Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vart finns snön i Sverige?


amaekiz

Recommended Posts

På Hovfjället, norr om Torsby, är det färdigåkt i spåren för säsongen. Körde sista passet (och glidtesterna) i fredags. Snö finns det ca 1/2 m meter men spåren har inte körts sedan påsk och man börjar trampa igenom någon dm på sina ställen. Men blir det bara kallt på nätterna går det nog att åka på skaren ett tag till.

Det luktade svavel här häromdagen, kanske svavel under skidorna kan ge ett hett glid ;). Tvivlar dock på att vulkanaska i snön ger så bra glid, möjligtvis en ny struktur. Får testa vad som glider bäst på vulkanaska, det går ju bra att göra på sommaren. Kan vara bra att vara förberedd inför framtida askfall.

Snackade du med Ulvang om att ta bort masstarten, Lars-Erik?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 130
  • Created
  • Last Reply

I Ulricehamn körde vi en "sprinttävling" i "grabbgänget"i Lördags på konstsnöslingan. Ca 500m nyspårat för klassisk sprint, helt ok sånär som lite gruskänning i ett motlut, men va fan gjorde det ;)

Sex tvåmannalag som tappert intog godricka vid varvning och sen frenetiskt stakade runt banan, hur det gick behöver jag inte redovisa här, :D men skoj var det att få lite snökänning på de sydligare breddgraderna.

Senare följde bastu och grabbprat, detta borde man göra oftare......

Link to comment
Share on other sites

Här i trondheim är det fortfarande bra med snö i marka. 20 cm snö i helga och et par minus nu. Ska på tur med pulk om ett par timmar.

 

Åkte på ny vulcan snö i fredags. Tror aldrig jag haft så dårligt glid... En anledning var dock min helt misslyckade fäste vallning. Men fäste hade jag.

Link to comment
Share on other sites

Var ute och åkte igår vid Björkberget (vid Djurås). Gott om snö kvar på vissa partier. Skulle ha dragit upp ett spår, men får inte dit skotern pga att vägen dit är för dålig... Synd, vädret ska bli kyligt ialla fall fram till helgen, så det hade nog blivit bra i en vecka till.
Link to comment
Share on other sites

-Kom "hem" igår sent på kvällen.Tidig morgon,strålande sol,-9 grader,knallhård skare,ljuvligt!!!

-"skar-skate" i nästan 3 tim,upp genom fjällbjörkskogen,längs vita fjällsluttningar,"friåkning" när den är som bäst..!!!

-I morgon ska pimpelspö och lilla isborren med i ryggsäcken,för heldagsrunda med rörligt fiske och "naturlig" träning.

-Än är det långt till "barmarkens tid"...!

-VAR..!

- I västra Kirunafjällen..

Link to comment
Share on other sites

Åkte igen 21 km. i Ormbergsspåren igår kväll. Och igen var det kanonglid i det 0/+1 gradiga spåret. Rena rälsen och ändå fäste med lite Rossa i trampet.

Men, och här är jag förundrad, inte så många som är ute och åker när vi har vinterns snabbaste före (i varje fall tidigt på morgonen och sent på kvällen när de fryser på lite).

Var håller t.ex. ni alla på skidforum i Luleå till ?

Och inte har jag heller sett några reakrtioner på tråden "Ormbergetes vänner" där jag tycker vi skall engagera och göra Luleå till Sveriges skidmetropol nummer ett. Det finns goda förutsättningar.

Link to comment
Share on other sites

Jag var ute och körde skate igår vid 4 tiden i 7+=) Sög riktigt rejält men bra träning blev det. Jag var dock inte förvånad över att det gick tungt mitt på dagen. Blir det nån kall natt snart så ska jag upp och åka men om inte så lägger jag nog ner för säsongen fast kör man klassik så går det nog bättre! Det krävs ju liksom lite mer skare för skate;)

Men man ska ju passa på och sätta rekord tiderna nu;) Kanske lite för sent egentligen men blir det någon riktigt kall natt är det ju bara mata.

Och nu när det kom lite mer snö i Luleå så är spåren på ormberget inte särskilt skitiga heller! Håller med Lars Erik passa på och åka nu.

Link to comment
Share on other sites

Samma här...var där vid 18.30 och körde 23.5 km skate, 5.4:an toppen...men Zinksundet, milslingan och svängen nedanför slalombacken ska man undvika. Svängen förbi gamla skidskyttevallen är dock fortfarande helt OK.

 

Första varven var det lite mjukt i spåren men på de sista varvet fick jag äta upp det då vallarna skidorna grävt upp i mjuksnön började frysa till. Det gäller att pricka rätt så här års...men de bästa dagarna återstår...när man kan ta på sig linnet och ett par cykelbyxor och köra passen i. Kanske de bästa träningspassen på hela året, (om det inte vore för slasksnön som tyvärr har en tendens att lägga sig på de bara smalbenen och kyla lite). :)

Link to comment
Share on other sites

Jag var åter på Ormberget i morse mellan 6.00-8.00 när temperaturen var -3 när jag startade och 0 när jag slutade. Helt fantastiskt före och överraskande många som var där och åkte men jag såg inte till någon av er på skidforum jag känner. Åkte drygt 3 mil på mindre än 2 timmar vilket givetvis är en kanontid för mig på träning så alla måste förstå att det glider utav tusan just nu om (och endast om) man åker tidigt på morgonen eller sent på kvällen.
Link to comment
Share on other sites

Är härligt att åka på kvällarna nu då det fortfarande är ljust ute i skogen och fåglarna sjunger och det doftar vår också. Undrar om det var sista passet igår. På vissa ställen är marken framme fläckvis och på många ställen har vi 30 cm packad snö kvar där inte solen kommer åt. Till helgen blir det evntuellt 10-12 plussgrader och då är det nog kört.
Link to comment
Share on other sites

Åkte just 15 km, kanonbra spår för skate. Isigt på en del ställen, andra lätt måddigt. Ingen sten, inget att klaga på. Det är trots allt den 22 maj.... Luleå är kanske inte nån dålig skidort

 

Sista km ett surrealistiskt snöfall i sakta mak, kändes som december helt plötsligt..

Link to comment
Share on other sites

Ikväll stod det bara en bil på Ormbergsparkeringen = min gamla Volvo.

Varför, jag frågar mig varför ? I själva verken är 98 % av spåren åkbara

men tack vare vissa barfläckar, t.ex. vid värmestugan vid starten, får man välja egna åkbara slingor. I själva verket åkte jag ikväll 17 km. i spår där det gled klart bättre än båda öppna spåren och Vasalopp i år.

Detta är givetvis rekord, att kunna åka till minst in i Maj har aldrig hänt sen jag kom till Luleå 1975 så vitt jag minns. En bra säsong för de som inte tror på det här med global uppvärmning.

Link to comment
Share on other sites

Får nog flytta norrut. Jag vill också åka skidor!!

Välkommen, här har vi ju dessutom gott om utrymme och relativt billiga bostäder etc.. Det gäller bara att hitta på nya saker så folk får sysselsättning. Jag funderar själv på att skid- och fritidsturism skulle var något för en driftig person. Här är det snösäkert på vintern, fantastiska bärmarker och "vildmark" in på knutarna på sommaren och gott om utrymme att bygga anläggningar i närheten av Ormberget.

 

Se detta som ett tips ni alla på skidforum. JAG hjälper gärna till i marknadsföring etc. utan egoistiska baktankar. ALLA kan ju inte bo hos mig även om mitt hus ibland kallas "hotell oändligheten" bl.a. av mina elever och skidvänner.

Link to comment
Share on other sites

Här är det snösäkert på vintern, fantastiska bärmarker och "vildmark" in på knutarna på sommaren och gott om utrymme att bygga anläggningar i närheten av Ormberget.

Landets billigaste el och ständig topplats i SMHIs "sol-liga" gör ju inte heller någonting, men närheten till naturen är nog det jag saknade mest under några år i större städer. Kändes alltid så skönt att komma hem och det slog mig på en träningsrunda att en mycket viktig detalj var att när jag stannade till var det bara tyst och fridfullt, inte en motorväg inom hörhåll utan bara vindens sus och lite fågelkvitter. :)

Link to comment
Share on other sites

Detta är givetvis rekord, att kunna åka till minst in i Maj har aldrig hänt sen jag kom till Luleå 1975 så vitt jag minns. En bra säsong för de som inte tror på det här med global uppvärmning.

En bra säsong även för alla som inser allvaret med den pågående globala uppvärmningen. Och för oss betydligt längre söderut i landet, här i norra Götaland avslutade jag skidsäsongen 11 april med fin skarsnöåkning. Men nu är skidorna rengjorda och inställda.

Link to comment
Share on other sites

Får nog flytta norrut. Jag vill också åka skidor!!

Välkommen' date=' här har vi ju dessutom gott om utrymme och relativt billiga bostäder etc.. Det gäller bara att hitta på nya saker så folk får sysselsättning. Jag funderar själv på att skid- och fritidsturism skulle var något för en driftig person. Här är det snösäkert på vintern, fantastiska bärmarker och "vildmark" in på knutarna på sommaren och gott om utrymme att bygga anläggningar i närheten av Ormberget.

 

Se detta som ett tips ni alla på skidforum. JAG hjälper gärna till i marknadsföring etc. utan egoistiska baktankar. ALLA kan ju inte bo hos mig även om mitt hus ibland kallas "hotell oändligheten" bl.a. av mina elever och skidvänner.[/quote']

Jag tror absolut det finns utrymme för fler skidanläggningar som kan erbjuda bra spår med elljus i snösäkra områden lämpligen med vandrarhem (helpensionsmöjligheter) och kanske t o m fysträningslokal i anslutning. I någon annan tråd har ju berörts det faktum att Skistar ignorerar längdåkningen vilket gör att jag tror alpin- och längdturismen tenderar gå åt olika håll ännu mer. Luleå är ju dessutom lättillgängligt med flyg. De flesta snösäkra längdskidmetropoler som finns är inte alldeles lättillgängliga med kollektivtrafik (Östersund och Kiruna undantaget). Jag tänker t ex på fantastiska Bruksvallarna.

 

Min dotter kanske ska komma o plugga i Luleå i höst, jag får kika på Ormberget då ;o)

Link to comment
Share on other sites

att kunna åka till minst in i Maj har aldrig hänt sen jag kom till Luleå 1975 så vitt jag minns.

Jag sprang förbi på vägen vid Sinksundet i förrgår och det såg ut att vara gott om snö inne på skidspåret än där i alla fall.

 

Speciellt jämfört med läget vissa vintrar i ditt Uppsalaspår. :)

Link to comment
Share on other sites

att kunna åka till minst in i Maj har aldrig hänt sen jag kom till Luleå 1975 så vitt jag minns.

Jag sprang förbi på vägen vid Sinksundet i förrgår och det såg ut att vara gott om snö inne på skidspåret än där i alla fall.

 

Speciellt jämfört med läget vissa vintrar i ditt Uppsalaspår. :)

Tack för information. Imorgon kommer jag till Luleå igen efter mitt Göteborgsäventyr (talat på konferens där) och då sitter nog rekordet löst att kunna åka skidor sent i Luleå (säkert bättre än den 100 metersträng jag ibland får nöja mig med i Uppsala, se min profilbild i facebook)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...