Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppstid - träningsmängd


bjorn12

Recommended Posts

Jag fattade denna tråds inledning som att frågeställningen om hur mycket utdelning varje träningstimme ger på sluttiden i VL avsåg hela spektrat från den stora massan i 10:e ledet till elitledet. Den här diskussionen har mer rört sig mot de allra bästa, frågan är minst lika viktig för nybörjaren/förstagångsåkaren i första hand i motivationssyfte. (regnet slår mot rutan, tempen ett par plus, stugvärmen känns skön - ska jag verkligen ge mig ut - 1 tim mer eller mindre spelar väl ingen roll osv) Kan man övertyga sig själv att det visst spelar roll, tar man tjuren i hornen och ger sig ut så vattnet stänker.:o
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 65
  • Created
  • Last Reply

Nu handlade väl inte tråden om att bli bäst utan vilken träningsmängd som ger resultat i Vasaloppet. Och jag tolkar frågeställningen att det handlar om vanliga motionärer som många av oss här är.

 

Men även för oss vanliga motionärer är det ju en jätteskillnad på vissa som helt enkelt har talang och kan träna mindre och vissa av oss utan talang som måste träna massor för att nå någonstans.

Jag själv är egentligen inte särskilt bra löpare eller skidåkare, har väl möjligen något mer talang för skidor. Men bra är jag långt ifrån på något av dom. Jag har tränat oerhört mycket för att från en talanglös nivå komma någonstans. Och jag ser många andra som tränar otroligt mycket mindre och mindre effektivt än mig som lyckas väldigt bra ändå. et handlar naurligtvis om fysiska förutsättningar och talang för vissa saker.

Så med detta menar jag att det är oerhört svårt att säga hur mycket träningsmäng det krävs för att nå en viss Vasaloppstid. Och det blandade jag inte ens in ordet teknik.

Vi är alla väldigt olika helt enkelt.

Link to comment
Share on other sites

Som nämndes ovan så är det nog inte någon motsättning' date=' jag tror snarare att det är som så: Den stora massan kan bli jäkligt bra om man bara ger sig katten på det, MEN för att bli bäst så krävs sannolikt vissa genetiska förutsätningar.[/quote']

Men vad är jäkligt bra? 50, 500 plats eller 1500 plats på vasaloppet (med dagens nivå)?

Springe milen på 30 min, 35 min eller 40 min?

Mkt bra fråga! Vad tror du själv?. Min gissning är att en svensk man med mediantalang, dvs snittet av den stora massan, som under sin uppväxt tränat medelmässigt kanske i bästa fall kan komma runt 500 på VL med optimal tränings- (och utrustnings) hjälp under flera år. Milen bör gå på lite under 40 min.

Link to comment
Share on other sites

Nu handlade väl inte tråden om att bli bäst utan vilken träningsmängd som ger resultat i Vasaloppet. Och jag tolkar frågeställningen att det handlar om vanliga motionärer som många av oss här är.

 

Men även för oss vanliga motionärer är det ju en jätteskillnad på vissa som helt enkelt har talang och kan träna mindre och vissa av oss utan talang som måste träna massor för att nå någonstans.

Jag själv är egentligen inte särskilt bra löpare eller skidåkare, har väl möjligen något mer talang för skidor. Men bra är jag långt ifrån på något av dom. Jag har tränat oerhört mycket för att från en talanglös nivå komma någonstans. Och jag ser många andra som tränar otroligt mycket mindre och mindre effektivt än mig som lyckas väldigt bra ändå. et handlar naurligtvis om fysiska förutsättningar och talang för vissa saker.

Så med detta menar jag att det är oerhört svårt att säga hur mycket träningsmäng det krävs för att nå en viss Vasaloppstid. Och det blandade jag inte ens in ordet teknik.

Vi är alla väldigt olika helt enkelt.

Håller helt med, vi har nog relativt lika talang. Men även om det är individuellt hur mkt ett träningspass ger så är det ändå intressant att räkna på för varje person och snittet för alla VL-åkare ger ju då i princip svaret på frågan

Link to comment
Share on other sites

Mycket spekulationer här! :-) Som rubriken lyder är ju frågan huruvida det finns ett samband mellan träningsmängd och tid på VL (vilket det så klart gör även om sambandet störs av andra parametrar som talang, vad som tränas, ålder, vikt etc).

 

Istället för att bara spekulera kanske vi ska ta och fylla på fylla på statistikdatabasen. Mina tider är: ca 250 träningstimmar/år - VL ca 5.00-5.30.

Bra idé, det var ungefär i de banorna jag funderade. Problemet är ju att man måste ha något att jämföra med. Träningstid > VL-tid säger ju inte så mycket om inte träningstiden varieras. Om intresserade forummedlemmar fyller på med träningstider och VL-tider (eller kanske placering säger mer) från olika år då man av olika anledningar tränat olika mycket kanske vi kan se något samband. Själv har jag ingen direkt uppfattning om hur många timmar jag tränar men allt är uppskrivet, åtminstone de senaste 30 åren, så det är bara att räkna. Kanske döljer sig SANNINGEN någonstans bland alla uppgifter i träningsdagboken och bara väntar på att uppdagas.

Link to comment
Share on other sites

Mkt bra fråga! Vad tror du själv?. Min gissning är att en svensk man med mediantalang, dvs snittet av den stora massan, som under sin uppväxt tränat medelmässigt kanske i bästa fall kan komma runt 500 på VL med optimal tränings- (och utrustnings) hjälp under flera år. Milen bör gå på lite under 40 min.

Min gissning är liknande på skidor. Vinnartiden plus 25%, dvs 5 timmer med en vinnartid på 4 timmar tror jag kan vara gränsen för väldigt många och många kan nog inte komme i närheten av det heller. I löpning vet jag inte.

Link to comment
Share on other sites

Som nämndes ovan så är det nog inte någon motsättning' date=' jag tror snarare att det är som så: Den stora massan kan bli jäkligt bra om man bara ger sig katten på det, MEN för att bli bäst så krävs sannolikt vissa genetiska förutsätningar.[/quote']

Men vad är jäkligt bra? 50, 500 plats eller 1500 plats på vasaloppet (med dagens nivå)?

Springe milen på 30 min, 35 min eller 40 min?

Mkt bra fråga! Vad tror du själv?. Min gissning är att en svensk man med mediantalang, dvs snittet av den stora massan, som under sin uppväxt tränat medelmässigt kanske i bästa fall kan komma runt 500 på VL med optimal tränings- (och utrustnings) hjälp under flera år. Milen bör gå på lite under 40 min.

Vad tror du gäller för en norsk man med mediantalang? Jag befarar att det är andra siffror som gäller då. ;)

Link to comment
Share on other sites

Men vad är jäkligt bra? 50' date=' 500 plats eller 1500 plats på vasaloppet (med dagens nivå)?

Springe milen på 30 min, 35 min eller 40 min?[/quote']

Mkt bra fråga! Vad tror du själv?. Min gissning är att en svensk man med mediantalang, dvs snittet av den stora massan, som under sin uppväxt tränat medelmässigt kanske i bästa fall kan komma runt 500 på VL med optimal tränings- (och utrustnings) hjälp under flera år. Milen bör gå på lite under 40 min.

Vad tror du gäller för en norsk man med mediantalang? Jag befarar att det är andra siffror som gäller då. ;)

Givetvis kommer mediannormannen att prestera bättre, ca placering 50!

Link to comment
Share on other sites

Om det bara är träning per år så fanns det en annan tråd för ett tag sedan som visade sammandrag, där kan man nog se lite om vilken nytta träning ger?

 

http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=3445

 

Så måste ju även jag säga något om talang och träning :)

Visst finns det olika talang!

Kommer ni inte ihåg skoltävlingarna där man aldrig vann men alltid en person var snabbast på 60 m, eller hoppade längs. I min ungdom så tränade vi inte mer än möjligtvis lite fotboll så relativt lika förutsättningar.

Jag tror att det var talanger som vann på den tiden, men utan träning så kom de inte så mycket längre.

Just i fallet med 60 m så vet jag att den som alltid vann förlorade mot mig lite senare i livet och där var det nog träning som gjorde skillnad. Ännu senare i vuxen ålder så fortsätter killen med träning på kortdistans men inte jag, nu är han snabbare men jag tar honom på långdistans utan problem (jag tränar bara långdistans).

 

När det gäller träningsvolym så finns mer än träningsdagbok...

Ett typiskt helgpass för mig blir ju om jag har hunnit mitt beting på vedbacken, skyfflat tillräckligt med jord eller fällt/burit tillräckligt med ved i skogen. Kort sagt så är det en arbetsdag med tungt fysiskt arbete innan jag tränar på helgen, det registrerar jag aldrig.

Jag cyklar till och från arbetet året runt, utan undantag, det registreras aldrig. etc. Men skidor? Inte tusan är jag förberedd förutom med fysiken när det gäller skidor. Där fattas teknik, där tror jag att jag hittar mer tidsvinst utan att öka träningdosen just nu, allt hänger ihop!

Link to comment
Share on other sites

Om det bara är träning per år så fanns det en annan tråd för ett tag sedan som visade sammandrag, där kan man nog se lite om vilken nytta träning ger?

 

http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=3445

 

Så måste ju även jag säga något om talang och träning :)

Visst finns det olika talang!

Kommer ni inte ihåg skoltävlingarna där man aldrig vann men alltid en person var snabbast på 60 m, eller hoppade längs. I min ungdom så tränade vi inte mer än möjligtvis lite fotboll så relativt lika förutsättningar.

Jag tror att det var talanger som vann på den tiden, men utan träning så kom de inte så mycket längre.

Just i fallet med 60 m så vet jag att den som alltid vann förlorade mot mig lite senare i livet och där var det nog träning som gjorde skillnad. Ännu senare i vuxen ålder så fortsätter killen med träning på kortdistans men inte jag, nu är han snabbare men jag tar honom på långdistans utan problem (jag tränar bara långdistans).

 

När det gäller träningsvolym så finns mer än träningsdagbok...

Ett typiskt helgpass för mig blir ju om jag har hunnit mitt beting på vedbacken, skyfflat tillräckligt med jord eller fällt/burit tillräckligt med ved i skogen. Kort sagt så är det en arbetsdag med tungt fysiskt arbete innan jag tränar på helgen, det registrerar jag aldrig.

Jag cyklar till och från arbetet året runt, utan undantag, det registreras aldrig. etc. Men skidor? Inte tusan är jag förberedd förutom med fysiken när det gäller skidor. Där fattas teknik, där tror jag att jag hittar mer tidsvinst utan att öka träningdosen just nu, allt hänger ihop!

Jag tror man gör det enkelt för sig när man åberopar att den och den är en talang bara för att personen ifråga gör bra ifrån sig på skolmästerskap etc. Den grundläggande faktorn är jag rätt övertygad handlar mer om vilken livsstil man för med sig. Kan ju redan börja vid hur man transporterar sig till skolan. Gång, cykling etc. Sysselsättning om kvällarna eller bristen på den samma är en annan faktor som kan tillskriva goda resultat i skolidrott. Där lägger man en bra grund.

Link to comment
Share on other sites

Jag lovar att träningsmängd, bostad etc. allt var jämförbart i mitt eget exempel :)

Vi spelade i samma lag, tränade vid samma tillfällen, åt samma mat o s v....

 

 

Om du överhuvudtaget inte tror på talang så hjälper inte mina exempel.

Jag tror på talang, men att träning spelar mycket stor roll!

Rätt träning och rätt talang ger mästarmöjlighet, enbart talang knappast...

 

Rätt träning är detsamma som rätt träningstillfällen men också rätt bakgrund med en grundfysik från ett aktivt liv!

Prestation utgår från en livsstil också.

Link to comment
Share on other sites

Jag lovar att träningsmängd, bostad etc. allt var jämförbart i mitt eget exempel :)

Vi spelade i samma lag, tränade vid samma tillfällen, åt samma mat o s v....

 

 

Om du överhuvudtaget inte tror på talang så hjälper inte mina exempel.

Jag tror på talang, men att träning spelar mycket stor roll!

Rätt träning och rätt talang ger mästarmöjlighet, enbart talang knappast...

 

Rätt träning är detsamma som rätt träningstillfällen men också rätt bakgrund med en grundfysik från ett aktivt liv!

Prestation utgår från en livsstil också.

Jag är naturligtvis medveten om att talang har en viss betydelse. Men jag sätter ingen övertro till den. Motivation slår klass (talang) de flesta dagarna i veckan.

Men mest nyfiken är jag på hur man definerar själva företelsen som handlar om talang.

Där har jag inte fått något bra svar... ännu :-)

Link to comment
Share on other sites

Jag är naturligtvis medveten om att talang har en viss betydelse. Men jag sätter ingen övertro till den. Motivation slår klass (talang) de flesta dagarna i veckan.

Är personligen skeptisk till detta och baserar det tilhvis del av att jag alltid vann över en del folk som helt klart tränade mer en mig.

 

Varför åker inte du snabbare på vasaloppet om du tränar 300 timmar i året?

 

Klart att det är svårt att bestämma vad som är genetik (talang), vad som beror på saker i unga år och vad som kommer utifrån hur man tränar men om man tar två personer så kommer det definitivt behöves olika mycket träning för att dessa ska nå samma nivå. En del av den skillnaden må vara genetik.

 

Jag har tex talang för konditions idrotter men definitivt inte för styrke och snabbhet. Kan inte se att skillnaden kommer utifra något jag gjorde som ung.

Link to comment
Share on other sites

Jag är naturligtvis medveten om att talang har en viss betydelse. Men jag sätter ingen övertro till den. Motivation slår klass (talang) de flesta dagarna i veckan.

Är personligen skeptisk till detta och baserar det tilhvis del av att jag alltid vann över en del folk som helt klart tränade mer en mig.

 

Varför åker inte du snabbare på vasaloppet om du tränar 300 timmar i året?

 

Klart att det är svårt att bestämma vad som är genetik (talang)' date=' vad som beror på saker i unga år och vad som kommer utifrån hur man tränar men om man tar två personer så kommer det definitivt behöves olika mycket träning för att dessa ska nå samma nivå. En del av den skillnaden må vara genetik.

 

Jag har tex talang för konditions idrotter men definitivt inte för styrke och snabbhet. Kan inte se att skillnaden kommer utifra något jag gjorde som ung.[/quote']

Så sent (?) som 2008 åkte jag mitt första Vasalopp. Jag hade tio skidmil som förberedelse inför loppet. Utgångsläget var sista man uppför backen - faktiskt sant. Kom i mål på 10 tmmar. Därefter har jag börjat att strukturera upp min träning. 2009 åkte jag in på 7.15 och i år 6.30. År 2009 tränade jag i runda slängar 130 timmar, omständigheterna gjorde att det blev så.

 

Utifrån det anser jag att jag åker fort är både stolt och nöjd över min insats, alternativt mina insatser. Det är först om två tre år jag ska börja kunna "peaka" mina prestationer i form av framskjuten plats i startled osv.

 

Mina 130 timmar avser tiden mellan vasaloppen 2008-2009. Mellan Vasorna 09-10 bidde det cirka 300 timmar. Jag har en speciell tideräkning vad det gäller träning :-)

Link to comment
Share on other sites

Vasaloppet

200 timmar träning totalt/år , varav 130 mil skidor/rullskidor

6.50 (med dåligt glid :P)

 

Vansbrosimningen

200 timmar träning totalt/år, varav 14 timmar simning

40:02 dvs 35% över segrartiden

 

Dock i runda slängar 400 träningstimmar simning per år i 3 år 94-96 (tränade annat då utöver det också).

 

Min poäng är såklart att även om man bortser från talang så går det inte att bara går på årets träning, historisk träning, träning i de senaste året osv spelar in för mycket och måste också viktas in på något sätt.

Link to comment
Share on other sites

Så sent (?) som 2008 åkte jag mitt första Vasalopp. Jag hade tio skidmil som förberedelse inför loppet. Utgångsläget var sista man uppför backen - faktiskt sant. Kom i mål på 10 tmmar. Därefter har jag börjat att strukturera upp min träning. 2009 åkte jag in på 7.15 och i år 6.30. År 2009 tränade jag i runda slängar 130 timmar, omständigheterna gjorde att det blev så.

 

Utifrån det anser jag att jag åker fort är både stolt och nöjd över min insats, alternativt mina insatser. Det är först om två tre år jag ska börja kunna "peaka" mina prestationer i form av framskjuten plats i startled osv.

Min historia är ganska annorlunda. Stockholmare som åkte en del skidor som ung när det var snö hemma och när vi var i Sälen. Åkte aldrig aktivt. Sprang också ett par terräng lopp och tränade lite löpning. Har aldrig lagt ner mycket tid på konditions träning (men en del mer nu) men mycket tid på aktiviter som vindsurfing och klättring.

 

Åkte vasaloppet förste gången 97, hade åkt 50-60 mil på skidor månaderna innan men inte mycket annan konditionsträning. Åkte på lite över 6 timmer från led 5 (plats 14xx). Året efter när det gick så raskt blev det minimala 9 mil på skidor och inte mycket annen träning förutom en del klättring och då körde jag vasan på 5.15 (plats 19xx).

 

Vad jag försöker få fram är att jag tror jag har en talang som gör att jag får "ok" resultat inom konditions idrotter och att folks grund nivå (talang) och mål är väldig olika. Det är därför jag tror talang är viktig och jag tror också att de som kommer helt fram till eliten har mycket mer talang än vad jag har.

Link to comment
Share on other sites

Träningstid mellan förra Vasaloppet och årets lopp ger ca 37 timmar löpning, 31 timmar rullkidor och drygt 40 timmar skidor (inräknat Vasaloppet).

 

Allt sammantaget ca 110 timmar rullskidor, skidor och löpning.

(plus 2 pass simning och lite styrketräning i vedboden)

 

Resultat 6:39 på Vasaloppet

Link to comment
Share on other sites

När jag var runt 18 år sprang jag milen på cirka 42 min. Vill också minnas att jag gjorde en minitriatlon samma år. Vi löpte i alla fall en mil och cyklade tre mil samt ett okänt antal meter i bassängen. Jag kom i mål på drygt 2 timmar. 21 år har gått sedan dess och jag under den tiden lagt på mig funktionella muskler som har passat till ishockey. Nu är jag meddveten om att min kroppsvikt begränsar mig inom längd - och rullskidåkandet. Men som sagt - det kommer en tid då mina muskler är mer riktade mot uthållighetsidrotter.

 

Men jag har aldrig sett mig som en talang varken på det ena eller det andra. Möjligen har jag fått höra det av min omgivning. Men det var mer ett märke som jag blev tilldelad av utomståendes subjetiva bedömningar.

 

Kan man då säga att talang hänger ihop med hur många timmar kroppen kan träna på en vecka?

Link to comment
Share on other sites

år 2008 tränade jag totalt 330 h, löp 77 h, längd 68, rullskidor 140 h + 45 h övrigt

år 2009 tränade jag totalt 325 h, löp 142h,längd 75, rullskidor 95 h + 13 h övrigt!

 

År 2008 var jag sjuk på vasan men hade seedat mig motsvarande led 3 tidigare under vintern

Är 2009 som var ett mellan år i skidåkning för min del så körde jag Ö.S på 6.02 utan någon direkt uppladdning!

Så mot en del andra tränar jag säkert många timmar för att vara så "dålig" i Vasaloppet. Det är som flera ha sagt så många faktorer det hänger på.

Link to comment
Share on other sites

Jag har alltid pratat om träningstalang.

Det finns många "talanger" inom varje idrott men de tål träning olika mycket och det är oftast de som tål mest träning som lyckas bäst.

Beror självfallet mycket på träningsupplägg, läkarstöd etc. så för oss motionärer så rekommenderar jag en långsam uppbyggnad av träningsdosen, långlopp genomförs bäst på lång sikt.

 

Jag själv tränar med flera års framförhållning i varje idrott (jag tål inte så mycket träning).

Link to comment
Share on other sites

år 2008 tränade jag totalt 330 h, löp 77 h, längd 68, rullskidor 140 h + 45 h övrigt

år 2009 tränade jag totalt 325 h, löp 142h,längd 75, rullskidor 95 h + 13 h övrigt!

 

År 2008 var jag sjuk på vasan men hade seedat mig motsvarande led 3 tidigare under vintern

Är 2009 som var ett mellan år i skidåkning för min del så körde jag Ö.S på 6.02 utan någon direkt uppladdning!

Så mot en del andra tränar jag säkert många timmar för att vara så "dålig" i Vasaloppet. Det är som flera ha sagt så många faktorer det hänger på.

Under alla omständigheter har jag fått uppfattningen att du sätter ett stort värde i andras framgångar och utveckling i det dom gör. Eldsjälar sätter djupa avtryck i den svenska folk -och idrottsrörelsen!

Link to comment
Share on other sites

Kan man då säga att talang hänger ihop med hur många timmar kroppen kan träna på en vecka?

Jo, det är också en del av talangen, liksom den psykiska delen att mentalt klara av att sätta höga träningsmål och verkligen klara av att genomföra det. Dock är detta svårare att mäta och kan också vara en följd av den rent fysiska talangen. Men alla måste väl ändå se att de finns enorma skillnader i talang inom i alla områden. Idrott, konst, matematik, ja allt. Ta en nybörjarkurs (inkl grundskolan) inom vad som helst, det finns ju enorma skillnader redan innan ngn tränat/prövat ngt.

 

Sen går det naturligtvis som jag redan påpekat att för den som tränar mkt och målmedvetet att bli mkt bättre än supertalangen som inte tränar alls. Därifrån kommer förmodligen uppfattningen att talang inte är så viktigt. Sen beror detta på hur man räknar. En supertalang som tränar perfekt kör VL på 4 h. Om sedan en normaltalang som tränar lika mkt kör på 5 timmar och en helt otränad supertalang kör på 8 h så kan man ju säga att träning är ca 4 ggr viktigare än talang. Men om ngn kör VL på 6 timmar med 2 h träning per vecka och en annan kör VL på 7 timmar med 5h träning per vecka så är ju talangen 4 ggr viktigare än träningen. Men för att nå toppen i dagens elitidrott så krävs garanterat både en extrem talang och optimalt med träning. Sen tror jag att många som inte anser sig ha talang, jämför sig med med eliten och enstaka andra exempel som de tränar med, vilket är dåligt statistiskt urval. Majoriteten ev dem som ändå orkar träna hundratals timmar per år inkl jag själv har nog en betydligt större talang än medelmänniskan.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...