Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Startled till nästa års vasalopp


Tobbe Ö

Recommended Posts

Om jag har fattat det hela rätt så går man endast efter placering för att se vilket startled jag kommer hamna i till nästa år (om jag inte seedar mig), är detta korrekt?

Ex vis i år så kom jag på plats 6754 och enligt vasaloppets seedningstabeller så gäller plats 6800 för att stå i led 7. Detta borde alltså innebära att jag får starta i led 7 nästa år trots den "ruttna" tiden 8:23 eller???

Sen undrar jag även hur man gör motsvarande fast för damer??? En kompis åkte på ca 9:10 och hamnade strax under plats 500 av damerna, var får hon starta nästa år om hon inte seedar sig!?!?!?!?
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Tobbe Ö]Sen undrar jag även hur man gör motsvarande fast för damer??? En kompis åkte på ca 9:10 och hamnade strax under plats 500 av damerna, var får hon starta nästa år om hon inte seedar sig!?!?!?!?[/quote]
Du får lägga ihop både herrar och damer för att få fram placeringen som gäller för seedning.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=kayaker][quote=Tobbe Ö]Sen undrar jag även hur man gör motsvarande fast för damer??? En kompis åkte på ca 9:10 och hamnade strax under plats 500 av damerna, var får hon starta nästa år om hon inte seedar sig!?!?!?!?[/quote]
Du får lägga ihop både herrar och damer för att få fram placeringen som gäller för seedning.[/quote]
Ajaj, då kommer jag alltså att torska led 7 pga att jag fick stryk av ca 300 damer då?
Link to comment
Share on other sites

[quote name=HW]Fast placeringen man får, vilket verkar stämma med den man ser på räknaren efter målgång, är väl inklusive damer? Definitivt den efter mål.[/quote]
För min egen del så var räknaren som man såg vid målet högre än den placering som står på min åkprofil...
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Tobbe Ö][quote=HW]Fast placeringen man får, vilket verkar stämma med den man ser på räknaren efter målgång, är väl inklusive damer? Definitivt den efter mål.[/quote]
För min egen del så var räknaren som man såg vid målet högre än den placering som står på min åkprofil...[/quote]
När jag tänker efter så var det nog så för mig också. Blev 4800 men räknaren stod någonstans på 4900 när jag tittade på den. Fast det låter ju ganska lite med vara 100-150 damer före.
Nåja, om du kommer ihåg vad den stod på så kan du kanske gå efter det?
Link to comment
Share on other sites

Hur länge kan man leva på gamla meriter? Åkte Vasaloppet förra året, ville ha ett mål med min träning, och det gick bra. Hamnade runt 2500. Sa då att jag inte kommer åka igen, men man är inte sämre än att man kan ändra sig.
Har nu anmält mig igen. Hade jag varit med i år hade jag hamnat i led 4. Hur är det med nästa års lopp? Är jag tillbaka i led 10 eller ramlar jag bak 1 led till led 5 eller ligger man kvar i samma led två år?
Finns det någon som vet?
Link to comment
Share on other sites

Är det ngn som vet när seedningslistorna för vl 2007 blir klara? Tänkte åka vl istället för ös nästa år och man är nyfiken på var man får starta innan man anmäler sig.Tänkte jag skulle försöka komma ner i 4:e led men enligt seedningstabellerna inför vl i år så missade jag 4:e led med 3 min(5.33). Tiden på ös 2006 är den lika mycket värd 2007?Åkte även ös 2005 på 3 min över 4:e led (6.08). (Kanske min förbannelse):/
Link to comment
Share on other sites

[quote name=patrik]Tänkte jag skulle försöka komma ner i 4:e led men enligt seedningstabellerna inför vl i år så missade jag 4:e led med 3 min(5.33). Tiden på ös 2006 är den lika mycket värd 2007?Åkte även ös 2005 på 3 min över 4:e led (6.08). (Kanske min förbannelse):/[/quote]
Du kanske hör till led 5 ;-) Inget fel med det. Ett bra led.

Dessutom inspiration att köra seedningsloppen nästa år...
Link to comment
Share on other sites

Jag fick inget riktigt svar på min fråga på den här tråden förut.
Här kommer den igen.
Tiden på ös 2006 finns med i seedningstabellerna för vl 2006.
Men brukar seedningstabellerna ändras när det gäller seedning till vl 2007?
Som det var i år skulle jag fått starta i 5:e led ,innebär det att jag får starta i 5:e led i vl 2007 också?
Link to comment
Share on other sites

ok, då hade jag fel. har dock för mig att det står"alla skidlopp över 40 km i klassisk stil från senaste vasaloppet. Förmodligen gör dom ett undantag för ös vilket jag tycker är fel eftersom det är svårt för en sån som mig som bor 100 mil bort att seeda mig i det loppet. Men, desto bättre för dig!! Är det så att det gäller som seedningslopp inför 07 så vore det ju skumt om dom ändrade seedningsgränserna!
Link to comment
Share on other sites

Öppetspår gäller som seednign till nästa års vasalopp. Det är väl bara tiderna som kommer justeras lite då öppetspår gick i racerföre medans VL gick låååångsamt.
Kan tänka mig att en tid på mellan 5:15 och 5:45 räcker till 4:e led. På ett ungefär si så där.
Link to comment
Share on other sites

Jag tror att antingen så behåller dom tiderna som dom är till nästa år.
Eller så åker man tillbaka ett led dvs den tid som räckte till 5:e led innevarande
blir automatiskt 6:e led nästkommande. Eftersom den tiden är ett år gammal.
Men jag är osäker det var därför jag undrade ,egentligen spelar det ingen roll eftersom jag ska åka i alla fall men det är alltid kul att veta.
Link to comment
Share on other sites

Jag tror fortfarande att tiderna för ÖS 2006 som gällde till VL 2006 gäller även för VL 2007. Men det är väl bara att höra av sig till VL-kansliet och fråga om man är intresserad. Tiderna som gällde var
Öppet Spår - 4.35 4.50 5.05 5.30 6.00 6.30 7.00 7.45 8.30
dvs ingen tid till elitled 4.35 till led 1 osv.

Längst ner på åretsw seedningslista.
[url]http://www.vasaloppet.se/wps/VasaCMS/FardigformatteradeFiler/se/seedning_tabell_1.htm[/url]
Link to comment
Share on other sites

Det som gäller till VL-07 är väl att seedning som från ÖS-06 blir ett led sämre till VL-07.
Altså åkte man ÖS i år och det gav led 4 till VL-06 så ger det väl led 5 till VL-07. Svårate än så är det väl inte eller har jag fel? Så har det väl iallfall alltid fungerat tidigare år.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Skåningen]Det som gäller till VL-07 är väl att seedning som från ÖS-06 blir ett led sämre till VL-07.
Altså åkte man ÖS i år och det gav led 4 till VL-06 så ger det väl led 5 till VL-07. Svårate än så är det väl inte eller har jag fel? Så har det väl iallfall alltid fungerat tidigare år.[/quote]
Egentligen är jag inte intresserad av frågan, men jag tror du har fel. Står man över VL ett år så halkar man ner ett led. Men jag tror inte man gör det från ÖS 2006 till VL 2007. Det är ju nämligen rätt få som dubblerar samma år bara för att seeda upp sig. Men för den som vill veta är det väl bara att lyfta luren eller maila till VL-kansliet...
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Dunderklumpen][quote=Skåningen]Det som gäller till VL-07 är väl att seedning som från ÖS-06 blir ett led sämre till VL-07.
Altså åkte man ÖS i år och det gav led 4 till VL-06 så ger det väl led 5 till VL-07. Svårate än så är det väl inte eller har jag fel? Så har det väl iallfall alltid fungerat tidigare år.[/quote]
Egentligen är jag inte intresserad av frågan, men jag tror du har fel. Står man över VL ett år så halkar man ner ett led. Men jag tror inte man gör det från ÖS 2006 till VL 2007. Det är ju nämligen rätt få som dubblerar samma år bara för att seeda upp sig. Men för den som vill veta är det väl bara att lyfta luren eller maila till VL-kansliet...[/quote]
Jag har själv dubblerat tidigare år och då var det så iallafall. Men du har så rätt så, fråga Vasaloppet för den som är intresserad så får man ju alltid rätt svar.....oftas iallfall.
Link to comment
Share on other sites

Jag har dubblerat två år i rad och och visst gäller öppet spår tiden som seedning för vasaloppet året efter utan någon form av nergradering. Faktum är att de korrigerade tiden något under hösten. 5.30 i öppet spår 2005 var gränsen för startled tre för vasaloppet veckan efter, och när jag kollade i höstas hade de korrigerat det så att 5.33 räckte till 3:e led i år. Hoppas de gör likadant i höst då jag nu hade 4.53 på ÖS och gränsen till startled 2 till vasaloppet var 4.50...
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...