Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Oskar Svensson och Ebba Andersson snabbast i Storhogna

Ottossons mixedvinnare p Kungsledenrnnet

Anskan FIS-kod/transponder 2019/2020 senast 15 juni

Lukas Bauer - Pro Team Director of the Year

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Klarälvsbanan

• Vänligen logga in för att kunna svara
1806 svar till detta ämne

Vasa

Vasa

Veteran

• Moderators
  • 5 048 inlägg

Länge sedan det var några inlägg om Klarälvsbanan och en ev.gemensam träningstur. Kan det bero på att TT är under rehabilitering tro!

Är det fortfarande 19 juni som är hetaste förslaget?

Ja, det skulle väl kunna vara ett passande datum.
Men de som tänkt åka med inlines kör väl på halva tiden jämfört med oss rullisorer?

Hur skulle planeringen se ut?
Buss till Hagfors?
Vilken tid på dagen?
Vad tror ni?

Volevodin, det jag funderar på är att det som kan bli farligt vid en tävling är att banvallarna är ganska höga och i stridens hetta kanske det är stor risk för knuffar följt av vurpor?

Redigerat av Vasa, 06 juni 2010 - 22:26 .

kentona

kentona

Medlem

• Members
  • Pip
  • 79 inlägg
Hade tänkt be någon sjutsa mig till Hagfors för att sedan bli hämtad i Karlstad. Skall man ta buss härifrån till Hagfors får man nog starta ett par dagar i förväg!!

Skulle tro att 10-11 tiden vore en lämpligt att starta då det tar en stund att ta sig till Hagfors. Utgår från att de flesta har en bit att åka.

SMHI

SMHI

Medlem

• Members
  • Pip
  • 25 inlägg
Värmlandstrafik har bussförbindelser som går mellan Karlstad och Uddeholm (även Hagfors)
http://www.varmlands...se/sok-din-resa

SMHI gänget, som fortfarande siktar på lördagen den 19, kommer att starta i Karlstad och åka norrut. Sedan har man möjlighet att vända söderut mot civilisationen igen eller ta buss från exempelvis Munkfors eller Uddeholm igen om orken tryter.

Själva den asfalterade Klarälvsbanan sträcker sig inte hela vägen till Hagfors eftersom sista biten fortfarande har räls om man inte ändrat detta till i år.

Banprofil hittar ni förresten här.
http://www.speedskaters.se/?p=1111

Detr är ju ganska lågtrycksbetonat väder och förmodligen kommer vi inte att kunna bestämma oss för om vi kan åka förrän ett par dagar innan.

Vasa

Vasa

Veteran

• Moderators
  • 5 048 inlägg
Det verkar bli lite kylslaget och molnigt nu på lördag.

Angående bussturer så ser det inte ut att gå någon från Karlstad till Hagfors så tidigt på morgonen, utan man skulle behövt åkt dagen före. :D

Jag körde annars en sväng på Klarälvsbanan i söndags. :)
Drygt 45 km norrut från Karlstad och sedan tillbaka.
Det var lite norr om en liten stuga/förråd med svensk flagga och så stod Per/Svens eller något annat namns rastplats.
Det värsta när man är själv är inte orken utan tanken.
90,84 km på tiden 5:21:28 blev det i slutändan.

Dåligt med rullskidåkare (två stakerskor i Forshaga), mer av "inlinare" och mest av Vätternrundan-träning.

Nära vändpunkten i norr höll jag på att få en häst på sken. De verkar inte tåla stavarna.
Är inte förtjust i hundägarna heller som verkar köra med väldigt slaka koppel, och ju större hund desto sämre på den punkten.

Redigerat av Vasa, 17 juni 2010 - 10:49 .

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 217 inlägg
Vasa: Körde du rullskidor eller inlines ? Jag frågar då din snitt-tid ligger på ung 30 min/mil, imponerande ifall det var rullskidor (1:or ?)

Vasa

Vasa

Veteran

• Moderators
  • 5 048 inlägg

Vasa: Körde du rullskidor eller inlines ? Jag frågar då din snitt-tid ligger på ung 30 min/mil, imponerande ifall det var rullskidor (1:or ?)

Nej, det var med Swenor 2or. :)
Och så fort gick det inte. 90,84 km delat på 5:21:28 blir ju 17,0 km/h vilket ger ungefär 35 min 20 sek per mil.
Du får hänga med och dra nästa gång så vi kommer ner i 30 min/mil. ;)

Jag satsade på 5:30 innan start men ska jag vara ärlig var jag väldigt rädd att jag skulle krokna de sista två milen.
Nu får väl globen griller i huvudet kan jag tänka mig. :P

Postad bild

Redigerat av Vasa, 18 juni 2010 - 09:21 .

SMHI

SMHI

Medlem

• Members
  • Pip
  • 25 inlägg
20 Km/h är ju grymt på rullskidor (!) och även bra jobbat på inlines över en så lång sträcka.

Den lilla boden mellan Deje och Munkfors där du vände är en riktig pärla! En mysig rastplats där man även kan köpa sovenirer.

Gänget från SMHI kommer att vänta ett par veckor med turen eftersom det ser för skakigt ut i prognosen för morgondagen.

jola61

jola61

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 699 inlägg
Du blir farlig i vinter Vasa. Inte bara för Globen.

Vasa

Vasa

Veteran

• Moderators
  • 5 048 inlägg

20 Km/h är ju grymt på rullskidor (!) och även bra jobbat på inlines över en så lång sträcka.

Den lilla boden mellan Deje och Munkfors där du vände är en riktig pärla! En mysig rastplats där man även kan köpa sovenirer.

Gänget från SMHI kommer att vänta ett par veckor med turen eftersom det ser för skakigt ut i prognosen för morgondagen.

Jag körde 17 km/h, så det inte blir någon myt om den snabbe Vasa! :P
Ni får ta en sommarkurs i matte hos Lars-Erik i Luleå märker jag. ;)

jola61, det går lite lättare på rullskidorna än på sträv snö så det får vi nog se på.
Men lite muskler börjar man ju få i spaghettiarmarna. ;)

Redigerat av Vasa, 18 juni 2010 - 09:30 .

bjorn12

bjorn12

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 087 inlägg
Det går ju faktiskt mycket lättare med rullskidor, åtminstone på klarälvsbanan, än på VL/ÖS. Åkte själv 30 km där för några veckor sedan, 15km norrut fr Kd och vände. Höll 3,41/km (drygt 16 km/h) vilket ger ca 5.30 på ÖS. Jag åkte ÖS på 7,47 i vintras och är inte någon större stakare. Visserligen var det bara en tredjedel av sträckan men under 6 tim borde jag ha kommit. Man blir ju inte trött pga bakhalt på rullskidor. Ändå var ju start och mål på samma höjd över havet och inte en lång utförsbacke som VL-spåret.

Vasa

Vasa

Veteran

• Moderators
  • 5 048 inlägg

Det går ju faktiskt mycket lättare med rullskidor, åtminstone på klarälvsbanan, än på VL/ÖS. Åkte själv 30 km där för några veckor sedan, 15km norrut fr Kd och vände. Höll 3,41/km (drygt 16 km/h) vilket ger ca 5.30 på ÖS. Jag åkte ÖS på 7,47 i vintras och är inte någon större stakare. Visserligen var det bara en tredjedel av sträckan men under 6 tim borde jag ha kommit. Man blir ju inte trött pga bakhalt på rullskidor. Ändå var ju start och mål på samma höjd över havet och inte en lång utförsbacke som VL-spåret.

Ja, det skiljer ganska mycket beroende på underlag. Förra söndagen körde jag drygt 16 km på Klarälvsbanan med mina Everest (lättrullade versionen) och allt vad tygeln höll = 17,7 km/h i snitt.
Idag drygt 17 km på min ordinarie träningsväg och också där allt vad tygeln höll = 15,3 km/h i snitt.
Ganska exakt lika förutsättningar med väder, vind och form men skiljer drygt 2 km/h i hastighet. Kom att tänka på, kanske beror en del av skillnaden på att det nog är aningen mer upp/ner på den sämre vägen.

Ontopic:
När blir det Klarälvsbanetur?
Ett alternativ för att slippa krångel med frakt till Hagfors är ju att starta i Karlstad, köra i 45 km ( = Lasse, Pers eller vad den nu heters rastplats ), köpa en glass och vända tillbaka.

Redigerat av Vasa, 04 juli 2010 - 22:13 .

Hillclimber

Hillclimber

Medlem

• Members
  • Pip
  • 61 inlägg
Hej,

Jag tänkte åka stora delar (hela?) av Klarälvsbanan någon dag mellan den 15-20/7 som ett långpass/äventyr.

Vilken dag är det ni planerar att köra?

Min fart kommer nog ligga kring 16-17 km/h men jag tar niog några längre pauser för att insupa lite värmlandskänsla på vägen.

Vasa

Vasa

Veteran

• Moderators
  • 5 048 inlägg

Hej,

1.) Jag tänkte åka stora delar (hela?) av Klarälvsbanan någon dag mellan den 15-20/7 som ett långpass/äventyr.

2.) Vilken dag är det ni planerar att köra?

3.) Min fart kommer nog ligga kring 16-17 km/h men jag tar niog några längre pauser för att insupa lite värmlandskänsla på vägen.

Hej! :)

1.) Har du tänkt att åka från Hagfors -> Karlstad enkel väg eller kanske åka från Karlstad och vända? Det är ju ett lite lättare genomfört projekt att åka och vända men samtidigt missar man ju då sträckan från Ransäter till Hagfors. Vet inte hur mycket den skiljer sig från den södra delen?
Eller du kanske tänkt åka 2 x 9 mil?

2.) Vi har inte bestämt något. Ingen vågar.

3.) Det är ,förmodar jag, beräknad snitthastighet inräknat stoppen. ;)

Redigerat av Vasa, 05 juli 2010 - 10:38 .

Hillclimber

Hillclimber

Medlem

• Members
  • Pip
  • 61 inlägg

Hej,

1.) Jag tänkte åka stora delar (hela?) av Klarälvsbanan någon dag mellan den 15-20/7 som ett långpass/äventyr.

2.) Vilken dag är det ni planerar att köra?

3.) Min fart kommer nog ligga kring 16-17 km/h men jag tar niog några längre pauser för att insupa lite värmlandskänsla på vägen.

Hej! :)

1.) Har du tänkt att åka från Hagfors -> Karlstad enkel väg eller kanske åka från Karlstad och vända? Det är ju ett lite lättare genomfört projekt att åka och vända men samtidigt missar man ju då sträckan från Ransäter till Hagfors. Vet inte hur mycket den skiljer sig från den södra delen?
Eller du kanske tänkt åka 2 x 9 mil?

2.) Vi har inte bestämt något. Ingen vågar.

3.) Det är ,förmodar jag, beräknad snitthastighet inräknat stoppen. ;)

1. Jag har inte bestämt i vilken riktning jag ska åka men i mina tankar så ser jag Hagfors - Karlstad framför mig. 2 x 9 mil? Näe, 9 mil är fullt tillräckligt för mig. Jag har support i form av min far som åker "följebil" och "turistar" längs vägen så jag är helt flexibel gällande åkriktning. Off topic: vad kan man se?)

2. Av det jag läst så tycker jag att detta forum kännetecknades av folk som vågar... Jag utgår från vilka dagar som överhuvudtaget är möjliga och sedan är det bara att sätta ett datum. Är det flera inblandade så kanske ett reservdatum är bra för att kunna ta hänsyn till väder.

3. Självklart inklusive stoppen ;) För att vara tydlig så är det exklusive stoppen. Jag kommer ta det sansat för att överhuvudtaget ta mig i mål!

Någon som är på?

Andreas87

Andreas87

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 729 inlägg
jag är gärna på! Men har inte så bra teknik då .. Körde som sagt karlstad - Hagfors för några år sedan på typ 5:40 eller nått sånt..
Om vi ska åka så ligger jag inte å drar klungan direkt :). får nog vara glad om jag överhuvudtaget tar mig imål iår..
Mål 2015: Elitled VL. Topp 150.

bjorn12

bjorn12

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 087 inlägg
Ingen Klarälvsbana för mig i sommar. Är vid sommarstället i Jämtland och inte hemma förrän i mitten av augusti.

Hillclimber

Hillclimber

Medlem

• Members
  • Pip
  • 61 inlägg
Jag siktar in mig på att åka Klarälvsbanan från Hagfors fredagen den 16/7 med start kl 11:00. Det blir semesterns utmaning för min del. Ngn mer som vill anta utmaningen?

Förmodar att det kommer svida fint i händerna mot slutet...

Vasa

Vasa

Veteran

• Moderators
  • 5 048 inlägg

Jag siktar in mig på att åka Klarälvsbanan från Hagfors fredagen den 16/7 med start kl 11:00. Det blir semesterns utmaning för min del. Ngn mer som vill anta utmaningen?

Jag får titta på det. Är nog troligt.
Det gick buss från Karlstad som var framme i Hagfors klockan 9.50.

Var åker/kommer du ifrån?

Sedan är det flera bud om man måste börja i Uddeholm (86 km) eller om det går att åka från Hagfors (90 km). Någon påstod att det inte var asfalterat ända till Hagfors?

Redigerat av Vasa, 06 juli 2010 - 08:25 .

Hillclimber

Hillclimber

Medlem

• Members
  • Pip
  • 61 inlägg

Jag får titta på det. Är nog troligt.
Det gick buss från Karlstad som var framme i Hagfors klockan 9.50.

Var åker/kommer du ifrån?

Sedan är det flera bud om man måste börja i Uddeholm (86 km) eller om det går att åka från Hagfors (90 km). Någon påstod att det inte var asfalterat ända till Hagfors?

Det är inga problem för min del att starta lite tidigare (runt kl. 10) om det skulle passa bättre med tanke på busstiderna. Jag kan kolla upp med turistbyrån i Hagfors och höra vad dom säger om vägen mellan Uddeholm och Hagfors och var den exakta startplatsen i Hagfors ligger.

Vasa

Vasa

Veteran

• Moderators
  • 5 048 inlägg

Det är inga problem för min del att starta lite tidigare (runt kl. 10) om det skulle passa bättre med tanke på busstiderna. Jag kan kolla upp med turistbyrån i Hagfors och höra vad dom säger om vägen mellan Uddeholm och Hagfors och var den exakta startplatsen i Hagfors ligger.

Nja, det tar väl lite tid från buss till start? Får nog kolla karta.
Har du kollat om man kan starta i Hagfors eller Uddeholm?

Åkte en sväng i kvällningen och blev dragen från Ulvsby(?) till Karlstad av en annan skidforumit som dök upp.

Redigerat av Vasa, 09 juli 2010 - 21:48 .

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar