Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

SVT livesnder frn rullskidstvlingarna i Trollhttan

Lngdlandslaget stannar i Sverige i hst

Nu r Oskar Svensson p rtt spr igen

ver 560 deltagare siktar p Vasaloppstrippeln

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Medalj på VL

• Vänligen logga in för att kunna svara
56 svar till detta ämne

AGM

AGM

Medlem

• Members
  • Pip
  • 47 inlägg
Har som mål att ta medalj på VL 2011. Räcker det med följande träningsmängd per vecka?
1 pass rullskidor distans ca 2 tim.
1 styrkepass med fokus på mage, rygg, triceps, biceps.
1 intervallpass, blandat långa, korta löpningar, elghufs i slalombacke
1 distanspass löpning ca 1 tim

Micke31

Micke31

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 855 inlägg
Den mängden och det upplägget påminner om min träning inför förra VL. Då kom jag i mål på 6.31. Startled 5. Cirka 20 min från medalj således. Jag kan mycket väl tänka mig att andra nådde ända fram med den träningsdosen.

AGM

AGM

Medlem

• Members
  • Pip
  • 47 inlägg
Jag hade också det upplägget förra året med skillnaden att jag körde rullskidpasset kortare, ca 1,5 tim. Kom i mål på 6.35.

FredrikS

FredrikS

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 713 inlägg
Det beror på vilken talang, grundlag och teknik du har. Låter egentligen som ganska mycket träning. Varför inte mer rullskidor? Stakning är endå det viktigaste i vasaloppet.

jola61

jola61

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 784 inlägg
Mitt svar är:
Det beror på vad du har för skidbakgrund och hur du tänker träna när snön kommer. Träning är ju bara en del av kakan. Som i alla andra sporter så har tekniken en stor betydelse för prestationen.
Om du redan är en driven skidtekniker och tänker åka skidor ett par gånger i veckan från januari och framåt kan det mycket väl räcka annars är det mer tveksamt. Se inläggen ovan.

AGM

AGM

Medlem

• Members
  • Pip
  • 47 inlägg
Om och när det kommer snö blir det bara skidor, kanske håller kvar styrkepasset som jag gör innan jobbet en dag i veckan. Ha åkt tiotalet VL och har väl hyfsad skidteknik.

bestefar

bestefar

Medlem

• Members
  • Pip
  • 409 inlägg
Det kan räcka, men det är nog på gränsen. Kanske borde det vara mer rullskidor?

Har ofta ungefär samma upplägg, dock utan styrka. Åkte ifjol på 6.32 och har för vana att missa medalj med ca 10-20 min. Men i år då dj.. Problemet i år är att jag skaffat räser hoj och tillbringar en del timmar på den. Kul och nyttigt, visst, men med en mer inriktad VL träning skulle jag nog öka mina medaljchanser.

Svårigheten med att få medalj handlar även om hur täten bestämmer sig för att köra. Går det tungt och ingen vill ligga först så ökar våra chanser.

Redigerat av bestefar, 06 augusti 2010 - 11:34 .

AGM

AGM

Medlem

• Members
  • Pip
  • 47 inlägg
Är det bättre att byta ut entimmeslöpningen mot en timme rullskidor med s.k. impulser eller rent av intervall på rullskidor? Fast då blir det passet när det är mörkt framåt hösten och jag är inte så sugen på rullskidor då. Hur mycket tränar ni som klarar medaljen varje år och ligger strax under 6 tim?

Lakota

Lakota

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 858 inlägg
Körde själv på medaljtid iår med 10min marginal och då hade jag kört ung såhär i Aug09:
Må rullskidor 2or klassiskt: 2tim a2
Ti Mtb skog 1½tim a2-a3
Ons vila
Tor rullskidor 2or klass.:1½tim a2
Fre: löpning 45min a3 älghuffs
lör:vila
sön; Mtb skog 1½tim a2
Dessutom cyklade jag 1½h a1 till jobbet 2-3d/v den perioden

Iår har jag som mål att köra sub plac 1000 och då kör jag:
Må: rullskidor 3or 1½tim
ti: löpning a2a3 1timme core 30min
ons: mtb skogen 2timmar a2
tor; rull 3or 2timmar
fre: vila
lör: mtb skogen 3timmar a2
sön: löpning 1timme a2

inte inräknat ovan är jobbcykling 4d/v a 1½ timme i a1

Någon som ligger sub 1000 o kanske har synpunkter???

jola61

jola61

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 784 inlägg
8 medaljer av 9 försök. Tränar 3-5 pass i veckan. Rullskidor i huvudsak. Varvar med inlines, mountainbike och skidåkning i tunneln under barmarkstiden. Snösäsongen enbart skidåkning, klassiskt och skejt. Kör ingen styrketräning och borde köra mer intervall. Blir i allmänhet bara fartökningar under de ordinarie passen. Försöker köra ett pass på över två timmar/ vecka.

Micke31

Micke31

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 855 inlägg

Är det bättre att byta ut entimmeslöpningen mot en timme rullskidor med s.k. impulser eller rent av intervall på rullskidor? Fast då blir det passet när det är mörkt framåt hösten och jag är inte så sugen på rullskidor då. Hur mycket tränar ni som klarar medaljen varje år och ligger strax under 6 tim?

Det skiftet kommer att hjälpa dig att vinna några procent till. Det är jag helt övertygad om!

AGM

AGM

Medlem

• Members
  • Pip
  • 47 inlägg
Ja, tänker man efter borde det vara självklart så att det ger mer att köra rullskidor med impulser/intervall i en timme än att lufsa runt i A1-tempo. Mitt distanspass blir 2 timmarsrullskidan.

Thorrez

Thorrez

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 397 inlägg
Jag träna mer och hade sämre tid än dig i vintras...

Håller också med om att det verkar smartare att skippa distanslöppasset och lägga in ett rullskidpass med långa stakintervaller och/eller teknik.

Erwin

Erwin

Medlem

• Members
  • Pip
  • 204 inlägg
vad ligger medalj tiden på?

AGM

AGM

Medlem

• Members
  • Pip
  • 47 inlägg
vinnarens tid x 1,5. vinner man på 4 tim blir det alltså 6 tim.

skiforfun

skiforfun

Medlem

• Members
  • Pip
  • 378 inlägg

Det skiftet kommer att hjälpa dig att vinna några procent till. Det är jag helt övertygad om!

Det skiftet skulle försämra dina chanser som jag ser de, finns ingen träning som slår löpningen.
men du kanske ska se till att springa intervaller istället för att fluma runt i en timme i lugnt tempo. för som jag ser de så finns det bara återhämtnings / upplandningspass och intervallpass som är träningspass som är någon ide att köra under 90min, alla distanspass ska vara över 90 min långa för att de ska ha något syfte.

Redigerat av skiforfun, 06 augusti 2010 - 13:47 .

Total tid VL 8:36 (2 lopp)

FredrikS

FredrikS

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 713 inlägg

Det skiftet skulle försämra dina chanser som jag ser de, finns ingen träning som slår löpningen.

Varför är löpning så bra träning för ett staklopp som Vasaloppet?

Micke31

Micke31

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 855 inlägg

men du kanske ska se till att springa intervaller istället för att fluma runt i en timme i lugnt tempo. för som jag ser de så finns det bara återhämtnings / upplandningspass och intervallpass som är träningspass som är någon ide att köra under 90min, alla distanspass ska vara över 90 min långa för att de ska ha något syfte.

Om nu löpning är den bästa träningen för längdåkning är ju saken solklar. Då kan man dissa rullskidorna och enbart hänge sig åt löpning. Eller?
Din logik förvirrar...

ironman

ironman

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 200 inlägg
För att åka snabbt på skidor krävs hög Vo2.. Bästa sättet att förbättra de e enligt mig Löpintervaller... Sen går de o få till riktigt bra rullskidintervaller men då krävs en rejäl backe...

så löpintervaller och långa stakpass e nog receptet!
Train hard win easy!

globe86

globe86

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 357 inlägg
Vetefan om jag tycker Vasaloppet är ett staklopp! jag tyckte det va mycket tunga stigningar! Mer än vad man har hört!

Upp mot evertsberg, upp mot oxberg , upp mot hökberg är ju rejäla stigningar alla tre! Där kan man nog vinna mycket tid om man pressar på uppåt! Och så ska man ju inte glömma första backen!

Redigerat av globe86, 06 augusti 2010 - 15:14 .

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar