Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Skidfrbundet bjuder in till virtuell ssongsfinal

Skidskyttefrbundet frstrker med Jean-Marc Chabloz som ny skyttetrnare

Anders Bystrm blir ny landslagschef

Uppdaterade rekommendationer fr trningshjul

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Medalj på VL

• Vänligen logga in för att kunna svara
56 svar till detta ämne

bjorn12

bjorn12

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 094 inlägg

Bjorn12, 70 timmar på ett år och ändå medalj är imponerande. Vad hade du för bakgrund, tidigare skidåkare eller orienterineg eller liknande? Att man vid 50+ har mångdubbelt antal timmar såger intre så mkt om man inte tar hänsyn till kvalitet. Tror att man har en tendens att bli bekväma´re med åren...

Har alltid hållit på med skidor och orientering och en massa annat men bara på motionsnivå. Att det blev medalj - jag tror det var -91, berodde nog på att täten fick åka i mycket nysnö. När jag kom var spåren förstörda men de hade blivit glatta. Segrartiden tror jag var på över 5 timmar.
Det där med hur täten kör, spårens kvalité och förändring är ju också viktiga faktorer för medaljen. Man kan träna för medalj och sedan få dagen förstörd av en hårdkörande tät eller dåliga spårförhållanden - eller vara dåligt tränad och ha tur med en initiativlös elit och bättre glid senare i fältet. Därför får man ta diskussionen i den här tråden med en nypa salt.

Lars-Erik

Lars-Erik

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 135 inlägg

Det handlar definitivt inte bara om träningsmängd. Jag tränar ung som AGM volymmässigt, men from hösten kör jag mer rullskidor och brukar ligga runt medaljtiden - ofta strax över tyvärr. Viktiga faktorer för att klara medaljen (eller andra målsättningar man har på VL) är:

Glidet (som Lars-Erik påpekade). Missar man rejält med detta är det natutligtvis kört.

Startledet. Att köra på medaljtid från 5:an och längre ner är svårt de flesta år, men är man duktig på att köra om och är så pass tränad att man klarar sådan körning med mkt tempoväxlingar så går det förstås. Men det är en faktor som bidrar till att man måste ha en bättre träningsbakgrund.

Föret: Om föret är sådant att täten tar det lugnt (nysnö tex) är det lättare att klara medaljtiden.

Motivation/dagsform/mentalt inställning: Viktigt att ge allt hela vägen. Hur ofta har man inte missat uppseedning etc pga att man varit för bekväm de sista milen?

Tack Roller för att du ger mig lite rätt att även hur bra glid man har på skidorna kan ha betydelse. De fyra punkter du tar upp ovan är alla mycket viktiga. Jag skulle vilja lägga till även punkten "naturlig talang" och kanse även "vilja/tjurighet". jag anser t.ex. att även dessa faktorer har betydelse i mitt fall. Det är välkänt att vissa med överaskande lite träning faktiskt klarar medaljen (som ju även bevisas av kommentarer på denna tråd).

Det här med ålder har ju även tagits upp och självklart har även det stor betydelse vilket inte misnst jag fått känna på. Man förlorar ju någon enhet varje år i maxpuls och det märks för mig speciellt att jag förlorar mycket uppför. Jag är ju numera 65 år men har ändå klarat medaljen två gånger de senaste åren på mina numera stålsicklade skidor (så det går ju uppenbarligen trots att vissa säger detta inte hör hemma här)
Ni som känner mig vet ju att jag inte tränar extremt mycket utom perioden från mitten av december till öppet spår då jag åker si så där 100 mil skidor, ofta i långa pass, så jag vänjer kroppen att kämpa på trots att blivit lite småsegt.

wille

wille

Medlem

• Members
  • Pip
  • 482 inlägg

Ta inte illa upp Lars-Erik. Jag är inte känslig, men tycker inte att denna tråd skall handla om vallningens vara eller icke vara. Det finns tillräckligt många sidor om detta.
Träningsmängd är vad det handlar om...

"gnabbet" mellan grabbarna är bara roligt.

Roller, jag trodde ni skulle förstå att min syftning på träningsmängd avser endast vad denna tråd handlar om. Alltså mängden träning för att ta medalj på VL.
Det är ju vad trådskaparen efterfrågar.

mongomatte

mongomatte

Medlem

• Members
  • Pip
  • 253 inlägg

Hur mycket tränar ni som klarar medaljen varje år och ligger strax under 6 tim?

Jag har åkt på 5.17-5.21 de tre senaste åren. Ca 200 träningstimmar fördelat på ca 120 pass per år. Rullskidorna dominerar barmarksträningen men även cykel och gym. Ingen löpning. Dryga 50 snömil och ett par långlopp innan Vasan.

I år dock ändringar. Löpning dominerar stort och ändå är jag starkare på rullskidorna. Hoppas det håller i sig till vintern! :-)

Tycker att du är ett utmärkt exempel på att det är svårt att dra slutsatser om träningsmängd och resultat. 120 pass per år är inte så mycket. Antingen har du en bra träningsbakgrund sedan tidigare eller också är du väldigt talangfull....

Bakgrunden är att jag alltid varit aktiv, men inte inom konditionsidrott. Jag är heller ingen vidare löpare (ca 47 min på 10 km), mycket bättre cyklist och skidåkare. Som skidåkare passar VL mig utmärkt, bättre än vanliga marathondistanser och mycket bättre än säg 10 km kuperad terräng. Ju längre distans, desto bättre resultat gör jag. Förmodligen bra fysik/anatomi för stakning.

FredrikS

FredrikS

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 713 inlägg
Finns det någon sammanställning på hur många som har taget medalj per år? Hur många bruker det vara 2000-3000?

jola61

jola61

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 769 inlägg
Skulle gissa på upp till 2500.

Doorider

Doorider

Medlem

• Validating
  • Pip
  • 141 inlägg
I vilket startled bör man stå i för att ha en rimlig chans att klara medalj tiden, 4:e, 5:e eller?

Lars-Erik

Lars-Erik

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 135 inlägg
Det är VÄLDIGT olika. För några år sedan när det snöade och täten inte alls gick för fullt förrän väldigt sent var det mycket lätt att ta medalj. Jag var faktiskt nästan i Hökberg när täten gick i mål och jag tror minst 4000 fick medalj. När det är möjligt för täten att åka för fullt direkt så har det de senaste minst 10 åren nästan alltid visat sig att det tom finns de som försöker gå loss tidigt och just det är förödande för medaljtiden, då blir det full fart direkt och då krävs det oftast att man är klart under 2000 för medalj.
Att ta medalj är således något mycket RELATIVT. Så, förutom de 5-6 faktorer som tidigare nämnts, så är nog den kanske mest avgörande faktorn om det snöar eller inte i starten och senare eller hur täten beter sig av annan orsak.
Detta betyder bl.a. att även om täten går för fullt så är det lätt möjligt att ta medalj från led 4, men vid speciella förhållanden går det även från led 5 och kanske även längre bak.

Mitt riktmärke för att klara medalj: Om jag hunnit till Oxbergsstationen när täten går imål har jag alltid klarat medaljen. Men jag åker ju ofta OVANLIGT JÄMNT (tänk på det Vasa och globe86, titta gärna bakåt om ni känner er lite trötta i slutet)och det är lättåkt från Oxberg så det är ju inte så konstigt eftersom det väl då är 28-29 km kvar.

FredrikS

FredrikS

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 713 inlägg
Om man står i korrekt led så är nog led 4 nödvendigt då min gissning fortfarande är att runt 2500 personer får medalj men det är självklart möjligt att ta medalj från ialla fall led 5/6 (har själv taget medalj när jag startade långt back i led 5 men då körde jag om ett par tusen åkare tror jag).

Är vel inte helt insatt men det har vel inte varit så många år som eliten har kört riktig sakta ialla fall de senaste 10-15 årena?

AGM

AGM

Medlem

• Members
  • Pip
  • 47 inlägg
Så med rätt träning 3-4 ggr i veckan, start i led 4-5 och med lite tur när det gäller före etc. kan man, om man har sin dag, klara medaljen. Jag tror det går. Förra året med lite mindre träning än i år körde jag i 40 km-lopp jämt med löpare som klarade medaljen med god marginal.

skidguru

skidguru

Medlem

• Members
  • Pip
  • 302 inlägg
Vasaloppet 2007 fick jag medalj . Kom in på placering 3407 tid 06:48:35.

Erwin

Erwin

Medlem

• Members
  • Pip
  • 204 inlägg
så bästa upplägget är väl att vi seedar upp ngn från forumet till elit ledet och sedan får han väl fälla alla som kommer att sluta top 10.... spar oss lite tid och ger oss bättre förutsättningarna :)

globe86

globe86

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 357 inlägg

så bästa upplägget är väl att vi seedar upp ngn från forumet till elit ledet och sedan får han väl fälla alla som kommer att sluta top 10.... spar oss lite tid och ger oss bättre förutsättningarna :)

Låter som ett jobb för globen :D

henka67

henka67

Medlem

• Members
  • Pip
  • 152 inlägg

Vasaloppet 2007 fick jag medalj . Kom in på placering 3407 tid 06:48:35.

2007 var ett sånt år som ingen i täten ville dra, vilket medförde att många klarade medaljen. Åkte mitt första lopp detta år, hade medaljen som mål.
Det slutade med att jag var 35 minuter efter täten och klarde medaljen med god marginal

Son Of Wassberg

Son Of Wassberg

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 949 inlägg

Har som mål att ta medalj på VL 2011. Räcker det med följande träningsmängd per vecka?
1 pass rullskidor distans ca 2 tim.
1 styrkepass med fokus på mage, rygg, triceps, biceps.
1 intervallpass, blandat långa, korta löpningar, elghufs i slalombacke
1 distanspass löpning ca 1 tim

Trodde det krävdes mer för att klara medalj dvs c:a 6 h. Detta är ungefär mitt upplägg dock med minst 2 rullskidpass. Kanske tom kör 5 pass i veckan periodvis.

Siktar dock enbart på att klara 7:30. Är det för låg målsättning? Är ganska svag konditionsmässigt. Klarar inte att springa milen på under 50 (ännu...) men ligger strax över. Har ganska dålig uthållighet också är lite mer explosiv än uthållig vill jag tro. Tror därför att jag har bättre förutsättningar för skidor än för löpning.

Rullskidåkningen har gått ganska bra faktiskt. Har väl kört 20 mil ungefär och höll faktiskt 3:50-tempo i 15 km på en fin asfaltssträcka mellan Furuvik och Gävle för ett par veckor sedan.

Ska jag vara aggressivare i min målsättning? Har aldrigt åkt VL förut men kör ÖS 2011.

Redigerat av Son Of Wassberg, 10 augusti 2010 - 10:16 .

Pole position

Pole position

Medlem

• Members
  • Pip
  • 161 inlägg
Detta är en bra höstträning. När snön kommer så växlar du upp med litemer längdskidor. Totalt + 1tim / vecka.
Det skall räcka för medalj om du är normaltalang.

jola61

jola61

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 769 inlägg
Har alltid fått jobba hårt för att springa milen på under 55 minuter. Har dock 8 medaljer från Vasaloppet på 9 försök.
Tycker rent allmänt att det är svårt att jämföra mellan olika typer av idrotter. Enligt min mening är rullskidor den bästa träningen för att nå medaljmålet. Dock tror jag att man ska försöka variera sig så mycket det går, men att tyngdpunkten i träningen ligger på rullskidor.
Förutsatt att årets stora mål är Vasaloppet ;)

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar