Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Glidprov i skidtunneln


jola61

Recommended Posts

Nyss hemkommen från en tredagarstur till tunneln tänkte jag delge er några erfarenheter som jag gjort gällande glidpreparering.

Efter att ha införskaffat ett andra par skejtskidor så tänkte jag att nu är det dags att testa det här med glidvallning kontra stålsickling.

Sagt och gjort så preparerade jag ett par skejtskidor och ett par klassiska med Kuzminsickel och ett par av varje med Ceza fluorgel vätska. Samtliga fyra par rillades med en rak Erki Kähärä riller. Jag kan inte på något sätt hävda att de preparade paren är vetenskapligt utprovade för ett glidtest, men resultatet av mina tunnelvarv är ändå lite intressant.

Mina erfarenheter av detta prov är att de Kuzminpreparerade skidorna gled något bättre än de som jag preparerat med fluorvätskan. Detta gäller både klassiskt och skejt. Åkte 28 varv skejt och 28 klassiskt. Resultatet kanske hade blivit annorlunda om jag valt något av de mer kända märkena när det gäller glidvallan. Vid ett besök för ett par veckor sedan gjorde jag samma notering. Då med två par skejtskidor, varav det ena paret var Kuzminsicklat och det andra preparerat med blå glidvalla enligt tunnels vallningstips. För mig personligen gav testet (-n) ändå ett svar som tyder på att jag lika gärna kan använda mig av sickeln som av glidvallan.

Vid ett kommande besök ska jag preparera skidorna tvärtom för att få ett svar på om resultatet berodde på det enskilda skidparet eller inte.

Vet att det har varit några heta diskussioner om detta ämnet här på forumet. Avslutar därför med att återigen konstatera att det ovan nedtecknade är mina personliga erfarenheter och att jag inte nödvändigtvis kommer att sluta glidvalla. Jag kommer dock att använda mig av stålsickling i högre grad än vad jag har gjort tidigare,

Link to comment
Share on other sites

Jag brukar köra glidproven i sista långa nedförsbacken på innervarvet men även i de två brantare backarna på yttervarvet. Det blir lite olika typ av glid: snabbglid i yttervarvsbackarna och långsamglid i innervarvsbacken och det kan skilja en del mellan olika skidor, några kan glida bättre långsamt medan andra glider bättre snabbt. Kör alltid glidtest när jag åker för att få en uppfattning om vad varvtiderna är värda även om jag inte testar olika skidor. Långa backen (från toppen till slutet på backen längst ner, man kan inte glida hela vägen så det måste bli några stavtag) kan variera mellan ca 1 minut och 1,30 minuter så visst är det stor variation på glidet i tunneln.

Har bara åkt några gånger i tunneln sedan de öppnade men jag har gjort samma erfarenhet som Jola61, sicklat har glidit bättre än standardparafin med struktur. Körde då två par Fischer RCS klassiska som jag skejtade med för att inte fästvallan skulle påverka.

Link to comment
Share on other sites

Mitt prov var mera generellt. Jag försökte göra någon form av jämförelse av hur långt jag gled i de "värsta" nedförsbackerna under respektive varv. Det finns ju några riktmärken som man kan ta sikte på i tunnelväggen (nödutgångar m.m). Jag är inte så vetenskaplig av mig utan går mer på känsla men det var ändå ett intressant prov.
Link to comment
Share on other sites

Nyss hemkommen från en tredagarstur till tunneln tänkte jag delge er några erfarenheter som jag gjort gällande glidpreparering.

Efter att ha införskaffat ett andra par skejtskidor så tänkte jag att nu är det dags att testa det här med glidvallning kontra stålsickling.

Sagt och gjort så preparerade jag ett par skejtskidor och ett par klassiska med Kuzminsickel och ett par av varje med Ceza fluorgel vätska. Samtliga fyra par rillades med en rak Erki Kähärä riller. Jag kan inte på något sätt hävda att de preparade paren är vetenskapligt utprovade för ett glidtest, men resultatet av mina tunnelvarv är ändå lite intressant.

Mina erfarenheter av detta prov är att de Kuzminpreparerade skidorna gled något bättre än de som jag preparerat med fluorvätskan. Detta gäller både klassiskt och skejt. Åkte 28 varv skejt och 28 klassiskt. Resultatet kanske hade blivit annorlunda om jag valt något av de mer kända märkena när det gäller glidvallan. Vid ett besök för ett par veckor sedan gjorde jag samma notering. Då med två par skejtskidor, varav det ena paret var Kuzminsicklat och det andra preparerat med blå glidvalla enligt tunnels vallningstips. För mig personligen gav testet (-n) ändå ett svar som tyder på att jag lika gärna kan använda mig av sickeln som av glidvallan.

Vid ett kommande besök ska jag preparera skidorna tvärtom för att få ett svar på om resultatet berodde på det enskilda skidparet eller inte.

Vet att det har varit några heta diskussioner om detta ämnet här på forumet. Avslutar därför med att återigen konstatera att det ovan nedtecknade är mina personliga erfarenheter och att jag inte nödvändigtvis kommer att sluta glidvalla. Jag kommer dock att använda mig av stålsickling i högre grad än vad jag har gjort tidigare,

När vi på skidforum gjorde den stora serien av (amatör)tester (av si sådär 15 olika åkare runt om i landet) för några år sedan och sedan i sin helhet redovisades och kommenterades av Niklas Grip, Stefan Sand och mig i en lätttillgänglig rapport (som nu verkar bli mer och mer pupulär, med tanke på alla förfrågningar jag får) så var en av de första testerna av Stefan Sand i skidtunneln. Hans resultat liknar ditt och det verkar som att man får ovanligt tydligt resultat i skidtunneln och jag har funderat varför. Min fundering är att det kanske är så att just det faktum att det åks så mycket där så blir det mer smutsigt i spåret och om det är så, vilket är en av Kuzmins "teser", att man får större smutsupptag på vallade skidor så skulle det väl helt enkelt kunna bero på det. Precis av samma orsak tror JAG det är ovanligt fördelaktigt på Vasaloppet att åka stålsicklat, speciellt senare halvan av loppet då jag är nästan säker att det är så åtminstone mätt på min amatörnivå.

Att man även i tävlingssammanhang faktiskt byter skidor är väl en annan indikation på detta och givetvis att det nu finns publicerade uppsatser i tidskrifter och en doktorsavhandling som säger att det är så kan man nog inte i långa loppet (obs vitsen) bortse ifrån speciellt länge till.

Link to comment
Share on other sites

Som jag skrev i det inledande inlägget så är det inte säkert att jag helt kommer att sluta glidvalla, eftersom jag vid några enstaka tillfällen (främst i nysnö) haft ett enastående bra glid med pulvervalla. Dock har mina prov i tunneln övertygat mig om att Kuzminsickling är ett mycket bra, och enkelt, alternativ.
Link to comment
Share on other sites

Som Lars-Erik beskriver var min första glidtest som jag själv utförde i just Torsby tunneln. Det glid jag fick på mina stålsicklade skidor vid det tillfället var något makalöst bra. Jag har efter det varit i tunneln vid ytterligare 2 tillfällen och haft i princip samma resultat = mycket bra glid med stålsicklade skidor.

 

På "riktig" snö har jag inte fått lika stora differenser. Ofta med mycket bra resultat för stålsicklat men aldrig så stor skillnad med fördel för stålsicklat som i Torsbytunneln. Min slutsats av detta, även om jag är en glad amatör, är att det råder speciella förhållanden i tunneln som "spelar" stålsicklat "i händerna". Lars-Erik är inne på mängden smuts och det är onekligen en hel del smuts (läs vallarester) under skidorna efter några varv. Det är också en konstgjord snö och ett klimat som torde innehålla mycket fukt. Så just i tunneln känns stålsicklat som det utlimata valet. Trots detta är väl fortfarande det stående tipset pulvervalla...... ;)

 

Vill du läsa beskrivningnen av min glidtest, och flera andra utförda, finns en här:

Glidtester

Link to comment
Share on other sites

I tunneln förra året så var det helt klart vi (jag Mario och KalleP) som körde ovallat som hade bäst glid när vi var i tunneln med Axa sport club. Minns framförallt en episod när Tobias Fredriksson åkte om mig uppför, sedan kom nedförsbacken, skulle kännas muppigt att åka om honom så jag fick småploga lite....(säger iofs ingenting han kunde haft fäste på hela skidan). Men Mario la på Swix flourvätska på sina skidor, gled bättre av det första varvet än mig, sedan gled han sämre och sämre i förhållande till mig. Som sagt, i tunneln är ovallat bra.
Link to comment
Share on other sites

Min fundering är att det kanske är så att just det faktum att det åks så mycket där så blir det mer smutsigt i spåret och om det är så, vilket är en av Kuzmins "teser", att man får större smutsupptag på vallade skidor så skulle det väl helt enkelt kunna bero på det.

Skulle stämma med vad en duktig längdåkare jag känner sa om att det är väldigt sällan det byts snö i skidtunnlar utan i stort är samma snö som ligger kvar och pistas om och blir blir betydligt smutsigare än utomhussnö, som får mycket mer regelbunden påfyllning av ny fräsch snö uppifrån.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Jag väcker en gammal tråd till liv då jag har börjat testa glid i hallen i Göteborg.

Jag har precis börjat men har utfört fyra tester än så länge. Det jag har kört på som grund är kuzmin u och på samma skateskida. Testerna är utförda under samma kväll så snön torde vara likadan vid varje prov. Tempen är ca 3- och snön är väldigt kornig och antagligen smutsig.

 

Det jag märker TYDLIGT är hur snabbt glidet försämras. Om det beror på att vallan slits bort eller om smuts samlas, lr både och, vet jag ej men det är anmärkningsvärt hur mkt sämre skidan glider efter bara 5kms åkning. Ett mjukare paraffin typ lila glider bättre som nyvallad, men tappar oxå fortare än vad en blå glider gör. En blå valla glider dock lite sämre som nyvallad.

 

Nästa gång ska jag jämföra stålsicklad mot HF lila.

Att notera var oxå en stor skillnad på glid mellan mina två par skateskidor med samma preparering.

Summarum inget revolutionerande direkt. Men det är rätt kul att testa själv och få bekräftat vissa sanningar.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...