Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Upprop för information om din placering i Vasaloppskontrollerna!


mazarin

Recommended Posts

Instämmer till fullo! Placering är det intressanta att få veta under loppet och är även det som går att jämföra från olika vasalopp.

 

I några kontroller hade jag (o) turen att råka höra hur många som paserat då jag passerade. Men det visade sig misstämma ganska mycket. Tex i Oxberg ropades det ut att det passerat 4400 åkare när jag passerade men hade i själva verket placering ca 4100 enligt hemsidan.

då hade du ca 300 damer före dig.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 55
  • Created
  • Last Reply

Ja, det kanske skulle vara fint till nästa år.

 

Och så skulle jag som komplement vilja ha en såkallad "Före eller efter globe86"-tavla. ;)

 

Det är ingenting som de kan hyra in då?

För det är ju ganska mycket av dessa tavlor på olika evenemang och på vintern borde det väl vara ett bra förhandlingsläge för Vasaloppet då det är lågsäsong.

Link to comment
Share on other sites

I Maj 2008 påpekade jag bristen av resultatdisplayer vid kontrollerna och fick detta svar av

Monica Augustsson, Vasaloppets Hus i Mora:

 

"Det är flera precis som du, som har en önskan om att kunna läsa på fler

displayer utmed banan.

Det är något som vi tittar på, men i dags läget är det alldeles för dyrt,

kostnaden ligger på 70 000 kr vid varje kontroll.

Vi får se vad som händer på det området."

 

70000 kr / kontroll!!! Det kan inte vara möjligt att det är så dyrt.

Har även mailat sportchefen Tommy Höglund angående tidtagningen på Vasaloppet.

Var lite irriterad i fjol då jag var före en åkare i mål, men i resultatlistan var jag en sekund efter. Fick svaret att så kunde det bli i en jämn målgång om man slängde fram benet som man inte hade chipet på. Och det förstår ju vem som helst, men jag påpekade att jag tittat både på fotot från målgången och klippet på svt/play från målgången, där man kan konstatera att jag är ca. 4-5m före, och att dom då måste ha ganska grova fel i tidtagningen, sedan har jag inte fått flera svar.

Låter inte rimligt, kanske ska de ta in fler offerter. EN enkel räknare och en display, dessa går ju dessutom att hyra...

Link to comment
Share on other sites

Instämmer till fullo! Placering är det intressanta att få veta under loppet och är även det som går att jämföra från olika vasalopp.

 

I några kontroller hade jag (o) turen att råka höra hur många som paserat då jag passerade. Men det visade sig misstämma ganska mycket. Tex i Oxberg ropades det ut att det passerat 4400 åkare när jag passerade men hade i själva verket placering ca 4100 enligt hemsidan.

då hade du ca 300 damer före dig.

Tack för infon.

 

Tänkte inte på de. (som Peter Dalle skulle säga)

Link to comment
Share on other sites

Har inga som helst problem med att veta min placering. Lyssnar på sportradion i mobilen under loppet med autosvar inkopplat och min far ringer upp mig efter varje kontroll så att jag får reda på min placering och även andras. Jag vill gärna behålla mitt informationsövertag så jag är emot:)

Tror iof de flesta av Er äger en mobil och har någon vän/släkting som kan ringa upp. Det är som flera sagt otroligt intressant att få veta sin placering under loppet så jag är verkligen förvånad att inte fler utnyttjar den möjligheten som för de flesta är så gott som gratis.

Har ni ingen som vill ringa upp så kan ni hyra mina barn för att ge er den servicen, låt oss säga 200 kr inkl trafikavgifter? :)

 

När det gäller målgång så är den typen av chip som används inte speciellt noggranna det kan diffa på ngn tiondel vilket upplevs som väldigt mkt vid en spurt. Tyvärr kan man nog inte begära fotofinish-analys av tusentals spurtuppgörelser, bättre i så fall med bättre (dyrare) aktiva RFID-chip.

Link to comment
Share on other sites

Har inga som helst problem med att veta min placering. Lyssnar på sportradion i mobilen under loppet med autosvar inkopplat och min far ringer upp mig efter varje kontroll så att jag får reda på min placering och även andras. Jag vill gärna behålla mitt informationsövertag så jag är emot:)

Tror iof de flesta av Er äger en mobil och har någon vän/släkting som kan ringa upp. Det är som flera sagt otroligt intressant att få veta sin placering under loppet så jag är verkligen förvånad att inte fler utnyttjar den möjligheten som för de flesta är så gott som gratis.

Har ni ingen som vill ringa upp så kan ni hyra mina barn för att ge er den servicen, låt oss säga 200 kr inkl trafikavgifter? :)

 

När det gäller målgång så är den typen av chip som används inte speciellt noggranna det kan diffa på ngn tiondel vilket upplevs som väldigt mkt vid en spurt. Tyvärr kan man nog inte begära fotofinish-analys av tusentals spurtuppgörelser, bättre i så fall med bättre (dyrare) aktiva RFID-chip.

Har inget att göra med om det är aktivt eller passivt chip Everest! Det har snarare att göra med vilken typ av Antenn dom använder. Och om jag minns rätt så är det 80 parallela antenner som går i varje matta i den typ av tidtagning dom använder på Vasaloppet allt för att dom inte skall miss anågon och klara multitaggar, det vill säga läsa många samtidigt på en gång.

Aktiva tagar är för övrigt inte så vanliga nuförtiden.

Ursäkta utläggningen, men RFID har betalt min lön en längre tid nu så... :)

Link to comment
Share on other sites

Ja, det kanske skulle vara fint till nästa år.

 

Och så skulle jag som komplement vilja ha en såkallad "Före eller efter globe86"-tavla. ;)

 

Det är ingenting som de kan hyra in då?

För det är ju ganska mycket av dessa tavlor på olika evenemang och på vintern borde det väl vara ett bra förhandlingsläge för Vasaloppet då det är lågsäsong.

Instämmer ! Tycker helt klart det är något de borde fixa!

 

Och komplement tavlan är nästan ännu viktigare :P

Link to comment
Share on other sites

Jag mailade VL i januari om detta med placeringstavlor vid kontrollerna och fick svar av Marcus Berndt på VL, att det inte funkade i år men ev. i framtiden till 2011.

 

Ju fler av oss som mailar dem o kräver detta desto bättre, så maila dem NU!

Link to comment
Share on other sites

Enligt en källa på IBM är deras Vasaloppsprojekt ett riktigt katastrofalt projekt som har haft väldigt många problem. Det tog ett tag innan de ens fick ordning på SMS-tjänsten, för att inte tala om deras nya hemsida som många upplevt som mer än uppvisning i flashgrafik än funktionell. Att de försökt med placeringstavlor utan att det funkat förvånar mig inte...

 

Vill vi verkligen att de "kastar våra anmälningsavgifter i sjön" (till IBM)?

Kan vi inte först lägga pengar på en beställarkompetens till Vasaloppsorganisationen?

Link to comment
Share on other sites

Är det inte bättre att dom lägger pengarna på något annat?

Som tex få till bättre transporter???

Resultatet får man ju reda på tillslut... Kommer det upp skyltar så kommer ni bara ligga och jaga placeringar och tillslut vägga och tappa allt...;)

Nja, det här borde ju nästan kunna ses som standard speciellt när så många verkar vilja ha det. Inte så farligt dyrt heller om man testar med tex en runt Evertsberg eller något.

 

Vad menar du med bättre transporter?

Link to comment
Share on other sites

TjOoO>>Bättre transporter skulle t.ex. kunna vara bussar som går från olika håll för att plocka upp folk i närheten av boenden, så att inte alla djävlar behöver ta sin egen bil....

 

Detta skulle kunna leda till att de som sitter på bussarna från Mora slipper att se starten på avstånd (=bättre transporter).

 

Eller så kanske arrangörerna kan erbjuda limousin till alla deltagare...

Link to comment
Share on other sites

Tobbe L - Det finns ett lopp för dig, det heter "Öppet spår". Du kommer fram till starten i tid och ingen bryr sig om placering ;)

Klart jag bryr mig om placeringen.... Men att se den efter banan bryr jag mig inte så mycket om... Vill isf hellre veta hur långt jag är efter...

Link to comment
Share on other sites

TjOoO>>Bättre transporter skulle t.ex. kunna vara bussar som går från olika håll för att plocka upp folk i närheten av boenden, så att inte alla djävlar behöver ta sin egen bil....

 

Detta skulle kunna leda till att de som sitter på bussarna från Mora slipper att se starten på avstånd (=bättre transporter).

 

Eller så kanske arrangörerna kan erbjuda limousin till alla deltagare...

Precis det jag menade...

Link to comment
Share on other sites

Svar från Vasaloppet!

Efter att ha mailat Vasaloppet om vårt upprop har de nu svarat och det ser försiktigt positivt ut, tycker jag. Läs sportchefen Tommy Höglunds svar:

 

"Hej

 

Vi håller på att titta på detta nu när vi ska göra en ny upphandling på tidtagning. Frågan har kommit upp under de senaste åren.

 

Samtidigt ska vi veta att i motionsloppen och då framför allt i Kortvasan kan vi inte med gällande regelverk ange åkarnas placering.

 

With Vasaloppet regards

 

Tommy Höglund

 

Sportchef"

Link to comment
Share on other sites

Svar från Vasaloppet!

Efter att ha mailat Vasaloppet om vårt upprop har de nu svarat och det ser försiktigt positivt ut, tycker jag. Läs sportchefen Tommy Höglunds svar:

 

"Hej

 

Vi håller på att titta på detta nu när vi ska göra en ny upphandling på tidtagning. Frågan har kommit upp under de senaste åren.

 

Samtidigt ska vi veta att i motionsloppen och då framför allt i Kortvasan kan vi inte med gällande regelverk ange åkarnas placering.

 

With Vasaloppet regards

 

Tommy Höglund

 

Sportchef"

Förstår inte riktigt? Det blir ju rätt svårt oavsett regelverk att ge en relevant placering i ett lopp (Kortvasan) där starten sker enligt följande:

 

Start

De första startfållorna öppnar kl 09.00. Första start

kl 10.00.

Startgrupp Startnummer Starttid

1 1-999 10.00

2 1 000-1 999 10.15

3 2 000-2 999 10.30

4 3 000-3 999 10.45

5 4 000-4 999 11.00

6 5 000-5 999 11.15

7 6 000-6 999 11.30

8 7 000-7 999 11.45

9 8 000-8 999 12.00

10 9 000-9 999 12.15

11 10 000-10 799 12.30

 

Det är ju bara startgrupp 11 som skulle kunna få sin placering korrekt. Eller är det starttiderna som "gällande regelverk" syftar på? I år skulle många i de högre leden även i VL inte fått rätt placering vid kontrollerna pga av den för vissa förskjutna starten.

Att ge information om placering kräver alltså gemensam start vid samma tidpunkt, vilket låser arrangemanget vid detta. Men tanke på det är det nästan konstigt att VL inte har satsat på detta förut. Man skulle ju också kunna tänka sig att prenumerera på en tjänst där en IBM:)-dator ringer upp dig automatiskt efter varje kontroll. Tror dock vi får se resultattavlor vid Evertsberg och Hökberg nästa år.

Link to comment
Share on other sites

Svar från Vasaloppet!

Efter att ha mailat Vasaloppet om vårt upprop har de nu svarat och det ser försiktigt positivt ut' date=' tycker jag. Läs sportchefen Tommy Höglunds svar:

 

"Hej

 

Vi håller på att titta på detta nu när vi ska göra en ny upphandling på tidtagning. Frågan har kommit upp under de senaste åren.

 

Samtidigt ska vi veta att i motionsloppen och då framför allt i Kortvasan kan vi inte med gällande regelverk ange åkarnas placering.

 

With Vasaloppet regards

 

Tommy Höglund

 

Sportchef"[/quote']

Förstår inte riktigt? Det blir ju rätt svårt oavsett regelverk att ge en relevant placering i ett lopp (Kortvasan) där starten sker enligt följande:

 

Start

De första startfållorna öppnar kl 09.00. Första start

kl 10.00.

Startgrupp Startnummer Starttid

1 1-999 10.00

2 1 000-1 999 10.15

3 2 000-2 999 10.30

4 3 000-3 999 10.45

5 4 000-4 999 11.00

6 5 000-5 999 11.15

7 6 000-6 999 11.30

8 7 000-7 999 11.45

9 8 000-8 999 12.00

10 9 000-9 999 12.15

11 10 000-10 799 12.30

 

Det är ju bara startgrupp 11 som skulle kunna få sin placering korrekt. Eller är det starttiderna som "gällande regelverk" syftar på? I år skulle många i de högre leden även i VL inte fått rätt placering vid kontrollerna pga av den för vissa förskjutna starten.

Att ge information om placering kräver alltså gemensam start vid samma tidpunkt, vilket låser arrangemanget vid detta. Men tanke på det är det nästan konstigt att VL inte har satsat på detta förut. Man skulle ju också kunna tänka sig att prenumerera på en tjänst där en IBM:)-dator ringer upp dig automatiskt efter varje kontroll. Tror dock vi får se resultattavlor vid Evertsberg och Hökberg nästa år.

Åker mna Kortvasan ,Tjejvasan(med undantag för tvälingsklassen) eller ÖS så är väl placeringen inte relevant för deltagarna eftersom som man inte får någon officiell placering i dessa lopp och det inte heller är gemensam start.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 years later...

Jag mailade faktiskt Vasaloppet om detta efter årets lopp, fick detta svar:

 

"Hejsan!

 

Resultattavlor var en aktivitet som våran tidigare huvudsponsor Alecta hade.

När Alecta hoppade av hade vi ingen sponsor som kunde ersätta denna ”sponsoraktivitet”.

 

Förhoppningsvis kan vi göra något liknande inom något år.

 

Vasaloppshälsningar

 

Kundtjänst Vasaloppet"

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...