Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Truu och Jonsson fixade dubbel fr Trillevallen

Oskar Kardin och Britta Johansson Norgren vinnare i Grnklitt

Jens Burman och Elisabeth Hgberg snabbast i Bruksvallarna

Bruksvallsloppet lovar skidpropaganda

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Glidtester Hovfjället


  • Vänligen logga in för att kunna svara
14 svar till detta ämne

#1
bjorn12

bjorn12

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 087 inlägg
Plats: Hovfjällets 1,2 kmspår
Datum: 28 mars 2010
Temp: +2
Snö: Blöt, grov och fin blandat
Väder: Molnigt, hög luftfuktighet, ingen förändring under testet
Skidor: F22 = Fischer skatecut 195cm, ca 10 år gamla, stenslipade, struktur 9/6.2 (Vasalopps- enligt sliparen) LF10, nypålagd
A15 = Atomic skate 195 cm, ca 20 år gamla, nykuzminsicklade original, stålborstade
K11 = Kneissl skate 195 cm, 23 år gamla, kuzminsicklade original, stålborstade, 1mm rill (Kähärä)
K6 = Karhu skate 190cm, ca 21 år gamla, aldrig slipade
F27 = Fischer RCS 207 cm, 3 år gamla, stenslipade, struktur AT11/8 (bra allmän struktur enligt sliparen) ingen fästvalla
F24 = Fischer RCR 5 år gamla, stenslipade, struktur D4, ingen fästvalla
F30 = Fischer RCS 6 mån gamla, struktur 9/6.2
F32 = Fischer RCS nyinköpta, något år gamla
Metod: Två varv åktes på Hovfjällets 1,2km spår i "hårt promenadtempo"(för att kunna hålla samma tempo utan att bli trött), skate, utom i tre utförsbackar där tiden togs i spåret, manuellt. Sammanlagd glidsträcka 325 m (gps). Fallhöjd: 9m, 3m, 5m, tot: 17m. Första backen slutar uppför, de andra två glider ut på plan mark. Tiden är genomsnittet för de två varven. Stannade i toppen på varje backe, tryckte igång klockan och tog tre stavtag (försökte ta lika kraftiga hela tiden), gled till en förutbestämd punkt där klockan trycktes av.
Har också räknat om glidtiderna till % för att få mer överskådliga resultat. "0" betyder bäst och "+%" hur många procent sämre skidorna gled.
Resultat:
F22: 76,22 s +7,2% åktid 6.00 min LF10 nypålagd
A15: 70,76 s 0 åktid 5.50 min Kuz orig
K11: 71,92 s +1,6% åktid 5.55 min Kuz orig 1mm rill
K6: 83,88 s +15,6% åktid 6.18 min Blå Vauhti
F27: 79,54 s +11,0% åktid 6.11 min CH4/CH6 körda några mil
F24: 83,03 s +14,8% åktid 6.20 min Lotrec 2 100% körda några mil

Kommentar: Metoden är väl inte på hundradelen exakt men genomsnittet av flera mätningar ger ändå en ganska god uppfattning av hur skidorna gick. Det skilde inte mer än ett par-tre tiondelar på glidtiderna mellan varven Dessutom stämmer glidtiderna och åktiderna väl överens med känslan jag hade när jag åkte. Skidorna är helt olika och olika gamla men jag tog det jag hade tills hands och testade en del för skojs skull. Jag valde tid i stället för sträcka pga att den metoden mäter glidet vid en intressantare hastighet (de sista metrarna vid "sträck-glid" kan ju gå väldigt långsamt och vara beroende av minsta ojämnhet i spåret).
Det som förvånade mig var att kuzminskidorna gled så oerhört mycket bättre än de vallade - så stora mätfel är helt uteslutna. Dessutom hade jag bara vågat ge mig på gamla skidor med min nya sickel och 20 år gamla skidor borde ju inte gå bättre än ganska nya stenslipade och vallade. Jag använde, som nämnts, bara standardvallor. Det hade varit roligt att se en jämförelse med värstingvallorna men det är inget som jag pysslar med.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Plats: Samma
Datum: 29 mars 2010
Temp:+1,5
Snö: Nysnö
Väder: Molnigt, fuktigt

Skidor: F30 = Fischer RCS, köpta i höstas, årets modell, stenslipade, struktur 9/6.2, ingen fästvalla
K6 = Samma skidor, men nypluskuzminerade och stålborstade
Metod: Samma
Resultat:
F30 : 79,81 s +13,5% åktid: 6.34 min LF10 nypålagd
K6 : 69,07 s 0 åktid: 6.19 min Kuz+ nysicklade

Kommentar: Testus interuptus, pga att det började kräksnöa, så jag hann bara testa två skidpar. Men resultatet är ju ganska positivt om man tror på stålsickling!
------------------------------------------------------------------------------------------------------
Plats: Samma
Datum: 30 mars 2010
Temp:-0,5
Snö: Frusen grov, lite fin ovanpå
Väder: Molnigt

Skidor:
A8 = Atomic, klassiska skidor 210 cm, ca 23 år gamla (grön-rosa), stenslipade, struktur 10/7 (fin,kall snö), LF10 nypålagd, ingen fästvalla

Metod: Samma

Resultat;
K11 : 67,46 s +4,6% åktid: 5.24 Kuz orig 1mm rill körda 3km
F22 : 67,14 s +3,9% åktid: 5.22 LF10 körda 3km
F30 : 65,77 s +1,9% åktid: 5.17 LF10 körda 3km
A15 : 66,70 s +3,2% åktid: 5.18 Kuz orig körda 3km
K6 : 65,90 s +2,1% åktid: 5.19 Kuz+ körda 3km
A8 : 64,52 s 0 åktid: 5.12 LF10 nypålagd

Kommentar: Egentligen test utan värde, resultaten ligger nog inom felmarginalen och är jämna, vilket inte är så förvånande i isföre, men en liten tendens finns ju. Kanske det gick snabbare ju mer spåret blev uppåkt, trots att jag körde något varv före testet och andra åkare också använde spåret (resultaten står i kronologisk ordning). Lite anmärkningsvärt är ändå att A8 var snabbast, med struktur för fin men KALL snö (enl. sliparen, Allsport vid tunneln). Vallan på detta par var dock nypålagd, så det verkar ha viss betydelse. Kul (eller tragiskt) att se det inte alltid lönar sig sig att satsa på nya skidor. Kanske är försäljningsargumenten "Köp valla, stenslipa = bättre glid" och "Köp nya skidor = bättre glid" parallella och inte alltid giltiga.

------------------------------------------------------------------------------------------------------

Plats: Samma
Datum: 31 mars 2010
Temp: +2
Snö: Blöt, grov och fin
Väder: Duggregn

Metod: Samma

Resultat:
A8 : 74,32 s +7,9% åktid: 6.25 LF10 körda 3km
F30: 72,01 s +5,0% åktid: 6.18 LF10 körda 6km
F27: 69,87 s +2,0% åktid: 6.10 LF8 nypålagd
A15: 73.60 s +7,0% åktid: 6.21 Kuz orig körda 6km
K6 : 69,42 s +1,4% åktid: 6.20 Kuz+ körda 6km
K11: 68,44 s 0 åktid: 6.18 Kuz orig 1mm rill körda 6km
F22: 73,15 s +6,4% åktid: 6.22 LF10 körda 6km

Kommentar: Som sagt, antal körda kilometer kan ha betydelse - de nyvallade F27 går ju bra. K11, som är de enda rillade, verkar också trivas i regnet i spåret (men inte på skaten). En viss diskrepans finns mellan glidtid och åktid, vilket kan bero på att jag inte har lyckats hålla samma tempo varje varv eller att skidorna faktiskt går lite olika i spåret jämfört med på skatepisten. Snön på dessa ställen kan ju skilja sig betydligt åt även vid samma allmäna förhållanden.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Plats: Samma
Datum: 1 april 2010
Temp: +2
Snö: Fin, blöt nysnö, "grått" i spåret
Väder: Växlande molnighet
Skidor: F13 (en skida): Fischer "Skating WM," 190 cm, drygt 20 år gamla, vitt belag. Nypluskuzminerade, 1,66 mm rillade (Kähärä)

Metod: Samma

Resultat:
K6 : 75,00 s +2,0% åktid: 7.10 min Kuz+ körda 9km
F27: 76,19 s +3,5% 7.08 min LF8 körda 3km
A15: 77,08 s +4,6% 7.10 min Kuz orig körda 9km
F30: 75,77 s +3,0% 7.11 min LF10 körda 9km
K11: 73,87 s +0,5% 7.05 min Kuz orig 1mm rill körda 9km
K11+F13: 73,51 s 0 7.02 min - " - /Kuz+ 1,66mm rill körda 9/0km
F22: 76,99 s +4,5% 7.10 min LF10 körda 9km
A8 : 79,16 s +7,1% 7.13 min LF10 körda 6km

Kommentar: Kuzminerat och rillat (speciellt grovt) verkar gå bättre i detta vattenföre.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Plats: Samma
Datum: 2 april 2010
Temp: +1,5
Snö: Några cm nysnö, blöt
Väder: Snöfall

Metod: Snöfallet gjorde att jag inte kunde använda spåren. Dels blev det inte samma förhållanden varje varv och dels gled det så förbajat dåligt. Därför skatade jag försiktigt, även utför, denna gång. Några flingor till i redan djup nysnö spelar inte så stor roll, men när flingorna hamnar i spåret så gör de stor skillnad och snöfallet varierade i styrka. Jag försökte att inte åka i del gamla skateskären.

Resultat:
K6 : 105,09 s +7,7% åktid: 8.16 min Kuz+ körda 12km
A15: 106,65 s +9,0% 8.26 min Kuz orig körda 12km
F30: 105,10 s +7,7% 8.25 min LF10 körda 12km
F13: 97,03 s 0 8.07 min Kuz+ 1,66mm rill körda 3/0km
K11: 103,43 s +6,2% 8.19 min Kuz orig 1mm rill körda 12/15km

Kommentar: Trots att F13 har mindre bäryta än de andra paren (utom K6) och alltså borde sjunka ner djupare i snön, gick de som raketer. Det märktes stor skillnad inte bara på tiden utan också i åkningen. Dessa skidor har aldrig varit några storglidare tidigare.
Grovkuzminerning och grov rillning utklassar de andra prepareringarna i detta test.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Plats: Samma
Datum: 11 april 2010
Temp: +10 i luften
Snö: Mjukt, blött i solen men lite fruset "frasigt" i skuggan
Väder: Sol, 40% fuktighet

Skidor: M19 = Madshus "snowskating", 80-talsskidor med mycket grov fabriksstruktur "Wet snow" under, vallaväckade och borstade med stålborste, ingen glidvalla
A15 = Kuzmin plussicklade, 1,66mm rill (Kähärä). En skida vallaväcktvättad. Den andra skidan åkt ca 25 km i blötföre, några små klisterfläckar syntes på belaget

Metod: Samma, men bara ett varv med de flesta paren (för att minimera hela testets tid, då glidet blev bättre och bättre). Ett varv i st f två går ju ut lite över mätnoggrannheten men jämförbarheten blir bättre.

Resultat: (Kronologisk ordning) äktid
M19 74,9 s +15,8% (67,1 s) +7,7% 6.41 m nyborstad struktur,ingen valla
F22 73,4 s +14,0% (66,7 s) +7,2% 6.35 m LF10 körda 10km
F22+A15 68,6 s +8,0% (62,9 s) +1,6% 6.27 m LF10/Kuz+1,66mm rill tvättad
körda 10/0km
F22+A15 69,1 s +8,7% (64,1 s) +3,4% 6.23 m LF10/Kuz+ 1,66mm rill
körda 10/25km
A15 66,1 s +4,5% (62,2 s) +0,5% 6.15 m Kuz+ 1,66mm rill körda 3/26km
F30 67,5 s +6,5% (64,4 s) +3,9% 6.21 m LF10 körda 13km
F13 68,5 s +7,9% (66,5 s) +6,9% 6.24 m Kuz+ 1,66mm rill körda 1/4km
K6 63,6 s +0,8% (61,9 s) 0 6.10 m Kuz+ körda 14km
K11 63,1 s 0 (62,4 s) +0,8% 6.02 m Kuz orig 1mm rill körda 13/16km
M19(igen) 67,1 s +6,0% (67,1 s) +7,7% 6.23 m körda 2km

Kommentar: Det blev lite kallare under testet men framför allt sjönk solen och skuggorna blev längre och täckte större del av spåret. I skuggan gled det klart bättre så tiderna blev snabbare och snabbare. För att få en uppfattning om hur mycket så testade jag M19 både som första och sista par. Därför går det inte att jämföra tiderna genom hela testet utan kanske bara mätningarna intill varandra. För att råda bot på detta har jag roat mig med att korrigera tiderna med utgångspunkt från M19s tidsförbättring, (glidtiderna inom parentes). Glidet kanske inte förändrades helt linjärt men vad gör man inte för att få ut något meningsfullt av ett par timmars arbete.
I alla fall verkar den tvättade A15 gå lite bättre än den använda, trots attt jag bara använde en skida av A15 i de testerna. De kuzminerade skidparen går bättre än de vallade - och paret med borstad struktur. F13 gick dock inte bra i motsats till hur fantastiskt de gick i testet 2 april med blöt nysnö - men då var de det enda paret med grov sickling och grov rillning.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Plats: Samma
Datum: 12 april 2010
Temp: +12-+9
Snö: Mjukt i solen, frös i skuggan
Väder: Sol
Metod: Samma, se kommentar

Glid Varv
K11 +1,0% 6,14 min Kuz orig 1mm rill körda 14/17km
K6 +1,2% 6,18 min Kuz+ körda 15km
F13 +11,0% 6,36 min Kuz+ 1,66mm rill körda 2/5km
A15 0 6,16 min Kuz+ 1,66mm rill körda 4/27km
A15/F32 +1,4% 6,18 min Kuz+/Tvättad,borstad fabrikstruktur, körda 28/0km
F22 +9,1% 6,27 m LF10 körda 14km

Kommentar: Det blev kallare och bättre glid efterhand. Därför vände jag på ordningen när jag kört alla paren och körde alla igen. På så sätt blev det par jag körde först också det jag körde sist, alltså med sämst resp. bäst glidförutsättningar. Kanske inte något idealiskt sätt att testa på men den enda metod som fungerar när glidet snabbt förändras, såvida man inte vill göra som 11/4. Alla Kuz+ skidorna, utom F13, går mycket bättre än F22 med LF10. Att F13 går så dåilgt är ett mysterium, kan 1,66mm-rillningen har så stor effekt medan 1mm-rillningen inte påverkar alls? 2/4 var ju förhållandet det omvända.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Plats: Samma
Datum: 13 april 2010
Temp: +10-+8
Snö: Mjukt i solen, frös i skuggan
Väder: Sol
Metod: Samma som 12/4

Glid Varv
A15 0 6,04 min Kuz+ 1,66mm rill körda 8/31km
F30 +2,3% 6,09 min Tvättad, stålborstad 9/6.2 struktur körda 0km
K11 +0,8% 6,08 min Kuz orig 1mm rill körda 16/18km
F32 +3,1% 6,10 min Tvättad, stålborstad fabriksstruktur körda 0/2km
A8/F32 +3,9% 6,13 min Tvättad,stålborstad 10/7struktur/ körd 0km
- " - fabriksstruktur körd 3km
A8/F32 +1,9% 6.13 min LF10/tvätt.stålborst. fabr.struktur körda 7/4km

Kommentar: Kuz+ bättre än tvättade och stålborstade strukturer. Vallad struktur går bättre än rengjord struktur. Samma metod som 12/4.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Plats: Samma
Datum: 14 april 2010
Temp: +10-+8
Snö: Mjukt i solen, frös i skuggan
Väder: Sol
Metod: Samma som 12/4

Glid Varv
A15 0 6,19 min Kuz+ 1,66mm rill körda 11/34km
A15/F32 0 6,18 min - " - /Kuz+ körda 12/0km
F30 +2,7% 6,23 min Tvättad,stålborst. 9/6.2 struktur körda 2km
A15/F32 +4,0% 6,22 min Kuz+ 1,66mm rill/Tvätt. stålborst. körda 9/5km
fabr.struktur
F32 +4,0 6,29 min Kuz+/Tvätt.stålborst fabr.strukt. körda 1/6km

Kommentar: Kuz+ bättre än tvättade och stålborstade strukturer. Samma metod som 12/4.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Plats: Åkte drygt halva varvet på 1,2km-spåret och vände
Datum: 16 april 2010
Temp: +8-+4
Snö: mjukt isolen, frös i skuggan
Väder: Sol
Metod: Samma som 12/4, förutom att jag inte kunde åka hela spåret

Glid Varv
F22 0 7.38 LF10 nypålagd
A15 0 7.42 Kuz+ 1,66mm rill körda 16/38km
F32 +0,8% 7.40 Kuz+ körda 5/8km
K11 +0,8% 7.44 Kuz orig 1mm rill körda 18/20km

Kommentar: Mycket jämnt, inom felmarginalen. Rillningen, körd sträcka eller ålder på skidorna verkar inte spela någon roll, utom för de nyvallade som låg långt efter 12/4 när de hade gått 14 km.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Plats: Åkte bara i en backe
Datum: 20 april 2010
Temp: +5
Snö: Grov, blöt som frös lite efterhand
Väder: Växlande sol och moln
Metod: Samma som 12/4, gjorde bara glidprov, alltså inga varvtider.

Glid
K11 0 Kuz orig 1mm rill körda 21/23km
A15 0 Kuz+ 1,66mm rill körda 21/43km
A8 0 Nytvättat belag/LF10 nypålagd
F32 +2,2% Kuz+ körda 8/11km
F22 +5,6% LF10 körda 3km

Kommentar: Att solen kom och gick ställde till lite problem. Föret förbättrades inom någon minut när solen försvann och omvänt när den kom tillbaka, fast då gick det något långsammare. Dessutom var det en byig vind, varför resultaten kan vara lite opålitliga. Förhoppningsvis jämnade antalet glidningar (6 st/skidpar) ut de skiftande förhållandena en smula. I alla fall gick Kuz+ med rill bäst, utan rill sämre, tillsammanas med ny valla och bara struktur. LF10 på F22 har tappat redan efter 3km.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Plats: Åkte bara i en backe
Datum: 21 april 2010
Temp: +0,5
Snö: Nysnö
Väder: Sol/moln
Metod: Samma som 12/4, gjorde bara glidprov, alltså inga varvtider

Glid
F30 0 LF10 nyvallade
A8/F22 +1,4% LF10/LF10 körd 1km/körd 4km
F32 +1,9% Kuz+ körda 9/12km
F22 +2,4% LF10 körda 4km
F27 +2,4% LF8 körda 4km
A15 +2,5% Kuz+ 1,66mm rill körda 22/44km
A23 +4,4% LF10 nyvallade
A8/F22 +5,2% Tvättad struktur/LF10 körda 1/5km
K11 +5,5% Kuz orig 1mm rill körda 22/24km
A8 +7,2% Tvättad struktur/LF10 körda 2km

Kommentar: Nyvallade och inte så långt körda vallade, speciellt LF10 gick bäst. Kuz+ som var körda ca en mil hängde med skapligt, de som gått längre tappade. Grövre rill bättre än finare i blöt nysnö, vilket inte är så förvånande.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------------------------------------------------
VÅR 2011
Plats: Myrspåret på Hovfjället, platt
Datum: 29 mars 2011
Temp: -2
Snö: 2cm nysnö på isigt underlag
Väder: Sol/Moln
Metod: Skate

Tempo
F30 +0,2% BWLF Körda 15km
K11 0 Kuz0 1,00mm rill Körda 122km
K6 +4,2% Kuz+/Kuz0 Körda 0km
F32 +2,8% Kuz+ 1,66mm rill Körda 54km
F24 0 Kuz+, BWLF, 1,66mm rill Nyvallade
A15/A18 +2,3% Kuz+ 1,66/1,00mm rill Körda 0km

Kommentar: Nyvallat bäst men K11 lika bra.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Plats: Myrspåret på Hovfjället, platt
Datum: 30 mars 2011
Temp: -1
Snö: Fin, i isig spårprofil
Väder: Sol/moln
Metod: Bara stakning

Tempo
F13 +8,7% Kuz+ 1,66mm rill Körda 14km
A15/A18 +3,9% Kuz- Körda 0km
F24 0 Kuz+, BWLF 1,66mm rill BWLF körd 2km
K11 +0,9% Kuz0 1,00mm rill Körda 124km
A15/A18 +3,0% Kuz+ 1,66/1,00mm rill Körda 2km
F30 +3,8% BWLF Körda 18km
F32 +5,0% Kuz+ 1,66mm rill Körda 56km

Kommentar: Ny BWLF med Kuz+ och grov rill under bäst.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Plats: Hovfjällets 1,2km spår
Datum: 3 april 2011
Temp: +4
Snö: Grov, gammal
Väder: Dimmigt
Metod: Skate, utför i spåret

Glid Tempo
F24 +0,7% 4,51/km Kuz+ och BWLF 1,66mm rill BWLF Körd 4km
F30 +4,2% 4,55/km BWLF Körda 20km
F32 0 4,55/km Kuz+ 1,66mm rill Körda 58km

Kommentar: Sicklat bäst, bättre än sicklat/vallat och ännu bättre än bara vallat
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Plats: Hovfjällets 1,2km spår
Datum: 4 april 2011
Temp:+6, frös lite i skuggan
Snö: Grov
Väder: Sol/moln
Metod: Stakning, skate uppför. Mätte varvtid och glid i utförsbackar.

Glid Tempo
F32 +11,0% 4,51/km Kuz+ 1,66mm rill Körda 56km
F30 +4,7% 4,43/km Peak glide Nyvallade
F24 +3,1% 4,43/km Kuz+ och BWLF 1,66mm rill BWLF körd 8km
F32 0 4,36/km Kuz+ 1,66mm rill Körda 59km

Kommentar: Typiskt exempel på ett test man inte vågar lita på! Tiderna blir hela tiden bättre och vad är oddsen för att man råkar köra skidorna i den ordningen att man startar med de sämsta och avslutar med de bästa. Spåret kördes tydligen till och blev snabbare trots att jag körde upp det 2 varv före testet. Man kan kanske jämföra de par som kördes i anslutning till varandra men knappast mer. Det man kan säga är att Peak glide nog gick bäst men de var ju också nyvallade.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------------------------------------------
VINTER 2011-2012

Plats: Hovfjället 1,2km
Datum: 17 dec 2011
Temp: -0,2
Snö: 2 cm nysnö på skaten, blankt i spåret
Väder: Molnigt
Metod: Skate, glidningar i spåret

Glid Tempo
F30
F24
F27
F30



Plats: Hovfjället 1,2km
Datum: 20 dec 2011
Temp: -6
Snö:
Väder:
Metod:

Redigerat av bjorn12, 02 december 2012 - 19:34 .


#2
Tobbe L

Tobbe L

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 218 inlägg
Du skulle ha gjort ett test i Torsby... På skidstadion...
Jag va där och åkte för någon vecka sedan... Snacka om skitig snö...
Skulle ha varit intressant och se hur det stålsicklade skidorna ha sett ut efter det passet jag körde då...
Smärta är bara vekhet som lämnar kroppen

#3
Stefan Sand

Stefan Sand

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 2 099 inlägg
Kul att läsa lite glidtester :)

Dina förhållanden liknar väl en hel del de som Kuzmin hade som underlag i sin rapport: Vårsnö och plussgrader.
Är väl inte speciellt förvånad över dina resultat mer än att jag hade gissat att dina K11 skulle gått snabbare än dina A15 p.g.a rillningen. Nu är det ju kanske skillnader på skidorna i övrigt som gjort resultat men ändå.

#4
bjorn12

bjorn12

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 087 inlägg

Kul att läsa lite glidtester :)

Dina förhållanden liknar väl en hel del de som Kuzmin hade som underlag i sin rapport: Vårsnö och plussgrader.
Är väl inte speciellt förvånad över dina resultat mer än att jag hade gissat att dina K11 skulle gått snabbare än dina A15 p.g.a rillningen. Nu är det ju kanske skillnader på skidorna i övrigt som gjort resultat men ändå.

Ja, de gamla Kneisslskidorna har ju lite speciell form, smala framtill och bredare därbak. Vet inte om det är så lyckat, de är i alla fall svåra att hålla kvar i spåret och hoppar lätt ur.

#5
Lars-Erik

Lars-Erik

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 2 119 inlägg

Plats: Hovfjällets 1,2 kmspår
Datum: 28 mars 2010
Temp: +2
Snö: Blöt, grov och fin blandat
Väder: Molnigt, hög luftfuktighet, ingen förändring under testet
Skidor: F22 = Fischer skatecut 195cm, ca 10 år gamla, stenslipade, struktur 9/6.2 (Vasalopps- enligt sliparen) LF10, nypålagd
A15 = Atomic skate 195 cm, ca 20 år gamla, nykuzminsicklade original, stålborstade
K11 = Kneissl skate 195 cm, 23 år gamla, kuzminsicklade original, stålborstade, 1mm rill (Kähärä)
K6 = Karhu skate 190cm, ca 21 år gamla Blå Vauhti blockvalla, aldrig slipade
F27 = Fischer RCS 207 cm, 3 år gamla, stenslipade, struktur AT11/8 (bra allmän struktur enligt sliparen) CH4 på ena CH6 på andra, körda några mil, ingen fästvalla
F24 = Fischer RCR 5 år gamla, stenslipade, struktur D4, Valla:Lotrec 2 100% körda några mil, ingen fästvalla
Metod: Två varv åktes på Hovfjällets 1,2km spår i "hårt promenadtempo"(för att kunna hålla samma tempo utan att bli trött), skate, utom i tre utförsbackar där tiden togs i spåret, manuellt. Sammanlagd glidsträcka 325 m (gps). Fallhöjd: 9m, 3m, 5m, tot: 17m. Första backen slutar uppför, de andra två glider ut på plan mark. Tiden är genomsnittet för de två varven. Stannade i toppen på varje backe, tryckte igång klockan och tog tre stavtag (försökte ta lika kraftiga hela tiden), gled till en förutbestämd punkt där klockan trycktes av.
Resultat:
F22: 76,22 s , åktid 6.00 min
A15: 70,76 s , åktid 5.50 min
K11: 71,92 s , åktid 5.55 min
K6: 83,88 s , åktid 6.18 min
F27: 79,54 s , åktid 6.11 min
F24: 83,03 s , åktid 6.20 min

Kommentar: Metoden är väl inte på hundradelen exakt men genomsnittet av flera mätningar ger ändå en ganska god uppfattning av hur skidorna gick. Det skilde inte mer än ett par-tre tiondelar på glidtiderna mellan varven Dessutom stämmer glidtiderna och åktiderna väl överens med känslan jag hade när jag åkte. Skidorna är helt olika och olika gamla men jag tog det jag hade tills hands och testade en del för skojs skull. Jag valde tid i stället för sträcka pga att den metoden mäter glidet vid en intressantare hastighet (de sista metrarna vid "sträck-glid" kan ju gå väldigt långsamt och vara beroende av minsta ojämnhet i spåret).
Det som förvånade mig var att kuzminskidorna gled så oerhört mycket bättre än de vallade - så stora mätfel är helt uteslutna. Dessutom hade jag bara vågat ge mig på gamla skidor med min nya sickel och 20 år gamla skidor borde ju inte gå bättre än ganska nya stenslipade och vallade. Jag använde, som nämnts, bara standardvallor. Det hade varit roligt att se en jämförelse med värstingvallorna men det är inget som jag pysslar med.

Intressant att du redovisar resultatet av ditt test. Lite synd att det inte gjorts någon ny sammanställning av de tester som gjorts efter att jag, Stefan och Niklas gjorde (en sådan + lite försiktiga kommentarer om bäkgrund och slutsatser) efter första årets tester.
Har du läst denna rapport ? I så fall hur tycker du att ditt test ser ut att passa in i det vi har kommit fram till ?
SAMMANTAGET tycker i varje fall JAG att det finns några enkla slutsatser att dra utifrån det medlemmar på skidforum redovisat på ett antal trådar.

#6
bjorn12

bjorn12

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 087 inlägg
Tycker att mina resultat stämmer väl överens med rapporten, Lars-Erik, utom att de kuzminerade skidorna gick lite väl bra. Men jag hade som sagt inga fantomvallor att jämföra med. Å andra sidan är det kanske intressantare att jämföra med vanliga grejor för vanliga åkare. Är själv ingen raket i spåret (6:e led) och har bara åkt Vasan en gång med Cera, vilket inte var någon större succé. Resterande gånger har det varit med enklare vallor och det har för det mesta givit bra eller skapligt glid jämfört med medresenärerna. Skulle man överföra mina resultat från 28/3 till Vasan skulle det bli 10-25 minuter på 9 mil och det låter bra tycker jag. Har gjort en del fler tester som jag kan lägga in så småningom när skidabstinensen börjar sätta in om någon vecka.
Är det någon som vet om Lotrecs flytande vallor fortfarande finns att köpa? Använde dem på 90-talet och de funkade bra då i vissa blandningar.

#7
Rotebrostakaren

Rotebrostakaren

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 999 inlägg
Intressant, bekräftar det jag trodde, att valla med lågflourprodukter är bortkastat (med eventuell reservation för riktigt kallt och för grov struktur). Det som är kvar att testa är hur länge en pulvervallad skida vallad enligt konstens alla regler glider bättre. Är troligtvis väldigt olika i olika fören, men det är det man vill veta! Kul att du redovisade testet, fler redovisningar!

#8
bjorn12

bjorn12

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 087 inlägg
Någon mer redovisning kommer, som jag lovat, men våren är ju tyvärr på väg så så många fler tester lär det väl inte bli i år, åtminstone inte i kallföre. Kan däremot lova ett evigt testande i tunneln i höst, bor nämligen i närheten av den. :D. Problemet är bara att hinna med att träna när man ska testa hela tiden. En bra metod är dock den jag har använt på sistone att snurra på ett kort spår och stanna till och testa glid några gångar per varv. Har man bara med sig tillräckligt många par skidor så kan det bli ett riktigt långpass, med intervaller (intervallor) ;)

#9
TT

TT

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 565 inlägg

Intressant, bekräftar det jag trodde, att valla med lågflourprodukter är bortkastat (med eventuell reservation för riktigt kallt och för grov struktur). Det som är kvar att testa är hur länge en pulvervallad skida vallad enligt konstens alla regler glider bättre. Är troligtvis väldigt olika i olika fören, men det är det man vill veta! Kul att du redovisade testet, fler redovisningar!

Det är intressant att det är fluorinnehållet i vallan som är det viktiga. Annars brukar det heta att vallans främsta uppgift är att binda microhår och släta över småskavanker i strukturen. I alla fall enligt Kuzmins teorier, om jag fattat dem rätt.

#10
Rotebrostakaren

Rotebrostakaren

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 999 inlägg

Intressant, bekräftar det jag trodde, att valla med lågflourprodukter är bortkastat (med eventuell reservation för riktigt kallt och för grov struktur). Det som är kvar att testa är hur länge en pulvervallad skida vallad enligt konstens alla regler glider bättre. Är troligtvis väldigt olika i olika fören, men det är det man vill veta! Kul att du redovisade testet, fler redovisningar!

Det är intressant att det är fluorinnehållet i vallan som är det viktiga. Annars brukar det heta att vallans främsta uppgift är att binda microhår och släta över småskavanker i strukturen. I alla fall enligt Kuzmins teorier, om jag fattat dem rätt.

Tja, jag vet inte jag detta med flour, tror delvis att det som gör flourpulver bra är att de är stenhårda och binder mikrohår bra, man måste ha hög temp. för att smälta t ex FC7, den nya FC78 ska det tydligen vara ännu varmare, då är den nog stenhård och binder mikrohår jättebra, med FC7 tar det lång tid innnan det blir "vita fläckar"". Så om det är flouret eller hårdheten som gör att flourpulvervallade skidor glider snabbare än vallade utan flourpulver vet jag inte. Tror att flouret i sig kanske är bra, eller så är det bara hårdheten som gör att du får en blank yta genom att den spacklar belaget väl...

#11
Petr

Petr

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 188 inlägg

Intressant, bekräftar det jag trodde, att valla med lågflourprodukter är bortkastat (med eventuell reservation för riktigt kallt och för grov struktur). Det som är kvar att testa är hur länge en pulvervallad skida vallad enligt konstens alla regler glider bättre. Är troligtvis väldigt olika i olika fören, men det är det man vill veta! Kul att du redovisade testet, fler redovisningar!

Det är intressant att det är fluorinnehållet i vallan som är det viktiga. Annars brukar det heta att vallans främsta uppgift är att binda microhår och släta över småskavanker i strukturen. I alla fall enligt Kuzmins teorier, om jag fattat dem rätt.

Tja, jag vet inte jag detta med flour, tror delvis att det som gör flourpulver bra är att de är stenhårda och binder mikrohår bra, man måste ha hög temp. för att smälta t ex FC7, den nya FC78 ska det tydligen vara ännu varmare, då är den nog stenhård och binder mikrohår jättebra, med FC7 tar det lång tid innnan det blir "vita fläckar"". Så om det är flouret eller hårdheten som gör att flourpulvervallade skidor glider snabbare än vallade utan flourpulver vet jag inte. Tror att flouret i sig kanske är bra, eller så är det bara hårdheten som gör att du får en blank yta genom att den spacklar belaget väl...

Fluor stöter bort vatten och därför ju mer fuktig snön är desto bättre glid får du om du vallat glid med fluorinnehåll. Pulver innehåller mycket fluor därför ger de så bra glid. Att de är hårda ger inte så bra glid utan mycket slitstyrka som behövs vid långa lopp som VL..

#12
bjorn12

bjorn12

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 087 inlägg
Har nu lagt till några tester i det första inlägget i denna tråd!

Redigerat av bjorn12, 11 april 2010 - 10:19 .


#13
bjorn12

bjorn12

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 087 inlägg
Har nu lagt till ytterligare ett glidtest i det första inlägget i denna tråd

#14
bjorn12

bjorn12

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 087 inlägg
Har nu lagt in ett par tester till från i våras med bl.a. strukturerade belag utan valla.

#15
bjorn12

bjorn12

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 087 inlägg
Räknade om glidresultaten till % i st f tider för ett tag sedan, för att få det lite översiktligare.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar