Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Kölsjörännet


Mauritz

Recommended Posts

Hej,

Efter en mer eller mindre misslyckad insats i VL tar jag nu nya tag för att försöka förbättre mig något startled till nästa års VL. Kölsjörännet går 3 varv på en 14 km slinga. Det startar på 400 möh och går sedan nedför i 8 km för att plana ut 300 möh sedan uppför i 6 km till 400 möh och så igen och igen.

Jag kollar väderprognosen för fredag och lördag och det förefaller bli -8 till -12 på natten för att sedan bli + 4-+6 på dagen på fredagen, på lördagen -6 till - 4 på natten och +4 till +6 på dagen. Förhållandena gör mig synnerligen osäker...

Jag har två frågor till de vise männen/kvinnorna:

1. Ska jag ta mina varmföresskidor med struktur för varmföre som jag fått strukturerade på RC eller ska jag ta mina kallföresskidor med struktur från RC?

2. Hur ska jag ställa in mig på att få valla? Klister eller kallvalla?

3. Vad kan vara lämplig valla med tanke på att loppet förmodligen går i gammal snö, i inlandet (Hassela) och frusna spår på natten och mycket plus på dagen. Loppet går i skogen och jag vet inte när de drar nya spår för loppet.

Går det att förbereda sig eller måste jag dit tidigt på morgonen och förvissa mig om "lokala" förhållanden?

Någon som har någon tanke och fundering runt detta?

Tack på förhand!
Link to comment
Share on other sites

Låter som klockrent klisterföre, vilket beror väl på temp vid start. Att det är kallt på natten gör ju bara spåren hårda vilket kanske ställer lite högre krav på slitstyrkan (start univeral eller swix blå i botten). Jag skulle ändå inte valla i förväg, ta med brännare om du inte har möjlighet att stå innomhus. Val av skidor har jag ingen aning om. Men är det varmföre låter väl varmföresskidor att föredra:))
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...