Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Northug lägger av 2011 !?


Stefan Sand

Recommended Posts

[bauer tog ju honom i sista etappen i Tour de ski med ett väldigt tidigt ryck. Det är väl enda gången jag kan komma på. Men annars håller jag med dig helt och hållet. Jag blir lite småtrött på folk som säger att han "bara" är klungåkare för jag tycker han precis som du säger har utvecklats denna säsongen. Jag var och kollade live i Holmenkollen och det var inget dåligt tempo fransmännen höll vill jag lova. Sen att få se Petter spurta inför hemmapubliken var rätt mäktigt.

 

Sen är även jag jäkligt trött på aftonbladets rapportering. Efter kollen var det rubriken med att svenskarna blev hånade utmed spåret. Något som jag i alla fall inte upplevde utan min bild blev snarare tvärtom dvs att svenskarna fick bra stöd.

Link to comment
Share on other sites

En sak som förvånar mig är hur han åker upp och ner i starfältet som en jojo under loppet. Från att ena stunden vara ganska långt bak är han uppe som förste eller andre man. Det blir som intervaller och verkar inte effektivt och ganska jobbigt men är det troligen effektivt för honom eftersom han hela tiden vinner.

 

I samband med OS uttalade sig ett par journalister om Northug och sade att de gillade honom eftersom han är annorlunda. Det är inte så konstigt eftersom de de får själva uppmärksamhet på vad han säger. Man säljer helt enkelt fler lösnummer.

Link to comment
Share on other sites

En sak som förvånar mig är hur han åker upp och ner i starfältet som en jojo under loppet. Från att ena stunden vara ganska långt bak är han uppe som förste eller andre man. Det blir som intervaller och verkar inte effektivt och ganska jobbigt men är det troligen effektivt för honom eftersom han hela tiden vinner.

 

I samband med OS uttalade sig ett par journalister om Northug och sade att de gillade honom eftersom han är annorlunda. Det är inte så konstigt eftersom de de får själva uppmärksamhet på vad han säger. Man säljer helt enkelt fler lösnummer.

Han åker ju ofta extremt smart jämfört med övriga och tar ofta placeringar där det inte kostar nåt. Han har tjänar också väldigt mycket utför och har bra kurvtagning, precis som Hellner.

Link to comment
Share on other sites

Kanske en naturlig utveckling i o med mass-starter? Under OS såg vi ju också lagkörning a la cykeltävlingar inte minst av det svenska laget. Bara att inse på gott o ont att den gamla tidens skidåkning med individuell start verkar vara en försvunnen idrott.
Link to comment
Share on other sites

Du som verkar vara mer teoretiker än skidåkare borde väl veta att Besserwissers också existerar(genitiv)

Vi får väl mötas på halva vägen och kalla det "Messerschmitt" framöver.... :)

 

Tror inte att individuell start är en utdöende gren men högst troligt kommer vi inte tillbaka till tiden när det bara var individuell start. Inom cykel är även tempoloppen publikdragare och där har du individell start.

 

Tillsvidare nöjer jag mig med att konstatera att Northug är nr1 i världen och som nr1 är du ett jagat villebråd och det är alltid intressant när den bäste faller av tronen och en ny tar vid.

Link to comment
Share on other sites

är ju utan tvivel en väldigt bra skidåkare som utvecklar sporten. Med högsta säkert tas det med i träningsplaneringen framöver, även hos våra Svenska åkare , hur spurtförmåga kan utvecklas så att divan kan slås ;

Man undrar hur mycket som är medfött och hur mycket man kan träna upp? Jag kan tycka mig se att Northug är grymt snabb i att föra fram armarna för nästa stavtag. Man kan se med blotta ögat att han är snabbare än andra. Är det en medfödd explosiv snabbhet eller är det något även andra kan träna upp låter jag vara osagt men hoppas givetvis att någon snart slår honom!

Link to comment
Share on other sites

Försökte hitta TV-bilder från Falun och Dubbeljakten men kan inte hitta något att länka till. Man kunde i alla fall se på TV att Northug på slutet innan viadukten (där det blev en klungvurpa tidigare) slog av lite på farten, åkte och skakade loss armarna och helt tydligt förberedde sig inför spurten. Han visste att han glider i kapp in mot stadion vilket han givetvis gjorde. Ingen annan har den kylan utan övriga hade redan där börjat med att söka possition. Väl in mot stadion kommer Northug glidande ikapp men hindras något av att Hellner ligger före så han tar ytterkurva, några explosiva staktag och är sedan om och kommer in som etta på upploppet. Planerat och mycket kyligt genomfört.

 

Tror definitivt att han på samma sätt varierar sin skateteknik mellan 2:an och 3:an för att förbereda sig inför en spurt. Han vet att han på vissa partier kan klara sig på 2:an utan att komma efter och på så sätt minska belastningen på armarna.

 

På samma sätt uppför han sig ute på banan, han vet var han kan vila och var han kan låta sig falla tillbaka i fältet. Han vet också (som inför mördarbacken) när han behöver trycka på några tag för att få rätt possition inför en kritisk del av banan. Under OS Dubbeljakt gjorde han på samma sätt men på den kritiska delan av banan där han ville fram så gick staven sönder och han tappade några meter. Det förstörde upplägget och han missar spurten.

 

Förutom att träna explosivitet och spurtförmåga så bör nog en hel del även fundera över taktik och kyla. Utan att veta så tror jag att en del inte funderat igenom banans profil och olika scenario utmed banan. Man tänker mer "det gäller att vara med in till sista kurvan för att få bra possition vid spurten". Kanske var så att man ödslat onödig kraft för att bevaka sin possition 1km tidigare helt i onödan?

 

Sedan är en del födda med en explosivitet som andra inte kan träna sig till. Men kanske man kan träna upp frekevensen

Link to comment
Share on other sites

Försökte hitta TV-bilder från Falun och Dubbeljakten men kan inte hitta något att länka till. Man kunde i alla fall se på TV att Northug på slutet innan viadukten (där det blev en klungvurpa tidigare) slog av lite på farten, åkte och skakade loss armarna och helt tydligt förberedde sig inför spurten. Han visste att han glider i kapp in mot stadion vilket han givetvis gjorde. Ingen annan har den kylan utan övriga hade redan där börjat med att söka possition. Väl in mot stadion kommer Northug glidande ikapp men hindras något av att Hellner ligger före så han tar ytterkurva, några explosiva staktag och är sedan om och kommer in som etta på upploppet. Planerat och mycket kyligt genomfört.

 

Tror definitivt att han på samma sätt varierar sin skateteknik mellan 2:an och 3:an för att förbereda sig inför en spurt. Han vet att han på vissa partier kan klara sig på 2:an utan att komma efter och på så sätt minska belastningen på armarna.

 

På samma sätt uppför han sig ute på banan, han vet var han kan vila och var han kan låta sig falla tillbaka i fältet. Han vet också (som inför mördarbacken) när han behöver trycka på några tag för att få rätt possition inför en kritisk del av banan. Under OS Dubbeljakt gjorde han på samma sätt men på den kritiska delan av banan där han ville fram så gick staven sönder och han tappade några meter. Det förstörde upplägget och han missar spurten.

 

Förutom att träna explosivitet och spurtförmåga så bör nog en hel del även fundera över taktik och kyla. Utan att veta så tror jag att en del inte funderat igenom banans profil och olika scenario utmed banan. Man tänker mer "det gäller att vara med in till sista kurvan för att få bra possition vid spurten". Kanske var så att man ödslat onödig kraft för att bevaka sin possition 1km tidigare helt i onödan?

 

Sedan är en del födda med en explosivitet som andra inte kan träna sig till. Men kanske man kan träna upp frekevensen

jo han e en grym taktiker. Där har de svenska en del att lära även om det Svenska lagarbetet blivit bättre.

Såg att Northug ska åka Flyktingloppet i helgen. Möter då Svärd Ahrlin m fl. Intressant om det blir en spurt mot Svärd...?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...