Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Träningsmängd vs. placering vasaloppet


bryntas

Recommended Posts

Hur för ni träningsdagbok? Är det någon som har satt ihop ett Exellblad eller för ni över nätet. på diverse saiter. Räknar ni bara timmar eller lägger ni till mil. i År fick jag ihop ca 50 mil. Jag tänkte göra en bättre satsning till nästa VL och började med ett skidpass i WC spåren på Lugnet Falun igår. Utmärkt terräng. Inte direkt mycket stakning. Och snön kommer att ligga kvar länge i år. Det är över 50 cm hårdpackade spår nu.
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 52
  • Created
  • Last Reply
Intressant det här. Jag fick kasta in handduken innan vasan i år (kanske tur det...) pga förkylning.

Brukar träna 175-250h per år.
Fördelat ungefär i tid (nu):
Löpning (45%)
Skidor (35%)
Cykel (10%)
Styrka + övrigt (10%)

För några år sedan sprang jag mer och kom ner på ca 200-250 plats på Stockholm marathon (sub 3h). Nu procentuellt mer skidor fast totaltid träning minskat något.

Resultat 00-05 vasan mellan 5.20-5.45. Placering mellan 1300-1800. Bättre när jag tränat mindre totalt men kört mer skidor.

Tror man behöver mer skidträning för att förbättras. Kul att komma över 100mil på snö nåt år (rekord 70 mil) innan loppet. Tidsbrist pga småbarn nu. Skulle vara kul att se vad man kan göra med typ 300h träning. Fast det är nog en illusion att få tid för det :-) Redan nu många pass mellan 20-22 på kvällen.

De som tränar 300-400 timmar och kommer på plats >2000 har nog mycket att jobba med tekniken...
Link to comment
Share on other sites

Tjena alla träningsfreaks,
Så här ser min historia ut:

Säsong: Träningstid: Lopp: Tid: Placering:
01-02 30 tim ÖS 7.32 --
02-03 90 tim VL 6.52 4329
03-04 120 tim VL 6.20 4148
04-05 175 tim ÖS 5.44 --
05-06 230 tim VL 6.13 1728

Timmarna ligger fördelade enligt följande inkl VL:
- längdskidåkning: 78mil
- rullskidor: 40mil
- blades med stavar: 62mil
- löpning: 26mil
- löpning med stavar/stavgång: 21mil
- cykling: 55mil
- styrketräning ca 2st 20min pass/vecka
Tillkommer: diverse paddling, tennis, långfärdsskridsko, promenader m.m

Jag tror stenhårt på att variera träningen och pulsera mycket. För att jag ska kunna kliva ner under topp 1000 på VL krävs det mer skidspecifik styrketräning i form av olika intervaller (stak-, skate-, löp-, rodd- etc) och mycket mage-, rygg- och armträning.

Kände i årets VL att denna typ av styrka saknades.

Flåset är ok (VO2 max på 54-58) och jag har haft samma snittpuls, 158 de senaste tre åren med en maxpuls på 184.
Link to comment
Share on other sites

På rulllskidor tycker jag att man skall lägga störst vikt med att enbart staka. Löpning under sommarhalvåret samt hård stavgång i långa branta backar gör att de benmuskler du behöver utvecklas. Men för att förbättra tiden i vasaloppet gör man bäst i att få massor med stav-mil i armarna under sommarhalvåret. Försök sedan på hösten att få ihop det hela så att sista rullskidpasset inte är för långt ifrån första snöpasset. Man tappar fort annars om uppehållet blir nån månad!
Link to comment
Share on other sites

Jag fick ihop ca 280 timmar mars-feb vilket var lite mindre än planerat. Har dock kört mer kvalitetsträning iform av intervaller och snabbdistans och då är det svårt att få upp mängden i träningen.
Hursomhelst. Jag åkte in på ca 500e plats vilket är sämre än jag hoppats på. Jag har tränat skidor sedan tre år tillbaka samt ett par år i början på 90 talet för att sedan göra ett totalt uppehåll. Siktar på att öka träningen under detta året.

Jag fick en dålig start och fick sedan soloåka mycket för att jag låg bland sämre åkare.
Jag tycker det är svårt att veta vilket tempo man bör hålla och vilken placering man är på.
Ligger man bakom så går det ju mycket lättare men samtidigt kan man ju inte veta om man kommer att komma på 1000e plats eller 200 om man ligger kvar i rygg.
Kände att jag ville jaga ifatt 1 leds åkare och det kostade för mycket energi. Tog totalslut i hökberg och fick koncentrera mig på att ta mig imål.

Men det går väl ett nytt lopp nästa år.
Link to comment
Share on other sites

Placering runt 850 på VL 2006 med 220 h träning under året 2005. Löpning, mestadels i skog, styrketräning i form av chins och armträning med skivstång. 74 mil på skidor, har aldrig åkt rullskidor.

Har tränat strax under 200 h senaste 5 åren, har bara åkt skidor sporadiskt tidigare.

Nästa år är målet under plac 500!
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Klas]Det är inte utan att man blir lite avundsjuk, föddes du med skidor:))[/quote]
Japp, det var lite besvärligt innan jag lärt mig gå...eller stå :)

Nääedå, men jag har nog bra teknik. Jag tävlade på skidor som knatte, upp till 10 års ålder och sedan körde jag skidorientering som ung junior. Där lärde jag mig staka.
Link to comment
Share on other sites

Blev 375:a 2003 med 154 timmars träning under året 2002. Fick ihop 91 mil på skidor innan Vasaloppet.
x Distansträning (skidor): Hade tre (3) st skidpass över 2.00 timmar + tre (3)st skidtävlingar över 40 km (42 km, 43,5 km + 45 km).

x Intervall/tempo (skidor): Hade elva (11) st pass.

x Intervall (roddmaskin): Hade tjugoen (21) st pass. (hela oktober + november pga fotledsskada, det yttre ledbandet i foten gick helt av).

(x = Från och med oktober månad).

Brukar ligga på denna träningsmängd (ca 150 timmar/år) och har så gjort i ca 15 år (är 35 år). Har åkt skidor sedan lågstadieåldern. Åker rullskidor på sommrarna, då endast stakning (EJ frånskjut med benen) för styrkan. Kör även detta frekvent under vintern. Lite jobbigt i saxbackarna dock ;)

Har åkt tio (10) st Vasalopp och kommit bland de 500 bästa åtta (8) gånger och missat två (2) gånger. 2004 var jag på min fjärde (4) utlandstjänst genom Försvarsmakten och i år blev jag tvungen att ställa in första gången pga sjukdom :(

Nya tag nästa år!
Link to comment
Share on other sites

Självklart använder jag i likhet med både sommar och vinterolympier Träningsdagboken från starmaker software [url=http://www.starmaker.se]Länk[/url]

Träning:

Säsong: Träningstid: %Skidspecifik Resultat
01-02 560 tim 45% JSM 7:a (skadad nästan hela vintern, expert på alternativträning :) )
02-03 630 tim 60% JVM 18:e
03-04 580 tim 60% ---mörkt---
04-05 220 tim 20% ---mörkt--- (studiestart)
05-06 380 tim 30% VL 257:a

En fråga till GundeG -> hur pulserar man med 280h? 3h - 6h - 6h -3h :)


Fråga till alla er som tränar sub 300 -> hur räknar ni? Spelar ni innebandy/fotboll/squash 3ggr/v utan att bokföra detta? Jobbar i skogen? Eller summerar ni allt i dessa timmar? Räknar ni styrketräning i tid (detta gör då inte jag är väl värt att tillägga)

Ha det gott
Link to comment
Share on other sites

David borde du inte elitsatsa igen? Du kanske är påväg åt det hållet?

Jag är ju inte under 300 men kanske får skriva lite ändå
Styrka räknar jag i timmar, likaså med spänst, det är kanske 10% av träningen.
Juni till Oktober ser ut ungefär såhär (med variation av intensitet)

RullKlassiskt ca 30h
Rull Skate ca20h
Löp/Skidgång ca 30h
Styrka/spänst 5-15h
lite övrigt som cykel och så

På vintern är det ju skidor och lite löpning och lite styrka och lite spänst.

Ibland blir det styrka i form av att bära vedstockar!
Tränar (leker) nästan inget med boll längre, även om det är kul.
Kommer över 800h i år ( om jag inte blir sjuk resten av säsongen)
Link to comment
Share on other sites

Mina c:a 250 h (5h/vecka) innehåller allt som är träning, dvs cykel (massor av 2 milsrundor till/från jobbet), rodd (några rundor i höstas i vår eka), rullisar (nästan inget denna ses men blades t/f jobbet innan löven faller), skidor (60 mil), simning (lite i somras skall öka nu i vår/sommar) och löpning (lite i våras). Styrka har jag inte tränat alls, men börjar nog vekna och får väl leta på några hantlar. Hoppsan det blev tydligen i princip mest bara cykel och skidor. Å andra sidan får jag stå i led 4, vilket knappast du behöver trängas i :)
Link to comment
Share on other sites

Ni verkar inte räkna innebandy som träning, det gjorde inte jag heller tidigare. Men nu vet jag att för mig är det en av de bästa intervallträningarna som finns. Har maxpuls på 190, när jag kör intervallpass så kanske jag kommer upp i 8 minuter över 165 när jag plågar mig själv och det går bra, är jag trött och hängig så blir det betydligt mindre på hög puls. En timmes innebandy ger mig 20-30 minuter över 165! Jag blev själv väldigt förvånad över resultatet.
Link to comment
Share on other sites

Bokför samtlig träning i dagboken men mina ca 150h/år är ENDAST konditionsträning
såsom:
1. Löpning - distans, intervaller, tempo
2. Skidor - distans, intervaller, tempo, styrkestak
3. Rullskidor/inlines - distans, intervaller, tempo, styrkestak
4. Skidgång (i slalombacke) - intervaller
5. Roddträning (concept ll maskin) - intervaller
6. Vattenlöpning (med väst) - intervaller
Link to comment
Share on other sites

Lejonet>> Lite sugen blir man ju när man ser WC på tv här hemma, men fattar dock inte att de norska grabbarna med TA Gerdalen i spetsen lyckas kombinera läkarstudier med träning, killen kan inte klara tentorna med speciellt stor marginal....

Har valt studierna och det känns just nu som att jag inte har tid med mer än det, man är trött efter en 8-8 dag ;)
Men det ska väl förhoppningsvis bli +400 och lite mer kvalitet till nästa år, hålla igång måste man ju och det är ju så himla kul att träna & tävla -> 29 lopp kvar till veteran :)
Link to comment
Share on other sites

En fråga David. Vad räknar du som skidspecifik träning? Skidor och rullskidor?
Tränade själv under 2005
170h skidor
170h rullskidor
120h löpning/skidgång
tot 460h

det räckte till en 227:e plats
sen blir det en del styrka och cykel oxå men det räknas väl inte :-)

Blir mer överkroppsträning till nästa år..
Link to comment
Share on other sites

vad är egentligen anledningen till att ni inte räknar med styrketräningen i era tider? är det för att det blir mycket dötid mellan övningarna eller nåt sånt? för styrketräningen är väl ett lika viktigt inslag i träningen som all annan sorts träning, i det närmaste iaf. själv brukar jag enbart köra cirkelträning, gör övningar 1min och sen vila ca 20 sekunder. Det ger ju faktiskt dessutom viss konditionsträning också så det räknar jag givetvis med i min träningstid.
Link to comment
Share on other sites

I min träningstid ingår inte styrketräningen och vardagsmotion. För mig räcker det att veta hur ofta, vilka övningar och vilken typ av styrka jag kör. Sedan blir det mycket dagliga raska promenader, i snitt 2-3km per dag (t&f jobbet/kunder + skolan med ungarna m.m), lite jobbigt att ha pulsbandet påspännt för jämnan :-)

David H. Jag kör varannveckantricket :-), ena veckan mer A2-A3 träning 3-4 tim i kombination med lättare styrka och andra veckan mer A1 träning 4-6tim i kombination med hårdare styrkepass.
Link to comment
Share on other sites

Jag har räknat in allt i mina 225timmar.
Skidor 65tim
löpning 40tim
styrka 60tim
rullskidor 35tim
innebandy 15tim
övrigt ( t.ex. simning och badminton) 10 tim

Jag hade 65 vilodagar och 60 sjukdagar ( lunginflammation i 5 veckor i oktober)
Link to comment
Share on other sites

GundeG>> Tänk vad fast man är i timtänket, självklart kan man köra effektiv pulsering med innehåll (nu blir jag arg på mig själv :-) )

Ekis>> Det finns lite olika tänkt vad gällande uth vs sty. Bara för att det inte syns i timmarna behöver ju inte betyda att det inte syns i summering av antal pass samt belastning. Men visst, du som uteslutanda kör CIR bör nog föra timmar. Själv kör jag mestadels maxstyrka och då blir den effektiva tiden svår att beräkna och dessutom i det närmaste "obefintlig"
Link to comment
Share on other sites

david: ok, då förstår jag hur du tänker. jag tänkte försöka börja köra lite gymträning en gång i veckan nu (har aldrig tränat på gym) men vet inte riktigt hur jag ska lägga upp det. Hinner man träna igenom hela kroppen på ett pass? de flesta verkar föreslå maxstyrka (5-8reps?). Är det bra att köra med maskiner eller är det bättre med skivstång och vikter? vad för övningar är bra för att bli bättre skidåkare? kör ni även mag och rygg övningar som maxstyrka eller funkar det bra som cirkelträning?
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...