Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Dåligt glid med Fischer Plus tävlingsskidor i kall lös nysnö?


Niklas

Recommended Posts

Har någon här argument för eller erfarenheter av att ett par Fischer tävlingsskidor (ca 5 år gamla, dyraste modellen då) av typ "Plus" (de har ju skidor märkta "Plus" resp "Cold") skulle glida dåligt i lösa spår med nysnö i och ca 10 minusgrader som i Vasaloppet i söndags?

Jag frågar för att mina tävlingsskidor av den typen, som alltid gått jättebra tidigare (men det var nog första gången jag körde med dem i sådan snö), gled plötsligt inte alls i Vasaloppsspåren i söndags, det knarrade under fästzonen och lät som att den släpade i, fästet var väl OK i första backen men försvann snart helt, men eftersom jag hade så uselt glid så vågade jag inte lägga på ny fästvalla heller (ty jag höll tummarna för att spåren skulle bli hårdare längre fram där de haft mer prepareringstid, och att bra glid då som vanligt skulle vara prio ett). Till slut var jag dock så trött att jag blev närmast stillastående i närmsta motlut, så då tänkte jag "åt h-vete med glidet" och la på en Swix-valla som brukar bita bar, och då var precis all fästvalla bortskrapad (en kompis som vallat likadant hade doch all fästvalla kvar i hela loppet), och glidet var fortfarande inget vidare sista milen (men inte direkt sämre än tidigare, kändes det som), men fästet blev kanonbra och näst sista milen var spåren lite hårdare så där hade jag t o m glid och skidorna gled som de brukar igen och jag tog 450 placeringar den milen på åkare som kört om mig före, så det var ganska markant skillnad. Vallningen var nog bra och utför (där det nog är mindre lös snö i spåren) gled det som genomsnittet eller bättre jämfört med de åkare som hade bättre glid på platten. Strukturen i belaget är slipad för "normalt" vasaloppsföre och det var ju kallare än så i söndags så det är också en tänkbar felkälla.

Men jag vill förstås undvika att sånt händer igen, så då gäller det ju att komma på vad som skall åtgärdas till nästa säsomg. Mitt "huvudspår är at spannet kanske var för mjukt eller lågt för just det föret, men är det inte det så kanske det har något samband med att jag bara tränat i hårda spår de senaste 2 säsongerna (minst) och ej kommer ihåg när jag senast åkte länge nog i sådan snö för att veta om jag har något fel i tekniken som skulle kunna ge dåligt glid vid stakning i lösa spår (p g a utlandsvistelser har skidträningen varit hårt fokuserad på några veckor varje vinter och då har det råkat vara relativt hårda fina spår). Eller går det bara tyngre för tyngre löpare i såna spår? (Jag väger ca 80 kg men tänkte ej på om de som hade det lättare var tyngre eller ej.)

Nu kommer jag ej på mer som skulle kunna ha betydelse så jag bryter här.
Link to comment
Share on other sites

Jag hade inte mycket fästvalla under mina skidor men det ser ändå ut som jag skulle kuna åka 9 mil till. Tycker alltså inte snön var speciellt aggressiv mot fästvallan och då tycker jag det låter som du har för mjukt spann på dina skidor. Är själv en betydligt tyngre åkare än dig, 93kg, och tycker inte jag får mer problem när det är nysnö. Det enda som jag tycker kan bli lite skillnad är staktekniken om det är dåligt fäste för stavarna. Då känns det som man får smyga ned stavarna lite mer snarare än att hugga. Men det kan ju lika gärna vara bristande teknik.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...