Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

vurpa på rullskidor


hubes

Recommended Posts

10% är rätt brant...

Början på backen är flack och själva branten syns inte. Skylten med varning 11% "tänkte" jag inte kunde stämma. Sedan ångrade jag mig men då var det för sent så då var det bara att låta det bära eller brista. Klarade nästan hela backen.

 

Om jag varit vanare på att göra manövrar hade jag kanske kunnat svänga tvärt just när jag ångrade mig för då hade jag ingen farlig fart. Och även om jag inte lyckats med en sån sväng utan att ramla så hade väl svängförsöket minskat farten.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 80
  • Created
  • Last Reply
Vet inte om det behöver vara så. Vissa pronerar ju lite väl mycket på rullskidor. Tycker vissa har tendens att göra detta än mer när farten går upp. Kanske kan vara än bidragande orsak till viss instabilitet???

Aha, ja så är det säkert. Jag försöker tänka på att få bort min bredbenthet vid normal åkning och är nöjd att jag klarar det skapligt utan att tycka det är läskigt. Utför står jag ordentligt bredbent och det är förstås inte optimalt för att själva rullskidorna ska gå bra i högre fart.

 

Rent allmänt är jag glad att jag numera tycker det är kul att åka rullskidor (upp till 35 km/h). Tidigare var det lite småobehagligt hela tiden.

;)

(Du som är så snabb och duktig på vanliga skidor... Elpex-4-or går jäkligt långsamt!!!)

Har Elpex-treor och Eagle-fyror. Kan inte tro att Elpex-fyror kan vara trögare än mina Eagle :-) Jag har inte bästa balansen på snö heller trots att jag åkt skidor hela mitt liv (dock inte i klubb). Räcker i alla fall till att jag kände mig stabil på årets Värmdölopp, men då var jag positivt överraskad över mig själv. Är betydligt tryggare på turskidor.

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte bästa balansen på snö heller trots att jag åkt skidor hela mitt liv (dock inte i klubb). Räcker i alla fall till att jag kände mig stabil på årets Värmdölopp, men då var jag positivt överraskad över mig själv. Är betydligt tryggare på turskidor.

Och det var mer än en person som inte kände sig helt stabila där. :)

Link to comment
Share on other sites

mina rullskidor börjar aldrig vingla så länge man inte börjar ploga o ha sig!

Är väl snarare dina ben som inte börjar vingla. Jämför med nybörjare på snö där benen blir darrigare och darrigare ju högre fart de har.

 

Nog blir rullskidorna lite oroligare ju högre fart det är på dem. På skejt har jag för mig att jag läst om väldiga maxfarter (typ 70). Klarar "man" lika mycket med klassiska?

Intressant att du analyserat pulskurvan av själva vurpan ;).

 

Om jag inte har fel så börjar vissa rullskidor "wobbla" i höga farter mer än andra. Jag har dock ingen statistik på det hela - men jag undrar om det inte kan ha lite att göra med om de inte är riktningsstabila' date=' dvs om de har tendens att dra lite snett. Minns när man körde tävlingar på gamla goda tiden med Swenor med gummi-1-or, inte alltid utan "wobbling". Mjuka 1-or gjorde saken än värre. (Som typ på Värmdörullen 2008 när Andreas åkte på swenorgummi-1-or bakom Myhren i nedförsbacken som vi nu inte har kvar, då Myhren åkte på PU-Eagle - lite av en nyhet det året. Ca 5:50 in i filmen... http://www.rullskidcup.se/film )

 

Numera är jag dock så gammal att höga farter alltid är läskigt ;). En gång i tiden kunde jag träna med tävlingsskate-Eagle i branta nedförsbackar. Numera räcker det med att rulltestatesta mina Swenor alutech med PU-hjul 2 km, innan utlåning till Myhren inför Vålarullen, för att jag ska bli darrig i knäna ;).[/quote']

Lasse, intressnt att du kör alutech. Har börjat släppa på alltmer utför på min runda vid Södertälje och tycker nästan de går tryggare jämnare i farter över 20km/h -kommer max upp i 30 i mina utförs- med min konstellation 3bak 2fram. När skulle du säga att jag börjar känna av wobblingsefffekten?

Link to comment
Share on other sites

Jag sitter och deppar. Har inte kunnat åka rullskidor på flera månader pga jumskbråck. Är opererad för detta och hoppas på kunna åka rullisar igen om ca 3 veckor. Jag fick troligen bråcket vid en vurpa i hög fart på längdskidor i en brant nerförsbacke.

Jag brukar oftare få besvärliga skador efter vurpa på snö än vid vurpa på rullskidor. Det brukar bli en vurpa per år på rullskidor och många fler på snö (ofta i isiga stenhårda/blixtsnabba spår i branta nerförsbackar).

 

Den gång jag hitills haft mest nytta av hjälm vid rullskidåkning var när jag fick en stor tung gren i huvudet som blåste av från ett högt träd. Utan hjälm hade jag kanske dött då. Hade jag gått där så hade jag inte haft någon hjälm.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...