Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Resultat vasaloppet 06


ekke S

Recommended Posts

Hur gick det egentligen för forumets medlemmar på vasaloppet i söndags?
Vilka analyser gör ni av era lopp?

För min egen del blev det vasafloppen 2006!
Har tränat bra under året, åkt ett antal seedningslopp och snuddat vid 3:e startled, uppladningen veckan före kunde inte varit bättre. Medaljdrömmen var mycket levande!!!

I Smågan var drömmarna redan borta, kroppen var blytung, tänkte bryta i Evertsberg men plågade mig i mål på 7:30, detta var inte roligt.

Vet fortfarande inte vad som gick fel (det var då inte skidorna)

Nu är det bara att knyta näven i byxfickan och komma igen till nästa år.

ekke
Link to comment
Share on other sites

Hej,

För mig var 2006 -ett fiasko. Har åkt 4 VL tidigare, men aldrig riktigt tränat - max 15 mil något år - annars alltid åkt otränad. I år seedade jag mig till 8:e led åkte Maserloppet 4 mil på 3 timmar redan i Jan, vilket räkte till 8:e led. Hade tänkt åka ett seedinglopp till Engelbrekt eller Bessemerloppet men blev tyvärr sjuk. Så 8:e fick duga.

Men i år skulle det ske - med fin träning hela hösten, 50 mil rullskidor och minst 50 mil på äkta snö, med 2 VL-läger, var allt upplagt för en skidfest!

........men redan i startfållan i Sälen anade jag oråd. Det var tokfullt med folk i 8,6,5 vad jag kunde se. ( där jag stod var en katastrof. Kom samma tid som förra året runt 06:00 men hamnade ändå bland åkarna längst bak i detta led. Men trots allt, 8:e led, borde ju innebära att jag har 5-6 tusen åkare bakom mig - eller hur?

I backen uppefter vägen vände jag mig om för att titta på folkhavet bakom mig - till min chock fick jag bli varse att jag nog inte hade så värst många bakom mig. Tog upp min frustration med en åkare exakt bredvid mig som också startat i led 8 - han var lika konfunderad.

Så väl i Smågan kom betyget för allt slit under året - grattis - plats 11878 - hallå!

Tror sällan att jag upplevt ett liknade antiklimax - hur är detta möjligt - berättade för några "rumskamrater" som tror att det är omöjligt att tappa 3000 placeringar på den sträckan avsett om man har otur och väljer fel spår. Återstår bara att fundera på om det var betydligt fler än de 8500 åkare som enligt ´VL broschyr ska stå framför mig - det var nog enormt många som seedat sig i år.

Så där ja - i Smågan 10:00 och speakern talar glatt om att snart har 12000 åkare passerat. Men va i...bara att bita ihop och reda ut detta senare - körde vilt mellan spåren för att hitta fritt men det fanns inget system med långsamma till höger och snabbfil till vänster utan snarare huller om buller. Så det tog på krafterna att byta spår. Landade runt 8700 till slut.

Så nu är jag mycket nyfiken på att få reda på hur många det verkligen startade i varje led - inte som det står i broschyren.

Skidorna var dock helt perfekta - hade lämnat bort för vallning - riktigt bra glid och tunnt lager med valla som fäste som berg.

Har anmält mig till nästa år - bara att komma igen. Tänkte faktiskt åka Kölsjörännet eller något annat seedinglopp nu i mars för att testa om jag inte ändå skulle kunna komma ner något led till nästa år. 8 ledet i år var i mitt tycke ingen höjdare för mig ialla fall.

Annars är jag helnöjd :-)
Link to comment
Share on other sites

Fy fasen, låter verkligen frustrerande det där. Jag som bara kört ÖS och funderat på att börja med VL i stället fick mig en tankeställare när jag läste ditt inlägg. Köa 2 tim till starten och sen få uppleva det där? Njae...Känns verkligen viktigt att seeda upp sig till ett vettigt startled (<=5?) för att det överhuvudtaget ska vara värt besväret...
Link to comment
Share on other sites

Jag startade i mitten på startled 9 (kanske till och med ännu längre bak än mitten egentligen) och passerade smågan kl 09:31 med en placering på 8805. Jag upplevde det som att första backen gick väldigt mycket smidigare än de tidigare år jag har åkt... Tillslut gick jag i mål med placeringen 6754 och får väl vara nöjd... Som vanligt så hade jag inte tränat i år (heller) *suckar* så placeringen känns rätt ok ändå. Inte tagit fram rullskidorna en enda gång inför i år och på snö åkte jag kanske 5-6 tillfällen med totalt ungefär ca 10 mil.... Hyffsad form konditionsmässigt annars.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=BSOBY]Et hett tips är att hyra en bobil så att man kan bo 100 meter från startfältet. Vi gjorde detta för andra året i rad, mycket bekvämt och man slipper stressa på morgonen.[/quote]
Haha, detta har vissa likheter med konsertbiljetter där man tältar en vecka i förväg för att vara först. Kanske man skulle slå upp ett litet enmanstält där och sen ha det som basträningsläger ;)
Link to comment
Share on other sites

Hade väl inte en av mina bättre dagar.
Satte skavsårsplåster på fel häl (hade bara ett ...), hamnade sist i led 6, ramlade på startrakan när någon trampade fast min stav, hade sämre glid än genomsnittet i början, kände mig helt knäckt redan i Mångsbodarna, bara massa negativa tankar genom hela loppet, ...
Tog dock 1400 placeringar från Smågan in till mål och slog fjolårets placering med 39, fast det gick 45 min långsammare. Så det måste jag vara nöjd med även om det känns som ett mellanår, framförallt mentalt.
Hade samma känsla som Mauritz. Måste varit grymt många som seedat sig för led 6 var knökat redan 06:45. Får satsa på seedning nästa år och ta sovmorgon för att ställa sig sist i en bättre fålla :)
Link to comment
Share on other sites

[quote name=BSOBY]Et hett tips är att hyra en bobil så att man kan bo 100 meter från startfältet. Vi gjorde detta för andra året i rad, mycket bekvämt och man slipper stressa på morgonen.[/quote]
Vi har funderat på det. Är det alltså fritt fram att ställa upp en husbil på parkeringen? Eller skall man inte be om lov?
Link to comment
Share on other sites

Som förstagångsåkare har man ju inga referenser till hur loppet är, inga alls förutom att man följt loppet på tv åren innan. :-)

Tränat ca 50 mil, varav hälften på snö och resten på rullskidor. Körde ett seedningslopp, Billinge långlopp 42km på 3.07, för att komma upp till startled 7. Ok, är cyklist i grund och botten och tränar mtb ca 10 timmar i veckan också, året om, så benstyrka och kondition fanns redan.

Så, väl på plats i Sälen var man taggad och tänd. Upp och käka frukost vid 04.00, sen åka till starten och var där på plats i kö till insläpp till startled 7 klockan 05.25. Redan då var kön till fållan runt 100 personer, men det var inget mot vad kön blev efter det. Tur att man var där i tid, fick lagt ut skidorna rätt långt fram, fyra "led" var det fram till repet före mig då.

Vädret kan jag väl inte klaga på egentligen, lika för alla. Kallt och blåsigt men det gjorde inte så mycket, men att det snöat 2dm på natten var mer oroande. Spåren syntes ju inte ens vid start, så det här kunde bli tufft.

Hann värma mig åtminstone en timma i bussen innan start, det var skönt att slippa stå i fållan hela tiden. Sprang in mot fållan 07.40, kom in 07.50, drog av jackan 07.55, hann få på mig skidorna och startade pulsmätaren redan någon minut i åtta för att inte missa starten som gick ljudlöst.

Visste exakt vad som väntade efter start, köandet efter vägövergången. :-) Det får man ta, det är en del av vasaloppet och det drabbar nära nog alla mer eller mindre. Stod nog där en kvart nästan på ett ställe innan man till slut började klättra uppför första backen. Visst, frustrerande på ett sätt, fascinerande på ett annat sätt. Jag älskar uppförsbackar och gillar att ta i rejält i sådana, så det var lite vemodigt att tvingas "gå" uppför sakta.

Väl uppe så kunde man börja åka skidor, fast sakta. Så mycket folk, som morgonrusning på motorvägen. Bara att hålla samma fart, ibland gick det att köra om någonstans. Började få upp värmen lite, fingrarna återfick så sakta värmen och känseln. :-) Smågan, så nära men ändå inte, var där efter 1.19, kändes trots allt att det inte var långt dit. Fortsatte vidare efter ett par muggar sportdryck. Fortfarande molnigt och snö, men plötsligt kom solen fram. Härligt, fint väder, det kändes helt klart roligare. Spåren var på sina ställen bättre än väntat, men det var mjuka spår och glidet var dåligt. Man fick ta i för att hålla farten. Hade snålat lite på glidvallan och körde med billig swix universal för 0 till -20C. Hade hyffsat glid, men åtminstone 1/3 gled förbi i nerförsbackarna. Kompenserade det så gott det gick genom att staka även nerför. :-) (nästa år blir det bättre glidvalla)

Kilometermarkeringarna var trevliga, faktiskt! Angivelserna till nästa kontroll var bäst, plötsligt kändes inte 8, 6 eller 4km långt alls. Det gick av bara farten att komma till nästa ställe. På vägen dit längtade jag efter nästa uppförsbacke, där kunde man plocka placeringar! Kände mig som starkast uppför, konditionen var på topp, var aldrig andfådd under loppet. Inga känningar av mjölksyra heller, det gick helt enkelt bra hela vägen, rent fysiskt.

Vid Evertsberg kollade jag tiden för första gången, hade inte ens kollat på klockan innan dess. 04.23 tog det dit. Kanske fanns det en chans att komma i mål på 8 timmar då trots allt!

Sista två milen kände jag mig riktigt pigg och ökade farten hela vägen för att avsluta med en tokspurt sista kilometern på upploppet. Vilken härlig känsla, trots att man kommer i mål på 8.00.03 så kände man sig som en vinnare. Nåja, åtminstone körde jag om 200st på de sista 20km och blev inte omkörd av någon de sista 2km. :-)

Helt klart ett roligt vasalopp, även om det var tungåkt, mjuka spår och kylig start. Det kan bara bli bättre. :-) Startade som ca 7000, kom i mål som 5796, så nästa år går det nog lite fortare hoppas jag.

Här tider: [url]http://www.resultat.vasaloppet.se/VasaWeb/dynamic/se/result/searchdetail?race=1&firstname=Leo&lastname=Ranta&club=&startno=&year=2006&oid=160231456[/url]

Här pulskurva från loppet, snittade 150, maxpuls 170 vid upploppet:
[url]http://leo.happymtb.org/puls_vl2006.jpg[/url]

/Leo

ps. Här pulskurva från Billinge långlopp, [url]http://leo.happymtb.org/billingen2006.jpg[/url] ,snittade 167 och maxade 180 då, så det finns lite att öka på under nästa års vasalopp. :-)
Link to comment
Share on other sites

Till Tobbe Ö,

Det är en hund begraven. Du startar i ett led bakom men är 3000 placeringar bättre än mig vid första kontrollen. Betyder att jag tappat 4000 placeringar till Smågan. Ok är kanske ingen snabbåkare men ändå...hur mycket går det att ändra på sin placering alla led är ju helt igenkorkade. Jag tog höger sida över vägen, tyckte det gick trögt...men det kan väl ändå inte vara förklaringen?...någon som har någon rimlig förklaring till detta? Då borde ju alla som gått till höger tappat lika mycket?

Nåja,...det är ju ändå historia nu, men vore intresant att få grepp om detta för att undvika samma fälla igen till 2007. Jag får iaf en "rolig" historia att skriva om och lägga för fil tillsammans med min nyligen beställda DVD på VL 2006.
Link to comment
Share on other sites

Det verkar helt klart ha hänt något mystiskt i backen. Jag startade i led 6 (längst bak) och hade också tappat ca 3000 placeringar i Smågan. Var då redan omåkt av kompisen som startade i led 8 (också längst bak tror jag). Min egen uppfattning var att jag varken hade plockat eller tappat placeringar, utan bara flutit med. Skulle vara kul att se en helikopterbild från backen under första halvtimmen.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Mauritz]Till Tobbe Ö,

Det är en hund begraven. Du startar i ett led bakom men är 3000 placeringar bättre än mig vid första kontrollen. Betyder att jag tappat 4000 placeringar till Smågan. Ok är kanske ingen snabbåkare men ändå...hur mycket går det att ändra på sin placering alla led är ju helt igenkorkade. Jag tog höger sida över vägen, tyckte det gick trögt...men det kan väl ändå inte vara förklaringen?...någon som har någon rimlig förklaring till detta? Då borde ju alla som gått till höger tappat lika mycket?

Nåja,...det är ju ändå historia nu, men vore intresant att få grepp om detta för att undvika samma fälla igen till 2007. Jag får iaf en "rolig" historia att skriva om och lägga för fil tillsammans med min nyligen beställda DVD på VL 2006.[/quote]
Jag tog (som vanligt) till vänster, tyckte att det flöt på otroligt bra, MYCKET bättre tex än för två år sen när jag startade längst fram i led 8 typ... Jag är/var själv lika förvånad men på ett positivt sätt....

:)

Min åkprofil: [url]http://www.resultat.vasaloppet.se/VasaWeb/dynamic/se/result/searchdetail?race=1&firstname=&lastname=&club=&startno=9913&year=2006&oid=160243772[/url]
Link to comment
Share on other sites

Känndes som jag hade samma problem till Smågan. Startade hyfsat långt fram i led 7 men hade ändå 1:22 till Smågan. Hade 1:12 förra året från led 8. Gick vänstra sidan i år och tyckte det gick bättre än åren innan.

En annan reflektion var att jag upplevde farten som mycket låg hela vägen från start till iaf Oxberg. Tänkte att det skulle gå hyfast fort att åka i led 7 jämfört med längre bak tidigare år, men det gjorde det inte. Det var trångt och snärjigt i 4-5 mil. Är inte mycket för att kasta mig mellan spåren utan vill hellre hitta ett bra tempo från början. De jag åkte med i början kommer troligtvis hamna i led 8-9 till nästa år så hur kommer det sig att de startar i led 7 ?. Enligt min uppfattning har det varit för lätt att seeda upp sig i år.
Link to comment
Share on other sites

Första Vasaloppet avklarat.

Hade seedat upp mig till startled 9 i Ulricehamnsloppet. Missade 8 startled med två minuter.

Var tidigt i startfållan och placerade mig i mitten, andra led. Starten gick och mittenfilen stog helt still, medans både höger och vänster flanken flög fram.

Valde sen högersidan vid backen och landande i Smågan på placering 10 342. Tid 1.41 min.

Sen började omkörningarna. Tog 2009 placeringar till Mora och kom in på följande tid 8,33 min. Placering 8333.

Väldigt irreterande att man aldrig fick köra i sitt eget tempo.
Väldigt irreterande att folk använde spåret till vänster som vanligt åkspår och inte omkörningspår.


Men vilken skön känsla att komma i mål.

Lite längre fram i startleden och lite mer flyt vid starten så blir det riktigt bra.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Haddock][quote=BSOBY]Et hett tips är att hyra en bobil så att man kan bo 100 meter från startfältet. Vi gjorde detta för andra året i rad, mycket bekvämt och man slipper stressa på morgonen.[/quote]
Haha, detta har vissa likheter med konsertbiljetter där man tältar en vecka i förväg för att vara först. Kanske man skulle slå upp ett litet enmanstält där och sen ha det som basträningsläger ;)[/quote]
Jag föredrar nog en husbil med +25 grader där man kann koka sin pasta og ladda inför loppet. Men gillar du tält är det säkert ok, men kom i håg att ta med en skön sovsäck;) Annars kann det bli lite kallt...
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Skr][quote=BSOBY]Et hett tips är att hyra en bobil så att man kan bo 100 meter från startfältet. Vi gjorde detta för andra året i rad, mycket bekvämt och man slipper stressa på morgonen.[/quote]
Vi har funderat på det. Är det alltså fritt fram att ställa upp en husbil på parkeringen? Eller skall man inte be om lov?[/quote]
Bara att parkera. Det finns gott om utrymme. Vi brukar komma ca. kl 15.00 på lördagen. Tids nok för att ha gott om tid för vallning och testing av skidor och sen slappna av inför loppet. Ingen stress på morgonen häller.
Link to comment
Share on other sites

Hej,
Efter en lyckad försäsong där jag lyckats seeda mig till led3 hade jag förhoppningar om att kunna förbättra min fd bästa tid 7:16, men när man vakna och insåg att det snöat 2dm reviderade jag mig från att försöka köra för nytt personligt till att ta det med ro och försöka klara loppet. Men när starten går och man har nummerlapp på magen blir det sällan som man tänkt. kände mig stark hela loppet och gick på i ett högt jämnt tempo hela loppet, skidorna gick sådär men det verkar inte ha spelat någon roll. pers med 72min. jag är så glad! /J
Link to comment
Share on other sites

[quote name=BSOBY][quote=Skr][quote=BSOBY]Et hett tips är att hyra en bobil så att man kan bo 100 meter från startfältet. Vi gjorde detta för andra året i rad, mycket bekvämt och man slipper stressa på morgonen.[/quote]
Vi har funderat på det. Är det alltså fritt fram att ställa upp en husbil på parkeringen? Eller skall man inte be om lov?[/quote]
Bara att parkera. Det finns gott om utrymme. Vi brukar komma ca. kl 15.00 på lördagen. Tids nok för att ha gott om tid för vallning och testing av skidor och sen slappna av inför loppet. Ingen stress på morgonen häller.[/quote]
Fast efter att du tipsat här så kommer det väl 15000 husbilar nästa år... ;-).
Link to comment
Share on other sites

Tränade mer än nånsin, över 70 mil med god kvalitet. hoppade bara över 3-4 pass som jag hade planerat. Åkte från 6:e startled för 2 år sedan, körde då in på 6.15. Satsade på medalj. 40 sek från 3:e strtled, men 4:e fick gå. Svårt att äta dan innan och på morgonen, trodde jag var nervös. Kom kl 05.50, knökfullt, men fick änd bra plats i sl 4. Straten går, missar dricka i smågan, tappar ut min medhavda flaska. Dricker och äter i nästa kontroll får tillbaka lite krafter. Börjar kräkas. 1 gåpng, 2ggr, men kör på, kräks ölite i farten. Sen kommer diarren. 1 gång, 2 ggr. Sista gången hinner jag ej stanna. katastrof!!! FÅr bryta. Sedan dess feber och magsjuk. Hel-te!!!!

Nsäta år, då jävlar!
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...