Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppet 2011 - Var ska man bo?


Vasa

Recommended Posts

Hallå tar upp min fråga igen! Hur brukar ni göra med husbil!? Hyr ni från firma eller privat!?

 

Och hur gör ni med vallning !? Vallar ni utomhus!? Tänkte både glid och fäste!

 

Börjar bli lite stressad för boende redan :D Vill nog helst inte bo i Mora igen i alla fall! Lägga ut skidorna och sen gå hem och äta en rejäl pasta/kyckling sallad måste ju va de ultimata!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 52
  • Created
  • Last Reply

Husbil är överlägset, jag bodde så i vintras. Helt optimalt!

Slippa sitta och svettas på bussen från Mora till Sälen. Ta en rejäl frukost innan start, istället för mitt i natten i mora.

Man får köa en stund för att lägga ut skidorna, men sen kan man gå tillbaka till husbilen en stund innan start.

Link to comment
Share on other sites

Man får köa en stund för att lägga ut skidorna, men sen kan man gå tillbaka till husbilen en stund innan start.

Underskatta inte köerna till fållan. Men har ni husbil på plats så kan ni börja köa nån halvtimme/timme innan fållorna öppnar. Mycke den dagen handler om att (slippa) köa

Link to comment
Share on other sites

Provade husbilsvarianten 2007. Tror jag betalade 3000 för vasaloppshelgen. Vi hade bilen parkerad vid idrottsplaten ovanför startplatsen i Berga by. Den största anledningen till att vi hyrde var att komma långt fram i startledet. Facit gav att det blev en lite mer avslappnad uppladdning eftersom man redan var på plats. Dock saknade jag lite av stämningen i Mora. Att komma långt fram i ledet missade jag trots allt. Gick ner till fållan för att ställa ut skidorna c:a en halvtimme innan den öppnade och möttes av en enorm kö. Där fick jag stå en bra stund så den planerade frukoststunden i lugn och ro blev det inte mycket av. Dessutom hamnade mina skidor ändå i mitten av ledet. Det hade nästan varit bättre att sova en stund till och gått ner och lagt skidorna på plats en stund innan start. "Tjänade" kanske 75 meter på att stå en dryg halvtimme i kö.
Link to comment
Share on other sites

till Globe, du får väl knalla in på Kurts Husvagnar, han har ju massor av husbilar. Fråga vad det kostar att hyra en husbil en helg!

 

Jag och en polare till hakar på att dela kostnaden.

Lite offtopic men är det Kanon-Kurt ni pratar om? :D

Link to comment
Share on other sites

till Globe, du får väl knalla in på Kurts Husvagnar, han har ju massor av husbilar. Fråga vad det kostar att hyra en husbil en helg!

 

Jag och en polare till hakar på att dela kostnaden.

Har redan pratat med dom och de hyr inte ut husbilar längre ! Typiskt ! Men de finns fler lösningar! Ja men dåså är vi 3 st blir de ju inte mycket stålar alls! ;)

Link to comment
Share on other sites

till Globe' date=' du får väl knalla in på Kurts Husvagnar, han har ju massor av husbilar. Fråga vad det kostar att hyra en husbil en helg!

 

Jag och en polare till hakar på att dela kostnaden.[/quote']

Lite offtopic men är det Kanon-Kurt ni pratar om? :D

Klart vi pratar om Kanon-Kurt! Jag bor bara 1 kilometer ifrån hans affär :D Fast om han nu är så kanon de vet jag inte !

Link to comment
Share on other sites

till Globe' date=' du får väl knalla in på Kurts Husvagnar, han har ju massor av husbilar. Fråga vad det kostar att hyra en husbil en helg!

 

Jag och en polare till hakar på att dela kostnaden.[/quote']

Har redan pratat med dom och de hyr inte ut husbilar längre ! Typiskt ! Men de finns fler lösningar! Ja men dåså är vi 3 st blir de ju inte mycket stålar alls! ;)

Det finns 50 sovplatser 200m från starten om man startar i de främre leden på skön madrass och kudde, med vallabod och Janne Ottosson kan man fråga om råd eller lämna till om man vill i samma hus, bättre blir det inte!

Link to comment
Share on other sites

till Globe' date=' du får väl knalla in på Kurts Husvagnar, han har ju massor av husbilar. Fråga vad det kostar att hyra en husbil en helg!

 

Jag och en polare till hakar på att dela kostnaden.[/quote']

Har redan pratat med dom och de hyr inte ut husbilar längre ! Typiskt ! Men de finns fler lösningar! Ja men dåså är vi 3 st blir de ju inte mycket stålar alls! ;)

Det finns 50 sovplatser 200m från starten om man startar i de främre leden på skön madrass och kudde, med vallabod och Janne Ottosson kan man fråga om råd eller lämna till om man vill i samma hus, bättre blir det inte!

Vadå är det "allrum" som man delar med andra!? Hur länge brukar dessa platser vara lediga?

Link to comment
Share on other sites

Har redan pratat med dom och de hyr inte ut husbilar längre ! Typiskt ! Men de finns fler lösningar! Ja men dåså är vi 3 st blir de ju inte mycket stålar alls! ;)

Det finns 50 sovplatser 200m från starten om man startar i de främre leden på skön madrass och kudde' date=' med vallabod och Janne Ottosson kan man fråga om råd eller lämna till om man vill i samma hus, bättre blir det inte![/quote']

Vadå är det "allrum" som man delar med andra!? Hur länge brukar dessa platser vara lediga?

Stor villa på kanske 200kvm. Olika rum. I första hand går platerna till dom som har bott där förut och är anmälda till V-loppet, denna förfrågan gick ut nu, sedan så går resten till dom som är med i Hammarby IF och är anmälda till V-loppet. Så det är bara gå med i Hammarby IF (jag är iofs själv inte med där, men bott där i 4-5 år så han vet vem jag är).

Link to comment
Share on other sites

Har funderat på att tälta vid starten. Är det nån som prövat det, eller har tips om var folk brukar göra det?

Trots en av de tidigare bussarna från Mora i år, blev det akut stress. Jag och min kompis hann inte fika och käka litet som vi planerat. Hann knappt in i fållan innan starten och blev därför "instängd" mot staketet. Ingen höjdare precis. ;)

Link to comment
Share on other sites

Har funderat på att tälta vid starten. Är det nån som prövat det, eller har tips om var folk brukar göra det?

Trots en av de tidigare bussarna från Mora i år, blev det akut stress. Jag och min kompis hann inte fika och käka litet som vi planerat. Hann knappt in i fållan innan starten och blev därför "instängd" mot staketet. Ingen höjdare precis. ;)

Såg själv 2-3 tält på årets VL. Det var -20 grader kvällen innan starten men det var inget som bekymrade camparna, -tuffingar!

Det är väl fritt att slå upp tältet var som helst på parkeringen. Lämpligen gör man det på något strategiskt ställe bakom ett träd eller i skydd av en bil så att man inte blir påkörd under natten.

Var på en föreläsning med Rune Larsson i våras och han föredrog att sova under bar himmel om han tog sig en längre skidtur, (slipper kondens på tältduken).

Link to comment
Share on other sites

Hahaha, kul "MrT". Är det ödet eller slumpen ??? Rune "Löparlarsson" Larsson låg i samma grupp som jag när vi gjorde vår GU (grundutb.) vid FJS i Karlsborg 1976/1977. Han fick sitt "nickname" av oss andra som var tämligen ordinära i terrängspåret. :cool:
Link to comment
Share on other sites

Stor villa på kanske 200kvm. Olika rum. I första hand går platerna till dom som har bott där förut och är anmälda till V-loppet, denna förfrågan gick ut nu, sedan så går resten till dom som är med i Hammarby IF och är anmälda till V-loppet. Så det är bara gå med i Hammarby IF (jag är iofs själv inte med där, men bott där i 4-5 år så han vet vem jag är).

Undrar om inte Bajen kommer lyckas få till en brakförlust även av detta arrangemang? Det brukar ju sluta så alltsomoftast...

 

 

OBS! Jag är Bajare och ja, jag är bitter OBS!

Link to comment
Share on other sites

Stor villa på kanske 200kvm. Olika rum. I första hand går platerna till dom som har bott där förut och är anmälda till V-loppet' date=' denna förfrågan gick ut nu, sedan så går resten till dom som är med i Hammarby IF och är anmälda till V-loppet. Så det är bara gå med i Hammarby IF (jag är iofs själv inte med där, men bott där i 4-5 år så han vet vem jag är).[/quote']

Undrar om inte Bajen kommer lyckas få till en brakförlust även av detta arrangemang? Det brukar ju sluta så alltsomoftast...

 

 

OBS! Jag är Bajare och ja, jag är bitter OBS!

Hade Hammarby stått som arrangör hade det säkert kort med brakförlust, nu är det i privat regi av en man med förkärlek för bajrare...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Att bo i Mora fungerar utmärkt. Då kommer man upp till Sälen med bussarna som fungerar utmärkt. När man väl är i mål i Mora slipper man åka för att hämta bilen i Sälen. Det finns massor av boende i både Mora och Sälen men det är visst redan 36 000 anmälda till de olika loppen så egen toalett???

Själv tänker jag för första gången hyra ut min fina gäststuga 9km utanför Mora. Då tar man bilen in till bussen, tar max 15 min och där finns angivna parkeringar.

I stugan har jag 6 bäddar, kök, dusch och toa.

Det bästa är ju om det är ett och samma gäng som hyr.

Skall bli spännande att kunna bidra nu när inget av mina barn skall åka i år.

Link to comment
Share on other sites

Det bästa är ju om man inte behöver sätta sig i något färdmedel på morgonen utan bara gå ner och lägga in skidorna i fållan...

Det är nog lite drömvarning på det om du inte hyr en husvagn/husbil. Prövade i år med Brittas stugor tvärs över vägen och Manflogården, men det är ju strykfullt flera år i förväg känns det som. Nu har vi, via Hemfjällsgården, lyckats hyra en stuga i Lindvallen. Det är å andra sidan dryga milen till Berga, fast nerför..! Nån som vet var bussarna från Sälenfjällen stannar på vägen ner till starten och när de går?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Jag åkte buss förra VL och då från Lindvallen. Blev upplockad utanför Volvo hallen. om jag kommer ihåg rätt var tiden satt till 06.15 men bussen var försenad en kvart. Klev ur bussen vid starten vid drygt 7. Fick tidtabell i starttältet. Kändes dock inte helt tillförlitligt mht risk för förseningar.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...