Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppet 2011 - Var ska man bo?


Vasa

Recommended Posts

Jag hade helst bott i Sälen eller dess närhet men det verkar lite smådyrt.

Och vill helst ha egen toalett osv.

Har kollat lite (Skistar och någon privat stuguthyrare) och de vill helst hyra ut två nätter och det landar på 5-6 tusen kronor vad det verkar.

 

Finns det några tips?

Blir nog ensam från min klubb att åka Vasaloppet så den vägen är lite småsvår...

 

Det blev visst många helst. :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 52
  • Created
  • Last Reply
hyr husbil och bo vid starten

Jag har faktiskt funderat på det.

 

Men hur fungerar det med dels avloppet vid minusgrader och dels att vara utan "landström" i en husbil?

 

Är det på den norra parkeringen vid första backen som man får stå i sådana fall?

För de tillåter väl inte camping på den ordinarie parkeringen?

Link to comment
Share on other sites

hyr husbil och bo vid starten

Jag har faktiskt funderat på det.

 

Men hur fungerar det med dels avloppet vid minusgrader och dels att vara utan "landström" i en husbil?

 

Är det på den norra parkeringen vid första backen som man får stå i sådana fall?

För de tillåter väl inte camping på den ordinarie parkeringen?

Du klarar säkert minst 2-3 dgr på batteriet och hur avloppet fungerar vid minusgrader är olika på olika märken. Många ser till att vara lite försiktiga och minimerar avloppsresterna och går iväg med det på en gång istället för att spola ned det i tanken/påsen. Husbilar kanske rent generellt har bättre system än på husvagnar som jag är mest van vid.

Angående Sälen/Mora så ser jag personligen att jag slipper åka tillbaka efter målgång och bor då i Mora istället. Tycker bussarna fungerar så bra, det har iaf gjort det för mig men det verkar inte ha gjort det under årets Vasalopp!?

Annars så brukar det nog finnas lite privat boende där du kan hyra in dig i ngt rum, det brukar alltid vara trevligt folk och du får nyttja spisen och toaletter i priset förstås.

Link to comment
Share on other sites

Då det är lågsäsong för husbilar så går dom att hyra ganska billigt. Själva hyrde vi en för 2500:- över Vasaloppshelgen. Då det gäller toa så använde vi oss av startområdets bajamajjor ända till startdagen för att inte fylla wc-tanken.

 

Vi hade aldrig några problem med att någon ville köra bort oss fastän vi stod på bilparkeringen. Hade det skett så hade vi hamnat på en husbilscamping några hundra meter bortanför Stadiumtältet. Det hade fungerat lika bra det.

 

Tycker det fungerade bra med en husbil. Hade dessutom turen att dela bilen med tre stycken som hade erfarenhet av att bo i husbil på vintern. Nästa år blir det en ny husbil alt. husvagn.

Link to comment
Share on other sites

Har oxå provat husbilsvarianten. Funkar bra, men det förutsätter att du har en förare med dig så att du slipper åka buss tillbaka till Sälen. Eller så kan man skida tillbaka,men då får man väl se till att man har en pannlampa.

Perfekt att komma sist då, man får pannlampan gratis och det är bara att vända direkt efter målgång utan att behöva bli kall när man väntar på att spåret ska vara tomt.

Link to comment
Share on other sites

Har oxå provat husbilsvarianten. Funkar bra, men det förutsätter att du har en förare med dig så att du slipper åka buss tillbaka till Sälen. Eller så kan man skida tillbaka,men då får man väl se till att man har en pannlampa.

Vad är det för probelm att åka buss tillbaka till Sälen? Jag har bott i husbil de två sista åren och åkt buss tillbaka. Husbilen står ju kvar på parkeringen och är varm och skön när man kommer tillbaka. Det är inga problem med varken värme, wc eller avlopp, bara husbilen är fräsch, har bra batterier och är gjord för vinterbruk.

Link to comment
Share on other sites

Inga problem med själva bussresan. Problemet är väl snarare, som jag ser det, tiden. Tror att rätt många av oss ska upp och jobba dagen efter, eller? Fast ni andra kanske är så fiffiga att ni tar en ledig dag. (ärligt talat gjorde även jag det i år).
Link to comment
Share on other sites

Jag hade helst bott i Sälen eller dess närhet men det verkar lite smådyrt.

Och vill helst ha egen toalett osv.

Har kollat lite (Skistar och någon privat stuguthyrare) och de vill helst hyra ut två nätter och det landar på 5-6 tusen kronor vad det verkar.

 

Finns det några tips?

Blir nog ensam från min klubb att åka Vasaloppet så den vägen är lite småsvår...

 

Det blev visst många helst. :)

Ring mig!

Link to comment
Share on other sites

Inga problem med själva bussresan. Problemet är väl snarare, som jag ser det, tiden. Tror att rätt många av oss ska upp och jobba dagen efter, eller? Fast ni andra kanske är så fiffiga att ni tar en ledig dag. (ärligt talat gjorde även jag det i år).

Tiden blir väl densamma oavsett om man har en husbil eller vanlig bil stående i Sälen? Jag har varit tillbaka i Sälen mellan 17-18 och har sedan ca 3 timmar att köra. Hemma vid 21 och på jobbet dagen efter. Bussresan till Sälen tar ca 1,5t.

Hade även husvagn stånde vid Transtrands kursgård ett år. Där finns platser med eluttag att hyra.

Link to comment
Share on other sites

Ja du TT. Jag är nog lite enkelriktad eftersom i min värld åker man hem med bilen från Mora. Har nu insett att alla inte gör så och det kanske får mig att tänka om till kommande år. Nästa år ska jag dock åka Skejvasans 45 kilometer och då bor jag hos svärmor i Älvdalen. En knapp mil till starten i Oxberg. Känns ganska lyxigt.
Link to comment
Share on other sites

Den här tråden gör mig lite oroad. Efter årets debackel med trafikkaos och missade starter så sätts kreativiteten igång för att på egen hand lösa detta till nästa år. Resultatet lär bli en avsevärt ökad mängd husbilar på parkeringen, som skulle svälja bilar och bussar, vilket nu alltså inte går. Istället kommer dessa fordon att irra runt och leta parkering, vilket knappast lär gynna trafiksituationen.

 

Istället förespråkar jag att arrangörerna sätter in fler bussar (från Mora och andra upptagningsområden/satelitparkeringar) och begränsar de privata lösningarna. Det funkar helt enkelt inte med 15.000 separata lösningar... Då kan man bo där det passar och ändå vara försäkrad om att komma till start i tid.

Link to comment
Share on other sites

Tror inte att det var brist på parkeringsplatser som orsakade årets bekymmer? Bussarna brukar väl ofta bara stanna till på vägen och släppa av folk för den delen. Väldigt lite trafik blir det om alla väljer att komma redan på lördagen och sova på parkeringen... ;)
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 months later...

Hyr ni husbilar privat eller från firma ?! Det verkar vara ett intressant ! Va ingen höjdare att hoppa på bussen på morgonen i mora och löpa som en tok sista kilometern till starten och komma in i ett startled längre bak!

 

Hur gör ni med vallningen om ni har husbil ?!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...