgång om man slängde fram benet som man inte hade chipet på. Och det förstår ju vem som helst, men jag påpekade att jag tittat både på fotot från målgången och klippet på svt/play från målgången, där man kan konstatera att jag är ca. 4-5m före, och att dom då måste ha ganska grova fel i tidtagningen, sedan har jag inte fått flera svar.

Link to comment
Share on other sites

70000 verkar rimligt att det kostar, varför skulle det vara för mycket?

 

Och som FredrikS säger, inte särskilt stor kostnad per åkare, särskilt inte om man även använder de i ÖS och kortare loppet de. Tycker som minimum att de borde ha det i Evertsberg och Hökberg på prov nästa år så får de väl utvärdera sen om det är värt att ha det vid alla kontroller.

Link to comment
Share on other sites

70000 är en piss i havet i sammanhanget, ca 50 anmälningavgifter till Vasaloppet säg att man har det från Evertsberg och in till mål, då handlar det om 200 åkares anmälningsavgift och då är inte ens övriga lopp medräknade. Det är felräkningspengar i sammanhanget.

 

För mig kan de hellre sluta skicka ut Vasalöparen för den finns sällan något intressant i ändå och kostar säkerligen en del. Hellre placeringstavlor än tidning alltså!

Link to comment
Share on other sites

70000 är en piss i havet i sammanhanget, ca 50 anmälningavgifter till Vasaloppet säg att man har det från Evertsberg och in till mål, då handlar det om 200 åkares anmälningsavgift och då är inte ens övriga lopp medräknade. Det är felräkningspengar i sammanhanget.

 

För mig kan de hellre sluta skicka ut Vasalöparen för den finns sällan något intressant i ändå och kostar säkerligen en del. Hellre placeringstavlor än tidning alltså!

Vasalöparen tror jag inbringar en hel del pengar. Tryck o dist är förvisso kostnadintensivt men annonsörerna flockas i tidningen

Link to comment
Share on other sites

Instämmer till fullo! Placering är det intressanta att få veta under loppet och är även det som går att jämföra från olika vasalopp.

 

I några kontroller hade jag (o) turen att råka höra hur många som paserat då jag passerade. Men det visade sig misstämma ganska mycket. Tex i Oxberg ropades det ut att det passerat 4400 åkare när jag passerade men hade i själva verket placering ca 4100 enligt hemsidan.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...