Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Upprop för information om din placering i Vasaloppskontrollerna!


mazarin

Recommended Posts

 

Jag mailade faktiskt Vasaloppet om detta efter årets lopp, fick detta svar:

 

"Hejsan!

 

Resultattavlor var en aktivitet som våran tidigare huvudsponsor Alecta hade.

När Alecta hoppade av hade vi ingen sponsor som kunde ersätta denna ”sponsoraktivitet”.

 

Förhoppningsvis kan vi göra något liknande inom något år.

 

Vasaloppshälsningar

 

Kundtjänst Vasaloppet"

 

Men snarksvar!! 

 

Hur svårt ska det vara egentligen. Förstår ju att Vasaloppet vill kräma ut så mycket pengar som möjligt men seriöst..

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 55
  • Created
  • Last Reply

Jag efterlyste resultattavlor vid kontrollerna för säkert 10 år sedan.

Men fick då svaret att det skulle kosta ca. 70 000kr / tavla, så det var inte aktuellt.

Tror inte Vasaloppet skulle gå under om man la en halv miljon på resultattavlor, och jag antar att dom går att återanvända

ett antal gånger.

Skulle vara grymt mycket roligare om man kunde se sin placering vid varje kontroll.

 

Jag ifrågasatte också tidtagningen en gång, då jag fick placeringen bakom en åkare, som jag var före i mål.

Fick då svar av Tommy Höglund, att så kunde det upplevas vid en spurt, om jag hade sträckt fram benet som inte hade något chip på sig.  Men jag fick inget ytterligare svar från honom, då jag sa att det finns bildbevis från fotot vid målgången,

där man kan se att jag är 5-6 meter före i mål, och att ni nog har allvarliga problem med tidtagningen.

 

Var med om samma sak några år tidigare, då jag kämpade som ett djur för att komma förbi en kompis, men var 1m efter i mål, med båda benen, men när vi kollade resultatlistan så var jag före.

 

Sjukt irriterande när det blir fel, det är inte bara eliten som tycker det är kul att tävla.

Link to comment
Share on other sites

Chipen kommunicerar ju via en radioteknik, därför är det väl den som först får kontakt med mottagaren vid målet som 'vinner'. Om man kan montera en extern kraftfull signalförstärkare på chipet kanske man kan gå i mål redan i oxberg  :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

Så dåligt svar av Vasaloppet att resultattavlor och klockor är en sponsoraktivitet som kanske kommer om några år! Vafan är det för svar? 

Riktiga klockor och en tavla där man ser antalet passerade åkare måste väl vara en självklarhet vid kontrollerna. Jag har letat efter detta varje år och aldrig sett någon. Har man tur läser speakern upp antalet åkare. Har man mer tur så har någon satt upp en köksklocka som någon sa. Det är ju lite parodi på sig själv som organisation att inte kunna erbjuda detta på ett bättre sätt.

 

Nej, där får ni skärpa er Vasaloppet. Det är ingen korptävling ni arrangerar och det kostar en bra slant att va med (och dyrare blir det för varje år)...

Link to comment
Share on other sites

Så dåligt svar av Vasaloppet att resultattavlor och klockor är en sponsoraktivitet som kanske kommer om några år! Vafan är det för svar? 

Riktiga klockor och en tavla där man ser antalet passerade åkare måste väl vara en självklarhet vid kontrollerna. Jag har letat efter detta varje år och aldrig sett någon. Har man tur läser speakern upp antalet åkare. Har man mer tur så har någon satt upp en köksklocka som någon sa. Det är ju lite parodi på sig själv som organisation att inte kunna erbjuda detta på ett bättre sätt.

 

Nej, där får ni skärpa er Vasaloppet. Det är ingen korptävling ni arrangerar och det kostar en bra slant att va med (och dyrare blir det för varje år)...

 

Håller helt med, rätt frustrerande att åka ett helt Vasalopp och inte få info om sin placering alls under resan. Speciellt när man vet att man är på gränsen av två led seedningsmässigt. I år hade jag heller inte turen att få höra speakern nämna hur många som passerat, Vi är ju simpla motionärer de flesta av oss men moroten att ha koll på sin placering driver ju ändå en gammal tävlingsmänniska framåt... Någon form av enklare display vid kontrollerna bör vara relativt enkelt att fixa, informationen finns ju tillgänglig så handlar ju bara om att visa upp den. De enorma ljustavlorna a 70 KSEK/st som nämndes från Vasaloppet känns absolut inte som en nödvändighet. Enkel display räcker gott.

 

Vill dock poängtera att Vasaloppet i stort är ett fantastiskt arrangemang som jag avser komma tillbaka till fler gånger men förslagsvis läggs en liten del av de 800 KSEK extra Vasaloppet får in på höjda avgiften till 2018 för att åtgärda detta irritationsmoment. 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...