Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppstid <-> Tid på milen (löpning)


OlleG

Recommended Posts

Jag skulle hellre jämföra min miltid i löpning med min tid på 10 km skidåkning i kuperad terräng på en och samma bana i normalföre (-5 gr och finkornig snö, välpreparerade spår). Det skulle i såna fall vara elljusbanan hemma, som är småkuperad i varierad terräng.

 

I årets MWC i Falun var det väldigt tufft, kallt -15, ca 1,5 dm nysnö och otroligt kärv snö, till detta kom den tuffa Lugnetterrängen. Man fick utnyttja precis allt vad man hade i lungkapacitet. Min jämbördiga kompis hemifrån skadade knäet i somras och kunde inte löpträna alls under försäsongen och han var mycket långt efter mig, hans syreupptagning hade gått ner pga utebliven löpträning. Själv borde jag ha kört mer i tuff terräng och i slalombacken också, så att det funnit lite till att ta till.

 

I VL och andra överlånga distanser är det som många riktigt påpekat andra ingridienser som påverkar slutresultatet även om en stark motor hjälper till på delar av banan.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 87
  • Created
  • Last Reply
Men det är ju dock inte så att enda sätt att få en stark motor är att träna löpning. Man kan få ett jättehögt syreupptag med endast cykelträning och kanske framförallt roddmaskin. Dvs, man kan åka jättebra på framförallt vasan men även sverigecup utan särskilt många meter löpning är jag övertygad om. Däremot är ju löpning ett bra och praktiskt sätt att få belastning på flåset under barmarken.
Link to comment
Share on other sites

En slutsats är att milen är sannolikt inte en bra mätare, det är dock mycket intressant att se era tider. Det som förvånar mig går det att åka snabbt på VL (för mig under 6 h) och ändå (om ni ursäktar) vara relativt måttlig på löpning. Själv tävlade jag på skidor upp till 18 års ålder (nu 52) och tycker jag har skaplig skidteknik och lärt om att staka, så är jag uppenbart långsam på skidor.

 

Jag är nyfiken på tricket att bli snabbare på VL och även skidmilen. För mina bästa 6.22 hade jag 30 kajakmil, 100 löpmil och 80 skidmil (både rull och riktiga). Ofta kör jag under 15km löpning men rätt fort.

 

Hur karaktäriserar ni som kör skidor snabbt relativt löpning er träningen ?

Fokus på lång sträckor? Rullskidor hela sommaren? Superintensiv skidsäsong

Link to comment
Share on other sites

En slutsats är att milen är sannolikt inte en bra mätare, det är dock mycket intressant att se era tider. Det som förvånar mig går det att åka snabbt på VL (för mig under 6 h) och ändå (om ni ursäktar) vara relativt måttlig på löpning. Själv tävlade jag på skidor upp till 18 års ålder (nu 52) och tycker jag har skaplig skidteknik och lärt om att staka, så är jag uppenbart långsam på skidor.

 

Jag är nyfiken på tricket att bli snabbare på VL och även skidmilen. För mina bästa 6.22 hade jag 30 kajakmil, 100 löpmil och 80 skidmil (både rull och riktiga). Ofta kör jag under 15km löpning men rätt fort.

 

Hur karaktäriserar ni som kör skidor snabbt relativt löpning er träningen ?

Fokus på lång sträckor? Rullskidor hela sommaren? Superintensiv skidsäsong

Du springer ju fler mil än du åker skidor/rullskidor, trots att milen borde gå snabbare på skidor. Ganska uppenbart att du har massor av att förbättra genom att helt enkelt åka mer rullskidor under barmarken och om möjligt skidor på vintern.

Link to comment
Share on other sites

En slutsats är att milen är sannolikt inte en bra mätare' date=' det är dock mycket intressant att se era tider. Det som förvånar mig går det att åka snabbt på VL (för mig under 6 h) och ändå (om ni ursäktar) vara relativt måttlig på löpning. Själv tävlade jag på skidor upp till 18 års ålder (nu 52) och tycker jag har skaplig skidteknik och lärt om att staka, så är jag uppenbart långsam på skidor.

 

Jag är nyfiken på tricket att bli snabbare på VL och även skidmilen. För mina bästa 6.22 hade jag 30 kajakmil, 100 löpmil och 80 skidmil (både rull och riktiga). Ofta kör jag under 15km löpning men rätt fort.

 

Hur karaktäriserar ni som kör skidor snabbt relativt löpning er träningen ?

Fokus på lång sträckor? Rullskidor hela sommaren? Superintensiv skidsäsong[/quote']

Du springer ju fler mil än du åker skidor/rullskidor, trots att milen borde gå snabbare på skidor. Ganska uppenbart att du har massor av att förbättra genom att helt enkelt åka mer rullskidor under barmarken och om möjligt skidor på vintern.

som sagt gäller att träna det man ska bli bra på. man kan ju inte springa mer mil än man åker skidor på årsbasis och tro att man tränar för att åka fort på skidor!.

Link to comment
Share on other sites

Spang milen på 45 i somras utan att förta mig (19,50 på 5km men skadade mig innan jag hann maxtesta milen). 6,50 på vasan.

 

Det är för stor skillnad mellan dålig och bra teknik för att det ska bli en vettig jämförelse. På skidor är det självklart men tvärt emot vad många verkar tro så är det oerhört viktigt med teknik i löpning också, gå upp på framfoten så har ni 5 minuter på milen på ett par månader. Så för att jämföra vettigt så måste man ha bra teknik på båda grenarna.

 

Eller dålig i båda :)

Link to comment
Share on other sites

Hur karaktäriserar ni som kör skidor snabbt relativt löpning er träningen ?

Fokus på lång sträckor? Rullskidor hela sommaren? Superintensiv skidsäsong

Jag försöker köra så många fartpass som möjligt på rullskidor eller som skidgång, sen blir det något intervallpass löpning då och då. Men mycket av löpningen är långt och långsamt, inget framgångsrecept för en bra tid på milen. :)

Link to comment
Share on other sites

Hmm..en extrem dålig jämförelse...tid på milen har ingenting med uthållighet att göra..två helt skilda saker...som att jämföra äpple och päron...sedan två olika delar av kroppen som huvudsakligen är inblandade. VL med överkroppens stakning och löpning mera benen...Vet en som spriger milen på 35 minuter lätt gjorde vasan på 10 timmar. Sedan en kompis som aldrig springer milen under 60 minuter. Han gör alltid vasan under 6 timmar.
Link to comment
Share on other sites

Det är för stor skillnad mellan dålig och bra teknik för att det ska bli en vettig jämförelse. På skidor är det självklart men tvärt emot vad många verkar tro så är det oerhört viktigt med teknik i löpning också, gå upp på framfoten så har ni 5 minuter på milen på ett par månader. Så för att jämföra vettigt så måste man ha bra teknik på båda grenarna.

Definitivt har man mycket större möjlighet att kapa tid på skidor med hjälp av teknikförbättring än i distanslöpning. Jag tror aldrig att man skulle ta 5 min på en löpmil genom att sätta i foten annorlunda om man inte springer med nån´form av monty pythonstil från början. Ditt löpsteg kommer till stor del vara ett resultat av hur du är byggd.

Däremot kommer löpsteget sannolikt bli mer effektivt efter långvarig löpträning.

Link to comment
Share on other sites

Det är för stor skillnad mellan dålig och bra teknik för att det ska bli en vettig jämförelse. På skidor är det självklart men tvärt emot vad många verkar tro så är det oerhört viktigt med teknik i löpning också' date=' gå upp på framfoten så har ni 5 minuter på milen på ett par månader. Så för att jämföra vettigt så måste man ha bra teknik på båda grenarna.[/quote']

Definitivt har man mycket större möjlighet att kapa tid på skidor med hjälp av teknikförbättring än i distanslöpning. Jag tror aldrig att man skulle ta 5 min på en löpmil genom att sätta i foten annorlunda om man inte springer med nån´form av monty pythonstil från början. Ditt löpsteg kommer till stor del vara ett resultat av hur du är byggd.

Däremot kommer löpsteget sannolikt bli mer effektivt efter långvarig löpträning.

Handlar såklart inte bara om att sätta i foten, men gör du rätt använder du vaden istället för låret och det är mycket effektivare. Lite som att det är mer effektivt att staka (använda magen) än att diagonala (benen), alldeles oavsett om just din kropp är bäst anpassad för det ena eller andra.

 

Och nej, det handlar inte om monty pytonlöpning. Kolla hur hög foten ska upp bakom kroppen (slow motion på nån gala), det är snarare så att när man testar framfotslöpning första gången så känns det som att det är ett skämt och inte kan stämma att man gör rätt.

Link to comment
Share on other sites

Handlar såklart inte bara om att sätta i foten, men gör du rätt använder du vaden istället för låret och det är mycket effektivare. Lite som att det är mer effektivt att staka (använda magen) än att diagonala (benen), alldeles oavsett om just din kropp är bäst anpassad för det ena eller andra.

 

Och nej, det handlar inte om monty pytonlöpning. Kolla hur hög foten ska upp bakom kroppen (slow motion på nån gala), det är snarare så att när man testar framfotslöpning första gången så känns det som att det är ett skämt och inte kan stämma att man gör rätt.

POSE? Provade att springa enbart på framfötterna på gårdagens pass eftersom jag fått ont i ena höften av löpningen och ville prova någon förändring. Kändes mjukare för höften men vilken träningsvärk jag fick i vaderna! Upplevde det svårt att hålla tekniken i låg fart.

Link to comment
Share on other sites

Handlar såklart inte bara om att sätta i foten' date=' men gör du rätt använder du vaden istället för låret och det är mycket effektivare. Lite som att det är mer effektivt att staka (använda magen) än att diagonala (benen), alldeles oavsett om just din kropp är bäst anpassad för det ena eller andra.

 

Och nej, det handlar inte om monty pytonlöpning. Kolla hur hög foten ska upp bakom kroppen (slow motion på nån gala), det är snarare så att när man testar framfotslöpning första gången så känns det som att det är ett skämt och inte kan stämma att man gör rätt.[/quote']

POSE? Provade att springa enbart på framfötterna på gårdagens pass eftersom jag fått ont i ena höften av löpningen och ville prova någon förändring. Kändes mjukare för höften men vilken träningsvärk jag fick i vaderna! Upplevde det svårt att hålla tekniken i låg fart.

Efter knäproblem har jag också tänkt över mitt löpsteg. Det är egentligen ganska självklart att belastningen minskar på övriga kroppsdelar om man sätter i framfoten först och låter vaden ta den första smällen.

 

Precis som dig så fick jag också grym träningsvärk i vaderna i början, upplevde också att det var svårt att springa "rätt" i låg fart. Tror det är bra om man springer på lite och inte springer allt för långt i början så man verkligen orkar springa "rätt" hela passet.

Link to comment
Share on other sites

Handlar såklart inte bara om att sätta i foten' date=' men gör du rätt använder du vaden istället för låret och det är mycket effektivare. Lite som att det är mer effektivt att staka (använda magen) än att diagonala (benen), alldeles oavsett om just din kropp är bäst anpassad för det ena eller andra.

 

Och nej, det handlar inte om monty pytonlöpning. Kolla hur hög foten ska upp bakom kroppen (slow motion på nån gala), det är snarare så att när man testar framfotslöpning första gången så känns det som att det är ett skämt och inte kan stämma att man gör rätt.[/quote']

POSE? Provade att springa enbart på framfötterna på gårdagens pass eftersom jag fått ont i ena höften av löpningen och ville prova någon förändring. Kändes mjukare för höften men vilken träningsvärk jag fick i vaderna! Upplevde det svårt att hålla tekniken i låg fart.

Efter knäproblem har jag också tänkt över mitt löpsteg. Det är egentligen ganska självklart att belastningen minskar på övriga kroppsdelar om man sätter i framfoten först och låter vaden ta den första smällen.

 

Precis som dig så fick jag också grym träningsvärk i vaderna i början, upplevde också att det var svårt att springa "rätt" i låg fart. Tror det är bra om man springer på lite och inte springer allt för långt i början så man verkligen orkar springa "rätt" hela passet.

Fram med hopprepet så löser det sig :)

 

Minns inte vem det var, Dunderklumpen?, men nån här på forumet berättade att han körde långpass, 1 timme+, på hopprep inför stockholm marathon. Inte så konstigt att det blir saftig träningsvärk i muskler som mest agerar stabiliserare under hela höst/vinterträningen. Jag upplevde samma sal förövrigt.

 

En lite varning kanske är på sin plats då jag fick en överansträningsskada (stressfraktur i foten) efter att ha ändrat löpsteget (visserligen kombinerat med den hårdaste löpträningen jag någonsin kört men i alla fall) så lyssna på kroppen.

Link to comment
Share on other sites

Gjorde ÖS på 6.54 i år. En slipning på nästan en timme, men ändå inte nöjd. Glidet kunde varit långt bättre och start runt 07.00 istället för 08.15 ger nog en del på sluttiden också.

 

Tre veckor senare klämde jag seedningsloppet till Göteborgsvarvet (kvartsmara) på 42.50 med endast två löppass som förberedelse. Det har ju nästan uteslutande varit skidåkning i vinter. Väldigt nöjd med tempot, nästan som i fornstora dar för 18 år sen när man klämde Göteborgsvarvet på 1.24. Hälften så gammal och dubbelt så mycket elit på den tiden...

 

Med ett förflutet som orienterare så ligger löpningen mer inövad och jag saknar fortfarande en del mage, rygg och armar för att kapa 6-timmarsgränsen på Vasan. Finns nog inte så mycket korrelation i siffrorna, men det är kul att se hur duktiga alla är och att vissa är grymt allround.

Link to comment
Share on other sites

En lite varning kanske är på sin plats då jag fick en överansträningsskada (stressfraktur i foten) efter att ha ändrat löpsteget (visserligen kombinerat med den hårdaste löpträningen jag någonsin kört men i alla fall) så lyssna på kroppen.

Om den kapning av miltiden du tidigare nämnde (5 min på ett par månader) skedde efter den hårdaste löpträningen du någonsin kört vill jag tro att det var som gav effekten och inte primärt att du började springa på framfoten.

 

Tänk dig att man under två månader skolar in Svenne Banan i ett nytt löpsteg med omsorgsfulla instruktioner, filmning och allt vad man kan tänka sig men höll nere löpmängden. Man jämför sedan förbättring på miltiden jämfört med Svenne Gurka som kört sin hårdaste löpträning någonsin under samma tid men inte hört ett ord om vilken del av foten han ska springa på.

 

Gurka kommer förstås att slakta sitt rekord men med Banans tid händer inte mycket vill jag påstå.

 

Löpsteget är hårt kopplat till det rörelsemönster som just din kropp har förutsättningar

för. Anpassningen av steget kommer att ske långsamt och till följd av exempelvis att du blivit lättare och stärkt relevant muskulatur. Ju mer driven löpare du blir desto sannolikare är det tex att du springer på framfoten och med kortare steglängd och högre frekvens

än när du började.

Link to comment
Share on other sites

Ja, teknikträning för löpning känns rent logiskt som det skulle ge väldigt liten effekt jämfört med skidåkning. Dock kan det nog ge stor effekt som skadeförebyggande. Det märkliga är ju att man pratat väldigt lite teknik för motionslöpare historiskt medan det nu är en veritabel boom gällande detta. Ska själv på en "clinic" i helgen bl.a.

 

Själv är jag en medioker löpare (och skidåkare...) och sprang Hässelbyloppet i höstas på 54. Har dock sprungit sub 40 som ung med väldigt lite löpträning (juniorelitspelare i tennis). Siktar dock på att ta mig under 50 nu i vår och klara halvmaran på 1:50 till hösten. Har aldrig åkt VL/ÖS men tror att jag har hyfsade möjligheter att klara det på 7:30.

Link to comment
Share on other sites

En lite varning kanske är på sin plats då jag fick en överansträningsskada (stressfraktur i foten) efter att ha ändrat löpsteget (visserligen kombinerat med den hårdaste löpträningen jag någonsin kört men i alla fall) så lyssna på kroppen.

Om den kapning av miltiden du tidigare nämnde (5 min på ett par månader) skedde efter den hårdaste löpträningen du någonsin kört vill jag tro att det var som gav effekten och inte primärt att du började springa på framfoten.

 

Tänk dig att man under två månader skolar in Svenne Banan i ett nytt löpsteg med omsorgsfulla instruktioner' date=' filmning och allt vad man kan tänka sig men höll nere löpmängden. Man jämför sedan förbättring på miltiden jämfört med Svenne Gurka som kört sin hårdaste löpträning någonsin under samma tid men inte hört ett ord om vilken del av foten han ska springa på.

 

Gurka kommer förstås att slakta sitt rekord men med Banans tid händer inte mycket vill jag påstå.

 

Löpsteget är hårt kopplat till det rörelsemönster som just din kropp har förutsättningar

för. Anpassningen av steget kommer att ske långsamt och till följd av exempelvis att du blivit lättare och stärkt relevant muskulatur. Ju mer driven löpare du blir desto sannolikare är det tex att du springer på framfoten och med kortare steglängd och högre frekvens

än när du började.[/quote']

Jag tror Svenne Sparris krossar Svenne Bifftomat på löpning, men det blir nog jämt på Vasaloppet. Vad tror ni medelvikten är på världens 10 bästa millöpare jämfört med de 10 första i Vasaloppet? Det är inte bara tekniken som skiljer, utan även överkroppstryrkan som du inte vill bära för att bli en snabb löpare. I löpning är syreupptagning per kg a och o, vilket ger att i princip ju lättare desto bättre. I rodd är det däremot den absoluta som är intressant, se Lassi, han har mest absolut uppmätt, men är inte i närheten av de bästa per kg. För Vasaloppet är det något mellanting som är det intressanta tror jag. Visst är löpning av milen en indikator för Vasaloppstid OM du har likvärdig teknik, men det är nog minst lika bra med roddmaskin...

Mitt bästa Vasalopp 2005, då åkte jag under 5 timmar och skulle nog ha kunnat springa milen på 45-47 minuter gissar jag. Normala år kommer jag mellan 1000 och 2000 placering på Vasaloppet och springer inte milen, men skulle OM jag tränade lite kunna pressa ner mig under 50.

Link to comment
Share on other sites

En lite varning kanske är på sin plats då jag fick en överansträningsskada (stressfraktur i foten) efter att ha ändrat löpsteget (visserligen kombinerat med den hårdaste löpträningen jag någonsin kört men i alla fall) så lyssna på kroppen.

Om den kapning av miltiden du tidigare nämnde (5 min på ett par månader) skedde efter den hårdaste löpträningen du någonsin kört vill jag tro att det var som gav effekten och inte primärt att du började springa på framfoten.

 

Tänk dig att man under två månader skolar in Svenne Banan i ett nytt löpsteg med omsorgsfulla instruktioner' date=' filmning och allt vad man kan tänka sig men höll nere löpmängden. Man jämför sedan förbättring på miltiden jämfört med Svenne Gurka som kört sin hårdaste löpträning någonsin under samma tid men inte hört ett ord om vilken del av foten han ska springa på.

 

Gurka kommer förstås att slakta sitt rekord men med Banans tid händer inte mycket vill jag påstå.

 

Löpsteget är hårt kopplat till det rörelsemönster som just din kropp har förutsättningar

för. Anpassningen av steget kommer att ske långsamt och till följd av exempelvis att du blivit lättare och stärkt relevant muskulatur. Ju mer driven löpare du blir desto sannolikare är det tex att du springer på framfoten och med kortare steglängd och högre frekvens

än när du började.[/quote']

När jag på mitt första framfotspass sprang en av min vanliga rundor på ungefär samma tid som vanligt men med 7-8 slag längre i medelpuls så måste det väl betyda att tekniken har en väldig betydelse? Min kropp kunde uppenbarligen använda en bättre teknik än den automatiskt gjorde.

 

Varför då vänta och hoppas på att kroppen magiskt ska ändra teknik tack vare att den blir bättre tränad/har mer mil i benen? Samma sak måste väl i så fall gälla skidåkning, efter 300 mil har du garanterat bättre teknik än du hade innan, alltså kan man skippa teknikträningen och behöver inte ens vet vad som är bäst, det kommer av sig själv?

 

Överdriven analogi, visst men visar poängen.

Link to comment
Share on other sites

En lite varning kanske är på sin plats då jag fick en överansträningsskada (stressfraktur i foten) efter att ha ändrat löpsteget (visserligen kombinerat med den hårdaste löpträningen jag någonsin kört men i alla fall) så lyssna på kroppen.

Om den kapning av miltiden du tidigare nämnde (5 min på ett par månader) skedde efter den hårdaste löpträningen du någonsin kört vill jag tro att det var som gav effekten och inte primärt att du började springa på framfoten.

 

Tänk dig att man under två månader skolar in Svenne Banan i ett nytt löpsteg med omsorgsfulla instruktioner' date=' filmning och allt vad man kan tänka sig men höll nere löpmängden. Man jämför sedan förbättring på miltiden jämfört med Svenne Gurka som kört sin hårdaste löpträning någonsin under samma tid men inte hört ett ord om vilken del av foten han ska springa på.

 

Gurka kommer förstås att slakta sitt rekord men med Banans tid händer inte mycket vill jag påstå.

 

Löpsteget är hårt kopplat till det rörelsemönster som just din kropp har förutsättningar

för. Anpassningen av steget kommer att ske långsamt och till följd av exempelvis att du blivit lättare och stärkt relevant muskulatur. Ju mer driven löpare du blir desto sannolikare är det tex att du springer på framfoten och med kortare steglängd och högre frekvens

än när du började.[/quote']

När jag på mitt första framfotspass sprang en av min vanliga rundor på ungefär samma tid som vanligt men med 7-8 slag längre i medelpuls så måste det väl betyda att tekniken har en väldig betydelse? Min kropp kunde uppenbarligen använda en bättre teknik än den automatiskt gjorde.

 

Varför då vänta och hoppas på att kroppen magiskt ska ändra teknik tack vare att den blir bättre tränad/har mer mil i benen? Samma sak måste väl i så fall gälla skidåkning, efter 300 mil har du garanterat bättre teknik än du hade innan, alltså kan man skippa teknikträningen och behöver inte ens vet vad som är bäst, det kommer av sig själv?

 

Överdriven analogi, visst men visar poängen.

håller med dig, Thorrez, det är ett måste att träna tekniken bland dem som vill förbättra sig.. Tex. Andrus Veerpalu, en excellent klassisk åkare säger att 30% av hans träning gäller om tekniken.. Man lär sig tekniken hela sitt liv..

Link to comment
Share on other sites

När jag på mitt första framfotspass sprang en av min vanliga rundor på ungefär samma tid som vanligt men med 7-8 slag längre i medelpuls så måste det väl betyda att tekniken har en väldig betydelse? Min kropp kunde uppenbarligen använda en bättre teknik än den automatiskt gjorde.

 

 

Varför då vänta och hoppas på att kroppen magiskt ska ändra teknik tack vare att den blir bättre tränad/har mer mil i benen? Samma sak måste väl i så fall gälla skidåkning, efter 300 mil har du garanterat bättre teknik än du hade innan, alltså kan man skippa teknikträningen och behöver inte ens vet vad som är bäst, det kommer av sig själv?

 

Överdriven analogi, visst men visar poängen.

Ja det är ju svårt att hävda motsatsen om du sett en sådan förbättring i medelpuls genom att lägga om till framfotslöpning. Det kan ju annars ha berott på en massa andra saker, tex dagsform.

Poängen med mina inlägg var annars att jag tror att man genom teknikförbättring i skidåkning har mycket mer tid att kapa jfr med löpning om man inte springer på något väldigt udda sätt. En tekniskt dålig skidåkare kan kompensera massor av träningstimmar genom förbättring av teknik för att ta sig fram mer energisnålt och skidåkning kommer INTE av sig självt på samma sätt som när du sätter kroppen i rörelse med löpning.

Jag menar fortfarande att man aldrig kan uppnå vinster i samma härad genom teknikträning i distanslöpning.

Skulle vara kul om någon som är löpare på högre nivå kunde yttra sig om detta

Link to comment
Share on other sites

Jag är ingen löpare på högre nivå men kan bara ge exemplet att jag relativt enkelt går från 46 minuter som otränad till 40 efter någon månads träning (jag tror inte att man kan kalla mig framfotslöpare i andra hastigheter än under ca 3:50).

 

Samma träningseffekt är omöjlig för mig på skidor!

 

Min känsla är att tränng ger snabbare effekt i löpning än på skidor och min tolkning är att jag saknar tekniken i skidåkning och det skulle ge ytterligare effekt om jag bokade in mig på ett teknikläger.

 

Jag tränar under 2 pass i veckan och uppnår bättre placering än 500 i Göteborgsvarvet men högre träningsmängd på skidor (3-5 pass i veckan) ger betydligt sämre placering i Vasaloppet (eller andra lopp).

 

Min största framgång senaste året är att jag äntligen åker rullskidor snabbare än jag springer :)

Link to comment
Share on other sites

Allas förutsättningar är olika, därför tror jag aldrig vi kommer nå consensus kring vad som är enklast att träna till förbättring, inte heller om det överhuvudtaget finns något samband mellan en bra löptid och en bra skidtid. Jag tänker bl a på de många kutryggiga gamla farbröderna som nöter sig till en skaplig VL-tid på rutin och uthållighet men som kanske inte ens skulle KUNNA springa en mil.

 

Själv springer jag asfaltsmilen, Blodomloppet, på 43 min men har bara gjort ett VL, tämligen grön, på 8.20. I mitt fall är potentialen stor på VL men inte så himla mycket kvar att ta på löpningen.

 

Om vi utgår från att en person är skapligt alert på att springa och har en bra grundkondition som motionär så tror jag inte att löpningen handlar lika mycket om teknikutveckling, snarare om bra träningsupplägg med intervallträning och pulszoner.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...