Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppstid <-> Tid på milen (löpning)


OlleG

Recommended Posts

Appropå detta med att använda vadmusklerna så kan jag varmt rekommendera hopprepsträning. Jag körde t.o.m. "långpass hopprep" när jag tränade inför mara och LL. Upp till 90 min hopprepshoppande. Fatta att man fick grymma vadmúskler av detta och det hjälpte mej mycket i dessa löptävlingar.

 

Jag tror att det är ganska få f.d. USM-segrare i diskus som efter 15 år på sofflocket gör 2.22 på LL, så det kan inte ha varit helt bortkastat.

 

Kanske förbättrar ert diagonalfrånskjut och skejtskär också för er som satsar på Tourdeski.

Jämfotahopp?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 87
  • Created
  • Last Reply

Jag kan lätt konstatera att jag är en bättre löpare än skidåkare. Jag springer en mil på ca 48 min men lyckades bara nätt och jämnt pressa mig under 8:11 på Vasan. Då får man å andra sidan dra av 15- 20 minuter väntan i första backen. Om jag åkt på 8 timmar så hade jag tagit exakt 10 gånger så lång tid på mig för Vasan som på milen.

 

Jag gjorde ett excelark över de tider som ni rapporterat:

 

Bästa skidåkare / sämsta löpare är mongomatte (VL 5,19 mil 48) som bara tar 6,6 gånger så lång tid på sig för ett vasalopp som på milen. Även jola 61 och surjamt har skidkroppar (6,7 gånger så lång tid) Mr x och nick ligger på 7,1

 

Bästa löpare / sämsta skidåkare var knappen innan han började skidträna ordentligt VL 8,43 mil 39). Han tog då (extrema) 13,4 gånger så lång tid på sig för ett vasalopp som på milen. Spirello 11,6 volevodin 10,5 Henrik D 10,3 och jag själv 10,2 är också vi mer löpare än skidåkare.

 

Snittet bland alla är 8,7. Tar ni mer än 8,7 gånger miltiden på er för Vasan så är ni mer löpare än genomsnittet och mer skidåkare om det är mindre än så.

 

Jag jämförde rekordtider Bekele 26,18 och Vasaloppet 3,38 och såg att skillnaden där var 8,3 ggr.

 

Om jag var som snittet av er skulle jag åka på 6,58 istället för på 8,11 som i år. Med lite överkroppsträning och fluorvalla finns det kanske hopp för mitt VL 2011!

Link to comment
Share on other sites

Skulle säga att korrelation är både bra och dålig. För mig som, någon skrev, gammal kutryggig gubbe är den extremt dålig. Jag springer inte meter sedan 15 år pga skador. Men åker däremot oftast VL på runt 5,15-20 och även under 5 timmar en gång för några år sedan. Däremot började jag min "idrottskarriär" som orienterare och när jag i princip avslutat den sprang jag Göteborgsvarvet några gånger som bäst på 1,23 1986. 1985 körde jag ÖS på 6,26 och 1987 VL på 6,53. Då tränade jag nästen enbart löpning på sommaren, nu blir det mest rullskidor och lite cykel. Så det går egentligen bara att möjligen jämföra individer som tränat både löpning och skidor inkl på sommaren under många år. Helst bör de nog ha ungefär samma BMI oxå:)

 

Däremot så finns det med absolut största säkerhet en enorm korrelation mellan resultat i VL och prestationer i alla konditionsidrotter OM man räknar medelvärden, även om de individuella variationerna är mkt stora. Led 0-1 åkaren springer i genomsnitt milen snabbare än led 2 åkaren som i sin tur springer milen fortare än led 3 osv. Men samma sak gäller säkert i minst lika stor grad för rodd, kanot, orientering, maraton, landsvägscykling, MTB, roddmaskin, inlines och givetvis inte minst rullskidor.

Link to comment
Share on other sites

Senaste milloppet var förra året, då jag sprang på 38,50 (på ett ganska flakt lopp), vasaloppet har jag åkte jag på 5,30 förra året och 5,33 i år (årets resultat var en viss besvikelse). Upplever nog att jag är likvärdig i löpning och skidor men kanske ingen utpräglad stakåkare (som vissa andra) och generellt kanske lite sämre på 9 mil än lopp på 4-5 mil (måste nog förbättra uthålligheten. Antar att det som någon skrev finns en klar koppling mellan löptider och tider i på vasan på så sätt snittider på löpningen är lägre ju lägre startled man står i, men att det samtidigt vilket tråden tycks visa finns stora variationer beroende på teknik, träningsbakgrund, vikt (ok att väga över 90 kg som vasaloppsåkare men hopplöst att vara duktig löpare med hög vikt), muskelmassa (stark överkropp är ju knappast en nackdel på staklopp). Skulle tro att korrelationen mellan löpresultat och skidresultat är starkare om man jämför med skidlopp där banan är av VC-karraktär som kräver annan maxpuls och där en tung kropp är klart mer negativt än på vasan. Går väl antagligen att åka Vasan riktigt bra utan att vara snabb på milen men skulle tro att väldigt få topp 100 åkare är långsamma på milen. Kommer ihåg att jag läste en artikel för flera år sedan om att Oscar Swärd sprang Lidingöloppet på ca 1,50 och antar att alla riktiga toppåkare slår mina löptider rejält. Därmed inte sagt att det effektivaste sättet för mig att bli bättre skidåkare är att bli en snabbare löpare, tvärt om är det väl mer tuffa stakpass som gäller :)
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
6.30 på årets Vasa. I nuvarande löparform hamnar jag någonstans mellan 51 och 52 minuter på milen. Det första styrkeprovet ska ske den första maj. Då vankas det ett mil-lopp i Växjö.

Och jag sprang i mål på 52 blankt. Dock är tiden en mindre missräkning då jag låg runt 24.30 efter 5 km. Pulsmässigt låg jag på samma höga nivå loppet igenom, men förmodligen gav sig mina icke löptränade ben sig till känna.

 

Skit samma egentligen. Jag ska springa Lidingöloppet och hur det slutar står än så länge skrivet i stjärnorna. Alllinasloppet är mycket mer häftigt att köra :-) Där känner jag mer skön och ärbar prestige.

Link to comment
Share on other sites

Jag åkte ÖS måndag på 7.45 och sprang samma millopp i Växjö på en tid runt 46 min. Tyckte det gick tungt första 7 km, lite bättre på slutet. Förvånad att tiden ändå var så hygglig för en gubbe på 60+, men att springa är mycket jobbigare än att åka skidor, hade nog blivit ett större ras på dubbla distansen.

Men det bekräftar väl bara vad vi tidigare skrivit här på tråden, att 10 km är lite för kort för att få en indikation om sluttiden i Vasan.

Link to comment
Share on other sites

Jag åkte ÖS måndag på 7.45 och sprang samma millopp i Växjö på en tid runt 46 min. Tyckte det gick tungt första 7 km, lite bättre på slutet. Förvånad att tiden ändå var så hygglig för en gubbe på 60+, men att springa är mycket jobbigare än att åka skidor, hade nog blivit ett större ras på dubbla distansen.

Men det bekräftar väl bara vad vi tidigare skrivit här på tråden, att 10 km är lite för kort för att få en indikation om sluttiden i Vasan.

"En hygglig tid`"?!! Jag är full utav beundran, det kommer att krävas massvis med kvalitetsträning för att nå upp till den nivån. Om jag ens kommer dit med mina 39 år i kroppen.

Link to comment
Share on other sites

Tackar för det, men jag tror inte man skall jämföra sina tider personer emellan, men däremot kan det vara intressant att se om det finns någon koppling mellan ens egen tid på milen och VL-tid. Jag tror jag sprang den milbanan (ev annan sträckning) på 38-39 min som bäst för sådär 20-30 år sedan och då var jag också bättre på Vasaloppet (6-6.30). Lite intressant är dock att det verkar som att de 100 mil skidor+14 tävlingar i vinter ändå påverkat tiden till det bättre.
Link to comment
Share on other sites

6.30 på årets Vasa. I nuvarande löparform hamnar jag någonstans mellan 51 och 52 minuter på milen. Det första styrkeprovet ska ske den första maj. Då vankas det ett mil-lopp i Växjö.

Och jag sprang i mål på 52 blankt. Dock är tiden en mindre missräkning då jag låg runt 24.30 efter 5 km. Pulsmässigt låg jag på samma höga nivå loppet igenom' date=' men förmodligen gav sig mina icke löptränade ben sig till känna.

 

Skit samma egentligen. Jag ska springa Lidingöloppet och hur det slutar står än så länge skrivet i stjärnorna. Alllinasloppet är mycket mer häftigt att köra :-) Där känner jag mer skön och ärbar prestige.[/quote']

Hmm, intressant. Jag ska springa Kungsholmen runt på lördag och gissar att jag också hamnar runt 52. Det känns dock som du tog tvärslut på andra halvan iom att du tappade 3 minuter där. Kändes det inte så eller?

 

Själv är jag 43 år och siktar på att ta mig under 50 minuter i slutet av maj alternativt i augusti när nästa lopp går av stapeln.

Link to comment
Share on other sites

Att jag skulle tagit tvärslut stämmer nog inte med min känsla av sista delen av loppet. Förmodligen var det så att jag tappade i stegfrekvens på ett sätt som jag knappt märkte av när det var 2000 meter kvar. Pulsklockan bekräftar att jag legat strax över 90 % av maxpuls även sista delen av racet.
Link to comment
Share on other sites

Själv är jag 43 år och siktar på att ta mig under 50 i slutet av maj alternativt i augusti när nästa lopp går av stapeln.

Det lär du klara relativt lätt. Dvs att vara under 50 år i slutet på maj eller augusti. T.o.m jag som är några år äldre hyser en god förhoppning om det:)

Link to comment
Share on other sites

Själv är jag 43 år och siktar på att ta mig under 50 i slutet av maj alternativt i augusti när nästa lopp går av stapeln.

Det lär du klara relativt lätt. Dvs att vara under 50 år i slutet på maj eller augusti. T.o.m jag som är några år äldre hyser en god förhoppning om det:)

:D

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...