Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppstid - träningsmängd


bjorn12

Recommended Posts

Är egentligen tim ett bra mätmått ? Det beror ju på hur fort och därmed vilken belastning jag har på de syretransporterande organen. Ta en person, som jagar tim men som bekvämt tar sig igenom träningspassen utan ansträngning eller en person som pga åldern inte förmår att hålla så högt tempo att det ger träningseffekt - hur effektivt är då träningstimmar som mätinstrument. Vintrar med extremt mycket 0-före med nysnö skulle ge många timmar osv

 

För egen del skulle det se väldigt bra ut om jag räknade i tim - därför fortsätter jag med milstatistiken och tar tid på i stort sett alla träningspass för att hålla koll på tempot .

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 65
  • Created
  • Last Reply
Är egentligen tim ett bra mätmått ? Det beror ju på hur fort och därmed vilken belastning jag har på de syretransporterande organen. Ta en person, som jagar tim men som bekvämt tar sig igenom träningspassen utan ansträngning eller en person som pga åldern inte förmår att hålla så högt tempo att det ger träningseffekt - hur effektivt är då träningstimmar som mätinstrument. Vintrar med extremt mycket 0-före med nysnö skulle ge många timmar osv

 

För egen del skulle det se väldigt bra ut om jag räknade i tim - därför fortsätter jag med milstatistiken och tar tid på i stort sett alla träningspass för att hålla koll på tempot .

Timmar är givetvis trubbigt och har sina bríster men troligen ändå det bästa. Vill hävda att 17km/2 timmar på nysnö är mer träning än 17km/1 timme med isföre. Hur skall man sen räkna längd rättvist med extremt olika kupering, rullskidor tävlingshjul/träningshjul , skate/klassiskt andra idrotter som Inlines, cykel, MTB, löpning väg/mosse, rodd mm? För att inte tala om spinning:)

Link to comment
Share on other sites

En viktig del i talangen är ju förmågan kunna balansera träningsmängden mot sin livssituation. Om vi pratar motionärer (Elitsatsande är en annan sak), så har jag svårt att se hur en heltidsarbetande småbarnsförälder ska hinna med 2-300 träningstimmar, och dessutom hinna med den återhämtning som krävs för att få ett ut resultatmässigt utbyte av denna träning. Jag är övertygad om att många som tränar den mängden skulle prestera bättre med en väsentligt minskad träningsmängd. Sen kan man ju som heltidsarbetande småbarnsförälder behöva 2-300 träningstimmar på egen hand av andra skäl än de rent resultatmässiga men det är en annan historia.
Link to comment
Share on other sites

En viktig del i talangen är ju förmågan kunna balansera träningsmängden mot sin livssituation. Om vi pratar motionärer (Elitsatsande är en annan sak), så har jag svårt att se hur en heltidsarbetande småbarnsförälder ska hinna med 2-300 träningstimmar, och dessutom hinna med den återhämtning som krävs för att få ett ut resultatmässigt utbyte av denna träning. Jag är övertygad om att många som tränar den mängden skulle prestera bättre med en väsentligt minskad träningsmängd. Sen kan man ju som heltidsarbetande småbarnsförälder behöva 2-300 träningstimmar på egen hand av andra skäl än de rent resultatmässiga men det är en annan historia.

Jag har två små barn och ligger på ca 250 h per år, så jag känner mig träffad. Men jag tycker att det går med bra planering och om man är lite flexibel (samt förstående fru). Cykling och rullskidor till o från jobbet ingår i mängden liksom träning tidigt på morgonen eller på lunchen. Tillsammans med någon fjällvecka med familjen och helg med träningsläger med mycket mängd kommer iaf jag upp i den nivån.

Vad gäller själva återhämtningen behöver man kanske inte ligga i sängen och vila, eller?

Jag är övertygad om att resultat är starkt kopplade till träningsmängd. Det finns hur mycket forskningsstöd som helst för det.

Link to comment
Share on other sites

Fins nog ingen %talang/%träning. Dock är talang något man har eller inte har gällande att bli bra/elit. Talangen är nog dessutom avgörande för om man blir elit eller inte. Tänkte på det häromdagen när jag som vanligt springer ett 1km lopp med min snart femårige son. Han brukar ligga runt 6:30. Springer och rör sig som ett normalt barn. Dock finns det en kille som brukar vinna på 4:20 och senast gjorde han det i jeans. Han är fem år och "tränar" inte mer än min grabb. Nog har han talang!
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Fortsätter nu tråden från i våras efter att ha räknat ihop lite träningssiffror:

(Skidor, bara tiden från samma vinter som VL/ÖS, inte vårsäsongen efter vasaloppet (vilket ibland kan vara mer än före VL) )

Löpning Cykel Rullskidor Simning Skidor Tot

1979: 7.22 ÖS 7 tim 31 tim 38 tim

1980: 5.51 ÖS 3 tim 28 tim 31 tim

1981: 8.31 ÖS 10 tim 1 tim 27 tim 38 tim

(Feber vid starten men piggnade till efter Evertsberg)

1983: 6.04 ÖS 40 tim 55 tim 95 tim

6.21 VL Plac: 3400

1987: 8.19 VL Plac: 4600 25 tim 9 tim 15 tim 49 tim

1989: 8.31 VL Plac: 4000 20 tim 8 tim 28 tim

1991: 7.08 VL Plac: 2800 45 tim 22 tim 67 tim

1992: 7.29 VL Plac: 3600 45 tim 5 tim 14 tim 64 tim

1994: 7.03 VL Plac: 3700 23 tim 4 tim 36 tim 63 tim

1995: 6.01 ÖS (skate) 19 tim 3 tim 33 tim 55 tim

7.48 VL Plac: 6300 (led 10)

1996: 6.45 ÖS (skate) 27 tim 4 tim 21 tim 52 tim

1997: 7.44 ÖS (klass) 14 tim 22 tim 36 tim

7.19 ÖS (skate)

1998: 5.05! ÖS (skate) 8 tim 8 tim 30 tim 46 tim

6.20 VL Plac:4500

1999: 6.12 ÖS (skate) 8 tim 4 tim 34 tim 46 tim

7.28 VL Plac:3700

2000: 7.54 VL Plac:5600 15 tim 20 tim 34 tim 69 tim

2002: 7.23 VL Plac:5100 10 tim 10 tim 6 tim 21 tim 38 tim 85 tim

2003: 7.47 VL Plac:6700 9 tim 6 tim 10 tim 9 tim 60 tim 94 tim

2007: 8.29 ÖS 8 tim 27 tim 1 tim 63 tim 99 tim

2008: 7.07 ÖS 10 tim 13 tim 53 tim 76 tim

2010: 7.48 ÖS 18 tim 18 tim kajak:24 tim 76 tim 136 tim

 

Jag kan inte läsa ut några andra samband av detta annat än: Ju mer man tränar desto sämre blir man, speciellt om man tränar grenspecifikt. Och: Är man ung (född -56) behöver man inte träna - är man gammal spelar det ingen roll hur mycket man tränar. Lite deprimerande, men man kanske trots allt bromsar förfallet lite genom att träna mer.

Min optimala träningsmängd (1998) verkar vara: 15 minuter löpning/vecka och 2,5 timmar skidåkning/vecka under vintern och inget annat, utom en del golf.

Link to comment
Share on other sites

Kul statistik. Det är ju 31 år mellan ditt första och sista lopp så du är väl inte längre purung, inte så gammal som jag men ändå. JAG har därför viss erfarenhet, och JAG tror främst att din försämring beror på det faktum att man faktiskt förlorar 0.5-1 enheter i maxpuls efter viss ålder, och det blir så småningom omöjligt att kompensera med ökad träning. Men fortfarande kan vi givetvis köra skjortan av en del kaxiga "ungdomar "(förhoppningsvis även Vasa och globe86 i mitt fall....)
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
När det gäller talang är det nog mer tydligt när det gäller löpning. Löpare ser ofta ganska lika ut beroende på vilken distans och inte sällan är de från samma platser. Östafrikaner dominerar långa sträckor, medan västafrikaner och deras slavättlingar dominerar korta sträckor. Det är nog svårt att bortse från att det finns en genetisk komponent där, även om det inte är hela sanningen. När det gäller skidor är det inte lika tydligt, tycker jag. Skidåkare ser mer olika ut och kommer från olika ställen och tradition och förebilder är viktigare. Jag tror skidåkarnas talang mer sitter i huvudet än i kroppen och hjärnan syns ju inet på utsidan;)
Link to comment
Share on other sites

När det gäller talang är det nog mer tydligt när det gäller löpning. Löpare ser ofta ganska lika ut beroende på vilken distans och inte sällan är de från samma platser. Östafrikaner dominerar långa sträckor, medan västafrikaner och deras slavättlingar dominerar korta sträckor. Det är nog svårt att bortse från att det finns en genetisk komponent där, även om det inte är hela sanningen. När det gäller skidor är det inte lika tydligt, tycker jag. Skidåkare ser mer olika ut och kommer från olika ställen och tradition och förebilder är viktigare. Jag tror skidåkarnas talang mer sitter i huvudet än i kroppen och hjärnan syns ju inet på utsidan;)

Det finns en stor dansk studie om långloppslöpare. Kenyanerna har ungefär 10% lättare benstomme och det är vad som gör skillnaden. (De bästa) danska löparna har lika bra VO2-max och kunde pressar sig lika hårt, så "de sprang 2 mil till skolan"-myten kunde avfärdas.

 

(Läs inte "kenyaner" som fan läser bibeln, alla människor som härstammar från ättlingar från ett visst ställe vid drift valley vid en viss tidpunkt har den här egenskapen (så även t ex många somalier och etioper))

 

När det gäller skidåkare så kommer de från ställen där det finns snö, och de får om de är svenskar inte heller ha någon talang för fotboll eller hockey osv. Så jag tror anledningen till att man inte ser lika tydligt om någon grupp är bäst lämpad beror på att för få provat på/satsar.

Link to comment
Share on other sites

När det gäller talang är det nog mer tydligt när det gäller löpning. Löpare ser ofta ganska lika ut beroende på vilken distans och inte sällan är de från samma platser. Östafrikaner dominerar långa sträckor' date=' medan västafrikaner och deras slavättlingar dominerar korta sträckor. Det är nog svårt att bortse från att det finns en genetisk komponent där, även om det inte är hela sanningen. När det gäller skidor är det inte lika tydligt, tycker jag. Skidåkare ser mer olika ut och kommer från olika ställen och tradition och förebilder är viktigare. Jag tror skidåkarnas talang mer sitter i huvudet än i kroppen och hjärnan syns ju inet på utsidan;)[/quote']

Det finns en stor dansk studie om långloppslöpare. Kenyanerna har ungefär 10% lättare benstomme och det är vad som gör skillnaden. (De bästa) danska löparna har lika bra VO2-max och kunde pressar sig lika hårt, så "de sprang 2 mil till skolan"-myten kunde avfärdas.

 

(Läs inte "kenyaner" som fan läser bibeln, alla människor som härstammar från ättlingar från ett visst ställe vid drift valley vid en viss tidpunkt har den här egenskapen (så även t ex många somalier och etioper))

 

När det gäller skidåkare så kommer de från ställen där det finns snö, och de får om de är svenskar inte heller ha någon talang för fotboll eller hockey osv. Så jag tror anledningen till att man inte ser lika tydligt om någon grupp är bäst lämpad beror på att för få provat på/satsar.

kenyanerna tränar ju betydligt hårdare än de bästa svenskarn tex.... 3pass om dagen e vanligt.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror faktiskt att dessa två nämnda saker i de senaste två inläggen är det enda man funnit skilja sig mellan östafrikanska löpare och löpare från väst, det finns vissa andra morötter som tas upp i boken, motivationen att träna exempelvis (ekonomiska aspekter osv.) . En rolig läsning är:

 

"East African Running Toward a Cross-Disciplinary Perspective"

http://www.routledge.com/books/details/9780415377881/

 

Just detta med hård träning var något som "Musse", hinderlöparen sa då han började träna med afrikanerna, dom tränade otroligt hårt.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att ekonomiska incitament är otroligt viktigt om vi ska diskutera de afrikanska löparna. Det de tjänar är ju enorma pengar för dom men inte särskilt mycket för en västerlänning. Med tanke på slitet som ligger bakom är det inte många västerlänningar som är villiga att satsa för dessa småpengar.

 

Bolt skrev ju ett kontrakt med Puma på 3-4 m$ vilket visade sig vara lika mycket som en princip okänd svensk NHL-back också fick i sitt nyskrivna kontrakt. Otroligt lite pengar i friidrott jämfört med de stora idrotterna.

Link to comment
Share on other sites

Ett ytterligare skäl till afrikanernas (inkl svarta amerikaner) framgångar är att östafrikanerna är de som har störst andel långsamma muskelfibrer. Västafrikaner och deras ättlingar på andra sidan atlanten har störst andel snabba muskelfibrer. En vit europe har alltid generellt inte fullt så optimal muskelfibersammansättning och är därför redan från början i underläge. Sedan tillkommer förståss de andra faktorerna som nämnts tidigare
Link to comment
Share on other sites

När det gäller talang är det nog mer tydligt när det gäller löpning. Löpare ser ofta ganska lika ut beroende på vilken distans och inte sällan är de från samma platser. Östafrikaner dominerar långa sträckor' date=' medan västafrikaner och deras slavättlingar dominerar korta sträckor. Det är nog svårt att bortse från att det finns en genetisk komponent där, även om det inte är hela sanningen. När det gäller skidor är det inte lika tydligt, tycker jag. Skidåkare ser mer olika ut och kommer från olika ställen och tradition och förebilder är viktigare. Jag tror skidåkarnas talang mer sitter i huvudet än i kroppen och hjärnan syns ju inet på utsidan;)[/quote']

Det finns en stor dansk studie om långloppslöpare. Kenyanerna har ungefär 10% lättare benstomme och det är vad som gör skillnaden. (De bästa) danska löparna har lika bra VO2-max och kunde pressar sig lika hårt, så "de sprang 2 mil till skolan"-myten kunde avfärdas.

 

(Läs inte "kenyaner" som fan läser bibeln, alla människor som härstammar från ättlingar från ett visst ställe vid drift valley vid en viss tidpunkt har den här egenskapen (så även t ex många somalier och etioper))

 

När det gäller skidåkare så kommer de från ställen där det finns snö, och de får om de är svenskar inte heller ha någon talang för fotboll eller hockey osv. Så jag tror anledningen till att man inte ser lika tydligt om någon grupp är bäst lämpad beror på att för få provat på/satsar.

kenyanerna tränar ju betydligt hårdare än de bästa svenskarn tex.... 3pass om dagen e vanligt.

Nej, det var precis vad studien kom fram till att anledningen inte var. Ger ingenting att jag själv försöker argumentera när allt står i studien (men jag kan pga massa konstiga filter på jobbet inte leta själva just nu).

Link to comment
Share on other sites

Såg ett program på tv för några månader sedan angående afrikaner i jämförelse med vita. Kan ha varit i våras. Där man hade forskat ikring cellernas förmåga att återhämta sig efter hård träning och cellernas tålighet. Jag minns inte så där exakt och jag mina ordval är kanske inte 100 % korrekta.

Men det man kommit fram till var att löpare från flera afrikanske länder hade en förmåga att tåla mer mängd och hårdare träning än europeer utan att gå sönder för mycket på cellnivå.

När vita löpare försökte träna lika mycket så kunde inte muskelcellerna reparera sig tillräckligt snabbt. Det var också något som hände med vätska innanför cellväggarna.

Har för mig att Elofsson fick problem med att cellväggarna inte höll ihop (ha överseende med mitt uttryck) och började samla vätska.

Att tåla hård träning byggdes enligt programmet upp i tidiga åldrar och finns även i genetiken.

Link to comment
Share on other sites

Det finns en stor dansk studie om långloppslöpare. Kenyanerna har ungefär 10% lättare benstomme och det är vad som gör skillnaden. (De bästa) danska löparna har lika bra VO2-max och kunde pressar sig lika hårt' date=' så "de sprang 2 mil till skolan"-myten kunde avfärdas.

 

(Läs inte "kenyaner" som fan läser bibeln, alla människor som härstammar från ättlingar från ett visst ställe vid drift valley vid en viss tidpunkt har den här egenskapen (så även t ex många somalier och etioper))

 

När det gäller skidåkare så kommer de från ställen där det finns snö, och de får om de är svenskar inte heller ha någon talang för fotboll eller hockey osv. Så jag tror anledningen till att man inte ser lika tydligt om någon grupp är bäst lämpad beror på att för få provat på/satsar.[/quote']

kenyanerna tränar ju betydligt hårdare än de bästa svenskarn tex.... 3pass om dagen e vanligt.

Nej, det var precis vad studien kom fram till att anledningen inte var. Ger ingenting att jag själv försöker argumentera när allt står i studien (men jag kan pga massa konstiga filter på jobbet inte leta själva just nu).

Det gick ju ett program på TV för några år sen om studien. Tror dock att allt är svårt att mäta...tror nog att det stora träningsmängderna från unga år inte är helt irrelevant. Studier ger sällan hela sanningen. Sedan är ju urvalet enormt, alla som kan springa springer och massor av hugade ungdomar med drömmar om en bättre framtid sållas bort under stenhårda träningsförhållanden på speciella träningscamper. Har ju vart en del inslag på Sporten därifrån eftersom Mustafa Muhammed varit där några vintrar. Motivationen som de dåliga sociala förhållandena ger ska inte heller underskattas.

Studien visade väl också att det gällde speciella klaner som hade de här speciella förutsättningarna och i princip alla kenyanska/etiopiska löpare kommer från samma folkgrupp.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...