Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Slingor för rullskidåkning i Järna/Södertälje


Peter_ski

Recommended Posts

Efter ett drygt 30-årigt uppehåll skaffade jag rullskidor i vår. Jag har försökt hitta lämpliga slingor i Järna där jag bor med varierande framgång. Cykelbanor finns det inte många av och de flesta av dem blev dessutom inte ens sopade i vår med stor risk för att köra på stenar och grus. Vägrenen är nästan obefintlig på mindre vägar, så det är inte något alternativ heller. De nöjaktiga slingor jag hittat är för korta. Finns det någon som kan ge tips om lämpliga slingor/platser för rullskidåkning i Järna eller Södertälje med omnejd? Helst skulle man vilja hitta en slinga på minst en mil.
Link to comment
Share on other sites

Vägen från Järna mot Södertälje är som sagt ganska smal och krokig. Däremot blir det mycket bättre när vägen går ihop med vägen Tvetavägen mellan Södertälje och Nykvarn. Där är det bredare och öppnare så man syns bättre. Rätt mycket folk som cyklar och åker rullskidor på den vägen.

 

Vill du ha ännu mindre trafik kan du ställa bilen i jumstakorset och åka in mot almnäs. Kör du in från jumsta mot almäns och sen hela vägen inne på almnäs i båda riktningarna och tillbaka till jumsta så har du ca 14 km, under de 14 km har du mött ca 5 bilar.

 

http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?var=jumsta

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipsen!

 

Jag har funderat på Tvetavägen men tyckt att vägrenen är för smal för att vilja riskera att åka där. Rätt mycket trafik också men du har rätt i att sikten är bra där så kanske det fungerar. Jag har inte tänkt på Almnäs. Det låter som det bästa alternativet. Jag skall testa det när jag kommer tillbaka från semestern.

Link to comment
Share on other sites

O.K. Ytterligare en slinga jag inte hade tänkt på. Cykelbana är ju perfekt. En detalj fattade jag dock inte riktigt. Åker du tillbaka via Bergaholmsvägen eller åker du hela vägen runt Bornsjön? I det senare fallet skulle man väl hamna på en ganska smal vägren stora delar av slingan.
Link to comment
Share on other sites

O.K. Ytterligare en slinga jag inte hade tänkt på. Cykelbana är ju perfekt. En detalj fattade jag dock inte riktigt. Åker du tillbaka via Bergaholmsvägen eller åker du hela vägen runt Bornsjön? I det senare fallet skulle man väl hamna på en ganska smal vägren stora delar av slingan.

Jag åker aldrig från Södertälje. Ibland parkerar jag där "Vällingevägen" bort mot Slagsta börjar. Ibland åker jag från Tumba och ut dit, kör jag långt kan jag åka ända till Stälje och sen via hall och hem över Vårsta. På hösten har jag tidigare år kört Bergaholmsvägen från Salem - Moraberg och tillbaka när de sandar cykelbanor och mindre vägar. Den vägen duger utmärkt för mig men är väl kanske inget du vill åka på med tanke på tidigare inlägg.

Link to comment
Share on other sites

Jag har åkt ett par gånger från Gröndal till Kallfors, upplever det som att bilisterna håller bra avstånd. Har även åkt till Gröndal-Nykvarn-Kallfors. Fina ljusa sommardagar syns man ju bra och vägarna är justa. Nu vet jag inte hur säker du känner dig på rullisar förstås, det

har väl viss betydelse ;)

Link to comment
Share on other sites

SA. Usch, nej, inte den vägen. Jag känner mig förstås inte så van i trafiken med rullskidor än, så man kanske blir mer dristig så småningom. Det känns t.o.m. farligt att cykla där även om det är ljust. Håller bilisterna hastighetsbegränsningarna vore det väl O.K. men då risken för dem att åka dit för fortkörning är liten ser man ibland de som gasar på ganska rejält.
Link to comment
Share on other sites

Finns en fin (belyst) cykelväg mellan Mariefred och Åkers styckebruk. Bra asfalt, ganska platt med några få mindre backar. Enkel väg ca 7km.

Ok, inte i Södertälje, men mindre än 30km motorväg bort.

Link to comment
Share on other sites

Jag tackar för alla tips. Jag har sedan i våras försökt hålla ögonen öppna men inte hittat så värst många bra ställen att åka. Nu har jag i alla fall några alternativ till att välja på. Problemen tycks vara desamma, antingen för mycket biltrafik och smal vägren eller dåliga (obefintliga!) cykelbanor. Jag antar att man blir mer och mer dristig vartefter men helst vill man ju åka på cykel- och gångbanor där man är helt "avskärmad" från biltrafik. Gående, cyklister och mopedister kan man stå ut med.

 

Tillsvidare har jag kört mest i Järna. Start på Turingevägen, sedan Rönnvägen från Tavesta via OKQ8 på Södertäljevägen och sedan Floravägen till den tar slut, efter det cykelvägen mot Järna centrum och slutligen genom centrum till Turingevägen igen. Jag har inte kollat längden på slingan men från dörr till dörr är det nog kortare än en mil. När vägbyggen vid Eneskolan är klara kan man ändra slingan och åka tillbaka via Tälleby industriområde. Då slipper man centrum och alla blickar om dårskap mm som delas ut (i all välmening?) av åskådarna. Kanske vill någon annan testa detta alternativ eller delar av slingan. Tyvärr sopades delar av cykelbanan (Rönnvägen) inte alls i våras så det finns grus på en del ställen. Just nu pågår också en del vägarbeten, t.ex. en rondell vid korsningen Rönnvägen/Södertäljevägen som stör.

 

Ifall jag lyckas få upp flåset och bättra på tekniken lite kanske jag testar Södertäljeloppet och/eller träningstävlingen den 23 augusti. Då blir det visst Tvetavägen respektive Almnäs i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

Du kan parkera vid skolan på g:a Enhörnavägen. Åk sedan mot Enhörna, första halvan är bilväg med nästan obefintlig trfik, andra halvan är gång o cykelväg.

Vändning vid cykelbanans slut, bra längd- dock ej uppmätt.

Vägens beläggning ganska grov = vibrationer, cykelbanan perfekt.

Bilvägen avstängd på mitten, därav minimalt med trafik.

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipset MC Hammer!

Jag åkte bil på gamla E3 i går (i annat ärende...) i stället för nya motorvägen enkom för att kolla detta och det såg ut att vara ett bra alternativ. Lite onödigt långt från Järna bara men någon gång skall jag testa i alla fall...

Link to comment
Share on other sites

Vägen från Järna mot Södertälje är som sagt ganska smal och krokig. Däremot blir det mycket bättre när vägen går ihop med vägen Tvetavägen mellan Södertälje och Nykvarn. Där är det bredare och öppnare så man syns bättre. Rätt mycket folk som cyklar och åker rullskidor på den vägen.

 

Vill du ha ännu mindre trafik kan du ställa bilen i jumstakorset och åka in mot almnäs. Kör du in från jumsta mot almäns och sen hela vägen inne på almnäs i båda riktningarna och tillbaka till jumsta så har du ca 14 km, under de 14 km har du mött ca 5 bilar.

 

http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?var=jumsta

Jag testade Almnäs i förrgår. Det var inte perfekt asfalt men mer eller mindre helt öde, så totalt såg jag bare en handfull bilar; inget att oroa sig för, alltså. Ett ikullfallet träd låg över vägen på ett ställe. Man fick lite av känslan som funnits i reportagen på TV om Tjernobyl: övergivet, med andra ord. Ganska bra för rullskidåkning, dock... Tackar för tipset!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
tja! åkte igår rutten södertälje-nykvarn-järna-kallfors. mötte ett par rullåkare i närheten av t-korset järna/nykvarn, som jag hejade på, någon på forumet? mycket fina förhållanden läs lite trafik, kände mig trygg. kan rekommenderas ;)
Link to comment
Share on other sites

hoppsan, i fredags var det. tja! åkte igår rutten södertälje-nykvarn-järna-kallfors. mötte ett par rullåkare i närheten av t-korset järna/nykvarn, som jag hejade på, någon på forumet? mycket fina förhållanden läs lite trafik, kände mig trygg. kan rekommenderas
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

hej södertälje/järnabor!

 

på lördag tänkte jag köra ett, för mig, längre pass i era trakter. utgår från tvetavägskorset och åker mot nykvarnskorset för att där svänga av mot järna. Slutmålet är kallfors.

 

jag är en motionär och räknar med att det tar minst 2h för mig. har ni lust så är ni välkomna att hänga på. ring mig på 0737/85 48 76

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...