Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Glidtester Hovfjället


bjorn12

Recommended Posts

Plats: Hovfjällets 1,2 kmspår

Datum: 28 mars 2010

Temp: +2

Snö: Blöt, grov och fin blandat

Väder: Molnigt, hög luftfuktighet, ingen förändring under testet

Skidor: F22 = Fischer skatecut 195cm, ca 10 år gamla, stenslipade, struktur 9/6.2 (Vasalopps- enligt sliparen) LF10, nypålagd

A15 = Atomic skate 195 cm, ca 20 år gamla, nykuzminsicklade original, stålborstade

K11 = Kneissl skate 195 cm, 23 år gamla, kuzminsicklade original, stålborstade, 1mm rill (Kähärä)

K6 = Karhu skate 190cm, ca 21 år gamla, aldrig slipade

F27 = Fischer RCS 207 cm, 3 år gamla, stenslipade, struktur AT11/8 (bra allmän struktur enligt sliparen) ingen fästvalla

F24 = Fischer RCR 5 år gamla, stenslipade, struktur D4, ingen fästvalla

F30 = Fischer RCS 6 mån gamla, struktur 9/6.2

F32 = Fischer RCS nyinköpta, något år gamla

Metod: Två varv åktes på Hovfjällets 1,2km spår i "hårt promenadtempo"(för att kunna hålla samma tempo utan att bli trött), skate, utom i tre utförsbackar där tiden togs i spåret, manuellt. Sammanlagd glidsträcka 325 m (gps). Fallhöjd: 9m, 3m, 5m, tot: 17m. Första backen slutar uppför, de andra två glider ut på plan mark. Tiden är genomsnittet för de två varven. Stannade i toppen på varje backe, tryckte igång klockan och tog tre stavtag (försökte ta lika kraftiga hela tiden), gled till en förutbestämd punkt där klockan trycktes av.

Har också räknat om glidtiderna till % för att få mer överskådliga resultat. "0" betyder bäst och "+%" hur många procent sämre skidorna gled.

Resultat:

F22: 76,22 s +7,2% åktid 6.00 min LF10 nypålagd

A15: 70,76 s 0 åktid 5.50 min Kuz orig

K11: 71,92 s +1,6% åktid 5.55 min Kuz orig 1mm rill

K6: 83,88 s +15,6% åktid 6.18 min Blå Vauhti

F27: 79,54 s +11,0% åktid 6.11 min CH4/CH6 körda några mil

F24: 83,03 s +14,8% åktid 6.20 min Lotrec 2 100% körda några mil

 

Kommentar: Metoden är väl inte på hundradelen exakt men genomsnittet av flera mätningar ger ändå en ganska god uppfattning av hur skidorna gick. Det skilde inte mer än ett par-tre tiondelar på glidtiderna mellan varven Dessutom stämmer glidtiderna och åktiderna väl överens med känslan jag hade när jag åkte. Skidorna är helt olika och olika gamla men jag tog det jag hade tills hands och testade en del för skojs skull. Jag valde tid i stället för sträcka pga att den metoden mäter glidet vid en intressantare hastighet (de sista metrarna vid "sträck-glid" kan ju gå väldigt långsamt och vara beroende av minsta ojämnhet i spåret).

Det som förvånade mig var att kuzminskidorna gled så oerhört mycket bättre än de vallade - så stora mätfel är helt uteslutna. Dessutom hade jag bara vågat ge mig på gamla skidor med min nya sickel och 20 år gamla skidor borde ju inte gå bättre än ganska nya stenslipade och vallade. Jag använde, som nämnts, bara standardvallor. Det hade varit roligt att se en jämförelse med värstingvallorna men det är inget som jag pysslar med.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Plats: Samma

Datum: 29 mars 2010

Temp:+1,5

Snö: Nysnö

Väder: Molnigt, fuktigt

 

Skidor: F30 = Fischer RCS, köpta i höstas, årets modell, stenslipade, struktur 9/6.2, ingen fästvalla

K6 = Samma skidor, men nypluskuzminerade och stålborstade

Metod: Samma

Resultat:

F30 : 79,81 s +13,5% åktid: 6.34 min LF10 nypålagd

K6 : 69,07 s 0 åktid: 6.19 min Kuz+ nysicklade

 

Kommentar: Testus interuptus, pga att det började kräksnöa, så jag hann bara testa två skidpar. Men resultatet är ju ganska positivt om man tror på stålsickling!

------------------------------------------------------------------------------------------------------

Plats: Samma

Datum: 30 mars 2010

Temp:-0,5

Snö: Frusen grov, lite fin ovanpå

Väder: Molnigt

 

Skidor:

A8 = Atomic, klassiska skidor 210 cm, ca 23 år gamla (grön-rosa), stenslipade, struktur 10/7 (fin,kall snö), LF10 nypålagd, ingen fästvalla

 

Metod: Samma

 

Resultat;

K11 : 67,46 s +4,6% åktid: 5.24 Kuz orig 1mm rill körda 3km

F22 : 67,14 s +3,9% åktid: 5.22 LF10 körda 3km

F30 : 65,77 s +1,9% åktid: 5.17 LF10 körda 3km

A15 : 66,70 s +3,2% åktid: 5.18 Kuz orig körda 3km

K6 : 65,90 s +2,1% åktid: 5.19 Kuz+ körda 3km

A8 : 64,52 s 0 åktid: 5.12 LF10 nypålagd

 

Kommentar: Egentligen test utan värde, resultaten ligger nog inom felmarginalen och är jämna, vilket inte är så förvånande i isföre, men en liten tendens finns ju. Kanske det gick snabbare ju mer spåret blev uppåkt, trots att jag körde något varv före testet och andra åkare också använde spåret (resultaten står i kronologisk ordning). Lite anmärkningsvärt är ändå att A8 var snabbast, med struktur för fin men KALL snö (enl. sliparen, Allsport vid tunneln). Vallan på detta par var dock nypålagd, så det verkar ha viss betydelse. Kul (eller tragiskt) att se det inte alltid lönar sig sig att satsa på nya skidor. Kanske är försäljningsargumenten "Köp valla, stenslipa = bättre glid" och "Köp nya skidor = bättre glid" parallella och inte alltid giltiga.

 

------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Plats: Samma

Datum: 31 mars 2010

Temp: +2

Snö: Blöt, grov och fin

Väder: Duggregn

 

Metod: Samma

 

Resultat:

A8 : 74,32 s +7,9% åktid: 6.25 LF10 körda 3km

F30: 72,01 s +5,0% åktid: 6.18 LF10 körda 6km

F27: 69,87 s +2,0% åktid: 6.10 LF8 nypålagd

A15: 73.60 s +7,0% åktid: 6.21 Kuz orig körda 6km

K6 : 69,42 s +1,4% åktid: 6.20 Kuz+ körda 6km

K11: 68,44 s 0 åktid: 6.18 Kuz orig 1mm rill körda 6km

F22: 73,15 s +6,4% åktid: 6.22 LF10 körda 6km

 

Kommentar: Som sagt, antal körda kilometer kan ha betydelse - de nyvallade F27 går ju bra. K11, som är de enda rillade, verkar också trivas i regnet i spåret (men inte på skaten). En viss diskrepans finns mellan glidtid och åktid, vilket kan bero på att jag inte har lyckats hålla samma tempo varje varv eller att skidorna faktiskt går lite olika i spåret jämfört med på skatepisten. Snön på dessa ställen kan ju skilja sig betydligt åt även vid samma allmäna förhållanden.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Plats: Samma

Datum: 1 april 2010

Temp: +2

Snö: Fin, blöt nysnö, "grått" i spåret

Väder: Växlande molnighet

Skidor: F13 (en skida): Fischer "Skating WM," 190 cm, drygt 20 år gamla, vitt belag. Nypluskuzminerade, 1,66 mm rillade (Kähärä)

 

Metod: Samma

 

Resultat:

K6 : 75,00 s +2,0% åktid: 7.10 min Kuz+ körda 9km

F27: 76,19 s +3,5% 7.08 min LF8 körda 3km

A15: 77,08 s +4,6% 7.10 min Kuz orig körda 9km

F30: 75,77 s +3,0% 7.11 min LF10 körda 9km

K11: 73,87 s +0,5% 7.05 min Kuz orig 1mm rill körda 9km

K11+F13: 73,51 s 0 7.02 min - " - /Kuz+ 1,66mm rill körda 9/0km

F22: 76,99 s +4,5% 7.10 min LF10 körda 9km

A8 : 79,16 s +7,1% 7.13 min LF10 körda 6km

 

Kommentar: Kuzminerat och rillat (speciellt grovt) verkar gå bättre i detta vattenföre.

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Plats: Samma

Datum: 2 april 2010

Temp: +1,5

Snö: Några cm nysnö, blöt

Väder: Snöfall

 

Metod: Snöfallet gjorde att jag inte kunde använda spåren. Dels blev det inte samma förhållanden varje varv och dels gled det så förbajat dåligt. Därför skatade jag försiktigt, även utför, denna gång. Några flingor till i redan djup nysnö spelar inte så stor roll, men när flingorna hamnar i spåret så gör de stor skillnad och snöfallet varierade i styrka. Jag försökte att inte åka i del gamla skateskären.

 

Resultat:

K6 : 105,09 s +7,7% åktid: 8.16 min Kuz+ körda 12km

A15: 106,65 s +9,0% 8.26 min Kuz orig körda 12km

F30: 105,10 s +7,7% 8.25 min LF10 körda 12km

F13: 97,03 s 0 8.07 min Kuz+ 1,66mm rill körda 3/0km

K11: 103,43 s +6,2% 8.19 min Kuz orig 1mm rill körda 12/15km

 

Kommentar: Trots att F13 har mindre bäryta än de andra paren (utom K6) och alltså borde sjunka ner djupare i snön, gick de som raketer. Det märktes stor skillnad inte bara på tiden utan också i åkningen. Dessa skidor har aldrig varit några storglidare tidigare.

Grovkuzminerning och grov rillning utklassar de andra prepareringarna i detta test.

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Plats: Samma

Datum: 11 april 2010

Temp: +10 i luften

Snö: Mjukt, blött i solen men lite fruset "frasigt" i skuggan

Väder: Sol, 40% fuktighet

 

Skidor: M19 = Madshus "snowskating", 80-talsskidor med mycket grov fabriksstruktur "Wet snow" under, vallaväckade och borstade med stålborste, ingen glidvalla

A15 = Kuzmin plussicklade, 1,66mm rill (Kähärä). En skida vallaväcktvättad. Den andra skidan åkt ca 25 km i blötföre, några små klisterfläckar syntes på belaget

 

Metod: Samma, men bara ett varv med de flesta paren (för att minimera hela testets tid, då glidet blev bättre och bättre). Ett varv i st f två går ju ut lite över mätnoggrannheten men jämförbarheten blir bättre.

 

Resultat: (Kronologisk ordning) äktid

M19 74,9 s +15,8% (67,1 s) +7,7% 6.41 m nyborstad struktur,ingen valla

F22 73,4 s +14,0% (66,7 s) +7,2% 6.35 m LF10 körda 10km

F22+A15 68,6 s +8,0% (62,9 s) +1,6% 6.27 m LF10/Kuz+1,66mm rill tvättad

körda 10/0km

F22+A15 69,1 s +8,7% (64,1 s) +3,4% 6.23 m LF10/Kuz+ 1,66mm rill

körda 10/25km

A15 66,1 s +4,5% (62,2 s) +0,5% 6.15 m Kuz+ 1,66mm rill körda 3/26km

F30 67,5 s +6,5% (64,4 s) +3,9% 6.21 m LF10 körda 13km

F13 68,5 s +7,9% (66,5 s) +6,9% 6.24 m Kuz+ 1,66mm rill körda 1/4km

K6 63,6 s +0,8% (61,9 s) 0 6.10 m Kuz+ körda 14km

K11 63,1 s 0 (62,4 s) +0,8% 6.02 m Kuz orig 1mm rill körda 13/16km

M19(igen) 67,1 s +6,0% (67,1 s) +7,7% 6.23 m körda 2km

 

Kommentar: Det blev lite kallare under testet men framför allt sjönk solen och skuggorna blev längre och täckte större del av spåret. I skuggan gled det klart bättre så tiderna blev snabbare och snabbare. För att få en uppfattning om hur mycket så testade jag M19 både som första och sista par. Därför går det inte att jämföra tiderna genom hela testet utan kanske bara mätningarna intill varandra. För att råda bot på detta har jag roat mig med att korrigera tiderna med utgångspunkt från M19s tidsförbättring, (glidtiderna inom parentes). Glidet kanske inte förändrades helt linjärt men vad gör man inte för att få ut något meningsfullt av ett par timmars arbete.

I alla fall verkar den tvättade A15 gå lite bättre än den använda, trots attt jag bara använde en skida av A15 i de testerna. De kuzminerade skidparen går bättre än de vallade - och paret med borstad struktur. F13 gick dock inte bra i motsats till hur fantastiskt de gick i testet 2 april med blöt nysnö - men då var de det enda paret med grov sickling och grov rillning.

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Plats: Samma

Datum: 12 april 2010

Temp: +12-+9

Snö: Mjukt i solen, frös i skuggan

Väder: Sol

Metod: Samma, se kommentar

 

Glid Varv

K11 +1,0% 6,14 min Kuz orig 1mm rill körda 14/17km

K6 +1,2% 6,18 min Kuz+ körda 15km

F13 +11,0% 6,36 min Kuz+ 1,66mm rill körda 2/5km

A15 0 6,16 min Kuz+ 1,66mm rill körda 4/27km

A15/F32 +1,4% 6,18 min Kuz+/Tvättad,borstad fabrikstruktur, körda 28/0km

F22 +9,1% 6,27 m LF10 körda 14km

 

Kommentar: Det blev kallare och bättre glid efterhand. Därför vände jag på ordningen när jag kört alla paren och körde alla igen. På så sätt blev det par jag körde först också det jag körde sist, alltså med sämst resp. bäst glidförutsättningar. Kanske inte något idealiskt sätt att testa på men den enda metod som fungerar när glidet snabbt förändras, såvida man inte vill göra som 11/4. Alla Kuz+ skidorna, utom F13, går mycket bättre än F22 med LF10. Att F13 går så dåilgt är ett mysterium, kan 1,66mm-rillningen har så stor effekt medan 1mm-rillningen inte påverkar alls? 2/4 var ju förhållandet det omvända.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Plats: Samma

Datum: 13 april 2010

Temp: +10-+8

Snö: Mjukt i solen, frös i skuggan

Väder: Sol

Metod: Samma som 12/4

 

Glid Varv

A15 0 6,04 min Kuz+ 1,66mm rill körda 8/31km

F30 +2,3% 6,09 min Tvättad, stålborstad 9/6.2 struktur körda 0km

K11 +0,8% 6,08 min Kuz orig 1mm rill körda 16/18km

F32 +3,1% 6,10 min Tvättad, stålborstad fabriksstruktur körda 0/2km

A8/F32 +3,9% 6,13 min Tvättad,stålborstad 10/7struktur/ körd 0km

- " - fabriksstruktur körd 3km

A8/F32 +1,9% 6.13 min LF10/tvätt.stålborst. fabr.struktur körda 7/4km

 

Kommentar: Kuz+ bättre än tvättade och stålborstade strukturer. Vallad struktur går bättre än rengjord struktur. Samma metod som 12/4.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Plats: Samma

Datum: 14 april 2010

Temp: +10-+8

Snö: Mjukt i solen, frös i skuggan

Väder: Sol

Metod: Samma som 12/4

 

Glid Varv

A15 0 6,19 min Kuz+ 1,66mm rill körda 11/34km

A15/F32 0 6,18 min - " - /Kuz+ körda 12/0km

F30 +2,7% 6,23 min Tvättad,stålborst. 9/6.2 struktur körda 2km

A15/F32 +4,0% 6,22 min Kuz+ 1,66mm rill/Tvätt. stålborst. körda 9/5km

fabr.struktur

F32 +4,0 6,29 min Kuz+/Tvätt.stålborst fabr.strukt. körda 1/6km

 

Kommentar: Kuz+ bättre än tvättade och stålborstade strukturer. Samma metod som 12/4.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Plats: Åkte drygt halva varvet på 1,2km-spåret och vände

Datum: 16 april 2010

Temp: +8-+4

Snö: mjukt isolen, frös i skuggan

Väder: Sol

Metod: Samma som 12/4, förutom att jag inte kunde åka hela spåret

 

Glid Varv

F22 0 7.38 LF10 nypålagd

A15 0 7.42 Kuz+ 1,66mm rill körda 16/38km

F32 +0,8% 7.40 Kuz+ körda 5/8km

K11 +0,8% 7.44 Kuz orig 1mm rill körda 18/20km

 

Kommentar: Mycket jämnt, inom felmarginalen. Rillningen, körd sträcka eller ålder på skidorna verkar inte spela någon roll, utom för de nyvallade som låg långt efter 12/4 när de hade gått 14 km.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Plats: Åkte bara i en backe

Datum: 20 april 2010

Temp: +5

Snö: Grov, blöt som frös lite efterhand

Väder: Växlande sol och moln

Metod: Samma som 12/4, gjorde bara glidprov, alltså inga varvtider.

 

Glid

K11 0 Kuz orig 1mm rill körda 21/23km

A15 0 Kuz+ 1,66mm rill körda 21/43km

A8 0 Nytvättat belag/LF10 nypålagd

F32 +2,2% Kuz+ körda 8/11km

F22 +5,6% LF10 körda 3km

 

Kommentar: Att solen kom och gick ställde till lite problem. Föret förbättrades inom någon minut när solen försvann och omvänt när den kom tillbaka, fast då gick det något långsammare. Dessutom var det en byig vind, varför resultaten kan vara lite opålitliga. Förhoppningsvis jämnade antalet glidningar (6 st/skidpar) ut de skiftande förhållandena en smula. I alla fall gick Kuz+ med rill bäst, utan rill sämre, tillsammanas med ny valla och bara struktur. LF10 på F22 har tappat redan efter 3km.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Plats: Åkte bara i en backe

Datum: 21 april 2010

Temp: +0,5

Snö: Nysnö

Väder: Sol/moln

Metod: Samma som 12/4, gjorde bara glidprov, alltså inga varvtider

 

Glid

F30 0 LF10 nyvallade

A8/F22 +1,4% LF10/LF10 körd 1km/körd 4km

F32 +1,9% Kuz+ körda 9/12km

F22 +2,4% LF10 körda 4km

F27 +2,4% LF8 körda 4km

A15 +2,5% Kuz+ 1,66mm rill körda 22/44km

A23 +4,4% LF10 nyvallade

A8/F22 +5,2% Tvättad struktur/LF10 körda 1/5km

K11 +5,5% Kuz orig 1mm rill körda 22/24km

A8 +7,2% Tvättad struktur/LF10 körda 2km

 

Kommentar: Nyvallade och inte så långt körda vallade, speciellt LF10 gick bäst. Kuz+ som var körda ca en mil hängde med skapligt, de som gått längre tappade. Grövre rill bättre än finare i blöt nysnö, vilket inte är så förvånande.

----------------------------------------------------------------------------------------------------

----------------------------------------------------------------------------------------------------

VÅR 2011

Plats: Myrspåret på Hovfjället, platt

Datum: 29 mars 2011

Temp: -2

Snö: 2cm nysnö på isigt underlag

Väder: Sol/Moln

Metod: Skate

 

Tempo

F30 +0,2% BWLF Körda 15km

K11 0 Kuz0 1,00mm rill Körda 122km

K6 +4,2% Kuz+/Kuz0 Körda 0km

F32 +2,8% Kuz+ 1,66mm rill Körda 54km

F24 0 Kuz+, BWLF, 1,66mm rill Nyvallade

A15/A18 +2,3% Kuz+ 1,66/1,00mm rill Körda 0km

 

Kommentar: Nyvallat bäst men K11 lika bra.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Plats: Myrspåret på Hovfjället, platt

Datum: 30 mars 2011

Temp: -1

Snö: Fin, i isig spårprofil

Väder: Sol/moln

Metod: Bara stakning

 

Tempo

F13 +8,7% Kuz+ 1,66mm rill Körda 14km

A15/A18 +3,9% Kuz- Körda 0km

F24 0 Kuz+, BWLF 1,66mm rill BWLF körd 2km

K11 +0,9% Kuz0 1,00mm rill Körda 124km

A15/A18 +3,0% Kuz+ 1,66/1,00mm rill Körda 2km

F30 +3,8% BWLF Körda 18km

F32 +5,0% Kuz+ 1,66mm rill Körda 56km

 

Kommentar: Ny BWLF med Kuz+ och grov rill under bäst.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Plats: Hovfjällets 1,2km spår

Datum: 3 april 2011

Temp: +4

Snö: Grov, gammal

Väder: Dimmigt

Metod: Skate, utför i spåret

 

Glid Tempo

F24 +0,7% 4,51/km Kuz+ och BWLF 1,66mm rill BWLF Körd 4km

F30 +4,2% 4,55/km BWLF Körda 20km

F32 0 4,55/km Kuz+ 1,66mm rill Körda 58km

 

Kommentar: Sicklat bäst, bättre än sicklat/vallat och ännu bättre än bara vallat

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Plats: Hovfjällets 1,2km spår

Datum: 4 april 2011

Temp:+6, frös lite i skuggan

Snö: Grov

Väder: Sol/moln

Metod: Stakning, skate uppför. Mätte varvtid och glid i utförsbackar.

 

Glid Tempo

F32 +11,0% 4,51/km Kuz+ 1,66mm rill Körda 56km

F30 +4,7% 4,43/km Peak glide Nyvallade

F24 +3,1% 4,43/km Kuz+ och BWLF 1,66mm rill BWLF körd 8km

F32 0 4,36/km Kuz+ 1,66mm rill Körda 59km

 

Kommentar: Typiskt exempel på ett test man inte vågar lita på! Tiderna blir hela tiden bättre och vad är oddsen för att man råkar köra skidorna i den ordningen att man startar med de sämsta och avslutar med de bästa. Spåret kördes tydligen till och blev snabbare trots att jag körde upp det 2 varv före testet. Man kan kanske jämföra de par som kördes i anslutning till varandra men knappast mer. Det man kan säga är att Peak glide nog gick bäst men de var ju också nyvallade.

---------------------------------------------------------------------------------------------------

---------------------------------------------------------------------------------------------------

VINTER 2011-2012

 

Plats: Hovfjället 1,2km

Datum: 17 dec 2011

Temp: -0,2

Snö: 2 cm nysnö på skaten, blankt i spåret

Väder: Molnigt

Metod: Skate, glidningar i spåret

 

Glid Tempo

F30

F24

F27

F30

 

 

 

Plats: Hovfjället 1,2km

Datum: 20 dec 2011

Temp: -6

Snö:

Väder:

Metod:

Link to comment
Share on other sites

Kul att läsa lite glidtester :)

 

Dina förhållanden liknar väl en hel del de som Kuzmin hade som underlag i sin rapport: Vårsnö och plussgrader.

Är väl inte speciellt förvånad över dina resultat mer än att jag hade gissat att dina K11 skulle gått snabbare än dina A15 p.g.a rillningen. Nu är det ju kanske skillnader på skidorna i övrigt som gjort resultat men ändå.

Link to comment
Share on other sites

Kul att läsa lite glidtester :)

 

Dina förhållanden liknar väl en hel del de som Kuzmin hade som underlag i sin rapport: Vårsnö och plussgrader.

Är väl inte speciellt förvånad över dina resultat mer än att jag hade gissat att dina K11 skulle gått snabbare än dina A15 p.g.a rillningen. Nu är det ju kanske skillnader på skidorna i övrigt som gjort resultat men ändå.

Ja, de gamla Kneisslskidorna har ju lite speciell form, smala framtill och bredare därbak. Vet inte om det är så lyckat, de är i alla fall svåra att hålla kvar i spåret och hoppar lätt ur.

Link to comment
Share on other sites

Plats: Hovfjällets 1,2 kmspår

Datum: 28 mars 2010

Temp: +2

Snö: Blöt, grov och fin blandat

Väder: Molnigt, hög luftfuktighet, ingen förändring under testet

Skidor: F22 = Fischer skatecut 195cm, ca 10 år gamla, stenslipade, struktur 9/6.2 (Vasalopps- enligt sliparen) LF10, nypålagd

A15 = Atomic skate 195 cm, ca 20 år gamla, nykuzminsicklade original, stålborstade

K11 = Kneissl skate 195 cm, 23 år gamla, kuzminsicklade original, stålborstade, 1mm rill (Kähärä)

K6 = Karhu skate 190cm, ca 21 år gamla Blå Vauhti blockvalla, aldrig slipade

F27 = Fischer RCS 207 cm, 3 år gamla, stenslipade, struktur AT11/8 (bra allmän struktur enligt sliparen) CH4 på ena CH6 på andra, körda några mil, ingen fästvalla

F24 = Fischer RCR 5 år gamla, stenslipade, struktur D4, Valla:Lotrec 2 100% körda några mil, ingen fästvalla

Metod: Två varv åktes på Hovfjällets 1,2km spår i "hårt promenadtempo"(för att kunna hålla samma tempo utan att bli trött), skate, utom i tre utförsbackar där tiden togs i spåret, manuellt. Sammanlagd glidsträcka 325 m (gps). Fallhöjd: 9m, 3m, 5m, tot: 17m. Första backen slutar uppför, de andra två glider ut på plan mark. Tiden är genomsnittet för de två varven. Stannade i toppen på varje backe, tryckte igång klockan och tog tre stavtag (försökte ta lika kraftiga hela tiden), gled till en förutbestämd punkt där klockan trycktes av.

Resultat:

F22: 76,22 s , åktid 6.00 min

A15: 70,76 s , åktid 5.50 min

K11: 71,92 s , åktid 5.55 min

K6: 83,88 s , åktid 6.18 min

F27: 79,54 s , åktid 6.11 min

F24: 83,03 s , åktid 6.20 min

 

Kommentar: Metoden är väl inte på hundradelen exakt men genomsnittet av flera mätningar ger ändå en ganska god uppfattning av hur skidorna gick. Det skilde inte mer än ett par-tre tiondelar på glidtiderna mellan varven Dessutom stämmer glidtiderna och åktiderna väl överens med känslan jag hade när jag åkte. Skidorna är helt olika och olika gamla men jag tog det jag hade tills hands och testade en del för skojs skull. Jag valde tid i stället för sträcka pga att den metoden mäter glidet vid en intressantare hastighet (de sista metrarna vid "sträck-glid" kan ju gå väldigt långsamt och vara beroende av minsta ojämnhet i spåret).

Det som förvånade mig var att kuzminskidorna gled så oerhört mycket bättre än de vallade - så stora mätfel är helt uteslutna. Dessutom hade jag bara vågat ge mig på gamla skidor med min nya sickel och 20 år gamla skidor borde ju inte gå bättre än ganska nya stenslipade och vallade. Jag använde, som nämnts, bara standardvallor. Det hade varit roligt att se en jämförelse med värstingvallorna men det är inget som jag pysslar med.

Intressant att du redovisar resultatet av ditt test. Lite synd att det inte gjorts någon ny sammanställning av de tester som gjorts efter att jag, Stefan och Niklas gjorde (en sådan + lite försiktiga kommentarer om bäkgrund och slutsatser) efter första årets tester.

Har du läst denna rapport ? I så fall hur tycker du att ditt test ser ut att passa in i det vi har kommit fram till ?

SAMMANTAGET tycker i varje fall JAG att det finns några enkla slutsatser att dra utifrån det medlemmar på skidforum redovisat på ett antal trådar.

Link to comment
Share on other sites

Tycker att mina resultat stämmer väl överens med rapporten, Lars-Erik, utom att de kuzminerade skidorna gick lite väl bra. Men jag hade som sagt inga fantomvallor att jämföra med. Å andra sidan är det kanske intressantare att jämföra med vanliga grejor för vanliga åkare. Är själv ingen raket i spåret (6:e led) och har bara åkt Vasan en gång med Cera, vilket inte var någon större succé. Resterande gånger har det varit med enklare vallor och det har för det mesta givit bra eller skapligt glid jämfört med medresenärerna. Skulle man överföra mina resultat från 28/3 till Vasan skulle det bli 10-25 minuter på 9 mil och det låter bra tycker jag. Har gjort en del fler tester som jag kan lägga in så småningom när skidabstinensen börjar sätta in om någon vecka.

Är det någon som vet om Lotrecs flytande vallor fortfarande finns att köpa? Använde dem på 90-talet och de funkade bra då i vissa blandningar.

Link to comment
Share on other sites

Intressant, bekräftar det jag trodde, att valla med lågflourprodukter är bortkastat (med eventuell reservation för riktigt kallt och för grov struktur). Det som är kvar att testa är hur länge en pulvervallad skida vallad enligt konstens alla regler glider bättre. Är troligtvis väldigt olika i olika fören, men det är det man vill veta! Kul att du redovisade testet, fler redovisningar!
Link to comment
Share on other sites

Någon mer redovisning kommer, som jag lovat, men våren är ju tyvärr på väg så så många fler tester lär det väl inte bli i år, åtminstone inte i kallföre. Kan däremot lova ett evigt testande i tunneln i höst, bor nämligen i närheten av den. :D. Problemet är bara att hinna med att träna när man ska testa hela tiden. En bra metod är dock den jag har använt på sistone att snurra på ett kort spår och stanna till och testa glid några gångar per varv. Har man bara med sig tillräckligt många par skidor så kan det bli ett riktigt långpass, med intervaller (intervallor) ;)
Link to comment
Share on other sites

Intressant, bekräftar det jag trodde, att valla med lågflourprodukter är bortkastat (med eventuell reservation för riktigt kallt och för grov struktur). Det som är kvar att testa är hur länge en pulvervallad skida vallad enligt konstens alla regler glider bättre. Är troligtvis väldigt olika i olika fören, men det är det man vill veta! Kul att du redovisade testet, fler redovisningar!

Det är intressant att det är fluorinnehållet i vallan som är det viktiga. Annars brukar det heta att vallans främsta uppgift är att binda microhår och släta över småskavanker i strukturen. I alla fall enligt Kuzmins teorier, om jag fattat dem rätt.

Link to comment
Share on other sites

Intressant' date=' bekräftar det jag trodde, att valla med lågflourprodukter är bortkastat (med eventuell reservation för riktigt kallt och för grov struktur). Det som är kvar att testa är hur länge en pulvervallad skida vallad enligt konstens alla regler glider bättre. Är troligtvis väldigt olika i olika fören, men det är det man vill veta! Kul att du redovisade testet, fler redovisningar![/quote']

Det är intressant att det är fluorinnehållet i vallan som är det viktiga. Annars brukar det heta att vallans främsta uppgift är att binda microhår och släta över småskavanker i strukturen. I alla fall enligt Kuzmins teorier, om jag fattat dem rätt.

Tja, jag vet inte jag detta med flour, tror delvis att det som gör flourpulver bra är att de är stenhårda och binder mikrohår bra, man måste ha hög temp. för att smälta t ex FC7, den nya FC78 ska det tydligen vara ännu varmare, då är den nog stenhård och binder mikrohår jättebra, med FC7 tar det lång tid innnan det blir "vita fläckar"". Så om det är flouret eller hårdheten som gör att flourpulvervallade skidor glider snabbare än vallade utan flourpulver vet jag inte. Tror att flouret i sig kanske är bra, eller så är det bara hårdheten som gör att du får en blank yta genom att den spacklar belaget väl...

Link to comment
Share on other sites

Intressant' date=' bekräftar det jag trodde, att valla med lågflourprodukter är bortkastat (med eventuell reservation för riktigt kallt och för grov struktur). Det som är kvar att testa är hur länge en pulvervallad skida vallad enligt konstens alla regler glider bättre. Är troligtvis väldigt olika i olika fören, men det är det man vill veta! Kul att du redovisade testet, fler redovisningar![/quote']

Det är intressant att det är fluorinnehållet i vallan som är det viktiga. Annars brukar det heta att vallans främsta uppgift är att binda microhår och släta över småskavanker i strukturen. I alla fall enligt Kuzmins teorier, om jag fattat dem rätt.

Tja, jag vet inte jag detta med flour, tror delvis att det som gör flourpulver bra är att de är stenhårda och binder mikrohår bra, man måste ha hög temp. för att smälta t ex FC7, den nya FC78 ska det tydligen vara ännu varmare, då är den nog stenhård och binder mikrohår jättebra, med FC7 tar det lång tid innnan det blir "vita fläckar"". Så om det är flouret eller hårdheten som gör att flourpulvervallade skidor glider snabbare än vallade utan flourpulver vet jag inte. Tror att flouret i sig kanske är bra, eller så är det bara hårdheten som gör att du får en blank yta genom att den spacklar belaget väl...

Fluor stöter bort vatten och därför ju mer fuktig snön är desto bättre glid får du om du vallat glid med fluorinnehåll. Pulver innehåller mycket fluor därför ger de så bra glid. Att de är hårda ger inte så bra glid utan mycket slitstyrka som behövs vid långa lopp som VL..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 5 months later...
  • 1 month later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...