Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Medalj på VL


AGM

Recommended Posts

  • Replies 56
  • Created
  • Last Reply
Vasaloppet 2007 fick jag medalj . Kom in på placering 3407 tid 06:48:35.

2007 var ett sånt år som ingen i täten ville dra, vilket medförde att många klarade medaljen. Åkte mitt första lopp detta år, hade medaljen som mål.

Det slutade med att jag var 35 minuter efter täten och klarde medaljen med god marginal

Link to comment
Share on other sites

Har som mål att ta medalj på VL 2011. Räcker det med följande träningsmängd per vecka?

1 pass rullskidor distans ca 2 tim.

1 styrkepass med fokus på mage, rygg, triceps, biceps.

1 intervallpass, blandat långa, korta löpningar, elghufs i slalombacke

1 distanspass löpning ca 1 tim

Trodde det krävdes mer för att klara medalj dvs c:a 6 h. Detta är ungefär mitt upplägg dock med minst 2 rullskidpass. Kanske tom kör 5 pass i veckan periodvis.

 

Siktar dock enbart på att klara 7:30. Är det för låg målsättning? Är ganska svag konditionsmässigt. Klarar inte att springa milen på under 50 (ännu...) men ligger strax över. Har ganska dålig uthållighet också är lite mer explosiv än uthållig vill jag tro. Tror därför att jag har bättre förutsättningar för skidor än för löpning.

 

Rullskidåkningen har gått ganska bra faktiskt. Har väl kört 20 mil ungefär och höll faktiskt 3:50-tempo i 15 km på en fin asfaltssträcka mellan Furuvik och Gävle för ett par veckor sedan.

 

Ska jag vara aggressivare i min målsättning? Har aldrigt åkt VL förut men kör ÖS 2011.

Link to comment
Share on other sites

Har alltid fått jobba hårt för att springa milen på under 55 minuter. Har dock 8 medaljer från Vasaloppet på 9 försök.

Tycker rent allmänt att det är svårt att jämföra mellan olika typer av idrotter. Enligt min mening är rullskidor den bästa träningen för att nå medaljmålet. Dock tror jag att man ska försöka variera sig så mycket det går, men att tyngdpunkten i träningen ligger på rullskidor.

Förutsatt att årets stora mål är Vasaloppet ;)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...