Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

träningsupplägg inför VL 2011


roddaren

Recommended Posts

Hej,

Skulle behöva lite tips på träningsupplägg inför VL 2011.

Under sommarhalvåret:

1) vill bli stakstarkare och förbättra staktekniken

2) vill förbättra diagonaltekninken - just nu svårt att åka energisnålt...

Placering under 2000 i år - måla att vara under 1000 år 2011...

 

Är rodd en effektiv träning för framtida skidframgångar?

 

Är det bra att träna diagonalåkning med rullskidor? Det finns de som hävdar att man kan lära in fel med rullskidor då fästet alltid är perfekt...

 

Vilka specifika stryketräningsövningar gället för ökad stakstyrka?

 

Är stavgång bara till för hjärta/lunga eller finputsar man sin teknik åxå?

Link to comment
Share on other sites

Kan inte komma år din länk eerlng, serverfel...

jag tycker denna video för övrigt är ganska intressant :

Får nog bli fokus på överkroppen somma/höst - kajak är nog ett väldigt bra alternativ.

Finns en del aktiva kajakpaddlare som placerar sig högt i resultat listan...

Slog bla följe med Sofia Paldanius under årets VL;)

Link to comment
Share on other sites

Inspirerande artikel. Ska ro som en furie vår/sommar/höst. Intressant (initierat!) resonemang kring stakteknik. Först denna vinter som jag känner att det går bättre med stakningen - just det där med att hänga kroppsvikten på stavarna och ytnyttja knä höft rygg - för att sedan räta på sig snabbt igen och "hänga" på stavarna mao unvika "fällknivsvarianten".

Funderar på om man skulle hitta ett sätt att simulera "crunchen" som komplement till rodden. Kankse hänga i två hantag som och sedan "cruncha" ihop hela kroppen nästan som en stak "crunch"... en variant på chins så att säga...

Link to comment
Share on other sites

Funderar på om man skulle hitta ett sätt att simulera "crunchen" som komplement till rodden. Kankse hänga i två hantag som och sedan "cruncha" ihop hela kroppen nästan som en stak "crunch"... en variant på chins så att säga...

Jag har kört en del av det övningen som jag tror att du menar:

 

Hänga i armarna i en chins-bar och sedan häva upp hela kroppen tills tårna nuddar stången (uppe vid händerna alltså).

Jag kallar övningen "hängande fällknivar" men det verkar inte vara ett etablerat begrepp.

Tar i alla fall mycket bra på mage/lats/bröst.

Denna vinter har det blivit mer maghjul, som också är en mycket allround övning.

 

Att säga att man "hänger" på stavarana tenderar ju till att väcka associationer till högledsåkare som väntar vid vägövergången, men i princip är det ju det som stakning går ut på. D.v.s. att att man måste vara stark i bröst, lats och övrig muskulatur runt axlarna så att man orkar låsa stavhandtagen i en position framför axlarna. Sedan sker den egentliga framdrivningen mha kroppsvikten och magmusklerna.

Link to comment
Share on other sites

Då jag väger en del har jag alltid haft svårt att göra chins. Varje år bestämmer jag mig för att förbättra den relativa styrkan/förmågan att lyfta min egen kroppsvikt. Jag antar att det styrkemåttet är bra att uppnå - givet din omnämda stakteknik.

Såg ett inslag från landslaget - där hävde man sig upp lite på samma sätt som du beskriver, fast med hantag på chinsbaren som var parallella med tänkt gångriktning (90 grader mot traditionella chins handtag). Det känns som om det ligger ligger ännu lite närmare en "stak simulering".

Det är väl t o m så att man skulle vilja hänga med armarna böjda ca: 90 grader för att sedan "cruncha" kroppen. Ännu ett steg närmare.

För att sedan gradvis öka styrkan (e.g. variera mellan många rep. samt maxvikt rep.) skulle man kunna spänna fast vikter kring anklar eller liknande.

Det skull sätta lite krydda på den annars traditionella chinsövningen som jag tycker är sååå jobbigt....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Jag tänker piska roddmaskinen på Friskis en hel del framöver men även köra crosstrainer som jag tror fått en;"fet hemmafru framför Glamour träningsredskapsstämpel" men om man lutar sig lite framåt ,går upp på tå,drar handtagen bakåt så kan man nästan ,nästan känna att man dansar uppför Lundbäcksbackarna i vänstra omkörningsspåret:)
Link to comment
Share on other sites

Gissar att denna övning med kombinerat med crunch är bra grund för stakningen.

http://www.styrkeprogrammet.se/ovningsarkiv/587

Den där övningen såg riktigt bra ut' date=' undra vart man kan få tag på en sån stång?[/quote']

Den här tycker jag fungerar bra för hemmaträning:

 

http://www.skipsport.se/bild.php?fn=3a53a85d4f338ffcc190b21e88acbe7d.jpg&s=300x300&r=0

 

 

http://www.skipsport.se/hemma/3_33_57_d%F6rrtrapets%20-%20multi.html

Link to comment
Share on other sites

Rodd är ju uppenbarligen det bästa träningredskapet...:

 

http://www.motion.se/pub_docs/files/AktivTraningRodd.pdf

 

Det märkliga är att concept2 (roddmaskinens Rolls-Royce) nästan alltid är ledig på gymmet till skillnad från löpband, crosstrainer, cyklar...

 

ngn som provat concept2:ans skiergomenter?

http://www.rbsportline.se/se/art/concept-2-skierg-golvmodellfristaende.php

 

Det bästa vore en kombination..;) med några enkla handgrepp variera mellan rodd och ski ergometer... det vore nått....

Link to comment
Share on other sites

Rodd är ju uppenbarligen det bästa träningredskapet...:

Det beror väl helt på vad man vill uppnå med träningen.

 

Det bästa vore en kombination..;) med några enkla handgrepp variera mellan rodd och ski ergometer... det vore nått....

Beror väl fortfarande på vad man vill uppnå, om man vill bli starkare på att staka på skidor finns det ju annars ett välbeprövat träningsredskap, rullisar (även kallat rullskidor i vissa kretsar).

Link to comment
Share on other sites

Roddaren, här har du en tråd där du kan fylla i dina resultat på Concept2:

http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=2513

 

Det märkliga är att concept2 (roddmaskinens Rolls-Royce) nästan alltid är ledig på gymmet till skillnad från löpband, crosstrainer, cyklar...

Det är väl inte många som vill ta i och slita så som det krävs på en roddmaskin.

Går ju att "tjejträna" (hej Gudrun) mer på dessa andra apparater.

 

ngn som provat concept2:ans skiergomenter?

Jo, den fungerar bra tycker jag.

Fast man behöver nog ha en TV framför om man ska orka stå någon längre stund. Perfekt med ett cykellopp på Eurosport.

På det lokala gymmet har de monterat den mot väggen, ingen höjdare att stå och glana i en betongvägg. :(

Bättre då att ha den riktad mot Crosstrainrarna så man kan studera lite anatomi. ;)

 

Men är kanske lätt att över tid tröttna på en sådan.

Här är en tråd om SkiErg:

http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=4088

 

Beror väl fortfarande på vad man vill uppnå, om man vill bli starkare på att staka på skidor finns det ju annars ett välbeprövat träningsredskap, rullisar (även kallat rullskidor i vissa kretsar).

Är ju inte alltid så skoj att stå i regnet och staka på rullskidorna.

Link to comment
Share on other sites

Är ju inte alltid så skoj att stå i regnet och staka på rullskidorna.

Då kan du ju skaffa dig ett lite bredare löpband/rullskidband i så fall. Lär väl inte vara så mycket dyrare än de andra produkterna som diskuteras här. (kanske billigare?)

Om man däremot vill bli bra på att ro, eller få rejäl belastning på syreupptag så är det nog få träningsformer som är effektivare.

Dock tycker jag personligen det är roligare att vara ute och staka på rullskidorna än att sitta inne på roddmaskinen fastän det regnar. Det skulle vara om man har den framför tv:n och kan dra på nån bra film som jag kanske skulle föredra det vid det allra värsta tänkbara vädret möjligen. :)

Men den sk stakergometern har jag svårt att förstå mig på.

Link to comment
Share on other sites

Sedan så beror det väl kanske på om man har tillgång till bra rullskidvägar och hur långt man måste åka för att komma dit.

 

Är ju inte så skoj att åka med bil ett par-tre mil för att åka på en hålig och sprickfärdig oljegrusväg där lastbilarna skvätter ner dig jämfört med att gå utanför husknuten och åka på den släta och fina cykelbanan som stryker förbi utanför garageinfarten.

 

 

Just det, jag får rekommendera kajak!

Trevligare träningsform är svårt att hitta.

Link to comment
Share on other sites

Har ingen "färsk" 4 min test i rockärmen, endast 10.000 meters träningtider... (ca:36-37 min). Ska genast prova....

Undrar vad omräkningsfaktorn är mellan rodd och skierg.

Ex.vis 2 min/500m == 2:20 min/500m på skierg..?

Gissar att benens bortfall gör att tiderna blir något sämre.

 

Visst är det meckigare att komma till med rullisarna. väder, bra träningsrundor (trafik, underlag, kupering gör det svårt att hitta bra sträckor i närområdet).

En fundering: kör ni med nr2 eller nr3? funderar på att gå över till nr3... få lite motstånd.

Rullisar kan annars tillåta "tjejträning" som någon så väl uttryckte det tidigare;)

 

Kajak? Hear hear! Det är helt enkelt nirvana. Väntar ivrigt på islossningen....

tänkte plannera in ett megapass i sommar. Södertörn runt så fort som möjligt.

Någon som känner sig manad att haka på? ca:18 mil..

Link to comment
Share on other sites

Undrar vad omräkningsfaktorn är mellan rodd och skierg.

Ex.vis 2 min/500m == 2:20 min/500m på skierg..?

Gissar att benens bortfall gör att tiderna blir något sämre.

Här är ett citat från http://www.skierg.com

How do you expect SkiErg scores to compare with rowing erg scores?

To date, SkiErg times are not as fast as rowing erg times. This is probably because of the vertical movement of skiing as opposed to the horizontal motion of rowing. With the SkiErg you do quite a bit of work against gravity as well as spinning the fan/flywheel. Also, the stroke rate (cadence) is generally higher for skiing than for rowing. We anticipate that a good elite time for 2k on the SkiErg will be just under 7:00 for men and under 8:00 for women. For rowing, the best 2k times are under 6:00 for men and under 7:00 for women. So far we haven't seen any skiers under 7:00/8:00 although some are close.

Link to comment
Share on other sites

Visst är det meckigare att komma till med rullisarna. väder, bra träningsrundor (trafik, underlag, kupering gör det svårt att hitta bra sträckor i närområdet).

Bor du i Stockholm finns det hur mycket bra rundor som helst. Innerstad: Riddarfjärden runt, medsols varv rekommenderas mtp Västerbron. Vallentuna, Täby, Södertörn, Nacka/Värmdö: miltals av rullskidemil Ekerö: Bäst

 

Backar (nerför :) ) är sällan eller aldrig ett problem mer än i början. Underlag knappast heller. Jag åker gärna på grusvägar då stavarna får bättre fäste och motståndet är högre. Bra för balansen. Trafik är, precis som för alla andra trafikanter utom bilister, alltid ett problem. Dock mindre för rullskideåkare än för tex cyklister. Bilisterna verkar vilja hålla ett lite större avstånd till medtrafikanter med långa och vassa stavar i händerna...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...